گذشتن از پل صراط آخرین مرحله نجات است. اما خود صراط هم داستانی دارد بس هولناک و سخت. اما بعضی اعمال گذر از پل صراط را همچون گذر برق از آسمان سریع و آسان می کنند که روایات، آنها را برای ما معرفی کرده اند.
پل صراط
صراط به معنای راه مستقیم نام پلی است که بر روی جهنم قرار دارد و تمام خلایق مجبور به عبور از آن هستند اما حساب همه یکسان نخواهد بود. امام صادق(علیه السلام) در حدیثی می فرماید: نحوه عبور از صراط به طرق گوناگون خواهد بود بعضی همچون برق و بعضی چون باد، بعضی چون تاختن اسب، بعضی همچون دویدن مرد، بعضی همچون پیادگان و بالاخره گروهى هم آویخته و در حالى كه آتش برخى از اندام ایشان را گرفته و برخى را رها كرده است، مىگذرند.
(به نقل از امالی صدوق،ص 107 و بحارالانوار، ج 8، ص 64)
اعمالی که باعث گذر برق آسا از پل صراط می شوند عبارتند از:
1- كسى كه حضرت على علیه السلام را دوست داشته باشد از پل صراط مانند برق جهنده می گذرد.(فضائل الشیعة با ترجمه، ص 5، حدیث 1)
و باز در حدیثی آمده است: هر كسى مشتاق است كه از پل صراط مثل باد تند پاییزى بگذرد و خود را بدون حساب به بهشت جاویدان برساند، ولایت ولىّ و وصىّ و مصاحب و خلیفه من، على بن ابى طالب علیه السّلام را بپذیرد و بر دل بسپارد. و هر كسى مىخواهد در آتش جهنم سرنگون شود، ولایت على بن ابى طالب علیه السّلام را رها كند. (شواهد التنزیل، ترجمه روحانى، ص42)
همچنین است درباره حضرت فاطمه علیهاالسلام که فرموده اند آن حضرت و شیعیانش چون برق از صراط می گذرند. (ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص 505)
2- اهمیت دادن به نماز جماعت در هر حال و مکانی: و كسى كه بر آن باشد كه در هر جا و در هر موقعیت و فرصتى، نماز خود را به جماعت بخواند، (در روز قیامت) جزو اولین گروه با سبقت گیرندگان، با چهرهاى روشنتر از ماه شب چهاردهم (بدر) به سرعت برق از پل صراط خواهد گذشت، و به ازاى هر روز و یا شبى كه توفیق شركت در نماز جماعت را داشته است ثواب یك شهید را به او خواهند داد.(پاداش نیكى ها و كیفر گناهان، ص 746 و ثواب الاعمال عقاب الاعمال، شیخ صدوق، ترجمه حسن زاده، ص673 )
رعایت اول وقت بودن نماز نیز از این جمله است: یكى از صحابه ى پیغمبر «صلّى اللّه علیه و آله و سلّم» گفته: هر كس مدام پنج نماز را اول وقت بخواند خداوند نُه عنایت در حق او بفرماید: محبوب خدا شود، بدنش سالم ماند، ملائكه از او محافظت كنند، بركت در خانه اش پدید آید، سیماى صالحان پیدا كند، دلش نرم شود، از پل صراط چون برق جهنده بگذرد، از آتش نجات یابد، در جوار خدا با كسانى مأنوس شود كه نه ترسى دارند و نه اندوهى.(نصایح، ص 296)
و هر كس یك شبانه روز در یك بیمارى درد كشد، و رنج خود را به عیادتكنندگان شكایت نكند، پروردگار در روز بازپسین وى را با ابراهیم [خلیل الرّحمن] علیه السّلام مبعوث فرماید، تا از پل صراط بگذرد همانند برقى جهنده...
