noormags-بررسی_تحلیلی_روش_خاورشناسان_در_تبیین_جایگاه_سیاسی_و_دینی_امام_محمد_باقر_(ع)-1185369.pdf
513.9K
⚫️ نسخه PDF
📚 بررسی تحلیلی روش خاورشناسان در تبیین جایگاه دینی و سیاسی امام باقر علیه السلام
✍ به قلم آقایان حسن پور و بارانی | فصلنامه شیعهپژوهی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
📚 معرفی یک اثر
👈 نخستین اندیشه های شیعی؛ تعالیم امام محمد باقر (علیهالسلام) | اثر خانم دکتر ارزینا آر. لالانی (Arzina R. Lalani)
1⃣ نویسنده یک پژوهشگر غربی است که درباره قرون نخستین اسلامی شیعی تحقیق می کند. او به تدریس آثار مربوط به حدیث در دانشگاه کمبریج اشتغال داشت و در مؤسسه مطالعات اسماعیلی، لندن، به تحقیق میپرداخت. خانم لالانی از دانشگاه ادینبورگ درجۀ دکتری دریافت کرده است. متن انگلیسی این کتاب در آبان 1381 برندۀ جایزۀ کتاب ولایت سال جمهوری اسلامی ایران شد و خانم لالانی برای دریافت جایزه خود به ایران آمد و در مراسمی که به این مناسبت در شهر یزد برگزارشده بود، شرکت کرد.
2⃣ نویسنده با مروری بر اندیشه امامت به زندگی امام #باقر(ع) و دوران آنحضرت میپردازد و از جریانهای درونشیعی بحث میکند. بخشی از کتاب به آموزههای امام پیرامون امامت و دیدگاه ایشان پیرامون توحید، ایمان، تقیه، قضا و قدر پرداخته است. کتاب مزبور، تاکنون به زبانهاى فارسی، عربى، گجراتى و اردو ترجمه و منتشر شده است.
3⃣ این کتاب افزون بر پارهای از نقاط مثبت، از نکات قابل تامل و در خور نقد نیز خالی نیست که حتما بایستی بدان توجه کرد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
ایرانیانی که اصحاب امام باقر (ع) شدند
💥#محمدصادق_ابوالحسنی🔻
بر اساس منابع تاریخی و رجالی، در فهرستواره شاگردان امام باقر علیهالسلام، نام ایرانیان دیده میشود. از جمله اصحاب ایرانی که برای حضرت ادعا شده، عبارتند از:
1⃣ محمد بن اسحاق
2⃣ داوود بن ابی هند سرخسی
3⃣ ثابت بن هرمز
4⃣ جعفر بن عمر بن ثابت
5⃣ حسین بن عبدالله الارجانی
6⃣ ابوحسان انماطی
7⃣ حمّاد بن ابی سلیمان
۸-۱۰. شهاب؛ عبدالخالق و وهب بن عبدربه (از طایفه ایرانیتبار بنی عبدربه)
1⃣1⃣ معاویه بن عمار بن خباب بن عبدالله دهنی بجلی کوفی
2⃣1⃣ حکیم بن معاویه
🔰 شاخصترین آنها: محمّد بن اسحاق
ابوعبدالله محمّد بن اسحاق بن یسار (۸۰ یا ۸۵ - ۱۵۱) محدث و مورخ ایرانیتبار از موالیانی است که در مدینه متولد شد. جد او یسار، از مسیحیانی بود که در حوالی عین التّمر (از توابع حکومت ساسانیان) دستگیر شد. خالد بن ولید در سال ۱۲ق یسار را اسیر کرد و نزد ابوبکر در مدینه برد.
محمدبن اسحاق در مدینه که مرکز عمده حدیثی بود، متولّد و بالنده شد. کتاب سیره ایشان، اولین سیرهنگاری نسبتاً جامع است که زندگانی پیامبراکرم (ص) را به رشته نگارش در آورده. شیخ طوسی و برقی او را در شمار اصحاب امام باقر و امام صادق (ع) نام بردهاند و برخی پدرش اسحاق را نیز از اصحاب امام سجاد (ع) شمردهاند.
