در باره فلسفه حرمت رقص ممکن است مسایلی بسیاری مطرح باشد، ولی یکى از مسلّمات اسلامى این است که احکام شرعى تابع و برگرفته از مصالح و مفاسد واقعى است، یعنى هر امر شرعى به علت مصلحت ضرورى است . هر نهى شرعى ناشى از مفسدهاى است که باید ترک شود. خدا براى این که بشر را به یک سلسله مصالح واقعى که سعادت او در آن است برساند، امورى را واجب یا مستحب کرده است .
براى این که بشر از مفاسد دور بماند، او را از پارهاى کارها منع نموده است. آنچه که برای ما مهم است، تعبد و عمل کردن به وظایف شرعی است ، نه این که دنبال علت و فلسفه احکام باشیم.
ما انسان ها با عقل خودمان نمی توانیم مصالح و مفاسدی را که مورد نظر خداوند بوده است ، درک کنیم؛ فقط آن مقدار که خداوند در قرآن و معصومان در روایات برای ما بیان کرده اند، می توانیم بیان کنیم.
کسانی که با این گونه امور هنجار شکن سر و کار دارند، معمولا عمر کوتاه تری دارند. در اثر هیجانات روحی و روانی و وارد شدن فشار بر قلب ، گرفتار سکته های قلبی می گردند.(۱)
این گونه کارها از نظر زیانهای فردی و اجتماعی، باعث گناهان فراوان میشود. رقص و مانندآن سهم بزرگی در به وجود آوردن ناپسندی ها و پلیدیها دارد. اجتماع را به فساد و انحراف میکشاند. مخصوصاً در محافل مختلط ، مهیّج شهوت و هوس است. باعث شهوترانی و عشق بازی و اعتیاد به آن میشود . جامعه را دچار گناه و لغزشهای فراوان میکند.
انسان را به لهو و لعب و عیّاشی و بی بند و باری سوق میدهد . باعث تزلزل اعتقادات مذهبی و لاقیدی میشود.
جای تردید نیست که سعادت، یاد خدا است که مایه حیات و اطمینان قلب میشود. کارهای غفلت آور در اسلام ناروا قلمداد شده ،رقص و مجالس لهو و لعب نقش مؤثری در غفلت از خدا دارد.
اسلام چیزی را بدون جهت حرام نمیکند. رقص چون از جهات مختلف زیان بخشاست، در اسلام تحریم شده است.
پیامبر (ص) فرمود: خدا مرا به رسالت بر انگیخته است تا برای مردم جهان رحمت باشم . آنان را به سوی سعادت راهنمایی کنم. خدا فرمان داده که کارهای جاهلیّت را براندازم. (۲)
اگر انسان خود را در وادی رقص و پایکوبی بیندازد، کمکم از خوبان و خوبیها فاصله میگیرد.
💌 سهم امروزمون از یاد مولای غریب
☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
🔴 ادعیه نقل شده از امام عصر علیه السلام در ماه رجب بیشتر از سایر ماههای سال است
🔵 حجت الاسلام احمد عابدی :
کتابهای سیر و سلوک می گویند که سال سیر و سلوک با ماه رمضان شروع می شود.کتاب اقبال سیدبن طاووس اگر دیده باشید همان ابتدای کتاب اعمال شب اول ماه رمضان است و آخر کتاب اعمال ماه شعبان است یعنی سید بن طاووس می گوید این کتاب را در یک سال سیر و سلوک عمل کنیم که سال سیر و سلوک از رمضان شروع می شود.
مرحوم شیخ عباس قمی رضوان الله علیه که مفاتیح را با ماه رجب شروع کرده است در واقع در ذهن مبارک ایشان این بوده است که رجب و شعبان مقدمه ورود به رمضان است.ولی به هر حال قبلا هم این را عرض کرده بودم که
🌕 آنقدر که دعا در ماه رجب از امام زمان علیه السلام نقل شده است در هیچ ماهی نیست حتی ماه مبارک رمضان.معلوم می شود امام زمان سلام الله علیه به دعاهای ماه رجب اهتمام ویژه دارد.
#مهدویت
منتظران گناه نمیکنند
اگر انسان خود را در وادی رقص و پایکوبی بیندازد، کمکم از خوبان و خوبیها فاصله میگیرد.
در مورد علت و دلیل علمی حرام بودن رقص سئوالتان غلط است وقتی می گویید دلیل علمی حرام بودن رقص !