3- رسول خدا فرمود: هر كس از دسترنج خود بخورد، مثل برق از پل صراط خواهد گذشت. النّبیّ «ص»: من أكل من كدّ یده، مرّ على الصّراط كالبرق الخاطف.(الحیاة با ترجمه احمد آرام، ج5، ص 432) از این روایت می توان استفاده کرد اصل بر این است که بندگان به آسانی از صراط عبور کنند به شرط آنکه ستم نکنند و الا نیازی به انجام کارهای سخت نیست همین که بد نباشیم کافی است وگرنه چرا کسی که از دسترنج حلال خود می خورد مستحق پاداشی به این بزرگی است. البته رعایت حلال و حرام هم گاهی سخت می شود و جز از پرهیزکاران ساخته نیست .
4- صبر بر بیماری: و هر كس یك شبانه روز در یك بیمارى درد كشد، و رنج خود را به عیادتكنندگان شكایت نكند، پروردگار در روز بازپسین وى را با ابراهیم [خلیل الرّحمن] علیه السّلام مبعوث فرماید، تا از پل صراط بگذرد همانند برقى جهنده. (من لا یحضره الفقیه، ترجمه غفارى، ج5، ص305)
تعجبی ندارد اگر بزرگترین پاداشها برای کسانی باشد که متخلق به اخلاقی الهی باشند اصلا هدف از بعثت پیامبران، آموزش مکارم اخلاق است. کسی که آرام و صبور است هر چند بسیار درد دارد، از بزرگواریهای اخلاقی برخوردار است و خدا چنین خلقیاتی را بسیار دوست دارد.
5- صبر کردن بر بدهکار: هر كس به برادر دینى خود قرض دهد، خداوند در برابر هر درهمى، به وزن كوه احد و رضوى و طور سینا برایش حسنه در نظر گیرد و اگر هنگام فرا رسیدن موقع پرداخت قرض با او خوب تا كند و مدارا نماید، در روز حسابرسى، برق آسا و بدون حسابرسى و دیدن عذاب، به راحتى از پل صراط عبور خواهد كرد.(ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص667)
6- روزه ماه رجب؛ هر كس ده روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند دو بال سبز آراسته به مروارید و یاقوت بر او نهد كه همانند نور گذرنده از پل صراط به سوى بهشت پرواز كند. (ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص137 پاداش روزه ماه رجب، ص 133)
7- شب زنده داری: هر كس یك چهارم شب را نماز گزارد، در صف نخستین رستگاران باشد تا آنگاه كه همچون تندبادى از پل صراط بگذرد و بدون حسابرسى به بهشت در آید. (ثواب الاعمال، ترجمه حسن زاده، ص111، پاداش شب زنده دارى با قرآن، ص 111)
8- صدقه دادن: از پیغمبر - صلّى اللّه علیه و آله و سلّم- نقل شده كه: راجع به صدقه از شیطان پرسیدم كه چرا جلوگیرى مىكنى؟ گفت: اى محمد! چون ببینم كسى صدقه مىدهد گویا اره بر سر من نهاده اند و مانند چوب مىبرند، پرسیدم: چرا؟
گفت: صدقه پنج خاصیت دارد: مال را زیاد كند، بیمار را شفا دهد، بلا را بگرداند، صاحبش چون برق جهنده از پل صراط بگذرد، و بى حساب وارد بهشت شود، (در جایى كه حقوق مردم ذمه اش نباشد) گفتم: خدا عذابت را زیاد كند. (نصایح، 238)
بعضی چیزهای دیگر نیز مثل مداومت بر خواندن قرآن، خواندن بعضی نمازهای مخصوص شبهای رمضان، مداومت بر بعضی سوره های قرآن و ... که برای نقل روایاتشان مجالی دیگر لازم است .
اما قابل تذکر است که این اعمال در صورتی کمک کننده و اثر گذارند که اولا قبول شده و در پرونده عملمان درج گردند ثانیا با گناهان دیگر ضایع نشده و محو نشوند و تا هنگام گذر از صراط باقی بمانند زیرا گناهان ما، حسنات ما را روز قیامت از بین می برند همچنین چه بسا همه اعمالمان را به جهت یک حق الناسی که به گردن داریم،از دست بدهیم .
