4. شیخ کلینى، از امام هفتم (علیه السلام) نقل کرده است که در قسمتى از سخنان خود درباره منزلت دانشمندان دینى فرمود:
« الفُقَهاءُ حُصُونُ الاِسلامِ کَحِصْنِ سُورِ المَدینَهِ لَها ؛ (10) فقیهان دژهاى مستحکم اسلام هستند، همچون دژهاى شهر که حفاظت از آن را بر عهده دارند» .
5. از امام صادق نقل شده است:
« المُلُوکُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ وَ العُلَماءُ حُکّامٌ عَلى المُلُوکِ ؛ (11) پادشاهان حاکم بر مردم اند و علما بر پادشاهان حاکم اند».
. شیخ صدوق، توقیع شریفى (12) را از امام زمان نقل مى کند ؛ در آن توقیع، حضرت نگاشته اند:
« و اَمّا الحَوادِثُ الواقِعَهُ فَارُجِعُوا فیها اِلى رُواهِ اَحادیثِنا فَأِنَّهُمْ حُجَّتى عَلَیْکُمْ وَاَنَا حُجَّهُ اللّهِ عَلَیْهِم... ؛ (13) امّا حوادث جدیدى که اتفاق مى افتد، درباره آن ها به راویان حدیث ما رجوع کنید! زیرا آن ها حجّت من بر شمایند و من حجت خدا بر آن ها هستیم» .
7. در روایت مشهور ابو خدیجه از امام صادق نقل شده است:
« اُنْظُرُوا اِلى رَجُل مِنْکُمْ یَعْلَمُ شَیْئاً مِنْ قَضایانا، فَاجْعَلُوُهُ بَیْنَکُمْ فَاِنّى قَدْ جَعَلْتُهُ قاضِیاً، فَتَحاکَمُوا اِلَیْهِ ؛ (14) میان دوستان خود، کسى را که با احکام ما آشناست، پیدا کنید . او را میان خود (حاکم) قرار دهید، چون من او را قاضى قرار داده ام ؛ پس براى رفع اختلاف به او مراجعه کنید!» .
8. در مقبوله عمر بن حنظله، نقل شده است :
از امام ششم پرسیدم: در صورتى که دو تن از دوستان و یاران شما در مسئله اى مثل: ارث یا دِیْن، اختلاف داشتند، آیا مى توانند براى داورى به حاکم و قاضى دستگاه خلافت رجوع کنند؟ فرمود:
نزاع را نزد طاغوت مطرح کرده اند . هر آن چه که به نفع آنان حکم کند، هرچند حق مسلّم شان باشد، حرام است ! زیرا حقّ خود را با حکم طاغوت ستانده اند، درحالى که، خداوند در قرآن کریم، فرمان داده است که به طاغوت کفر ورزند. پرسیدم: پس چه کنند؟ فرمود:
« یُنْظُرانِ اِلى مَنْ کانَ مِنْکُمْ، قَد رَوى حَدیثِنا وَ نَظَرَ فى حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَفَ اَحْکامَنا فَلْیَرضُوا بِهِ حَکَماً فَاِنّى قَد جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حاکِماً، فَاِذا حَکَمَ بِحُکْمِنا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ، فَاِنَّما بِحُکْمِ اللّهِ اسْتَخَّفَ وَ عَلَیْنا رَدَّ وَ الرّادُّ عَلَیْنا اَلرّادُّ عَلَى اللّهِ فَهُوَ عَلى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللّهِ ؛ (15) از میان خود کسى را پیدا کنند که راوى حدیث ماست . در حلال و حرام، صاحب نظر است، حکم خود را به او واگذار کنند، تا میان ایشان داورى نماید! چرا که من، چنین شخصى را بر شما حاکم قرار داده ام . هرگاه او به حکم ما داورى نمود و حکم او پذیرفته نشد، یقیناً حکم خداوند را کوچک شمرده و ما را انکار کرده اند . کسى که ما را انکار کند و نپذیرد ،خدا را انکار کرده ، و این در حدّ شرکِ به خداست» .
9. در کتاب تحف العقول، روایتى طولانى از، امام حسین نقل است که فرموده :
« ... مَجارى الاُمُورِ وَ الاَحْکامِ عَلى اَیْدِى العُلَماءِ بِاللهِ اَلاُمَناءِ عَلى حَلالِهِ وَ حَرامِهِ...؛ (16) ... مجارى امور و حکم ها در دست عالمان به خدا و امینانِ بر حلال و حرام الهى است... » .
پی نوشت ها:
1. مائده (5) ، آیه 44.
2. همان، آیه 45.
3. همان ، آیه 47.
4. همان، آیه 48.
