❌ یک اشتباه
👈 این عکس #محدث_نوری نیست!
1⃣ یکی از محققین عزیز از ما پرسیدند که آیا این عالمی که کنار شیخ فضل الله نوری ره نشسته، محدث نوری، "دایی شیخ و صاحب مستدرک الوسائل" (ره) است؟!
2⃣ پاسخ دادیم که خیر؛ علیرغم اینکه ویکی پدیا و ویکی فقه و رهنامه پژوهش و دانشنامه اسلامی و شفقنا و سایت الشیعه و... به طور فراگیر چنین منتشر کردند ولی طبق منابع معتبر، محدّث نوری اصلاً در آن زمان در ایران نبوده است تا با شیخ عکسی داشته باشد. خوشبختانه شرح حال خودنوشتی از محدث نوری بر جای مانده که ایشان در بخش خاتمۀ کتاب «مستدرک الوسائل» آورده و در آن تصریح میکند: آخرین سفر من به ایران، به سال 1297 قمری بود، تا اینکه در سال 1299 به حج مشرف شدم و سپس به سامراء بازگشتم و تا سال 1314 ق در آنجا ماندم. آن گاه به قصد اینکه تا آخر عمر در نجف اقامت کنم، ساکن این شهر شدم. (ر.ک: «حدیث مُحَدِّث...»، یحیی اصفهانی، رهنامه پژوهش، ش 21 و 22، پاییز و تابستان 1394، ص 114 - 115).
3⃣ ایشان در 1284 و 1297 ق به ایران بازگشته و بعد دوباره به عراق رفته. نظر به اینکه نهضت تحریم تنباکو، در سالهای 1308 – 1309 قمری در ایران رخ داد و محدث در سامرا بود و بعد نیز تا آخر عمر در عتبات بود و دیداری با شیخ نداشته که تصویر آن موجود باشد، پس ایشان در مقطع نهضت تنباکو تا دوران مشروطه ایران نبوده و این عکس ایشان نیست؛ مخصوصا به قرینه میزان سنّ شیخ فضل الله و آن فرد مورد بحث و حضور میرزا مهدی (پسری که پای دار شیخ کف میزد) در عکس فوق. این عکس مربوط به بعد از نهضت تحریم بوده و شاید چندی قبل از مشروطه باشد
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺افزون بر این، روانشاد محدث نوری، ۷ سال قبل از شهادت شیخ فضل الله نوری (ره) چشم از جهان فروبست. در حالیکه از عکس و شمایل شیخ فضل الله (ره) بر میآید که تصویر شیخ مربوط به همین هفت - هشت سال آخر عمر شیخ باشد؛ یعنی بعد از ارتحال محدث نوری یا حداکثر اواخر عمر محدّث نوری که در نجف میزیست. باز از این جهت، انتساب عکس عالمی که کنار شیخ نشسته، به مرحوم محدث، قابل تشکیک است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 گلایه مقام معظم رهبری از غفلت برخی علمای بزرگ مشروطه و اعدام شیخ فضل الله نوری (ره)❗️
👈 علمایی که حساسیّت به خرج ندادند و مماشات کردند، بعد از شیخ شهید، خودشان مورد تعرّض قرار گرفتند.
💥 دیدار رهبری با اعضای مجلس خبرگان، ۱۳۸۸/۱۲/۰۶🔻
1⃣ در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا (غفلت از دشمنیها با اساس اسلام) را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئه ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملی آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه ی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند.
2⃣ نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند. خود آنهائی هم که اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل اللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها [غربگرایان] قرار گرفتند و سیلی را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم....
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
🔺 آیا متن اماننامهای که عبدالله بن جعفر برای امام حسین (ع) گرفت، به قلم اوست؟
1⃣ درباره اماننامهای که عبدالله بن جعفر از بنیامیه توسط عمر بن سعید بن عاص برای امام حسین (علیهالسلام) گرفت، ان قلتهای زیادی وجود دارد. البته تلاش آشتیجویانه عبدالله برای ایجاد صلح بین امام حسین (ع) با بنیامیه، آن هم در بحبوحه مواجهه جدی امام حسین (ع) با امویان و با وجود تاکید آن حضرت بر آشتیناپذیری، موجب شده تا رویه عبدالله بن جعفر، مورد انتقاد تحلیلگران و تاریخپژوهان قرار گیرد و واقعا جای انتقاد نیز هست.
2⃣ معالوصف، چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه بایستی در این نگاه انتقادی با انصاف وارد شویم و نقاط مثبت و منفی زندگی عبدالله بن جعفر را با هم قضاوت کنیم و در این فرایند، معدل و کارنامه نهایی او را پیدا کنیم. ضمنا پختگی به خرج دهیم و در سرایت دادن دوقطبیهایی که برساخت امروز ماست، به وضعیت آن روز تاریخ اسلام دقت و احتیاط بیشتری کنیم. بویژه در مدل مقایسهکردنها اصول علمی و تاریخی را مد نظر بگیریم.
3⃣ فارغ از این بحث، به این سوال نیز پاسخ دهیم که آیا متن اماننامه به قلم خود عبدالله بن جعفر است یا خیر؟
برخی از تحقیقات تاریخی این انگاره را تقویت میکند که متن آن، نگارش بنیامیه است. بعضی مورخین مثل ابن اعثم تصریح میکنند که متن آن به قلم عمر بن سعید وحامل نامه فقط یحیی بن سعید میباشد. ضمنا ادبیات آن کاملاً با عقاید اموی سازگار و با مکتوبات عبدالله بن جعفر متضاد است
📚ر.ک: ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۶۷-۶۸
📚 ر.ک: عبدالله بن جعفر و قیام کربلا، فصلنامه تاریخ در آینه پژوهش، س۶، ش۱، بهار ۱۳۸۸، ص۱۵۹
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺 آیا متن اماننامهای که عبدالله بن جعفر برای امام حسین (ع) گرفت، به قلم اوست؟ 1⃣ درباره اماننامه
🔺 به مناسبت هجمههای اخیر به شخصیت عبدالله بن جعفر، در راستای ایجاد برخی دوقطبیهای خاص.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺حمله عنصر بهائی به پیادهروی اربعین
👈 امان از تحریف و بیسوادی
▪️توهین عرفان ثابتی بهایی به شیعیان، امام حسین (علیهالسلام) و ملت ایران در شبکه اسراییلی اینترنشنال🔻
1⃣ "کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا" همان فاشیست آلمان نازی است! (عوض کردن مفهوم شهادت طلبی و رشادت با تروریسم)
2⃣ این بهایی عبارت را هم غلط میخواند: لا یوم عاشورا و کُلُّ نرض کربلا!!
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🛑 ترور اسماعیل هنیه و مهترین هشدارهای امروز ✍ #محمدصادق_ابوالحسنی 🔹خبر همچون پتک در آینه بود: رهبر
💥 در تکمیل یادداشت قبلم در ترور اسماعیل هنیه 🔻