eitaa logo
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
8.1هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
726 ویدیو
560 فایل
● اسرار تاریخ ایران و تشیع ❖ با طرح اندیشه‌های: 1️⃣ استاد #علی_ابوالحسنی_منذر (تاریخنگار فقید) 2️⃣ و #محمدصادق_ابوالحسنی (تاریخ‌پژوه و نویسنده) 👈 ارتباط با ادمین یا دعوت از استاد: @as_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 مناجات ابوحمزه‌ ثمالی 👈 با نوای سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔺تصویری متفاوت از مرجع فرزانه و فروتن، حضرت آیت الله شیخ محمد فاضل لنکرانی (ره) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔵 یک عکس‌ منتشرنشده + دلنوشته 👈 عالمی که به اهل‌بیت (ع)، عشق می‌ورزید 1⃣ تصویری که پیش رو دارید، عکس منتشرنشده از بزرگمرد دین و سیاست، حضرت آیت الله حاج شیخ حسین لنکرانی است که تاریخِ آن دست کم به نیم قرن پیش باز می‌گردد. این عالم بزرگ و غیور شیعه، با وجود روحیه عمیق سیاسی، شدیداً به مذهب شیعه و امامان نور علیهم السلام عشق می‌ورزید و از همین روی با فرق ضاله و دشمنان ایرانِ شیعه، سرِ سازش نداشت. 👈 لنکرانی: دين در تسنّن، «رسوم و تشريفات» است و در تشيّع، «عشق و محبت»؛ و تنها عشق است كه باقى و ماندگار است... 2⃣ تاریخنگار خبیر، استاد علی ابوالحسنی (منذر) -که شاگرد و وصیّ مرحوم لنکرانی بود - می‌نویسد: آیت الله شیخ حسین لنکرانی، مذهب تشيع را مرام عشق و شيفتگى به حقيقت مى‏‌دانست و معتقد بود كه: دين در تسنّن، «رسوم و تشريفات» است و در تشيّع، «عشق و محبت»؛ و تنها عشق است كه باقى و ماندگار است... زندگى لنكرانى، از آغاز تا فرجام، بر پاية عشق بود؛ عشق به خداوند، عشق به نيكان، عشق به راه و مرام حقيقت، و عشق به ميهن اسلامى. وى از خانة خود به عنوان «مدرسة عشق و سياست و ديندارى» ياد مى‏‌كرد. دكتر مسعود فخر، وكيل محترم دادگسترى و از دوستان ديرين لنكرانى، در تاريخ 26 اسفند 72 به حقير اظهار داشت: «زمانى كه رضاخان خانه‏‌هاى سنگلج را تماماً خراب كرده و تنها خانه (پدرى) لنكرانى را باقى گذاشته بود، گاه اين شعر را مى‏‌خواند: 🔹بى‏‌ستون ماند و بناهاى دگر گشت خراب 🔹اين همان خانة عشق است كه ماندست آباد! ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔺 حمله یک ورشکسته سیاسی به فقیه وارسته، آیت الله حاج ملا علی کنی (ره) 👈 وقتی سیاست‌زدگی و تاریخ ندانی گره می‌خورد! 🔹 یکی از اعضای قدیمی حلقه انحراف در دولت نهم و دهم - که تاکنون دچار ناکامی‌های زیادی شده و همواره اهل افراط و تفریط است - در یکی از توئیت‌های جنجالی خود به حضرت آیت الله ملا علی کنی اتهام افکنی کرد. 🔹جالب اینکه وی در متن همین توئیت، اعتراف عجیبی دارد. او تصریح می‌کند که حاج ملا علی کنی، علاوه بر اینکه از مجتهدین صاحب نفوذ بود، در زهد و ورع نیز، شهره عام و خاص بوده است. اما تهمت احتکار اموال را - که اصلاً با این زهد و ورع سازگاری ندارد - مطرح می‌کند، در حالیکه به گواهی تاریخ، این اتهام از سوی دشمنان ملا علی کنی مطرح گردیده و چون کاملا از روی تسویه حساب سیاسی طرح شده، وزن علمی ندارد. جناب حامد الگار نیز بعد از گذشت یک قرن و اندی بعد از عصر مرحوم کنی، مطلب را بدون نقادی و عیارسنجی از آن ناقلین غیر معتبر گرفته است. 🔰 در ادامه ماهیت اتهام زنندگان و نقد این اتهام را می‌بینیم
🔺این همان فردی است که اتهام احتکار غله را به ملا علی کنی زد! 👈 وی قاتل شیخ محمدخیابانی شناخته می‌شود و فرد موثق و عادلی نیست. 🔹 مخبرالسلطنه هدایت، طراح اتهام است ولی خودش متهم می‌باشد. او نقش ویژه‌ای در قتل شیخ محمد خیابانی ایفا کرد ولی می‌کوشید تا خود را از این اتهام مبرا دانسته و در نقطه مقابل شیخ‌محمد خیابانی را عامل تجزیه‌طلبی و مرگ او را  هم ناشی از خودکشی وانمود کند". 🔹در ماجرای کودتای رضاخان (سوم اسفند ۱۲۹۹) و واقعه روی کار آمدن سیدضیاءالدین طباطبائی، مخبرالسلطنه به خلاف سایر رجال چون قوام السلطنه، مصدق السلطنه و صارم الدوله نه تنها در مقام اعتراض برنیامد بلکه هزار تومان از حقوق ماهیانهٔ خود را نیز به دولت انقلابی کودتا بخشید! 🔹 مخبرالسلطنه از نمایش جمهوری خواهی رضاخان حمایت کرد. در خرداد سال  1306 با زمینه‌سازی تیمورتاش و رضایت رضاخان به سمت نخست‌وزیری در دوران پهلوی اول رسید و به صورت مهره‌ای مطیع در برابر فرامین رضاخان عمل می‌کرد. شهید مدرس با نخست وزیری او مخالف بود.