غالب رجالیون شیعه، ابن اسحاق، را سُنّی ولی دوستدار اهل بیت (ع) میدانند (رجال کشی و...) اما شهید ثانی در حاشیه بر الخلاصه تصریح میکند که او سنّی نبود؛ با آنها مباشرت داشت.
زمانی که در مدینه بود، به شیعه بودن متهم شد. علمای عامه مثل خطیب بغدادی نیز او را به تشیّع منتسب کردند.
🔺نگاره تاریخی
👈نبرد حضرت مسلم بن عقیل علیهالسلام با لشکر عبیدالله بن زیاد در کوفه، نسخه حدیقه السعداء، (نخستین مقتلنامه به زبان ترکی)، قرن ۱۷ میلادی
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🟢 مهمترین سوابق حضرت مسلم (ع) چیست؟
💥 #محمدصادق_ابوالحسنی🔻
1⃣ داماد و برادرزاده امیرالمومنین (ع) و عموزاده امام حسین (ع): ایشان دخت مولا حضرت علی (ع)، یعنی رقیه صغری (ام کلثوم) را به همسری اختیار کرد. در کتاب المحبّر از ابوجعفر محمد بن حبیب، آمده است که حضرت مسلم (ع) دو دختر از دختران مولا را به همسری گرفت. مادر حضرت مسلم، ام ولدی به نام حلیه یا علیه از زنان آزاد نبط از خاندان "فرزندا" بوده و برخی احتمال دادهاند که نژاد ایرانی داشته باشد.
2⃣ والی منطقهای در مصر: در فتوحات عصر خلیفه دوم، پس از فتح بَهَنساء (از شهرهای مشهور مصر در میانه قرون وسطی و ناحیهای نظامی در آن زمان)، والی این منطقه شد و حکمرانی ایشان تا خلافت عثمان ادامه داشت. (فتوح الشام، واقدی،۳۰۸/۲ - مقتل جامع سیدالشهداء ۶۳۶/۲)
3⃣ فرماندهی جناح راست لشکر امیرالمومنین (ع) در جنگ صفین: ایشان اشجع فرزندان عقیل بود و در جنگ صفین، در کنار پسرعموهایش: امام حسن و امام حسین و عبدالله بن جعفر علیهم السلام با سپاه معاویه میجنگید. (مناقب ابن شهرآشوب، ۱۹۷/۳)
4⃣ ابوالشهدای کربلا: فرزندان حضرت مسلم را به اختلاف تا ۹ تن نام میبرند. بنا به نقلی، ایشان ۵ پسر داشت که دو تن از ایشان، در کربلا و دو تن در کوفه (محمد و ابراهیم) شهید شدند. حضرت مسلم (ع) پدر عبدالله است که گفتهاند: اولین شهید (از بنیهاشم) در کربلاست: اول من برز الی القتال من بنیهاشم عبدالله بن مسلم بن عقیل. البته دینوری و بلاذری شهادت وی را پس از حضرت علی اکبر (ع) گزارش میکنند. ایثار بنی عقیل چنان بود که جمع کثیری از آنان به شهادت رسیدند.
5⃣ برادر شهیدان عاشورا: در خیل شهدای کربلا، نام برادران مسلم (مثل جعفر ۲۳ ساله و عبدالله ۳۳ ساله و عبدالرحمن ۳۵ ساله) و برادرزاده حضرت مسلم، محمد بن ابی سعید جلوه میکند. برادران شهید دیگری نیز برای آن حضرت نقل شده است.
