امروزه در میان رسانههای ارتباط جمعی ماهوارهها یکی از ابزراهای اصلی انتقال و گسترش ارزشها و مفاهیم فرهنگی -اجتماعی است که بینشها، گرایشها، رفتار مردم و به طور کلی هویت ملی و ارزش های جوامع انسانی را تحتتأثیر قرارداده است. نکته مهم قابل توجه اینکه تأثیر ماهواره بر افکار، باورها و گرایشهای انسان بسیار آرام و تدریجی است، به نحوی که خود فرد نیز متوجه این تأثیر و تغییراتی که در رفتار و شخصیت او صورت میگیرد نمیشود. از این رو در این مقاله به بررسی و تحلیل یکی از حوادث آخر الزمان یعنی خروج دجال و تشابه آن به ماهواره می پردازیم.
این روزها دغدغه شبکه های ماهواره ای تنها برای مسئولین نیست بلکه بسیاری از خانواده ها نیز از رسوخ این مار خوش خط و خال به درون خانه هایشان به شدت نگران هستند. شبکه هایی که هیچ یک از آداب اخلاقی جامعه را رعایت نمی کنند و با پوشش هرنوع صحنه ای به دنبال جذب مخاطب هستند.
به لحاظ فنی در ۱۵۹ مدار تلویزیونی در کل جهان، ۲۰۳ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد در ۸۰ مدار قابل دریافت در ایران، یکصد ماهواره تلویزیونی -یعنی نیمی از ماهواره های جهان- قرار دارد. این تعداد ماهواره ها، امکان تماشای حدود ۱۸۰۰۰ شبکه تلویزیونی را در ایران فراهم می آورد. با رسیورها و دیش های معمولی می توان تا نزدیک ۲۰۰۰ کانال ماهواره ای را در ایران با کیفیت بالا دریافت کرد. شبکه هایی که اکثر قریب به اتفاق برنامه های آنها با سنت و فرهنگ ایرانی و اسلامی در تضادند و اثرات مخرب روحی و روانی بر مخاطب ایرانی می گذارند و یکی از مهمترین تاکتیک های غرب در جنگ نرم علیه ارزش های اسلامی و ایرانی است.
در بین شبکه های ماهواره ای که به سهولت در ایران قابل دریافت است، بیش از ۳۸۰ کانال خاص موسیقی وجود دارد که شبانه روز در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ های درخواستی و کنسرت هستند. عموم این برنامه ها آکنده از حرکات ضداخلاقی و اروتیکال است. در حالی که علاوه بر این شبکه های اختصاصی موزیکال، حدود ۱۲۰۰ شبکه هم در خلال برنامه های خود کلیپ ها و شوهای موزیکال پخش می کنند. در حوزه کودک و نوجوان بیش از ۲۵۰ کانال ماهواره ای قابل دریافت در ایران است ضمن آنکه بخش مهمی از برنامه های کانال های عمومی نیز به پخش برنامه های کودک و نوجوان اختصاص دارد.
این شبکه ها علاوه بر پخش کارتون هایی که عموما در تضاد با مبانی اخلاقی ماست، اقدام به فرهنگ سازی ارزش های لیبرالی و اومانیستی غرب در ذهنیت اطفال ایرانی می کنند و آنان را شیفته زندگی آمریکایی و غربی می نماید. در حوزه مصرف زدگی و فرهنگ سازی پوشش و مد، حدود ۸۰ شبکه وجود دارد که اختصاص به نمایش مد و لباس دارد، لباس هایی که رسما تبلیغ فرهنگ عریانی است.
راهبرد جدید رسانه ملی
اما به نظر می رسد که صداوسیما در تلاش است تا با افزودن بر کمیت و کیفیت شبکه های خویش مانع از جذب طیفی از جامعه به شبکه های ماهواره ای شود. رسانه ملی راهبرد جدیدی را برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان در پیش گرفته است و آن افزایش شبکه های رسانه ملی و تخصصی کردن آنهاست. به گفته مسئولین، دوره جدید رسانه ملی بر ویژگی هایی چون، فراهم شدن راهنمای الکترونیک برنامه ها (EPG)، تهیه «متا دیتا» و پیوست های دیجیتال و مجازی، امکان ضبط برنامه ها؛ جستجوی دقیق و کارآمد تمامی برنامه ها و سیستم های هیبرید برودکست و باند پهن استوار شده است.
ارتقای کیفیت محتوا و افزایش جذابیت های گرافیکی، ذخیره سازی موثر اطلاعات و محتوای مفید جهت دسترسی آسان کاربران، ایجاد شبکه های تعاملی رادیو، تلویزیونی، بسترسازی برای تولید و عرضه محتوا توسط نیروها و جریان های سالم فرهنگی اجتماعی در کشور، بومی سازی فناوری های جدید، تربیت نیروی انسانی ماهر در فضای جدید و نظارت بر عملکرد دستگاه ها و مراکز تولید از دیگر مشخصه هایی است که رسانه ملی به آنها توجه ویژه ای خواهد داشت.