🔵 بررسی کارنامه مخبرالسلطنه هدایت 🔻کلیک کنید🔻 1⃣ سیاستمداری که دیکتاتوری رضاشاه را تحکیم کرد | موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی 2⃣ درباره مخبرالسلطنه هدایت | پژوهشکده مطالعات تاریخ معاصر 3⃣ نظر سفارت انگلیس درباره مخبرالسلطنه؛ نخست‌وزیرِ فرمایشی و مجریِ سیاست‌های دیکته‌شده | مرکز اسناد انقلاب اسلامی ...
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺 حمله یک ورشکسته سیاسی به فقیه وارسته، آیت الله حاج ملا علی کنی (ره) 👈 وقتی سیاست‌زدگی و تاریخ ندا
🔺ضمنا با وجود اظهارات آقای رضا داوری مبنی بر سانسور این مطلب، نسخه‌ای که ما از کتاب "دین و دولت در ایران" در اختیار داریم (چاپ دوم، انتشارات توس، ترجمه ابوالقاسم سرّی)، اصلا اتهام فوق در آن سانسور نشده و بلکه به صورت صریح آمده است. بنابراین به طور اطلاق نمی‌توان گفت سانسور شده!
⭕️ با طراح اصلی اتهام آشنا شوید 👈 صدراعظمی که شدیداً از ملا علی کنی خشمگین بود و اتهام احتکار را برای فروکوفتن ایشان مطرح ساخت. 💥 حضرت استاد علی ابوالحسنی (منذر)🔻 1⃣ [عالم مجاهد، آیت الله حاج ملا علی کنی، در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه، با قرارداد امتیازات رویترز روبرو شد که واقعا قراردادی ایران سوز و خسارت بار بود. بر پایه این امتیازات انگلیسی‌ها منابع روی زمینی و زیر زمینی ایران را تا سالها به یغما می‌بردند]. بدین گونه ملا علی کنی بر ضد قرارداد و عاقد ايراني آن، میرزا حسین سپهسالار شديداً به پاخاسته و شاه را با فشار و تهديد وادار به عزل سپهسالار از صدارت کرد. 2⃣ در نتيجه قرارداد رويترز با آينده‌اي تاريک، موقوف‌الاجرا شده و سپهسالار نيز به عنوان حاکم گيلان! دوران تبعيد محترمانه‌اش را در رشت مي‌گذراند و سخت از دست حاجي عصباني و کفري بود. در چنين بحران شديد روحي و عصبي است که سپهسالار در نامه‌اش به شاه (مورخ ۲۷ رجب ۱۲۹۰) ضمن تعريف و دفاع بسيار از خوداز جمله متشرع نشان دادن خويش، به طعن و لعن مخالفين ديني و سياسي خويش پرداخت و حاجي را به احتکار و گرانفروشي غله در زمان قحطي متهم ساخت.
اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
🔺این همان فردی است که اتهام احتکار غله را به ملا علی کنی زد! 👈 وی قاتل شیخ محمدخیابانی شناخته می‌شو
🔺متن ادعای کوتاه مخبرالسلطنه هدایت درباره ملا علی کنی که به مرور دست آویزی برای اتهام افکنان شد 📚 خاطرات و خطرات، کتابفروشی زوار، چاپ دوم، تهران ۱۳۳۴ ش، ص ۴. 🔰 مخبرالسلطنه، قاتل شیخ محمد خیابانی به شمار می‌رود و به لحاظ عدالت و توثیق زیر سوال است. پاسخ ادعای او را در فرسته‌های بعدی به نقد می‌کشیم ان شاء الله.
