eitaa logo
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
8.1هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
744 ویدیو
584 فایل
● اسرار تاریخ ایران و تشیع ❖ با طرح اندیشه‌های: 1️⃣ استاد #علی_ابوالحسنی_منذر (تاریخنگار فقید) 2️⃣ استاد #محمدصادق_ابوالحسنی (تاریخ‌پژوه و نویسنده) 👈 ارتباط با ادمین یا دعوت از استاد: @as_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 فیلم خطبه جنجالی مولوی گرگیج 👈 اگر خلیفه دوم غاصب باشد، دیگر چه حیثیت و نسب درستی برای ائمه باقی می‌ماند؟! ▫️ بطلان این حرف در ۳ محور: 1⃣ عقیدتی - کلامی (اشکال کبروی) 2⃣ فقهی (اشکال کبروی) 3⃣ تاریخی (اشکال صغروی) 🔻پاسخ در کانال اسرار تاریخ🔻
👈 پاسخ به شبهه مولوی گرگیج 💥 در باب فتوحات و ازدواج امام حسین (ع) ▪️جناب گرگیج ادعا کرده که من بر اساس قواعد شیعه حرف می‌زنم و در پی الزام و اسکات خصم (بخوانید: میلیون‌ها ایرانی!) هستم؛ لذا ما هم بر اساس باورهای اهل بیت (ع) پاسخ می‌دهیم. اسناد پاسخ ما در همین کانال به تفصیل ارائه خواهد شد. 1⃣ از نظر کلامی و عقیدتی، هیچ جریانی به اندازه جریان امیرالمومنین (ع) و اهل بیت پیامبر (ص)، مشروعیت سقیفه و خلفا را به چالش نکشید و این خطبه‌هایی مثل فدکیه و شقشقیه و نظائر آن بودند که با استدلال‌های قوی مشروعیت و وجاهتی برای خلافت جور باقی نگذاشتند. بدین گونه بود که برای همیشه نقدهای بنیادین خاندان پیامبر (ص) بر خلفا را به سینه تاریخ سپرده شد؛ لذا این خود ائمه بودند که مشروعیت آنها را به چالش کشیدند و نه فقط شیعیان! مع الوصف، اگر مقتضی فراهم بود، از مصالح عموم مسلمین و گاه هدایت افراد (در قالب نصیحت به خلفا و پاسخ به مردم) دریغ نمی‌کردند. اما متاسفانه هجوم و سرکوب از سوی کودتاچیان سقیفه رخ داد که پس از فقدان پیامبر (ص) در چند زمینه اجرا شد: ۱. پروژه ترور فیزیکی: "آتش زدن خانه مولا (ع) و شهادت حضرت زهرا (س)" ۲. مصادره اقتصادی (فدک و منع خمس و..) + ۳. نفی امامت الهی و مرجعیت علمی. (مدارک آن خواهد آمد). 2⃣ از منظر فقهی، جهاد ابتدایی و لشکرکشی برای کشورگشایی، بدون اذن امام، جایز نیست و لذا دلیلی بر مشروعیت اولیه فتوحات خلفا نداریم. اما امامان اهل بیت (ع) خود را صاحب تصرفات ولایی معرفی می‌کردند. بنا به نص فرمایش امام صادق (ع) در اصول کافی، اگر جنگی بدون اذن امام در گرفت (مثل حمله خلیفه ثانی به ایران)، تمام غنائم آن، ملک امام بوده و این تنها امام است که اجازه دارد غنائم آن را در مسیر صحیح به کار گیرد. در مقام احتجاج با مخالفین هم گوییم: اگر گاهی امامان ما در غنائم فتوحات، تصرف کرده‌اند، بر مبنای شرعی محکمی است و ملاک تصرف انها، دست کم، یا به عنوان "انفال" و یا بر پایه "قاعده الزام به عنوان سهم ذوی‌القربی از خمس" استوار بوده است. (مدارک آن در قالب مقاله پژوهشی می‌آید). به راستی اگر شما بر اساس اعتقاد شیعه سخن می‌گویید و درصدد الزام ما هستید، چگونه ولایت را (چه در عرصه تکوین و چه در پهنه تشریع) مجموعا منکرید در حالیکه شیعه به ولایت کلیه الهیه برای امام معتقد است. 3⃣ از نگاه تاریخی، دخت یزدگرد، نه کنیزِ هدیه شده به امام حسین