✔️ پیام بیت مرحوم استاد منذر در تقدیر از شرکت کنندگان در همایش نکوداشت آن عزیز🔻
🔹هفتمین سالگشت بیدارگر خبیر و منذر تاریخنگاران، حضرت استاد علی ابوالحسنی (منذر) سپری گشت اما پیداست که هنوز شاگردان و علاقه مندان آن عالم فرزانه، نام وی را از لوح دل برنگرفته اند.
هرچند مرور زمان، پدیده های نو را به دست فراموشی می سپارد اما حضور چشمگیر شرکت کنندگان در مجلس بزرگداشتی که پس از هفت سال از عروج آن عزیز، پا گرفت، به راستی شکوه آفرین بوده و نشانگر آن است که یاد این اختر علم و فضیلت جاودانه است و نامش در پویۀ تاریخ چون ستاره ای فروزان می درخشد.
🔹 بیت مرحوم استاد بدین وسیله از همه کسانی که پس از رحیل آن بزرگمرد تا کنون در محافل ترحیم شرکت نموده اند، تقدیر می کند.
🔹خدا را شاکریم پس از رحلت استاد ابوالحسنی (ره) تا کنون توانستیم شاهد انتشار 7 کتاب و حدود 30 مقاله منتشر نشده و تجدید چاپ 10 کتاب از آثار آن بزرگوار باشیم و در همین زمینه از محققین و مراکزی که در این زمینه ما را یاری دادند، تشکر میکنیم و از قادر متعال توفیق روزافزون در ادامه این مسیر را مسئلت داریم.
🔹اکنون مائیم و جای خالی استاد و ده ها کتاب و صدها مقاله که تمام اوراق و سطور آن با عشق و سوز نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نوشته شده و چراغ راه جویندگان حقیقت و تشنگان معرفت است و زبانمان به این بیت زیبا مترنم است که:
چونکه گل رفت و گلستان شد خراب
بوی گل را از که جوییم از گلاب
«وسلام الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا»
💥 بیت مرحوم استاد ابوالحسنی منذر (ره)
💥اسفند ماه ۱۳۹۷
...
💥پیغام عجیب امام زمان (عج) به میرزای شیرازی (ره)
👈به میرزا بگو من همانم که شب نیمۀ شعبان به تو انگشتر دادم!!
✔️استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻
▪️مرحوم حاج ملا على واعظ خيابانى تبريزى در كتاب علماء معاصرين ( ص48ـ49) تحت عنوان «كرامت عظيمه براى ميرزاى شيرازى ره » مینويسد: صديقنا الأعظم العلاّمة آقا ميرزا محمد على اردوبادى ـ ايّده اللّه تعالى ـ مرا نقل فرمود كه عالم فاضل آقا ميرزا مطّلب اوردوبادى در 3 ذى القعدة الحرام سنه 1350 از حاج محمد جعفر اصفهانى روايت كرد كه :
▪️مرد تاجرى بود كه در اوّل امر تجارت مى كرد؛ بعد كارش تنزّل نمود و به تنگدستى درافتاد پس به نجف اشرف آمده مجاور آن مشهد مطهّر گرديد و در نجاح [ =گره گشایی از] امر خود به قبر شريف ملتجى گشته ملتزم اعمال و دعوات شد تا آنكه به او گفتند كه التزام به مسجد سهله در هر شب چهارشنبه تا چهل هفته موجب فوائد كثيره است و مشهور است كه هر كه بدين عمل مداومت بنمايد حضرت حجّت صلوات اللّه عليه را میبيند. پس بدين عمل مشغول شد و يك اربعين تمام كرد و از نجف به سامّرا عازم شد كه شايد در آنجا به مقصد نايل آيد.
▪️پس شترى كرايه كرده سوار شد در اثناء راه به جهت قضای حاجت پايين آمد و مكارى [= چاروا دار و خرکچی] سوار شد تا او برگردد. گويد چون تطهیر كردم و براه افتادم، ديدم شخصى كه آثار جلالت از وى هويدا بود، نزد من حاضر شد؛ هيبت او بر من غلبه كرد و او در زِىّ عرب بود، پس شروع كرد به حرف زدن با من و فهميد كه من عازم سامّراء هستم فرمود: «قل للميرزا يقول لك الرّجل الفلانى لم غفلت عن السيّد الفلانى فان قال من ذا؟ قال: لك هذا فقل له الّذى اعطاك الخاتم ليلة النصف من شعبان ». یعنی: به ميرزای شيرازى بگو كه فلان شخص به تو مى گويد كه چرا از فلان سيد غفلت كردى اگر پرسید چه کسی اين را به تو گفته؟ بگو آن كس كه ترا در شب [نيمه]شعبان انگشتر داد!
