اطلاع رسانی به مردم از باب امر به معروف و نهی از منکر
وظیفه همگانی ما از باب امر به معروف و نهی از منکر ایجاب می کند که اطلاع رسانی نموده و مردم را از این وضعیت و محتوای آلوده برنامه های ماهواره که مانند غذای مسموم افراد را به هلاکت می رساند، آگاه نمود. برخی می گویند از برنامه های ورزشی، آموزشی، کودک و نوجوان، تاریخی آن استفاده می کنیم، سوال می پرسیم: آیا شبکه های ماهواره ای با آن تعدد کانال عقلانی به نظر می رسد که کسی فقط از همین شبکه های خاص استفاده نماید؟ آیا خانواده، دوستان و آشنایان وی نیز این گونه فکر و عمل می کنند؟
علاوه بر این، اظهارنظر برخی از مسئولین که می گویند: ماهواره بر ایمان مردم اثری نگذاشته است، درست است، اثر مثبتی نگذاشته است اما اثرات منفی بالائی داشته که آمار فرهنگی، اجتماعی جامعه گویای پر کشیدن ایمان از خیلی از خانواده هاست مانند ازدیاد آمار طلاق، ارتباطات نامشروع، بی حیایی، بی عفتی، بی غیرتی و… (قهرمانی، تعبیر ماهواره به دجال واره؛ ص۳)
منابع و مآخذ
1- قرآن کریم
2-نهج البلاغه، ترجمه دشتی
3- الکلینی، ابوجعفر محمد، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، چاپ تهران، بی تا، ۱۳۷۵
4_اب جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی، الخصال، بیروت، موسسه الاعلمی، الطبعه الاولی،۱۴۱۰ ق
5_الحسن شعبه الحرانی، تحف العقول عن آل الرسول، تهران، اسلامیه،۱۴۰۲ ق
6_بابویه القمی ابو جعفر، علل الشرایع، بیروت، دار احیاء التراث، الطبعه الاولی،۱۴۰۸ ق صبحی الصالح، نهج البلاغه، قم، دار الهجره، بی تا
7_ترمذی، محمدبن عیسی، سنن الترمذی، قاهره، جمعیه المکنز الاسلامی، ۱۳۸۰
8_ جمعی از نویسندگان، چشم به راه مهدی، مرکز انتشارات دفتر تبلیغات قم، ۱۳۹۱
9_ شیخ صدوق،کمال الدین، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، جلد ۱،
انتشارات دارالحدیث ایران، ۱۳۸۲
10_ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، ۱۳۸۸
11_ سید محمد صدر، تاریخ غیبت کبری، ترجمه دکتر سید حسن
افتخارزاده، تهران، معارف، ۱۳۷۱
12_ عاملی، حر، وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه، چاپ تهران، مکتبه الاسلامیه، بی تا.
13_ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، انتشارات موسسه وفا، بیروت، سال انتشار ۱۴۰۴ ق
14 _محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مؤسسه دار الحدیث الثقافیه، الطبعه الثانیه،۱۳۷۷ ش.
15 مجله حوزه- ویژه نامه امام زمان (ع) – شماره ۷۰و۷۱، ص
۲۶۳-۲۶۸ )باتلخیص)، رک: ابراهیم
امینی، داد گستر جهان، قم، انتشارات شفق،۱۳۷۸
16 _ محسنی علی اکبر، ره توشه، قم، انتشارات رشید، چاپ اول، ۱۳۸۸٫
17_ مجتبی تونه ای، موعود نامه، قم، انتشارات مشهور، ۱۳۸۹
18 _مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، جلد ۲ ، چاپ بیروت، ۱۹۸۳
19_ متقی، علی بن حسام الدین، کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال، بیروت، موسسه الرساله، ۱۳۷۲
20_ یوحنا بن اسرائیل مصری، رساله یوحنا اسرائیلی، کتابخانه ملی، بی تا
سازمان حج اعلام کرد، تاکنون ۸ زائر ایرانی (۵ زائر در مدینه و ۳ زائر در مکه ) در حج امسال به دلیل بیماری قلبی و ریوی فوت کردند. یک پیکر با موافقت خانواده در مکه دفن شد و پیگیری برای انتقال ۷ پیکر دیگر به ایران درحال انجام است. امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر از کشورمان به حج تمتع مشرف میشوند که از ابتدای خرداد تاکنون بیش از ۹۰ درصد زائران به سرزمین وحی اعزام شدهاند
ماه ذی الحجه برای خودسازی خیلی مهم است ماه، ماه دعا است، ماه راز و نیاز با خدا است و یک قدری بیشتر نه فقط روز عرفه، نه فقط دهه اول اصلاً این ماه، ماه دعا، ماه رابطه، ماه خودسازی است .
در یک کلام (به قول بزرگان و عارفان )می توان گفت که می توان در این ماه راه صد ساله را یک ماهه طی نمود البته به شرطها و شروطها!
ماه «ذى الحجّه»، آخرین ماه «سال هجرى قمرى» است و ماهى است بسیار پربرکت. بزرگان دین هنگامى که این ماه وارد مى شد، اهمّیّت ویژه اى به عبادت در آن مى دادند. مخصوصاً در دهه اوّل این ماه.(زادالمعاد، ص 240)
در بعضى از روایات آمده است، شب هاى دهگانه اى که قرآن در سوره «والفجر و لیال عشر» به آن سوگند یاد کرده است، شب هاى دهه اوّل این ماه شریف است،و این سوگند به خاطر عظمت آن است.(تفسیر قمى، ج 2، ص 419)
خداوند در سوره حج آیه 28 ضمن بیان فریضه بزرگ «حج» سخن از «أیّام مَعْلُومات» گفته است که مؤمنان باید در آن به یاد خدا باشند. یکى از تفسیرهاى معروفِ «أیّام مَعْلُومات» که در روایات نیز آمده است، ده روز اوّل ماه ذى الحجّه است.( مصباح المتهجّد، صفحه 671.) بنابراین، هم شب هاى آن عزیز است و هم روزهاى آن.
روزه گرفتن در نُه روز اوّل. در روایتى از امام موسى کاظم(علیه السلام) نقل شده است که هر کس نُه روز اوّل ذى الحجّه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را براى او مى نویسد