در بیش از یک صد آیه از قرآن مجید، از بهشت تعبیر به«جنّات»، «جنّت» و«جنّتان» شده است.
برای مثال در آیه ی46 سوره ی الرحمن آمده است: «وَ لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ؛ برای کسی
که از مقام پروردگارش خائف باشد، دو باغ بهشتی[در نظر گرفته شده] است». نکته مورد توجه
این است که در بسیاری از آیات، بعد از واژه ی «جنّات»(باغ های بهشتی) جمله ی: «تَجری مِن
تَحتِهَا الأنهارُ» آمده است که توصیفی است از باغ های بهشتی؛ دائماً نهرهای آب از کنار
درختانش می گذرد و درختان سایه ی زیبای خود را بر روی نهرهای جاری افکنده و منظرهای
فوقالعاده زیبا و با طراوت را به وجود آوردهاند.
باغ های بهشتی دارای میوه های لذیذ و سایه
های فرح بخشی است که تمامی ندارد و لذا آسایش و آرامشی همیشگی برای انسان به
ارمغان می آورند: «اُکُلُها دائم و ظِلُّها؛ میوه ها و سایه هایش دائمی است». (سوره ی رعد، آیه
ی35) در باغ های بهشتی از سرمای شدید و گرمای سوزان و طاقت فرسا خبری نیست؛ چنان
که خداوند می فرماید: «لا یرَونَ فیها شمساً ولا زَمهَریراً؛ این در حالی است که بهشتیان نه
آفتاب سوزان در آن جا مشاهده می کنند و نه سرما». (سوره ی انسان، آیه ی13)
در بهشت، باغهاى وسيع به پهناى آسمانها و زمين. 1
و پوشيده از انواع درختها با همه گونه ميوه رسيده و در دسترس. 2
و ساختمانهاى با شكوه. 3
و نهرهاى آب زلال. 4
و شير و عسل و شراب طهور. 5
و از چيزى كه مورد ميل و رغبت بهشتيان باشد. 6
و فوق خواسته اى آنان وجود دارد.7
بهشتيان با لباسهاى حرير و پرنيان و انواع زينتها آراسته. 8
و رودر روى يكديگر بر تختهاى مرصع و بسترهاى نرم, تكيه مى دهند. 9
و به حمد و سپاس الهى مى پردازند. 10
و سخن بيهوده اى بر زبان نمى آورند و نمى شنوند. 11
نه سرما ايشان را مى آزارد و نه گرما. 12
نه رنج و خستگى و ملالى دارند. 13
و نه ترس و اندوهى. 14
و نه در دل, كينه و كدورتى. 15
پيش خدمتان زيبا در اطرافشان حركت مى كنند. 16
و جامهاى شراب بهشتى به آنان مى نوشانند كه لذت و نشاط زايد الوصفى مى بخشد و هيچ
گونه آفتى ندارد. 17
و از انواع ميوه ها و گوشت مرغان, تناول مى كنند. 18
و از مصاحبت همسران زيبا و مهربان و ناآلوده بهره مى برند. 19
و از همه بالاتر, از نعمت روحى رضوان الهى برخرودار مى شوند. 20
و لطفهايى را از پروردگارشان دريافت مى دارند كه ايشان را غرق سرور مى سازد و هيچ كس نمى تواند تصورى از مرتبه آن سرور, داشته باشد. 21
و اين سعادت بى مانند و نعمتهاى وصف ناشدنى و رحمت و رضوان و قرب الهى براى هميشه
ادامه خواهد يافت. 22
و پايانى نخواهد داشت. 23
منبع قرانی 👇👇👇
1ـ آل عمران 133/, حديد 21/.
2ـ الحاقة 23/, الدهر 14/, نباء 32/.
3ـ توبة 72/, فرقان 75/, زمر 20/, سباء 37/.