▪️گويد من گرسنه بودم و چيزى نداشتم كه بخورم به جهت آنكه وقت حركت از نجف بواسطه ضيق وقت نتوانستم آذوقه تهيّه كنم پس فرمود : « كأنَّك جائع و اعطانى قرصين هما حديث عهد بالخبز فيهما من حرارة النّار »؛ یعنی گويا تو گرسنه اى و مرا دو قرص نان گرم و تازه عطا فرمود و من از اين امر تعجب كردم كه در اين
بيابان قفر [= بی آب و علف] همچنين چيزى عادتاً ممكن نيست و به خاطرش القا شد كه اين بزرگوار امام عصرـ عجّل اللّه فرجه ـ است. در اين حال از نظرم غايب شد. پس در حسرت وتأسف ماندم كه با آن همه اشتياق تمام كه داشتم، بعد از شناختن از نظرم غايب شد، با آنكه بيابان وسيعى بود وآن حضرت نزد من بود و رجاء واثق در نجاح امر خود مرا حاصل شد تا به سامّرا آمده خانه ميرزا رفتم، گفتند به حمّام تشريف برده من رفته ديدم از اندرون به مسلخ مى آيد و چون روى جامه خود نشست من نزديك رفته دست او را بوسيده شرح حال گفتم تا رسيدم به قول حضرت حجّت ـ عجل الله فرجه ـ كه فرمود: « الذى اعطاك الخاتم ليلة النّصف من شعبان»؛ [میرزا پس از دادن این نشانی از کلام امام زمان (عج)] مرا دربركشيد و از پيشانى من بوسيد و فرمود: بيا به خانه من. رفتم در سامّرا ماندم و در آن مدّت كه در آنجا بودم مرا يومّيه می داد، آنقدرى كه به يوميّه من كفايت مى كرد. پس برگشتم به بغداد و مشغول تجارت شدم و وسعت معاش، مرا حاصل گرديد.
▪️مؤلّف گويد: بعد از نقل اين كرامت، بنده خود با جناب حاج محمد جعفر آقا اصفهانى ـ وفّقه اللّه تعالى ـ در تبريز ملاقات كرده، اين تفصيل را استفسار نمودم. فرمود: بلى، صحيح است ومطلب همان است كه جناب ميرزا مطّلب ـ دام فضله العالى ـ از من روايت كرده اند (پايان نوشته مرحوم خيابانى در علماء معاصرين).
📚منبع: کتاب راز بقای ایران؛ عنایات اهل بیت (ع)، اثر استاد ابوالحسنی (منذر)، نسخه خطی.