در واقع مدیران صدا و سیما در تلاش هستند تا با ایجاد تنوع شبکه های رسانه ای و همچنین پاسخگویی به نیازهای مخاطبین مانعی را در برابر افزایش مخاطبین ماهواره ایجاد کنند. البته رایج شدن استفاده از مبدل های دیجیتال نیز تاثیر مهمی بر کاهش مخاطبان ماهواره دارد. چرا که در بسیاری از موارد استفاده از دیش های ماهواره ای تنها به بهانه کیفیت گیرنده های آنالوگ بود که با دستگاه های تلویزیونی جدید همخوانی نداشت اما با آمدن مبدل های دیجیتال، خانواده های ایرانی می توانند از برنامه های تلویزیون ایران با کیفیت بسیار بالا استفاده کنند.
آنان که از مبدّل دیجیتال استفاده می کنند، شبکه های آی فیلم، شبکه ی ۲۴ ساعته نمایش، نسیم، کودک، امید، مستند، شما، جام جم و شبکه های بین المللی العالم و پرس تی وی را هم در دسترس دارند. تب تلویزیون های ال ای دی که مبدّل دیجیتال را در خود دارند نیز به کمک این راهبرد سازمان صدا و سیما آمده است. امروز ما با غول پرنده افسانهای ۱۷ هزار سر و دست و پایی روبهرو هستیم که همه دنیا را به هم میدوزد و مرتبط میکند، غولی که چنگالهای نحس خود را در بدنه خانواده فرو میکند و نگوییم در یک آن بلکه با چند پرده نمایش، سفره ی خانه و خانواده را بر میچیند که اگر برای قدیمیها از این غول میگفتی دهانشان از تعجب باز میماند که مگر میشود؟!
ماهواره با هدف از بین بردن ایمان و یاد خدا و ایجاد انحراف در اعتقادات و شک و شبهه از هیچ تلاشی دریغ نمی کند و این غول دجال واره (ماهواره) ابزار شیطان برای رسیدن به اهداف خود است.
معنی دجال چیست؟
در بعضی از روایات اشاره شده است که در آخرالزمان دجال خواهد آمد. منظور از دجال چیست؟ آیا در جامعه کنونی ما مصداق دارد؟
دجال از ریشه «دجل» به معنای دروغگوی حیله گر است. اصل داستان دجال در کتاب های مقدس مسیحیان است (رساله یوحنا، بابا ۲، آیه ۱۸و ۲۲). در انجیل این واژه بارها به کار رفته و از کسانی که منکر حضرت مسیح باشند و یا «پدر و پسر» را انکار کنند، به عنوان دجال یاد شده است. به همین جهت در ترجمه انگلیسی کتاب های مقدس مسیحی، واژه آنتی کریست [۱] یعنی ضد مسیح به کار رفته است.
در روایات زیادی از اهل سنت، خروج دجال از نشانه های برپایی قیامت دانسته شده است. (سنن ترمذی، ج ۴، ص ۵۰۷ – ۵۱۹) در کتاب های روایی شیعه، تنها دو روایت در مورد خروج دجال به عنوان یکی از علائم ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه شریف) آمده است (کمال الدین صدوق، ص ۵۲۵ و ۵۲۶) که هیچ یک از آن ها از نظر سند معتبر و قابل قبول نیست. بنابراین، از نظر منابع شیعی، دلیل معتبری بر اینکه خروج دجال یکی از علائم ظهور باشد، وجود ندارد؛ اما در عین حال با توجه به روایات زیادی که در منابع اهل سنت آمده است، احتمال اینکه اصل قضیه دجال به طور اجمال صحت داشته باشد، وجود دارد. البته حتی اگر اصل قضیه دجال صحت داشته باشد، بی تردید بسیاری از ویژگی هایی که برای آن بیان شده، افسانه به نظر می رسد.
احتمال های موجود درباره دجال
در مورد دجال چند احتمال وجود دارد:
الف. دجال، نام شخص معیّنى نیست. هر کسى که با ادعاهاى پوچ و بى اساس و با توسل به حیله گرى و نیرنگ، در صدد فریبِ مردم باشد، دجال است.
(دجال)، از ریشه (دجل) به معناى دروغگوى حیله گر است. در روایات، از این (دجال) ها و دروغگویان فراوان نام برده شده است. در برخى، دوازده و در برخى سى، شصت و هفتاد دجال آمده است. از میان این (دجال) ها، فردى که در دروغگویى و حیله گرى و مردم فریبى سرآمد همه دجالان و فتنه او از همه بزرگتر است، نشانه ظهور مهدى(ع) و یا بر پائى قیامت است. بر این اساس، باید گفت: ما دو نوع دجال داریم: یکى همان دجال حقیقى و واقعى است که پس از همه (دجال) ها مى آید و دیگرى گروهى شیاد و دروغگویند که دست به فریبکارى و تحمیق و گمراهى مردم مى زنند.
پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: پیش از خروج دجال، بیش از هفتاد دجال خروج خواهد کرد.