4ـ بقرة 25/, آل عمران 15/, و دهها آيه ديگر.
5ـ محمد (ص) 15/, دهر 6/, 18, 21, مطففين 28/.
6ـ نحل 31/, فرقان, 16/, زمر 34/, فصلت 31/, شورى 22/, زخرف 71/.
7ـ ق 35/.
8ـ كهف 31/, حج 23/, فاطر 33/, دخان 53/, دهر 21/, اعراف 32.
9ـ حجر 48/, كهف 31/, صافات 44/, طور 20/, الرحمن 54/, 76, واقعة 15/ـ16, غاشية 13/ـ16, يس 56/.
10ـ اعراف 43/,يونس 10/, فاطر 34/, زمر 74/.
11ـ مريم 62/,, نباء 35/, غاشية 11/.
12ـ دهر 13/.
13ـ فاطر 35/, حجر 48/.
14ـ اعراف 35/, 49, فصلت 31/, زخرف 68/, احقاف 13/.
15ـ اعراف 43/, حجر 47/.
16ـ طور 24/, واقعة 17/, دهر 19/.
17ـ طفات 45/ـ47, ص 51/, طور 23/, زخرف 71, واقعة 18ـ19, دهر 5/ـ6, 15ـ 19, نباء 34/, مطففين 25/ـ28.
18ـ ص 51/, طور 22/, الرحمن 52/, 68, واقعة 20/ـ21, مرسلات 42/, نباء 32/.
19ـ بقرة 25/, آل عمران 15/, نساء 57/, صافات 48/ـ49, ص 52/, زخرف 70/, دخان 54/, طور 20/, الرحمن 56/, 70ـ 74, واقعة 22/ـ 23,34, 37, نباء 33/.
20ـ آل عمران 15/, توبة 21/, 72, حديد 20/, مائدة 119/, مجادلة 29/, بينة 8/.
21ـ سجدة 17/.
22ـ بقرة 25/ـ82, آل عمران 107/, 36 ـ 198, نساء 13, 57, 122, مائدة 85/ ـ 119, اعراف 42, توبة 22/, 72, 89, 100, يونس 26/, هود 23/,108, ابراهيم 23/, حجر 48/, كهف 3/ـ108, طة 76, انبياء 102/, مؤمنون 11/, فرقان, 16/,76, عنكبوت 58/, لقمان 9/, زمر 73/, زخرف 71/, احقاف 14/, ق 34/, فتح 5/, حديد 12/, مجادله 22/, تغابن 9/, طلاق 11/, بينة 8/.
23ـ دخان 56/, (فصلت 8/, انشقاق 25/, تين 6/).
دیدار امام رضا(ع).mp3
4.34M
✅ دیدار امام رضا(ع)
❀ #سخنرانی_کوتاه استاد عالی ❀ @montzeran
ظهورنزدیک است (ان شاء الله) مخصوص بانوان ورود اقایون ممنوع http://eitaa.com/joinchat/2248278027C5edefb8965
🔴زمان و محل طولانی ترین ماه گرفتگی قرن - جمعه ۵ مرداد ۹۷
🔹تمام مراحل این خسوف در ایران قابل مشاهده است
💥خواندن نماز آیات فراموش نشود https://eitaa.com/montzeran
حرز امام رضا (ع) برای دفع بلا
این حرزی است که هر کس آن را در گریبانش نگاه دارد بلایا از او دفع می شود و حرز و حفاظتی از شر شیطان رانده شده و جور سلطان برایش است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امام رضا (ع) دعایی دارند برای محفوظ ماندن از بلا و شر که به نام رقعه الجبیب نامیده می شود.