5. اعراف (7) ، آیه 3.
6. محقّق نراقى، عوائد الایّام، ص 532 ، چاپ : اول ، سال چاپ : 1417 - 1375 م ، ناشر : مرکز نشر وابسته به مکتب الإعلام الإسلامی؛
امام خمینى، ولایت فقیه، ص 48 - 114.
7. کافی ، شیخ کلینی ، ج 1 ، ص 133 ، تحقیق : علی أکبر غفاری ، چاپ : چهارم ، سال چاپ : 1365 ش ، ناشر : دار الکتب الإسلامیة ، تهران.
. همان، ص 147.
9. معانی الأخبار ، شیخ صدوق ،ص 375 ، تحقیق : تصحیح و تعلیق : علی أکبر الغفاری ، سال چاپ : 1379 - 1338 ش ، ناشر : مؤسسة النشر الإسلامی التابعة لجامعة المدرسین بقم المشرفة؛ عیون أخبار الرضا (ع) ، شیخ صدوق ، ج 1، ص 40 ، سال چاپ : 1404 - 1984 م ،ناشر : مؤسسة الأعلمی للمطبوعات ، بیروت ، لبنان.
10. کافی ، ج 1 ، ص38 ، تحقیق : علی أکبر غفاری ، چاپ : چهارم ، سال چاپ : 1365 ش ، ناشر : دار الکتب الإسلامیة ، تهران.
11. کنز الفوائد ، أبو الفتح الکراجکی ، ص 195 ، سال چاپ : 1369 ش ، ناشر : مکتبة المصطفوی ، قم .
12. اصطلاح توقیع، مخصوص نامه ها و پاسخ هایى است که امام زمان (عج) در اوایل غیبت براى نوّاب و یاران نزدیک خود مى فرستادند.
13. کمال الدین و تمام النعمة ، شیخ صدوق ، ص 485 ، سال چاپ : محرم الحرام 1405 - 1363 ش ، ناشر : مؤسسة نشر إسلامی وابسته به جامعة مدرسین قم ؛ وسائل الشیعة (آل البیت) ، نویسنده : حر عاملی ، ج 27 ،ص 140 ، سال چاپ : 1414 ، ناشر : مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث ، قم.
14. وسائل الشیعة (آل البیت) ، ج 14 ، ص 27.
15. همان، ج 1 ، ص 34.
16. تحف العقول ، ابن شعبة الحرانی ، ص 238 ، تحقیق : تصحیح و تعلیق : علی أکبر الغفاری ، سال چاپ : 1404 - 1363 ش ، ناشر : : مؤسسة نشر إسلامی وابسته به جامعة مدرسین قم ؛ عوائد الأیام ، ص 535 ، چاپ : اول ، سال چاپ : 1417 - 1375 م ، ناشر : مرکز نشر وابسته به مکتب الإعلام الإسلامی.
منتظران گناه نمیکنند
📢📢📢📢📢📣📣📣 توجه توجه ______لینک پویش شماره ۱ لطفا سریعا در انتشار و جذب امضا برای آن اقدام کنید . 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سالگرد شهادت شهید مرتضی عطایی 🌷🌷🌷
دو روز قبل از رفتنش گفتم: این دفعه که بروی مطمئنم از دستم رفتی آقا مرتضی.
خندید و گفت: روز قیامت که بشود وقتی گلوی خونی امام حسین (ع) را ببینم و گلوی من سالم باشد شرمنده می شوم.
و وقتی خانم صدرزاده گفت، تیر به گلویش خورده مقداری احساس سبکی کردم که مرتضی در آن دنیا شرمنده امام حسین (ع) نخواهد بود.
آقا مرتضی همیشه می گفت: این که تیرها از اطراف من رد میشود و به من نمیخورد تقصیر توست که دعا میکنی من شهید نشوم.
هر سری که آقا مرتضی میرفت سوریه، من برای سلامت برگشتن اش چله بر میداشتم و حرم میرفتم.
راوی: همسر شهید 💚
تاریخ شهادت: ۹۵/۶/۲۱ 🥀
شادی ارواح طیبه همه شهدا فاتحه وصلوات💐💐💐
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 عقبهی فشارهای فیفا برای پروژهی حضور دختران در استادیومها، اهرمی برای فشار به ایران در جهت تأمین اهداف غرب از انقلاب جنسی تا انحراف جنسی در ایران، به کجا برمیگردد؟!
🔺 بخشی از مجموعه مستند «خارج از دید ۲»
#پویش_حجاب_فاطمی
🥀دعای فرج 🥀
🌷إِلٰهِى عَظُمَ الْبَلاءُ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ، وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ، وَضاقَتِ الْأَرْضُ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ، وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ، وَ إِلَيْکَ الْمُشْتَكىٰ، وَعَلَيْکَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ. اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ أُولِى الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ، وَعَرَّفْتَنا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ. يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ.
يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى، السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.🌷
🍀دعای_غریق🍀
« یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِک
💐 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐
✨🔮✨🔮✨🔮✨🔮✨
یاد حضرت در دقایق زندگی
✨🔮✨🔮✨🔮✨🔮✨
🔴🔵 روش توسل به امام عصر از طریق قرآن
🌺 چنانچه بخواهیم از طریق قرآن به امام عصر (عج ) متوسل بشویم بهتر است آیه ۸۸ سوره یوسف را بخوانیم
🔹 يَأَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَعَةٍ مُّزْجَةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقَ عَلَيْنَآ إِنَّ اللَّهَ يَجْزِى الْمُتَصَدِّقِينَ
🌹 ترجمه :
اى عزیز ، قحطى، ما و خاندان ما را فراگرفته و (براى خرید گندم) بهاى اندكى با خود آورده ایم (اما شما كارى به پول اندك ما نداشته باش) سهم ما را به طور كامل وفا كن و بر ما بخشش نما، زیرا كه خداوند كریمان و بخشندگان را پاداش مى دهد.
🔴 این آیه مربوط به زمانی است که برادران یوسف برای مرتبه دوم به خدمت عزیز مصر که همان یوسف بود رسیدند و این جمله را گفتند.
🔵 دقت کنیم امروز امام عصر ، امیر عالم هستی و پادشاه جهان می باشد.و ما هر چه میخواهیم باید از پادشاه جهان بخواهیم .
🌺امروز امیر الامرا جز تو کسی نیست.
🌺 بر ناله دل جز تو فریاد رسی نیست.
#مهدویت
• نانسنگڪگرفتہبودیم🥖
• ومےآمدیمطرفخوابگاه.🛏
• چندتاسنگبہنانهاچسبیدهبود.
• مصطفےڪندشانوبرگشتسمتنانوایـے.🚶🏻
• مےگفت:بچہڪہبودم،
• یہبارنونسنگکخریدم،
• سنگهاشروخوبجدانڪردهبودم؛☹️
• بهشچسبیدهبود. خونہڪہرسیدم،
• بابامسنگهاروجداڪردداددستم،
• گفتبروبدهبہشاطر. 🌱
• نونواهابابتایناپولمیدن
شهید مصطفی احمدی روشن🌹
شادی ارواح همه شهدا فاتحه وصلوات💐💐💐
#از_شهدا_بیاموزیم ❣❣❣❣❣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖🔥⚖ نگاه شهدا به حجاب از دید رهبری :
🌹💡🌹 رهبری مسئله حجاب را پر تکرار در وصیت نامه شهدا می دانند و ... ؛ حال آیا می شود حجاب برای رهبری مهم نباشد !!؟
🌷🇮🇷🌷امام خامنهای :
"اینکه امام بزرگوار توصیه میکردند که پنجاه سال عبادت کردید خدا قبول کند، بروید یک بار هم این وصیتنامهها را بخوانید؛ این بهخاطر ... "
#پویش_حجاب_فاطمی
هدایت شده از مناسبت فردا
📆تقویم و مناسبتهای فردا📅
🔺فردا شنبه:
🔹 ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ 🔹
🔹 ۲۰ صفر ۱۴۴۳ 🔹
🔹 ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۲ 🔹
🔰مناسبت های فردا:
💢 اربعین حسینی
💢 ورود جابر بن عبدالله انصاری [۶۱ ق[
#تقویم
🔴حق الناس
✍حق الناس فقط زدن جیب مردم نیست!! حق الناس فقط کلاهبرداری و اختلاس نیست!!
گرفتن آرامش روان، پاکی چشم و قلب مردان، گرفتن آرامش خاطر زنان و نابودی تعهد و عشق بین همسران، سرد شدن گرمای خانه ها و تنوع طلب کردن مردان، افزایش نرخ طـــلاق و.... همه حق الناس هایی است که به واسطه بی حجابی و دلبری های خیابانی بر گردنِ ماست!!...
خداوند هرگز حق الناس را نمی بخشد.
🔺فراموش نکنیم!
#حق_الناس
#پویش_حجاب_فاطمی
📆تقویم و مناسبتهای فردا📅
🔺فردا یکشنبه:
🔹 ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ 🔹
🔹 ۲۱ صفر ۱۴۴۳ 🔹
🔹 ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۲ 🔹
🔰مناسبت های فردا:
💢 روز بزرگداشت استاد سید محمدحسین شهریار
💢 روز شعر و ادب فارسی
#تقویم