با توجه به معناى لغوى دجال و نیز فراوانى آنان در روایات، فرد خاصى منظور نیست، بلکه هر آدم حقه باز دروغگویى که با فریفتن مردم، به فتنه انگیزى بپردازد، دجال است، منتهى ممکن است یکى از آنان که تبلور این صفات در وى، از همه بیشتر است، نشانه ظهور باشد.
منتظران گناه نمیکنند
احتمال های موجود درباره دجال در مورد دجال چند احتمال وجود دارد: الف. دجال، نام شخص معیّنى نیست. هر
ب. احتمال دوّم آن است که فردى معین و مشخص، به عنوان (دجال) در دوره غیبت، با همان ویژگی هایى که براى وى بیان شده، خروج مى کند و مردم را به انحراف مى کشاند.
ظاهر بسیارى از روایات، بیانگر این احتمال است، ولى تقریباً هیچ کدام از این روایات، سند معتبرى که بشود بر آن اعتماد کرد، ندارند.
ج. این احتمال نیز وجود دارد که مراد از (دجّال)، همان سفیانى باشد که در کتابهاى عامه، بیشتر به عنوان (دجال) و در کتابهاى خاصه به عنوان (سفیانى) آمده است. گرچه از بعضى جهات، خروج دجال و سفیانى، یکسانند و هر دو دعوت به باطل مى کنند و با توسل به حیله گرى و تزویر، مردم را مى فریبند، به مبارزه با جناح حق بر مى خیزند و سرانجام به هلاکت مى رسند و… ولى با دقت در روایات خروج سفیانى و روایات مربوط به خروج دجّال، در مى یابیم که بین این دو فرقهاى زیادى وجود دارد و اگر اصل خروج دجّال را امرى مسلّم بدانیم، ناچار باید فردى غیر از سفیانى باشد. مثلاً، دجّال، ادعاى ربوبیّت مى کند و کافر است، ولى دلیلى بر کفر سفیانى نداریم.
#در_محضر_معصومین
🔰امام صادق علیهالسلام:
✍اتَّقِ اللَّهَ بَعْضَ التُّقَى وَ إِنْ قَلَّ وَ دَعْ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ سِتْراً وَ إِنْ رَقَّ.
🔴از خدا اندکى هم که باشد، پروا کنید؛ و میان خود و خدا پردهاى، هرچند نازک، بگذارید.
📚تحفالعقول، ص۳۶۱
#حدیث_روز
منتظران گناه نمیکنند
💐موضوع : #حجاب ⬅️قسمت ۹ : ❤️رهبر بهتر از جانمان، در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّای رشت در تار
💐موضوع : #حجاب
⬅️قسمت ۱۰ :
❤️رهبر معظم انقلاب، در دیدار جوانان و فرهنگیان در مصلّای رشت در تاریخ ۱۳۸۰/۰۲/۱۲فرمودند :
🔥....اینها را از غرب آوردند. چیزی را که برای این ملت لازم بود، نیاوردند.
🔸️ #علم که نیامد،
🔸️ #تجربه که نیامد،
🔸️جدّ و جهد و #کوشش که نیامد،
🔸️ #خطرپذیری که نیامد،
🔸️هر ملتی بالاخره خصوصیات خوبی دارد - اینها را که نیاوردند.
💥 آنچه را هم که آوردند، بیدریغ قبول کردند.
💥فکر و اندیشه را آوردند، اما بدون #تحلیل قبول کردند؛ گفتند چون غربی است، باید قبول کرد.
⚠️ فرم لباس و غذا و حرف زدن و راه رفتن، چون #غربی است، بایستی پذیرفت؛
⚠️جای بروبرگرد ندارد! برای یک کشور، این حالت بزرگترین سمّ مهلک است؛ این درست نیست.
❌ادامه دارد...
🔴 آیا می خواهید از عوارض این بمباران در امان بمانیم⁉️
🔰خداوند در سوره نور می فرماید:
"قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ"
به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از نگاه به نامحرم) فروگيرند.
🔰همچنین می فرماید:
"وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ "
و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فروگیرند.
🔻با توجه به ادامه این آیات و همچنین خطاب آن به همه مؤمنین در می یابیم که مسأله #نگاه کردن و #کنترل آن از لوازم ایمان است.
⭕️حال این پرسش مطرح می شود که چرا باید در حکومتی که این همه برای تحقق آن تلاش کردیم تا مردم را به سمت خدا و دین او ببریم، وضعیت #فضای_مجازی آن به روزی در بیاید که ایمان و نگاه مردان و زنانش به صورت شبانه روزی و ممتد در معرض بمباران #فحشاء و مسائل #جنسی قرار بگیرد؟!
⚠️با این وضعیت که صحنه ها و محتوای خلاف اخلاق و عفت عمومی در این فضا، مانند مور و ملخ می جوشد و درون چشمشان فرو برده می شود، چند درصد آنها می توانند نجات پیدا کنند⁉️
آیا انتظار داریم که از عوارض این تزلزل و بمباران شدن ایمان، حیا و عفت مردم در امان بمانیم؟!
اگر کسی اینگونه فکر کند، واقعاً شوخی کرده و در فضای توهمی قرار دارد! هر چه بکاریم، همان را درو می کنیم!
@montzeran