با ذکر سند از یاسر خادم آن حضرت (ع) روایت شده که هنگامی امام ابوالحسن علی بن موسی الرضا (ع) در قصر حمید بن قحطبه منزل گزیدند، لباس های خویش را کنده و به حمید دادند، حمید آنها را گرفت و به کنیز خویش داد تا آنها را بشوید... تا اینکه گفت: به حضرت (ع) عرض کردم: فدایت شوم، کنیز رقعه ای (کاغذ نوشته ای) در جیب (گریبان) شما پیدا کرده است، بفرمایید چیست؟
حضرت (ع) فرمودند: این حمید این حرزی است که ما از آن جدا نمی شویم، عرض کردم: کاش مرا نیز نسبت به آن مشرف سازید. حضرت (ع) فرمودند: این حرزی است که هر کس آن را در گریبانش نگاه دارد بلایا از او دفع می شود و حرز و حفاظتی از شر شیطان رانده شده و جور سلطان برایش است.
سپس متن آن حرز را بر حمید املاء فرمودند و آن حرز این است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ بِسْمِ اللَّهِ اِنّى اَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ اِنْ کُنْتَ تَقِیّاً اَوْغَیْرَ تَقِىٍ اَخَذْتُ بِاللَّهِ السَّمیعِ الْبَصیرِ عَلى سَمْعِکَ وَ بَصَرِکَ لا سُلْطانَ لَکَ عَلَىَّ وَ لا عَلى سَمْعى وَلا عَلى بَصَرى وَلاعَلى شَعْرى وَلاعَلى بَشَرى وَلاعَلى لَحْمى وَلا عَلى دَمى وَلا عَلى مُخّى وَلا عَلى عَصَبى وَلا عَلى عِظامى وَلاعَلى مالى وَ لا عَلى ما رَزَقَنى رَبّى سَتَرْتُ بَیْنى وَ بَیْنَکَ بِسِتْرِ النُّبُوَّةِالَّذِى اسْتَتَرَ اَنْبِیآءُ اللَّهِ بِهِ مِنْ سَطَواتِ الْجَبابِرَةِ وَالْفَراعِنَةِ جَبْرَئیلُ عَنْ یَمینى وَ میکائیلُ عَنْ یَسارى وَ اِسْرافیلُ عَنْ وَرآئى وَ مَحَمَّدٌ صَلّىَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ اَمامى وَاللَّهُ مُطَّلِعٌ عَلَىَّ یَمْنَعُکَ مِنّى وَ یَمْنَعُ الشَّیْطانَ مِنّى اَللَّهُمَّ لا یَغْلِبْ جَهْلُهُ اَناتَکَ اَنْ یَسْتَفِزَّنى وَ یَسْتَخِفَّنى اَللَّهُمَّ اِلَیْکَ الْتَجَاْتُ اَللَّهُمَّ اِلَیْکَ الْتَجَاْتُ اَللَّهُمَّ اِلَیْکَ الْتَجَاْتُ.
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانىاش همیشگى است، به نام خدا، من از تو به خداى رحمن پناه مىبرم اگر پرهیزگار باشى یا غیر پرهیزگار، بستم به خدا شنواى بینا گوش و دیدهات را، و را تسلّطى بر من نیست و نه بر گوشم و نه بر چشمم و نه بر مویم و نه بر پوستم و نه بر گوشتم و نه بر خونم و نه بر مخم و نه بر عصبم و نه بر استخوانم و نه بر دارایىام و نه بر آنچه پروردگارم نصیبم نموده، پوشاندم بین خود و بین تو را به پوشش نبوّت که پیامبران خود را به آن پوشاندند، از حملات گردنکشان و فرعون ها، جبرئیل از جانب راستم و میکائیل از چپم و اسرافیل از پشت سرم، و محمد (درود خدا بر او و خاندانش) از پیش رویم، خدا آگاه بر من است، تو را از من باز مىدارد، شیطان را از من باز مىدارد، خدایا نادانىاش بر بردبارىات غلبه نمىکند، تا آرامشم را برهم زند و سبکم شمارد، خدایا پناهنده به تو شدم، خدایا پناهنده به تو شدم، خداى پناهنده به تو شدم.
