رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم: «بهزودى گروهى بعد از شما مىآيند كه يك مرد از آنها اجر پنجاهنفر شما را داراست. گفتند:اى رسول خدا عليه السّلام!ما با تو در بدر و احد و حنين.بوديم و دربارۀ ما قرآن نازل شده است. فرمود:اگر چيزهايى را كه به آنها بار كردهاند،به شما تحميل كنند،شما مانند آنان صبر نمىكنيد.»(۲۱)
امام حسين عليه السّلام فرمود: «شكيبايان بر اذيّت و تكذيب در زمان غيبت او به منزلۀ شمشيرزنان(راه خدا)در پيش روى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله هستند.»(۲۲) روايت حمران از امام صادق عليه السّلام كه فرمود: «آيا نمىدانى هركس منتظر امر ما باشد و بر آزار و اذيّتهايى كه مىبيند صبر كند،او فردا در گروه ما خواهد بود؟»(۲۳)
محمّد بن سنان از يونس بن ظبيان نقل مىكند كه مىگفت:از امام صادق عليه السّلام شنيدم فرمود: «همانا اهل حقّ هميشه در شدّت(زحمت)بودهاند.آگاه باش!اين تا مدّت نزديك و عاقبت طولانى خواهد شد.»(۲۴)
تسلیم در برابر امر خدا
امام على عليه السّلام در نهج البلاغه مىفرمايد: ٣ملازم زمين شويد(آرام باشيد)و به امتحانها شكيبا باشيد،دستها و شمشيرهايتان را به حركت درنياوريد و با خواستههاى نفستان نجنبيد.خداوند (مسؤليّت)چيزى را كه در(دوش)شما قرار نداده است شتاب نكنيد،به يقين هركس از شما با معرفت خدا و رسول و اهل بيتش عليهم السّلام در رختخوابش بميرد،شهيد از دنيا رفتهاست و اجرش با خداست و سزاوار(دريافت)پاداش نيّت عمل خيرش خواهد شد و آن نيّت بمنزلۀ شمشير زدن(در راه خود)خواهد بود.به تحقيق،براى هرچيزى مدّت و مهلتى است.»(۲۵)
گمنامی وپرهیز از شهرت طلبی
مفضل بن عمر مىگويد كه امام صادق عليه السّلام فرمود: مبادا شهرتطلبى كنيد(خود را شهرۀ آفاق كنيد)،آگاه باشيد!به خدا قسم! حتما امامتان سالهاى(دراز)از روزگارتان از شما غايب و دور خواهد شد تا گفته شود مرده يا در زمين رفته و به كدام بيابان بسر مىبرد و البتّه چشمان مؤمنين بر او مىگريد و مضطرب مىشوند،مانند اضطراب كشتىها در امواج،پس نجات پيدا نمىكند مگر آن كس كه خداوند پيمانش را(به ايمان)گرفته باشد،و در دلش ايمان را نوشته باشد و او را با«روح القدس»تأييد نموده باشد،و البتّه دوازده پرچم مشتبه برافراشته مىشود.(۲۶)
پیروی از علما وفقهای دین
امام صادق-عليهالسّلام- فرمود: هر كدام از فقيهان كه نگهدارندة دين و نگاهبان جان و مخالف هواي نفس خود و اطاعتكنندة فرمان مولاي خويش باشد، بر مردم است كه از او تقليد و تبعيّت كنند.(۲۷)
معرفت امام (عج)
رعایت تمامی مواردی که برشمردیم ، زمانی مؤثر خواهد بود که نسبت به خود حضرت مهدی علیه السلام شناخت پیدا کنیم.
به یقین شناخت امام عصر-علیه السّلام- که کلید همه معارف وحی است، با یادگیری نام ها و القاب و تاریخ ولادت و غیبت او حاصل نمی شود. امام زمان-علیه السّلام- امام زمانه است، امام همه انسانها در همه ابعاد زندگی است.
آن که خود را صادقانه پیرو امام زمان-علیه السّلام- می شمارد، به همان اندازه که ویژگی های ایشان را می شناسد، در همسو کردن زندگی، همسان نمودن خُلق و خو، همرنگ ساختن اعمال و رفتار خویش با امام (عج) وظیفه دارد.
اگر امام زمان-علیه السّلام- را به زهد و بی اعتنایی به دنیا شناختیم(۲۸)، دیگر نمی توانیم با ادّعای پیروی از او حریصانه به دنبال دنیا باشیم و همت خود را در نیکو پوشیدن و خوب خوردن و لذّت بردن خلاصه کنیم.
اگر امام زمان-علیه السّلام- را به اهتمام در دعا و عبادت ها شناختیم(۲۹) ، دیگر نمی توانیم نسبت به دعاها بی تفاوت بمانیم و در نماز و راز و نیاز با خدا سستی و کم توجهی روا داریم.
«خوشا به حال آن کس که قائم اهل بیت پیامبر-صلی الله علیه و اله و سلم- را درک کند در حالی که در زمان غیبت و دوران قبل از قیام او به او تأسی جوید»(۳۱)و(۳۲)
منابع:
۱- شيخ كلينى و غير او از حضرت صادق عليه السّلام روايت كردهاند: اين دعا را تعليم زراره فرمود: كه در زمان غيبت و امتحان شيعه بخوانند.
۲- سیمای جهان در عصر امام زمان(عج) ،محمد امینی گلستانی ج۱ ص۲۹۵
۳- ظهورنور ، علی سعادت پرور ص۱۰۲به نقل از اثباتالهداه، ج ۳، ص ۴۶۴، روایت ۱۱۵
۴-اثباتالهداه، ج ۳، ص ۴۶۶، روایت ۱۲۷
۵-اثباتالهداه، ج ۳، ص ۴۴۲، روایت ۱۴
۶-وظایف ما در عصر غیبت ، علی اصغر رضوانی ص۷ به نقل از کافی ج ۱ ص ۳۳۵
۷-اثباتالهداه، ج ۳، ص ۴۷۴، روایت ۱۵۷
۸- همان، ج ۳، ص ۴۷۵، روایت ۱۶۱
۹- همان ، ج ۳، ص ۴۲۷، روایت ۱۶۸
۱۰-كمال الدّين:٣٠٣/١ ب ٢۶ ح ١۴
۱۱-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ج ۱ص۳۱۹ به نقل از منتخب الأثر:ص ۶۳۲ ف ۱۰ ب ۲ ح ۱۱
۱۲- همان به نقل از بحار الأنوار:۱۲۲/۵۲ ب ۲۲ ح ۴ از احتجاج
۱۳- كمال الدّين:۳۳۵/۲ ب ۳۳ ح ۵