http://telegram.me/monzer_ir
▫️▪️▫️
⚫️ سه راه مهم برای رسیدن به معرفت امام حسین (ع)
👈 معنای «عارفا بحقه» چیست؟
✔️
استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻▪️زیارت آقا امام حسین علیه السلام، آنچنان خیر و برکتی دارد که پاداش آن برای بشر اصلا باورکردنی نیست. ▪️اصولا زیارت نورانی امام (ع)، یک سلسله مقامات معنوی عجیبی را به زائر می دهد که البته کشکی نیست؛ بلکه مشروط به یک سری شرایط معین است؛ یعنی بار سنگینی است که هر کسی نمیتواند به دوش بکشد؛ پس باید ببینیم خداوند متعال این مقامات را به چه کسی و به چه تضمینی عطا می کند؟ برای اینکه آن شرایط را بفهمیم باز باید دست گدایی در خانه ائمه معصومین (ع) دراز کنیم و حقیقت را از ایشان جویا شویم. ▪️شما روایات کتاب کامل الزیارات را ببینید؛ ما درباره ثواب زیارت حضرت اباعبدالله حسین (ع) احادیث عجیب و غریبی داریم. از همان اول که نیت میکنی گام در مسیر کربلا بگذاری و بعد که راه می افتی و هر قدمی که بر می داری تا به کربلا برسی، ثواب ها همینطور ادامه دارد. اما زیارت امام در کربلا یک شرط مهم دارد و آن «عارفا بحقه» است. بنابراین یکی از نکات مهم، این است که نسبت به حق امام (ع) معرفت داشته باشیم که نشانه ها و راههای رسیدن به آن هم در زیارتنامه ها بیان شده که برخی از مضامین آن چنین است: ۱. در زیارت امام حسین (ع) در شبهای قدر میخوانیم: «یا مولای یابن رسول الله أتیتک زائرا عارفا بحقک موالیا لأولیائک معادیا لأعدائک فاشفع لی عند ربک». یعنی کلید حل مشکل و رسیدن به شفاعت و استجابت دعا عرفان به حق امام است. این به معنای یک معرفت خشک و خالی هم نیست که مثلا یک خاورشناس غربی مثل «لوئی ماسینیون» بیاید و با تحقیق به این نتیجه برسد که مثلا مقام امیرالمومنین(ع)، از شیخین بالاتر است؛ خیر! «موالیا لاولیائک معادیا لأعدائک» یعنی با دوستان شما دوستم و با دشمنانتان دشمنم؛ بنابراین فقط صحبت آگاهی نیست بلکه یکی از لوازم مهمش این است که بایستی موضعگیری کنی؛ یعنی باید پشت سر امام حسین (ع) محکم بایستی و بیایی در صف حضرت قرار بگیری و برای دفاع از ایشان شمشیر هم بزنی. ۲. در زیارت حضرت اباعبدالله (ع) در عید فطر و قربان آمده: «یا مولای یا اباعبدالله عبدک و ابن امتک... المعترف بحقک جاءک مستجیرا بک متوجها الی مقامک». و در زیارت امام کاظم (ع) هم دارد که: «عارفا بحقک مقرا بفضلک محتملا لعلمک» : یعنی علاوه بر توجه به مقامات امام و اعتراف به آنها، حامل علوم و دانشهای ائمه هستم و بر اساس آنها عمل میکنم. «مستشفعا بک الی الله فاشفع لی عند ربک»: یعنی حالا که من اینگونه هستم، پس شما نیز مرا شفاعت فرمایید. «لیغفر لی ذنوبی». ۳. در زیارت امامین کاظمین (ع) یعنی امام موسی بن جعفر و امام جواد (ع) هم نکته دیگری آمده که آن را تأیید و تکمیل میکند: «أتیتکما زائرا عارفا بحقکما... مستبصرا بالهدی الذی أنتما علیه» (یعنی نور گرفتم از آن هدایتی که در اختیار شماست) «عارفا بضلاله من خالفکما» (و عارفم به گمراهی آن کسی که با شما در افتاد). 📚برگرفته از درس گفتارهای استاد ابوالحسنی درباره مقامات ائمه (ع) (زیارات نقل شده گاه قریب به مضمون هستند). 🌐 eitaa.com/monzer_ir
بهائیت ولنکرانی-استادمنذر.pdf
1.1M
📚 دانلود کتاب الکترونیک:
🔺 اظهارات و خاطرات آیت الله شیخ حسین لنکرانی (ره) درباره بابیت و بهائیت
✍ به قلم مورخ سختکوش٬ استاد ابوالحسنی منذر (ره)
◀️ @monzer_ir ▶️
✨
💥 مهمترین راه نجات مسلمین از چنگال استعمار چیست؟
✔️ متفکر خبیر استاد ابوالحسنی منذر🔻
▪️به شهادت قرآن کریم، شکوه و عزت، تماماً و منحصراً، از آنِ خدا و رسول (ص) و امامان نور (ع) است (و لله العزّة و لرسوله و للمؤمنین و لکنّ المنافقین لایعلمون : منافقون/8) و اگر میبینیم که مسلمین، امروزه در جای جایِ جهان ـ از کشمیرِ هند و افغانستان گرفته تا قدس و دیگر نقاط ـ اسیر مستکبرانِ عالمسوزند، ریشۀ فاجعه را باید در دوری و جدایی آنان از مبانی عزّت بازجست که از سستی ایمان و ضعف دینداری است. راه نجات از این مخمصه نیز، جز تقویت ایمان و بازگشت به مبانی آن نیست (و إن عُدتم عُدنا: إسراء/8).