علیه السلام بود و نه با دلسوزی خلیفه به نکاح امام حسین (ع) درآمد! بلکه ازدواج او با سیدالشهداء (ع) به صورت رسمی و انتخابی بود. پس شهربانو، با حمایت امیرالمومنین (ع) از دست خلیفه دوم نجات یافت و حتی آمده است که عمر قصد تنبیه وی را داشت و در نهایت گفت که علی تصمیم مرا شکست! (نقل عثمان هم دارد) ثانیا: بنا به گزارش علی بن یوسف حلی در کتاب العدد القویه، این بانو امیرالمومنین (ع) را به عنوان وکیل خود در ازدواج انتخاب کرد و مولا نیز جناب حذیفه را فرمود تا خطبه عقد او و امام حسین (ع) را بخواند. وانگهی، مادر امام سجاد اصلا کافر نبود که بعدا به دست عمر مسلمان شود؛ چه آنکه از خود اهل بیت (ع) آموختیم که معصوم تنها از اصلاب شامخه و ارحام مطهره و از نسل مومنین برگزیده متولد می‌گردد. در غیر این صورت اصلا امیرالمومنین یک زن کافره را به مسجد راه نمی‌داد. بگذریم از اینکه اساسا معلوم نیست این واقعه در زمان عمر بن الخطاب رخ داده یا بعدها بوده چون اختلافات زیادی در وجود دارد. (به مدارک پیشگفته و بعدی مراجعه کنید). 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 http://eitaa.com/monzer_ir 🔰 نخست محور عقیدتی
article_42225_e25d3f485c4cceb528004acf58c237b0.pdf
294.6K
⚫️ دانلود مقاله پژوهشی 💥 پاسخ به این سوال که چرا امیرالمومنین (ع) در برابر مظالم خلافت هیچ نفرمود و سازشکاری منفی نمود؛ جواب: خیر، آن حضرت مرزبندی خودشان را با جبهه باطل مشخص کردند. 📚عنوان: آسیب‌شناسی عملکرد خلفای سه گانه در بیان امیرالمومنین (ع) با تکیه بر نهج البلاغه ✍دکتر مصطفی دلشاد تهرانی و مژگان حامی | فصلنامه النهج 🔰چکیده حاوی ترکیبی از نگاه حضرت علی (ع) به آسیب‌های اجتماعی، آفات سیاسی و پیامدهای فرهنگی برآمده از حاکمیت خلفا. این مقاله با روش تحقیق کتابخانه‌ای و به روش متن پژوهی، آموزه‌های حضرت علی(علیه السلام)، در نهج‌البلاغه را استخراج، دسته‌بندی و تحلیل نموده است. نتایج حاصله نشان داد که ریشه‌های آسیب‌های اخلاقی عملکرد خلفا، بسیار عمیق بوده، و هسته‌ی آغازین آن با ماجرای سقیفه شکل گرفت و ریشه‌ی معضلات دوران حکومت عدل‌محور علوی شد. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 http://eitaa.com/monzer_ir
حضرت محسن آخرین کار.pdf
10.46M
✔️ افشاگری درباره یک جنایت 📚 نسخه PDF : کتاب اسناد تاریخی شهادت حضرت محسن (ع) 1⃣ دست‌ها و دسیسه‌های کودتاچیان سقیفه در حمله به خانه حضرت زهرا (س) چیست؟ 2⃣ حضرت محسن (س) چرا و به دست چه کسانی به قتل رسید؟ 3⃣ گردآوری مدارک موجود در گستره کتب تاریخ و انساب (اعم از منابع شیعی و سنی) ✍ اثر صدیق ارجمند، حجت‌الاسلام شیخ محمد فرمهینی فراهانی (چاپ پاییز ۱۴۰۰/ ۱۶۶ ص)؛ که صمیمانه کتاب پژوهشی خود را در اختیار ما نهادند، لله دره. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
maaref-tar-v8n28p39-fa.pdf
291.2K
