۶. در حديث آمده است كه: «حضرت رسول اكرم صلی الله عليه و آله به ابوذر فرمود: هر كه از روى تكبّر، جامهاش را بر زمين بكشد خداوند در قيامت نظر رحمت به او نمىكند. واِزار مرد تا نيمه ساق پاست؛ البتّه تا بند پا هم جايز است، امّا افزون بر آن در آتش است».[۸]
(يادآورى: بهطور كلّى همواره بايد اهداف پوشش لباس را در نظر داشته باشيم ومطابق آن، لباسهاى خود را تهيّه كنيم.
هدف از پوشيدن لباس سه چيز است :
نخست حفظ تن از سرما وگرما وصدمات احتمالى ناشى از برخورد با موانع طبيعى وغير طبيعى؛ اين هدف مربوط به جسم انسان است.
هدف ديگر، حفظ حرمت وكرامت انسانى در برابر ديدگان ديگر انسانهاست، زيرا اگر آدمى به صورت برهنه، همچون حيوانات، در برابر همنوعان خود حاضر شود، از چشم آنان مىافتد وحرمتش شكسته وكرامتش لكّهدار مىشود؛ اين هدف مربوط به روح انسان است.
وهدف سوم، كمك به حفظ پاكدامنى وعفّت همنوعان در سطح جامعه وحتّى خانواده است كه اين هدف بر خلاف دو هدف اوّل، مربوط به ديگران است؛ بنابراين، آنچه به هنگام تهيّه لباس مهمّ است رعايت سه هدف مزبور است؛ ازاينرو لباسهاى تنگ وچسبان هر چند تمام بدن را بپوشاند، پسنديده نيست زيرا نه مايه آرامش جسم انسان است ونه روح ونه افراد جامعه.
همانگونه كه لباسهاى آستين كوتاه كه بيش از حدّ متعارف، آستين آن كوتاه است در انظار عمومى پسنديده نيست.
مختصر اينكه، لباسهاى واجد اهداف سهگانه بالا مورد تأييد اسلام است وآنچه فاقد آن سه هدف، يا برخى از آنها باشد در اسلام سفارش نشده است).
منبع :
[۱] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۵، ح ۲؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۱۳.
[۲] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۶، ح ۳؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۹.
[۳] . سوره مدّثّر، آيه ۴.
[۴] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۶، ح ۴.
[۵] . كافى،ج ۶، ص ۴۵۵، ح ۲؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۳.
[۶] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۶، ح ۵؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۰۹.
[۷] . كافى، ج ۶، ص ۴۵۷، ح ۷؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۱۱.
[۸] . امالى طوسى، ج ۲، ص ۱۵۲؛ مكارم الأخلاق، ص ۱۱۰.
پوشيدن لباس ويژه بانوان، مانند روسرى، مقنعه، چادر وبرخى از لباسهاى زير، بر مردان حرام است. چنانكه بر بانوان حرام است پوشيدن لباسهاى مخصوص مردان، مانند قبا، عِمامه وديگر لباسهاى ويژه آنان. وبر مرد وزن جايز نيست پوشيدن لباسهاى مخصوص كافران. (به دو روايت در اين زمينه توجّه كنيد:)
۱. از امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «جايز نيست زنان شبيه مردان شوند، زيرا رسول خدا زنانى را كه شبيه به مردان مىشوند ومردانى را كه شبيه به زنان مىشوند نفرين كرده است».[۱]