▪️کسی که به سلاحِ «ایمان»، سپر «تقوا»، عصای «توکل» و چراغ «حکمت» مجهّز است، نه تنها در صبحدمِ نفوذ استعمار، آب به آسیای آن نمیریزد، بلکه در عرصۀ ستیز با استعمار نیز همواره پیشتاز است؛ طلسم استعمار که بر او کارگر نیست، هیچ؛ به لطف پروردگار، در فرجام، شاخ گستاخی آن را نیز موسیوار (ع) خواهد شکست.
@monzer_ir
🌞
👈 صلح امام حسن مجتبی (ع)؛ نیمه پنهان قیام عاشوراست
✔️مورخ خبیر، استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻
💥من عمیقا معتقدم که صلح امام حسن (ع)، نيمه پنهان قيام عاشوراست و بدون آن صلح، نه تنها قيام خونین کربلا در کار نبود بلکه معاويه فاتحه همه چیز را میخواند و همه چیز را تار و مار ميكرد. بنابراین آن صلح سرنوشت ساز، مقدمه و نيمه پنهان قیام عاشورا بود که البته خودش یک نوع قیام محسوب میشود.
💥سر لوئیس پلی، شرق شناس اروپایی قرن ۱۹ میلادی نیز در این باره میگوید: «اگر موفقیت یک نمایش به میزان تأثیری باشد که بر خوانندگان یا تماشاگران خود میگذارد، هیچ نمایشی تاکنون موفق تر از تراژدی جهان اسلام، یعنی تراژدی حسن و حسین نبوده است». به جرأت می توان گفت که امام حسن و امام حسین علیهماالسلام با یک خیزش عظیم و جریان ساز٬ تاریخ را از حرکت خود٬ پر کردند.
💥حال شاید بهتر دریابیم که منظور پیامبر اکرم (ص) از این فرمایش مهم چیست که: الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا.
🔰 کانال رسمی استاد مُنذر (ره):
telegram.me/monzer_ir
✍
▪️پاسخ به یک شایعه جنجالی
💥 آیا حکم اعدام شیخ فضل الله نوری (ره) را آخوند خراسانی (ره) صادر کرد؟
✔️ حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی🔻
🔹کسانی که به این شایعه دامن زدند، نه اعتقادی به مرجع مشروطهخواه٬ یعنی «آخوندخراسانی» داشتند و نه ارادتی به شهید مشروعهخواه «حاج شیخفضلالله نوری»!
ما دلایل محکمی داریم که این شایعه را از اساس رد میکند.
🔰طراح شایعه کیست؟
1⃣ این ادعای بی اساس٬ از سوی شیخابراهیم زنجانی -دادستان محکمه فرمایشی شیخ شهید- پخش شده تا در دادگاه، به حکم اعدام مشروعیت بدهد. ولی زنجانی همان کسی است که چندان اعتقادی به آخوندخراسانی نداشت؛ لذا بعدها برای حمایت از تقیزاده، به مرحوم آخوند نیز حمله کرد و تلویحا از ایشان به عنوان «اشرار»، «علمای سوء» و «دارای افکار فاسد» یاد کرد! ادعای او هم درباره حکم اعدام٬ سند معتبری ندارد.
🔰 اصل ماجرا چه بود؟
2⃣ ببینید اگر واقعا مرحوم آخوند، حکم اعدام شیخ را صادر کرده است٬ پس چرا جناب عبدالحسین کفایی در کتاب مرگی در نور به نقل از حاجمیرزا احمد (سومین فرزند آخوند) از اندوه شدید آخوندخراسانی در مرگ شیخ و برگزاری فاتحه در منزل ایشان خبر میدهد؟ آیا میشود که ایشان با وجود گریه و تاثر شدید و برگزاری مجلس عزا، خودشان حکم اعدام شیخ را صادر کرده باشند؟
خیر، باید عرض کنم که حتی مرحوم آخوند زودتر از اعدام شیخ شهید٬ تلگرافی به تهران زده بود و نسبت به حفظ جان شیخ سفارش کرده بود، ولی سران تندروی مشروطه آن را مخفی کردند.