⭕️ دانلود مقاله پژوهشی 👈 پاسخ فقهی بسیار مهم به شبهه گرگیج 📚 ملاک استفاده اهل بیت(ع) از غنائم فتوحات چیست؟ ✍ دکتر مهدوی‌فرد وعلی حسن‌بگی | فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال ۱۳۹۶ 1⃣ سوال: آیا فتوحات مشروعیت داشته‌اند؟ در صورت عدم مشروعیت این رویداد؛ ملاک بهره‌مندی اهل بیت ع از نتایج آن چه بوده است؟ 2⃣ نتیجه تحقیق: ملاک بهره‌مندی از غنائم: یا به عنوان انفال بوده و یا بر پایه قاعده الزام به عنوان سهم ذوی‌القربی از خمس بوده است. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺 خطبه عقد امام حسین (س) را حذیفه خواند نه عمر بن الخطاب! 👈 این ماجرا در زمان عمر بود یا عثمان؟ 🔹 طبق کتاب العدد القویه مرحوم حلی: شهربانو ابتدا به امیرالمومنین (ع)، وکالت داد و ایشان به حذیفه دستور فرمود. 🔹 به پیشنهاد مولا، مسلمین اول زنان را از اسارت آزاد کردند و سهم خود را بخشیدند بعد ازدواج مزبور رخ داد. این اقدام بر خلاف اراده عثمان بود و وی گفت: علی [ع] تصمیم مرا شکست! 🔹 طبق روایت منقوله در کتاب عیون اخبارالرضا (ع) از شیخ صدوق، اصلا این عقد و ازدواج در زمان حکومت عثمان بود؛ نه عمر. 📚 دایره المعارف صحابه پیامبر (ص)، ج۴، زیر نظر استاد یوسفی غروی، انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم (ع) ص ۳۶۹. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
🔺تیر خلاص به شبهه گرگیج 👈 جهادی که بدون اذن امام باشد، غنائمش مخصوص امام است. 🔹امام صادق (ع) فرمودند: در جهاد بدون اذن امام [که مشروعیت ندارد]، همه غنیمت‌ها از آن امام بوده و آنها را در مسیری که می‌پسندد، به کار خواهد بست. 🔰 نتیجه در فتوحات ایران و ماجرای آوردن شهربانو نیز همین اصل جاری بوده و در عین اینکه خلفای جور حکم جهاد دادند ولی فقط غنیمت آن با تصرف حضرت امیر (ع) مشروعیت داشت. دلیل این مسئله مقام امامت امام است. 📚 کافی، مرحوم کلینی، ج۵ / ص ۴۳ - ۴۴. 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 👈 پاسخ طوفانی به عثمان الخمیس 💥چگونه توقع داری حضرت فاطمه (س) را با عایشه برابر بدانم؟! 🔰توضیح دکتر عدنان ابراهیم، یک پژوهشگر سنی اهل فلسطین است که در شهر وین به تبلیغات گسترده‌ای دست می‌زند. او چندی است که وهابیت را به چالش کشیده و خشم وهابیون را برانگیخته است. روی سخن او با عثمان الخمیس - خطرناک‌ترین و بی‌پرواترین عنصر وهابی در فضای تبلیغی و ماهواره‌ای - است. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
HSOW_Volume 2_Issue 2_Pages 49-68.pdf
194.4K
● مقاله پژوهشی/نسخه PDF 📚 نگاه کلان اهل بیت (ع) نسبت به فتوحات خلفا مثبت نبود (با بررسی تاریخی ـ حدیثی) ✍ نویسندگان: علی حسن بگی امیرعباس مهدوی فرد | فصلنامه مطالعات تاریخی جنگ 🔰چکیده این نوشتار در صدد پاسخ به این پرسش است که اهل بیت (ع) در برابر فتوحات چه موضعی داشتند؟ برای این مهم ادله موافق و مخالف بررسی می‌شود. پاسخ این است که رویکرد اهل بیت (ع) به فتوحات مثبت نبوده است. اما استفاده موردی امامان از غنائم جنگی به جهاتی است که قبلا گفتیم؛ مثل جهت انفال و خمس و روی قاعده حق انحصاری امام بر فتوحاتی که بدون اذن او صورت گیرد (مثل فتح ایران). ▪️ نکته مهم: بارها عرض کردیم که معرفی منابع به معنی تایید دربست همه آن نیست پس نقادانه بخوانید. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
4036113950606.pdf
795.7K
