بسیارى از ما نام خضـر را شنیـده ایـم; چهره اى كه سابقه چنـدیـن هزار ساله دارد, چهره اى كه با پیامبر خدا یعنى حضرت مـوسـى سفر دریایى داشت,چهره اى كه از بهترین یاران ذوالقرنیـن بـوده است.
خداوند به او عمر طولانى داد تا بر طـولانـى بـودن عمر امام زمان دلیل و بـرهانـى قـوى باشـد. او را نگه داشت تا انیـس و مـونـس تنهایـى امـام زمـان مـا در زمـان غیبت بـاشـد.
نام و نسب
همانگـونه كه تاریخ نویسان در نام حضرت خضر اختلاف دارند,در نسب او نیز اختلاف دارند. طریحى به نقل ایـن اقوال پرداخته مى نویسد:
خضر صاحب مـوسى بفتح خاء و بكسر آن و سكـون ضاد و فتح و یا كسر آن. وى فرزند ماعید بن عیص بـن اسحاق است. و برخى گفته اند:
نامـش ایلیا فـرزنـد ملكان بن قالع بـن قالع بـن ارفخشـد بـن سام بـن نـوح مى باشد. و در برخى شروح آمده كه نامـش الیاس بن ملكان بـن ارفخشد بن سام بن نوح است.و گفته شده كه نامش ایلیا بن عامیل بـن شمالخین بن اریا بن علقما بن عیص بن اسحاق بـن ابراهیم است.
همچنیـن گفته اند نامـش ارمیا بـن حلشا, و از اسباط هارون بـوده است. ولـى اصح آن است كه اهل سیر نقل كرده و آنچه كه از پیامبـر رسیـده كه نامـش بلیا بن ملكان عامر بن ارفخشد بن سام بـن نوح مى باشد. بنابراین نام اصلـى وى خضر نبوده بلكه به خاطر صفاتـى كه در او بـوده است به خضر معروف شده است.
آیا خضر پیامبر بوده است ؟
در اینكه آیا حضرت خضـر پیامبـرى از پیامبـران و یا بنـده اى از بندگان صالح خـدا بـوده بحث و گفتگـو
ست. در بعضـى اخبار آمده است كه خضر و ذوالقرنیـن پیامبر نبوده بلكه هر دو عالـم بـوند.
چنانچه برید بـن معاویه از امام باقر و صادق نقل مـى كند كه حضرت فرمود: صاحب مـوسـى ـ خضر ـ و ذوالقرنیـن پیامبر نبـودنـد بلكه عالم بودند.
اما بسیارى از علما به استناد برخـى آیات و روایات معتقـدند كه حضـرت خضـر(ع) پیـامبـرى از پیـامبـران خـدا بـوده است.
علامه طریحى مى فرماید: بسیارى از علما مى گـویند وى پیامبر بـوده و استدلال كرده اند به اینكه به مـوسى گفت: ((و ما فعلت عن امرى; هرگز ایـن كارها را از پیـش خـود انجام ندادم.)) علامه طباطبایى پـس از آنكه مسـاءله عالـم بـودن خضـر را مطـرح مـى كنـــد, بعد مى فرماید:
لكـن آیات نازل شده در قصه خضر و مـوسى ظاهر در ایـن است كه وى پیامبر بوده است.
و آنگاه اضافه مـى كنـد: آنچه كه از روایات نبـوى و از طریق اهل بیت وارد شـده چنانكه محمد بـن عماره از امام صادق آورده به دست مـىآید كه خضر پیامبرى مرسل بـوده است كه خداوند وى را به سـوى قومـش فرستاد.او نیز مردم را دعوت به تـوحید و اقرار به انبیا و رسل و كتابهاى آسمانى نمود
آیا خضر(ع) را مى توان دید؟
در اینكه آیا مى شـود حضـورا به خدمت خضر رسید یا نه باز روایات دو دسته هستند دسته اول آنهایى مـى باشند كه امكان رویت را نفـى كـرده حتـى از امامان معصـوم. مثلا از امام رضـا(ع) نقل شـده كه فـرمـود: ((و اءنه لیاءتینـا فیسلـم فنسمع صـوته و لا نـرى شخصه ..));
خضر نزد ما مىآید و به ما سلام مـى كنـد پـس ما صـدایـش را مى شنویم ولى شخص او را نمى بینیم. همچنیـن از حضرت رضا(ع) روایت شـده كه هنگامـى كه رسـول خـدا رحلت كرد شخصـى در خانه اهل بیت آمده و به آنان تعزیت و تسلیت گفت, اهل بیت صدایـش را مى شنیدند اما شخص او را نمـى دیدند, حضرت علـى(ع) فرمـود ایـن خضر است كه آمـده و مصیبت پیـامبـر را به شمـا تعزیت مـى دهـد. و از امــام زیـن العابـدیـن شبیه آنچه كه گذشت نقل شــــده است
2_144123984280599998.mp3
4.14M
🔹نهم دی با دهم دی فرقی ندارد؛ این مردمند که ناگهان با یک حرکت - که آن حرکت برخاسته از همان عواملی است که نوزدهم دىِ قم را تشکیل داد؛ یعنی برخاستهی از بصیرت است، از دشمنشناسی است، از وقتشناسی است، از حضور در عرصهی مجاهدانه است - روز نهم دی را هم متمایز میکنند.
▪️بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دی
۱۳۸۸/۱۰/۱۹
#لحظهشناسی_و_بصیرت_خواص
#حماسه_نهم_دی
#امام_خامنهای