🔰 واکنش مرحوم آخوند به اعدام شیخ شهید: از شدت تأثر٬ به زمین افتادند!
3⃣ حالا حقیقت ماجرا را برای شما عرض میکنم. حقیر، در ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۷۹ در معیت پدرم مرحوم استاد علیابوالحسنی(منذر) خدمت حجتالاسلام والمسلمین حاج میرزا عبدالرضا کفایی (فرزند میرزا احمد کفایی) بودم که ایشان گفتند:
«مرحوم پدرم آیتا...حاج میرزا احمد کفایی میفرمود: بعد از آنکه دولت موقت مشروطه یعنی فاتحین تهران، خبر پیروزی را به آخوندخراسانی دادند، اولین اقدام ایشان، ارسال تلگراف به همین دولت موقت برای حفظ حریم و جان حاج شیخفضلالله نوری بود
مطلب دیگری که باز از مرحوم والد نقل میکنم این است که مرحوم آخوندخراسانی از درس میآمدند. در خلال مسیر، خبر اعدام شیخ فضلالله را به ایشان دادند، پدرم میفرمود: برای اولین و آخرینبار ما چنین عکسالعملی را در مرحوم آخوند دیدیم.
مردی با آن شجاعت و با آن استقامت، بر اثر شنیدن خبر اعدام شیخ فضلالله٬ از شدت ضعف همانجا وسط کوچه به زمین خورد، چنانکه زیر بغلش را گرفتند و از جا بلند کردند؛ که این از شدت تاثیر شنیدن این خبر موحش در آخوند حکایت دارد و هیچ مورد دیگری، حتی در قضیه اشغال شمال ایران توسط قشون روس تزاری، چنین عکسالعمل شدیدی از آخوند دیده نشد. این را مرحوم پدرم که خود شاهد ماجرا بود نقل میکرد».
📚 منبع: مصاحبه روزنامه فرهیختگان با حجت الاسلام محمدصادق ابوالحسنی
🔹@monzer_ir🔹
👈 متن کامل مصاحبه
🔻🔻
🌞
▪️واکنش به یک اتهام در فضای مجازی
💥 آیا صاحب عروه (ره)٬ آخوند خراسانی و مراجع مشروطه خواه نجف را تکفیر کردند؟!
✔️ خبرگزاری مهر در گفتگو با محمدصادق ابوالحسنی🔻
🔹 مهر: همین الان فرازی از کتاب «فاجعۀ قرن» آقای جواد بهمنی، در فضای مجازی دست به دست میچرخد٬ مبنی بر اینکه مرحوم آیت الله سیدکاظم طباطبایی (صاحب عروه)، مراجع مشروطهخواه نجف را، به بیدینی، بیسوادی و یا به هر دو متهم میکرده. آیا این ادعا حقیقت دارد؟
🔹حجت الاسلام ابوالحسنی: خیر، هرگز چنین سخنانی بر زبان مرحوم صاحب عروه جاری نشده و این اتهامات هم، نستجیر بالله، زیبندۀ اعلام ثلاثه نجف مثل مرحوم
آخوند خراسانی نیست.
خاصه اینکه٬ نویسنده کتاب هیچ سندی ارائه نداده و متن پخش شده در فضای مجازی هم قدری تندتر از متن کتاب است!
🔹البته کتاب فاجعه قرن، به لحاظ رویکرد انتقادی در برابر غربگرایان سکولار و سفارت انگلیس، مخصوصاً در فضای ۴۰ سال پیش، خالی از نکات سودمند نیست ولی اینگونه مطالبی که با عبارات گزنده از سید نقل شده، هرچند به انگیزههای خیرخواهانه هم مطرح شود، وزن علمی ندارد و با اظهاراتی که اعضای بیت مرحوم آخوند و بیت سید و خواص نزدیکان ایشان دارند، در تضاد است. البته پرپیداست که چنین نقل قولهایی، خودش آسیب زا بوده و به زیان مرجعیت و روحانیت شیعه نیز هست.
🔹من همین جا همه خوانندگان محترم را به کتاب ارزنده «فراتر از روش آزمون و خطا»، اثر استاد علی ابوالحسنی (منذر) که دربارۀ زندگی مرحوم صاحب عروه، نگارش یافته، ارجاع میدهم. (بخش ۱۰ و ۱۱)
🔸از بردباری و بزرگواری سید نسبت به مخالفینی که گاه، برای اذیت و آزار، آتش سیگارشان را پشت گردن ایشان میگذاشتند، بگیر، تا افرادی که روی منبر به ایشان جسارت میکردند و حتی گاه نقشه قتل سید را میکشیدند؛ سید، همه جا از جاده متانت و شکیبایی بیرون نرفت؛ حتی دربارۀ فردی که گستاخانه به لباسش نجاست پاشیده بود، به اطرافیانش فرمود، هر کس متعرض این فرد شود، تفسیقاش خواهم کرد!
سفارش سید به رعایت احترام علمای نجف که جای خود و دارای شواهد فراوان است.
🔹 @monzer_ir 🔹
🌞
▪️ریشه اختلاف شیخ فضل الله نوری (ره) با آخوند خراسانی (ره) چه بود؟
💥دکتر موسی حقانی:
استاد ابوالحسنی٬ شناخت شیخ شهید را از علمای مشروطه خواه عمیقتر میدید.
👈اختلاف مرحوم شیخ با مرحوم آخوند٬ بیشتر بر سر مصادیق بود؛ نه در اصل مبانی دین.
1⃣ استاد ابوالحسنی کسی بود که مکتب بازنگری و بازنگاری تاریخ معاصر٬ مخصوصا مشروطیت را بنا نهاد. وی در حرکتی گام به گام کوشید تا سمی که تاریخ نگاری سکولار به تاریخ ما وارد کرده را از بین ببرد.
2⃣ سلطه 80 ساله تاریخ نگاری غرب گرا موجب شد تا تاریخنگاری سکولار هرچه دلش خواست٬ درباره شیخ فضل الله گفت اما مرحوم استاد منذر پادزهر تاریخنگاری سکولار را فراهم کرد و زحمات او هیچگاه از یاد نخواهد رفت.
3⃣ اعدام آیت الله حاج شیخفضلالله نوری و دفن شبانه و انتقال مخفیانه پیکر ایشان به قم نشان میدهد چه فضایی در زمان مشروطه حکمفرما بود. همین فضای رعب و وحشت در نجف نیز حاکم بود.
4⃣ اما درباره اختلاف شیخ فضل الله نوری و آخوند خراسانی، استاد منذر معتقد بود باید بهصورت قطرهچکانی حقایق و واقعیتهای تاریخی را گفت؛ چون باید به ظرفیت و زیرساختهای پذیرفتن حقایق در سطح جامعه نیز توجه داشت.
ایشان ضمن مراعات ادب نسبت به علمای مشروطه خواه٬ به رعایت انصاف و مصالح جامعه نیز می اندیشید.
او معتقد بود: اختلاف شیخ و آخوند خراسانی (ره) مبنایی نبود، بلکه بیشتر در مصادیق بود.
5⃣ دکتر حقانی با اشاره به اینکه مرحوم ابوالحسنی از نقد آثار خود همواره استقبال کرد، افزود: برخی نقدهایی که درباره آثار وی نوشته شده درست نیست به طور مثال گفته شده که استاد ابوالحسنی قدر شیخ فضلالله نوری را بالا برده تا قدر دیگران را پایین بیاورد؛ در حالی که برخورد استاد ابوالحسنی با این موضوع احساسی نبود و با اینکه به نگاه شیخ معتقد بود اما قدر شیخ را واقعاً بالاتر از سید عبدالله بهبهانی میدید و حتی در زمان شناسی و غرب شناسی از مرحوم آخوند خراسانی بالاتر میدانست. این اعتقاد او کاملا علمی بوده و با ارائه اسناد و مدارک تاریخی محکم همراه است.
ایشان حتی درک سیاسی و علمی شیخ را با سید محمد طباطبایی هم قابل مقایسه نمیدانست و چنانچه تاریخنگاران سکولار هم اعتراف میکنند٬ معتقد بود شیخ فضلالله نوری به لحاظ علمی و فقهی از مرحوم طباطبایی قوی تر بود.