⭕️ مقاله مهم پژوهشی 📚شيوه مدیریت هدایتگرانه حضرت علي (ع) در برخورد با خلفا و جامعه اسلامی 👈رویکرد امیرالمومنین (ع): 1⃣ اعتراض و تاکید بر حق غصب شده خویش 2⃣ در عین حال، به اقتضای شان امامت، با خلفا قطع ارتباط کامل نکرد و به طور غيرمستقيم بر جامعه در عرصه‌هاي علمي، اعتقادي، قضايي و نظامي تاثیرات مهمی داشت و گاه خلفا در معضلات علمی و حکومتي ناگزیر می‌شدند با ایشان مشورت کنند. ✍ نویسندگان: فلاح زاده؛ محمدهادي/علي اکبري؛ راضيه. | پژوهش‌نامه مذاهب اسلامی ▪️ نکته مهم: بارها عرض کردیم که معرفی منابع به معنی تایید دربست آن نیست پس لطفا نقادانه بخوانید. 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir
❌ سلسه جلسات شبهای عبرت تا بعد از ماه مبارک رمضان تعطیل می‌باشد. 🔻کانال اسرار تاریخ🔻
⭕️ اشکال بر مولوی گرگیج با تکیه بر منابع اهل سنت 1⃣ مجموعه ۴۵ جلدی "الموسوعه الفقهیه الکویتیه"، مهمترین دانشنامه فقهی اهل تسنن است که به قلم جمعی از نویسندگان و با حمایت وزارة أوقاف کویت، به رشته تحریر درآمده است. در این مجموعه پر اهمیت، آراء فقهی فرقه‌های حنفى، مالکى، شافعى و حنبلى به تفصیل، ارائه می‌گردد؛ چندانکه پاره‌ای از دانشوران معتقدند که این دانشنامه از نظر مرتبت، اهمیت و جامعیت، از همه دایره المعارف‌های اهل سنت برتر می‌نشیند؛حتی نسبت به موسوعه الفقه الاسلامی، مشهور به: موسوعة جمال عبدالناصر الفقهيه (تحت اشراف وزاره اوقاف و مجلس اعلای مصر). 🔰 نکته تاریخی 2⃣ کتاب الموسوعه الکویتیه (ج ۶ / ص ۲۳۲) بحثی را به حکم هدایای کفار اختصاص داده و در ذیل آن می‌بینیم: در بین مشاهیر اهل سنت، افرادی مثل احمد بن حنبل نیز معتقد بودند که اگر امام حتی از کافر حربی یک هدیه‌ای را بگیرد (مثل غلام و کنیز)، می‌تواند در آن تصرف کند. دلیل این حکم جواز، یک ماجرای تاریخی است که: مقوقس، حاکم مصر و اسکندریه در پاسخ به نامه پیامبر (ص)، ماریه قِبْطیه را به همراه هدایایی برای پیامبر فرستاد و حضرت پذیرفت. [پیغمبر اکرم (ص)، بر همین اساس، با ماریه ازدواج کرد و او را به عنوان همسر محبوبش دوست می‌داشت و تنها فرزند حضرت از غیر حضرت خدیجه (س)، یعنی ابراهیم، از او زاده شد]. در ادامه کتاب آمده است: اگر هدیه از سوی دارالحرب رسید، برای هدیه گیرنده است، چه او امام باشد و چه نباشد. 🔰 تقریر اشکال 3⃣ اکنون سوال ما از جناب گرگیج این است که: شما ادعا دارید عمر بن الخطاب، حضرت شهربانو را خودش در اختیار امام حسین (ع) قرار داد ! هر چه باشد به اعتقاد شما، عمر خلیفه مسلمین بوده و از مقوقس و کافر حربی کمتر نیست؛ پس به طریق اولی تصرف امام در این هدیه، جایز و مشروع است. از سوی دیگر هیچ مشروعیتی برای حکومت مقوقس نبود ولی پیامبر در هدیه او تصرف فرمود؛ تصرف امام حسین (ع) نیز در عین مخالفت با مشروعیت خلافت، جایز است. (قیاس اولویت: اقوی و اشد بودن مناط حکم در فرع فقهی پایین‌تر) 🔹 نکته: علامه ابن شهرآشوب در کتاب مناقب می‌نویسد: تمامی اهل قبله، اجماع دارند که پیامبر خدا (ص) فرمودند: الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا. (المناقب ج۳/ص ۳۹۴). 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir