2. شیوهی خواندن آواز نیز دارای اهمیت است. چه بسا متن آواز اشکالی شرعی ندارد، ولی شیوهی آوازخوانی مرد یا زن به نوعی است که الفاظ را با ناز و کرشمه و تکسر بین میکند، و غریزههای جنسی را تحریک مینماید و باعث تشویق و ترغیب بیمار-دلان میگردد یا به صورت نامطلوبی خوانده میشود که به دور از وقار است و سبب تشیوق و ترغیب به فساد میگردد. یا با خواندن آواز در جمع، غریزهی جنسی دختران و پسران جوان به واسطهی برجستهسازی عشق و وصل به معشوق تحریک میشود، یعنی آواز دریچهای است که باد فتنه از آن میوزد. در تمام این موارد آواز، دیگر مباح نیست و شرایط حرام، شبهه یا کراهت بدان مستولی میشود.
قرآن کریم زنان پیامبر را خطاب قرار میدهدو میفرماید:
(فَلاَْ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ)[32]
(پس به ناز سخن مگویید، تا آنکه در دلش بیماری است، طمع ورزد.)وقتی سخن گفتن با ناز از جانب زنان ممنع باشد، وضعیت کلماتی که با ناز و کرشمه و همراه با وزن و نغمه و طرب ادا میشود، معلوم است.
3. نباید خواندن آواز با عمل حرامی همراه باشد؛ مانند: نوشیدن شراب، خودآرایی و به جلو گذاشتن زیبایها و همصحبتی جسورانه میان زنان و مردان، که هیچ قید و مرزی در میان آنان نباشد این رفتارهای در گذشته و در مجالس آوازخوانی و رقص و طرب مألوف و متداول بوده است. تمام علما اتفاق نظر دارند که هر گاه آوازخوانی همراه با اعمال حرام و در مجالس شرابخواری و رقص زن با مرد نامحرم و به طور کلی هر گناه دیگری باشد، حرام است. حدیثی که ابن ماجه و دیگران روایت کردهاند، دلیل بر این مدعاست:
لَیَشْرِبَنَّ اُناسٌ مَنْ اُمَّتِی اَلْخَمْرَ یُسَمُّونَها بَغَیْرِ اِسْمِهَا یُعْزَفُ عَلـَْی رُؤُسِهِمْ بِالْمَعـَْازِف و الْمُغنِّیـَْاتِ یَخْسِفُ اللهُ بِهِمُ الاَرْضَ و یَجْعَلُ مَنْهُمْ القِرَدَةَ و اَلْخَنـَْازِیر»
(جماعتی از امت من شراب مینوشند و نام دیگری بر آن مینهند و بالای سرشان دفزنها و آوازخوانهایی وجود دارد. خداوند را با آنان زیر رو رو میکند و آنها را به حالت میمون و خوک در آورد.
میخواهم مسألهی مهمی را هشدار دهم و آن اینکه در گذشته آنکه میخواست آوازی را بشنود باید در مجلسی که آواز خوانده میشد، شرکت میکرد. این مسأله سبب میشد تا شخص با آوازخوان زن یا مرد و مسایل حاشیهای آن ارتباط داشته باشد و کمتر اتفاق میافتداین مجالس از منکرات شرعی و مکروهات دینی عاری باشد.
ولی امروزه هر کسی میتواند بدون آنکه در حضور آوازخوان مرد یا زن باشد و درگیر مسایل حاشیهای آن شود به آوازها گوش دهد و شکّی نیست که این قضیه نوعی تخفیف و اجازه است که شرایط کنونی را آسانگیرتر میکند.