6⃣ سفیر الحسین (ع): شایستگی مقام سفارت امام حسین (ع)، گویای بسیاری از خصال و فضائل مهم در ایشان است. پس از اینکه نامههای کوفیان به امام حسین (ع) رسید، ایشان حضرت مسلم (ع) را به کوفه گسیل داشت تا اوضاع و شرایط آن شهر را بررسی کند و درباره درستی ادعای کوفیان مبنی بر کثرت پیروان امام (ع)، اطمینان یابد و گزارش دهد. بنابر برخی روایات، امام حسین(ع)، قیس بن مسهر صیداوی، عمارة بن عبد سلولی و عبدالرحمان بن عبدالله ارحبی را نیز به همراه مسلم بن عقیل، به کوفه فرستاد. ایشان در ۹ ذی الحجه سال ۶۰ قمری در کوفه، در اثر مکر و خدعه ابن زیاد به شهادت رسید.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
سفير عشق.mp3
4.56M
🏴 سفیر غربت | حضرت مسلم بن عقیل علیهالسلام
🎙 پای روضه: مرحوم استاد علی ابوالحسنی (مُنذِر)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🟢 مهمترین سوابق حضرت مسلم (ع) چیست؟ 💥 #محمدصادق_ابوالحسنی🔻 1⃣ داماد و برادرزاده امیرالمومنین (ع) و
بدین وسیله متن اصلاح گردید: حضرت مسلم (ع)؛ علاوه بر داماد امیرالمومنین (ع)، برادرزاده ایشان و نیز عموزاده امام حسین (ع) است و...
🔺نسخه خطی سفرنامه مکه، تألیف محمدرضا بن عبدالجلیل حسنی حسینی طباطبایی یزدی
👈 از شعبان 1296 تا آدینه 4 شعبان 1297هجری، به خط نستعلیق | در آرشیو کتابخانه و موزه ملی ملک
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺نگاره تاریخی مربوط به ذبح حضرت اسماعیل علیهالسلام | یکی از نسخ خطی کهن
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺تابلوی آزمون بزرگ؛ ذبح حضرت اسماعیل (ع)
✍ اثر استاد فرشچیان
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────
🔺نگاره " قربانی حضرت اسماعیل (ع) " ، نسخه فالنامه ، قرن ۱۶م
💥تذکر: انتشار نگارههای تاریخی، صرفاً صورت گزارشی دارد وگرنه ما در پی تایید محتوا یا همسویی با نمادهای هنری (مثل نوع نگارگری فرشتگان یا انبیاء عظام علیهم السلام) در آن نیستیم. با تشکر از گفتوگوهای تراثی.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
noormags-جلوه_های_آیینی_عید_قربان_در_فرهنگ_مردم-1106493.pdf
820.3K
⚫️ نسخه PDF
📚 جلوههای آیینی عید قربان در فرهنگ مردم
✍ به قلم شهرزاد دوستی | فصلنامه فرهنگ مردم
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
10007713970406.pdf
919.7K
⚫️ نسخه PDF
📚 به دنبال مطالعه تطبیقی در تاریخ: ذبح حضرت اسماعیل(ع) در متون مذهبی با برخی یافتههای باستان شناختی از بابِل-بین النهرین
✍ به قلم خلیل الله بیک محمدی - مطالعات باستان شناسی پارسه
👈 نکته: مقاله را نقادانه بخوانید؛ مخصوصا با توجه به فقر مطالعات تطبیقی در این عرصه و فقر مستندات تاریخی آن از تمدن بابل؛ با این حال طرح مسئله و طرح احتمالات پایانی مقاله، بویژه در ریشهیابی تمایزات دو سوژه (مطالعات قرآنی و باستانشناختی) قابل استفاده است. در هر حال، پرونده این موضوع همچنان باز است و به روشهای جدیدتری نیاز دارد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🟢 خلعت دولت و حلوای قدرت!
👈 یک هشدار مهم به مردم و نامزدهای ریاستجمهوری!
💥 استاد علی ابوالحسنی مُنذِر (ره) | سال ۱۳۷۴🔻
1⃣ جامهای کهنه اما به قامتِ انسانی فرهیخته، هزاران بار بهتر است از خلعتِ ارباب دولت بر پیکر تشنگان قدرت!
2⃣ هان ای رفیق! حلوای قدرت سخت شیرین است و خُمارِ ریاست بس نوشین؛ و ناگزیر است مگس، دکه حلوایی را!