منابع:
1- صحیفه رضویه جامعه
2- مهج الدّعوات
@montzeran
درآیه 18 سوره نبا می خوانیم
** یوم ینفخ فی الصور فتاتون افواجا **
روزی که در صور دمیده می شود و شما فوج فوج وارد محشر می شوید
@montzeran
روایت شده:
پیامبر(ص) در مدینه در منزل ابوایوب انصاری بود معاذبن جبل کنارش نشسته بود
از رسول خدا درباره این آیه پرسید رسول خدا فرمود: ای معاذ از موضوع بسیار بزرگی پرسیدی آنگاه فرمود:
ده دسته ازامت من (به خاطر گناه) از مسلمانان جدا میگردند و چهره های آنان به صورت هایی مانند:
@montzeran
1- میمون ها.
2- خوک ها.
3- واگونه به طوری که سرهایشان پایین و پاهایشان دربالا است و با همین وضع کشانده میشوند.
4- کور.
5- کر و گنگ.
6- زبان خود را می جوند و چرک از دهانشان خارج می شود به طوری که اهل محشر از بوی بد آن اذیت می شوند.
7- با دست ها و پاهای قطع شده.
8- آویخته شده به تنه های درخت های آتش.
9- گندیده تر از مردار.
10- لباس های دوزخی قطران پوشیده اند که آن لباس ها برتمام اندام آنهاچسبیده و آن را سوزانده است.
@montzeran
سپس رسول خدا (ص) علت این کیفرهای گوناگون را چنین شرح داد:
1- آن دسته که به صورت میمون هایند آنانی هستند که در دنیا سخن چینی میکردند.
2- آن دسته ای که به صورت خوک هایند آنانی هستندکه در دنیا حرام خوار بودند.
3- آن دسته ای که واگونه کشانده می شوند رباخواران هستند.
4- آن دسته ای که کورند آنانی هستند که در دنیا در قضاوت و داوری ظلم نموده اند.
5- آن دسته ای که کر و گنگ اند آنانی هستند که به اعمال خود عجب نموده و آن را بزرگ میشمردند.
6- آن دسته که زبانشان را می جوند دانشمندان و قاضیانی هستند که کردارشان با گفتارشان متفاوت است
7- آن دسته ای که دست هاو پاهایشان قظع شده آنانی هستند که دردنیا به همسایگان آزارمی رساندند.
8- آن دسته ای که به تنه های درخت آتش آویخته شده اند کسانی هستندکه در دنیا در مورد امور مردم نزد سلطان خبرچینی کرده و افراد را مورد ظلم سلطان قرار میدادند.
9- آن دسته که گندیده تر از مردارند کسانی هستند که در دنیا به انحرافات جنسی و شهوت رانی آلوده بودند و حق خدا در اموالشان را ادا نمی کردند.
10- آنان که لباس دوزخی قطران پوشیده اند کسانی هستند که در دنیا تکبر و بزرگ نمایی می نمودند.
از گفتنی ها اینکه امام باقر (ع) فرمود: تکذیب کنندگان خدا و معاد در روز قیامت از قبرها به صورت میمون و مسخ شده خارج می گردند.
و پیامبر(ص) در ضمن گفتاری فرمود: کسی که بین دو نفر مسلمانی سخن چینی کند.
خداوند هنگام برپاشدن قیامت او را از قبر خارج می سازد در حالی که ماری سیاه بر او مسلط شده آن مار گوشت بدن او را می گزد تا او وارد دوزخ شود.
و کسی که به فقیری ظلم کرده و او را تحقیر نمایدخداوند او را مانند مورچه به صورت انسان از قبر خارج می سازد تا او را وارد دوزخ سازد.
@montzeran
خواندن #سوره_جمعه، در شب جمعه، بسیار سفارش شده است .
بخوانیم و به نیت #سلامتی_و_ظهور_امام_زمان_عج
و همچنین شادی روح #اموات
لطفا نشر کنید و در ثوابش سهیم باشید😍 @montzeran