4. علاوه بر این، انسان منحصر به عاطفه نیست و عاطفه نیز منحصر به عشق نیست و عشق نیز فقط در وجود زن خلاصه نمیشود و زن نیز مظهر شهوت و جنس نیست. بنابراین باید سیل ویرانگر آوازهای عاطفی و عشقی و مبتذل، را کاهش دهیم و آوازها، برنامهها و زندگی خود را با توزیع عادلانه و موازنهی صحیح میان دنیا و آخرت هماهنگ سازیم. آنگاه که به دنیا توجه داریم، حقیق فردی و اجتماعی را تضییع ننماییم و در مورد حقوق فردی، سهم عقل و عاطفه را عادلانه ادا کنیم. همانطور که همهی عواطف انسانی، اعم از: عشق، نفرت، غیرت، مبارزه، خویشاوندی، مادری، پدری، برادری، خواهری، دوستی و ... در جای خود حقوق شایستهای دارند، ولی غلو، اسراف و مبالغه در هر مورد عاطفی، سبب میشود عواطف دیگر محدود شود یا عقل و روح و ارادهی فرد نادیده گرفته شود، یا به دین، مقام اجتماعی و امثال آن بیتوجهی شود.
همانگونه که اسلام با اسراف و غلو و زیادهروی در هر امری حتی در عبادت مخالف است تفریح و بازی و آوازخوانی نیز نباید به حدّ اسراف برسد، اگر چه مباح هم باشد. اسراف و زیادهروی سبب دوری عقل و قلب انسان از واجبات مهم و اهداف عظیم میشود. همچنین دلیل بر تضییع حقوق فراوان زندگی است که واجب و لازم است سهم خود را از وقت شایستهی انسان و عمر کوتاه او دریافت نماید. چه زیبا و عمیق است گفتار ابن مقفع که میگوید:
ما رَاَیْتُ إسرافاً إلاّ و بَجـَْانِبِه حَقٌّ مُضَیَّعٌ»
(هیچ اسرافی را ندیدهام مگر اینکه در کنار آن حقی ضایع شده است.)
در این مورد حدیثی از رسول خدا (ص) داریم که میفرمایند:
«لا یکَوُنُ العاقِلُ ظاعِنًا إلاّ لَثَلاثِ مَرمَّةٌ لِمَعَاشٍ، اَوْ تَزَوَّدٌ لِمَعادٍ اَوْ لَذَّةٌ فی یر محرم»
(انسان عاقل نباید جز به سه چیز خود را مشغول سازد: 1. تأمین زندگی؛ 2. تهیه زاد و ره قیامت؛ 3. لذّتی را غیر محرمات.)
بنابراین واجب است که اوقات ما میان این سه مورد عادلانه تقسیم شود و بدانیم که خداوند متعال تمام مسایل انسان را خواهد پرسید؛ از جمله دربارهی عمرش که چگونه سپری کرده است و دربارهی دوران جوانیش که چگونه گذرانده است؟
چیزی که باقی مانده، این است که هر انسانی باید وجدان و نفس خود را قاضی قرار دهد و هرگاه دید که آواز خواندن یا شنیدن به خصوص باعث تحریک غریزهی جنسی او میگردد و او را به سوی فتنه و فساد میکشاند و جنبهی حیوانی او را بر جنبهی عقلی و معنوی او مسلّط میسازد، بر او لازم است که از آن دوری جوید و دریچهای را که باد فتنه از آن میوزد، مسدود سازد تا قلب و دین و اخلاقش محفوظ ماند و خود و دیگران از شرّ آن در امان باشند.
پانوشتها
--------------------------------------------------------------------------------
[1] - بقره / 29.
[2] - انعام/119.
[3] - حاکم از ابودرداء این حدیث را روایت نموده و آن را صحیح دانسته و بزار به تخریج آن پرداخته است.
[4] - دار قطنی از ابونعلبه خشنی این حدیث را تخریج نموده است و حافظ ابوبکر سمعانی در کتاب امالی خود و نووی در اربعین، آن را حسن دانستهاند.
[5] - لقمان / 6.
[6] - المحلی، ابن حزم:9/60 چاپ المنبریه.
[7] - قصص/55.
[8] - قصص/55.
[9] - فرقان/64.
[10] - بقره /225، مائده/89.
[11] - احیاء علوم الدین، کتاب «السماع» ص 1147 چاپ دارالشعب مصر.
[12] - مسلماین حدیث را از ابوهریره، کتاب «البر و الصّلة و الاداب» باب تحریم ظلم المسلم، روایت کرده است.
[13] - یونس/32.
[14] - متفق علیه از عمر بن خطّاب، و این اولین حدینی است در صحیح بخاری در این باره.
[15] - المحلّی:9/60.
[16] - روایت از اصحاب سنن چهارگانه و این حدیث مضطرب است.
[17] - نگاه: المیزان و تهذیب التهذیب.
[18] - مَعازِف: وسایل لهو و بازی مانند: رود، جامه، تنبور (منتهی الارب)
[19] - ابن ماجه و ابن خبان در صحیح خود.
[20] - روایت از احمد ابوداود و ابن ماجه.
[21] - سَماحَت: جوانمردی، سهل گرفتن (آنندراج) نیک اندیش (ناظم الاطبّاء)
[22] - جمعه/11.
[23] - نساء/161-160.
[24] - اعراف/157.
[25] - یونس/ 59.
[26] - مائده/4.
[27] - انعام/140.
[28] - روایت از احمد، ابوداود و نسایی.
[29] - متفق علیه.
[30] - نیل الاوطار، شوکانی، ج8 ص 266-264.
[31] - نور/31-30
[32] - احزاب/32.
🔴 بادامچیان : اگر زنی خواست لخت شود، چه کسی باید جلوگیری کند؟ هر کسی خواست وسط خیابان برقصد و به هر کسی که دلش خواست تجاوز کند؟!
♦️بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی:گشت ارشاد یک نهاد قانونی است و میگوید اگر یک زنی رعایت مسائل قانونی را در معابر نکرد و خواست لخت شود، چه کسی باید جلوگیری کند؟ هر کسی دلش خواست وسط خیابان برقصد و به هر کسی که دلش خواست تجاوز کند؟! غرب این است و اگر شما به غرب بروید وضعیت همین است.
♦️ما بیگانه ستیز نیستیم اما بیگانه پذیر هم نیستیم. آیا امریکاییها واقعا دلسوز بانوان ما هستند؟! اینها میخواهند بانوان ما آزاد باشند؟! اینها کسانی هستند که رضا شاه و محمد رضا شاه را به این مملکت آوردهاند و در کل دنیا از دیکتاتورها حمایت میکنند. قانون این است که در کشور اسلامی حجاب از ضروریات است و باید طبق قانون رعایت شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طبخ ۲۰ هزار پرس غذا در آشپزخانه الغدیر نجف
🔹آشپزخانه الغدیر نجف اشرف با ۲۱ آشپزخانه ایرانی روزانه ۲۰ هزار پرس غذا برای زائران اربعین آماده و توزیع میکند.
#اربعین
خواهش یک شهید از زائران کربلا
شهید شرفخانلو مینویسد: چون بدون زیارت و با آرزوی زیارت کربلا از این دنیا میروم، خواهش میکنم که انشاءالله بعد از آزادی کربلا عکس مرا به عنوان زائر امام حسین ( علیهالسلام) به کربلا ببرید....
شادی ارواح همه شهدا فاتحه وصلوات💐💐
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
منتظران گناه نمیکنند
از امشب از شبکه یک ساعت 22:15 فیلم زندگانی امام جواد میگذارند
امشب قسمت سوم فیلم باب المراد هست
زندگی امام جواد هست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اظهارات متفکران اسلامستیز غربی در مورد #حجاب
#پویش_حجاب_فاطمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از نزدیکان من متأسفانه مدت زیادی هست که با شبهات زیادی برخورد کرده است و ما با این که خودمان برایش توضیح میدهیم اما قانع نمیشود من از شما تقاضا میکنم که با استدلال های قانع کننده این مسئله را روشن کنید تا به خانواده ای کمک بزرگی کرده باشید