4⃣ کسانی حقیقتاً قادر به اجرای عدالت و انجام ماموریتند که علاوه بر آشنایی با احکام شرع، اژدهای نفس خویش را به حربۀ تهذیب، سرکوفته و دارای نفسی پاک و مهذّب باشند
5⃣ از ضروریترین ویژگیها در انتخاب کارگزاران و مسئولین، دین و دانش و هنر و پختگی و فرزانگی و قانونمندی است.
باید برای مسئولیتهای اجرایی و خصوصا برای پستهای کلیدی کشور، افراد شایستهای برگزیده شوند که پخته، بردبار، مطلع، دوراندیش، دلسوز و مجرّب باشند. و در یک کلام بایستی: «بحران سوز» باشند؛ نه «بحران ساز».
6⃣ ملاک در انتخاب اشخاص برای مسئولیتهای گوناگون، نه به اصطلاح خوشگلی چشم و ابروی افراد، بلکه "اهلیت علمی و عملی" آنان است؛ لذا امام راحل در حکمی که برای تنفیذ ریاست جمهوری صادر مینمود، همواره آن را به رعایت شرایط لازم برای این مسئولیت خطیر (حفظ تقوا و سرپیچی نکردن از قانون) مشروط میکرد.
📚 منبع: با استفاده از کتاب آینه دار طلعت یار ، اثر استاد ابوالحسنی منذر، بخش بایدها و نبایدهای عرصه سیاست و تکمیل آن با کتاب دیدهبان بیدار.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی:
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
💥 دکتر موسی نجفی پاسخ میدهد🔻
1⃣ در جریانشناسی فکری استاد ابوالحسنی منذر (ره) و استادش آیت الله شیخ حسین لنکرانی (ره) به چه شاخصهایی میرسیم؟
2⃣ چرا این دو شخصیت، در برابر جریان روشنفکری غربگرا و پروتستانتیسم اسلامی (از جمله دکتر شریعتی) صفبندی کردند؟
3⃣ چرا پس از انتشار کتاب افشاگری، جریان غربگرا به استاد ابوالحسنی حمله کرد؟
🔰کلیپ ویژه🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | نقد افکار دکتر شریعتی با تکیه بر جریانشناسی استاد ابوالحسنی (منذر)
💥 پای سخن دکتر موسی نجفی🔻
1⃣ زمانی که هیچکس جرات نقد آقای شریعتی را نداشت، استاد مُنذِر (ره) نقد بسیار مهمی از منظر پروتستانتیسم بر او نوشت
2⃣ ایشان جریان پروتستانتیسم اسلامی را در تاریخ معاصر معرفی کرد و تقابل دو قرائت از اسلام را به نمایش گذاشت: تقابل اسلام "ولایی و اجتهادی" با اسلام "روشنفکری" (در قالب مواجهه شهید مطهری با دکتر شریعتی)
3⃣ مرحوم ابوالحسنی در کتاب افشاگری، جریان انحرافی در عصر انقلاب را از دهه ۶۰ روشن ساخت و آینده را پیشبینی کرد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
⚪️ صفویهستیزی از کسروی تا دکتر شریعتی!
👈 ما آخر نفهمیدیم که تشیّع علوی با تشیّع صفوی چه فرقی دارد و چگونه علمای شیعه بعد از صفویه، با قبل آن قابل تفکیکند؟
💥 انتقاد دکتر ولایتی از دکتر شریعتی در بزرگداشت استاد ابوالحسنی (منذر)؛ ۱۳۹۰🔻
🔹 تاریخنگاری معاصر ما بعد از پیدایش مشروطه، به سمت دین زدایی حرکت کرد و استاد ابوالحسنی (منذر)، خدمت بزرگی را در بازگرداندن دین به برداشتهای تاریخی انجام داد و یک تاریخنگاری ایرانی – اسلامی را به نمایش گذاشت. آثار ایشان درباره صفویه و دفاع از حکیم ابوالقاسم فردوسی و شیخ فضل الله نوری و... در همین راستا بود.
🔹[از جمله] یکی از پیامدهای تاریخنگاری [سکولار] بعد از مشروطه، صفویه ستیزی است. ستیز با صفویه در تاریخنگاری [ سکولار ] معاصر بدین جهت است که صفویه پایه گذار یک حکومت مبتنی بر محبت و پیروی اهل بیت (علیهالسلام ) بود . در واقع ستیز با صفویه، به طور غیر مستقیم، ستیز با علمایی [مثل حضرت علامه مجلسی، محقق کرکی، شیخ بهایی و ...] بود که حکومت صفوی را روی تقویت تشیع در ایران حمایت میکردند. اکثریت صاحبان علم معاصر دوره صفویه کسانی بودند که مؤیّد این سلسله بودند ؛ منهای مظالمی که وجود داشت مثل بقیه [شاهان و سلسلهها].
🔹اصلاً بنای آنها [ تاریخنگاران سکولار ] این بود با صفویه بستیزند و شما صفویهستیزی را از آنجایی که کسروی [در آثارش] مینویسد تا دیگران [میبینید] ؛ حتی کسانی که خود را خواهان دفاع از تشیّع میدانستند، میگفتند: «ما داریم از تشیّعی دفاع میکنیم که غیر صفوی است، ها ! یعنی تشیّع علوی»! [نگاه کنید به کتاب تشیع صفوی و علوی دکتر شریعتی]
🔹که حالا ما نفهمیدیم که فرق تشیّع علوی با تشیّع دوره صفوی دقیقاً چیست؟ چون بخش مهمی از بزرگان شیعه از بعد از صفویه هستند ؛ حالا چجوری میتوان اینها را از هم جدا کرد که بخشی از آنها علوی هستند و بخشی از آنها صفوی هستند ؛ ما که نفهمیدیم ! و بعد هم مگر غیر از این بود که در مشروطه، پرچم عدالتخواهی را همین علما برداشتند [ولی متاسفانه] بست نشینی سفارت انگلیس آمد و جایگزین مهاجرت علما به حرم حضرت معصومه (س) شد. تکاپوی ملا علی کنی و میرزای شیرازی و علمای بزرگ ما هم در دوران معاصر [از بعد از صفویه] صورت گرفت.
🔰 دکتر ولایتی در جای دیگر اعلام داشت:
🔹ایران بدون صفویه از اعتبار فعلی برخوردار نمی شد و بازسازی هویت ایران مدیون صفویه است. تمام حکومت های ایران پس از صفویه سرسفره صفویه نشستند و ایران یکپارچه امروز مدیون صفویه است. صفویه فرهنگ اهل بیت را در کشور احیا کرد زیرا که تمسک به اهل بیت (ع) همان تمسک به اسلام است، صفویه تشیع را در ایران احیا کرد و با تشیع باعث اتحاد کشور شد. تشکیل سلسله صفویه شرایط را برای آزادی ،آموزش و پژوهش فراهم آورد و ایران را به مکانی برای علما و محققان شیعه تبدیل کرد.
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🛑 استاد ابوالحسنی از ارتحال خود خبر داد!
👈 + انتشار فیلم برای اولین بار
🔰 ماجرا چیست؟!
1⃣ در بزرگداشتی که در ایام درگذشت مرحوم استاد ابوالحسنی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، بعد از سخنرانی دکتر داوری اردکانی و دکتر موسی نجفی، نوبت به دکتر موسی حقانی رسید.
2⃣ از آنجا که آقای دکتر حقانی (رییس پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر ایران) صمیمی ترین دوست آن مرحوم بود، حدس میزدیم که به ناگفتههایی متفاوت اشاره میکند. باری، دکتر پشت تریبون قرار گرفت و با چشمان اشکبار سخنان خود را ایراد کرد. مجلس با حضور بزرگان حوزه و دانشگاه، جو سنگینی داشت اما صحبتهای دکتر حقانی جو را شکست و خاطره شگفت وی، تعجب حاضرین را برانگیخت.
در ادامه قسمتی از سخنرانی ایشان را برای نخستین بار میبینید:
🔻🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ | رازی که فاش شد❗️
🟢 دکتر موسی حقانی: استاد ابوالحسنی (منذر)، در روزهای آخر عمر، از ارتحالش خبر داد! (سال ۱۳۹۰)
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
http://eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