⭕️ غبارروبی از آیینه 👈 حضرت استاد منذر از ملا علی کنی (ره) رفع اتهام می‌کند. 🔻 عصاره سخن استاد (نقل به مضمون) 1⃣ اولا اتهام فروش یک خروار غله، به قیمت ۶۴ تومان به ملا علی کنی، با گزارش عبدالله مستوفی مبنی بر اینکه قیمت گندم در اوج قحطی و گرانی نهایتا به۵۰ تومان رسیده بود (یک من، پنج قران) نمی‌سازد و حتی گزارشي از صدراعظم وقت، ميرزا يوسف‌خان مستوفي‌الممالک به ناصرالدين‌شاه در دست است که از آن برمي‌آيد، در شرایطی که قیمت غله روز به روز گرانتر می‌شده اما مرحوم کنی، گندم مزارعش را خرواري پنج تومان، يعني خرواري يك تا دو تومان زير قيمت بازار می‌فروخته 2⃣ ظاهر کلام مخبرالسلطنه این است که گندم فروخته شده، از اموال خود ملا علی کنی نبوده، بلکه تعلق به اطفال صغير و بي‌سرپرست داشته است و این با اتهام اینکه مال غلات خود ملاعلی کنی بوده تعارض دارد؛ ضمنا باید به گونه‌ای تفسیر شود که یعنی ۶۴ تومان می‌فروشم که غبطه و مصلحت ایتام را در نظر گرفته باشم (چون در فقه شیعه، بایستی حق ایتام به بهترین وجه استیفا شود). 3⃣ از اظهارات رجال عصر قاجار، حتی سفرنامه‌های ایران‌گردان خارجی، زهد و وارستگی ملا علی کنی به وضوح ثابت می‌شود. اگر این اتهام درست بود، چنین نفوذ عظیمی در مردم پیدا نمی‌کرد و عموم مردم چنین پرشور و متاثر در تشییع جنازه ایشان شرکت نمی‌کردند. پیداست که این تهمت با شرایط و قضاوت‌های تاریخی جور در نمی‌آید. 🔰 عین اظهارات استاد در مصاحبه مفصل می‌آید.
کالبدشکافی یک اتهام 💥اتهام احتکار به ملاعلی کنی نادرست است! ✔️ استاد علی ابوالحسنی در مصاحبه با روزنامه جوان🔻 🔹مخبرالسلطنه هدايت، مرحوم حاجي ملاعلي کنی را متهم ساخته که در قحطی سخت و مشهور ۱۲۸۸ق «گندم را خروارخروار مي‌فروخت تا خرواري ۶۴ تومان که مال صغير است» و اين درحالي است که صرف‌نظر از وضعيت مخبرالسلطنه که فرد خوشنامي در تاريخ نبوده و قاتل مرحوم شيخ محمد خياباني شناخته مي‌شود و صرف‌نظر از شواهدي که بر تقوا و عدالت و مردم‌داري حاجي ملاعلي- ‌حتي از زبان سفراي غربي در ايران‌- داريم، گزارشي از صدراعظم وقت، ميرزا يوسف‌خان مستوفي‌الممالک به ناصرالدين‌شاه در دست است که مربوط به چندي پس از شروع قحطي و گراني تدريجي نان بوده است و حاجي نيز بر آن حاشيه دارد. از گزارش مستوفي و تحشيه حاجي برمي‌آيد در شرايطي که قيمت نان در پايتخت، به‌طور روزافزون در ترقي بوده و در بازار، خرواري شش تا هفت تومان خريد و فروش مي‌شده و حتي کارشناسان دولت نرخ خرواري شش تومان را براي نان پيشنهاد مي‌کردند، حاجي گندم مزارعش را خرواري پنج تومان، يعني خرواري يك تا دو تومان زير قيمت بازار به دولت مي‌فروخته است. 🔹 بگذريم که جمله اخير مخبرالسلطنه- «که مال صغير است»- جمله‌اي درخور تأمل است، چون «که» در جمله «که مال صغير است» ظاهراً که تعليليه و بدين معناست که من گندم را خرواري ۶۴ تومان مي‌فروشم، چون مال صغير است و بايد غبطه و مصلحت او رعايت شود. از اين جمله برمي‌آيد که گندمي که حاجي خرواري ۶۴ تومان مي‌فروخته- ‌اگر راست باشد- مال خود وي نبوده، بلکه تعلق به اطفال صغير و بي‌سرپرست داشته است و الا حاجي با فرزندان متعدد و بزرگسالي که داشته، معنا نداشت بگويد مال صغير است. مخبرالسلطنه، نخستين کسي نيست که به حاجي ملاعلي کني، تهمت گرانفروشي در دوران قحطي را زده است. 🔹 پيش از او، اين اتهام را ميرزا حسين‌خان مشيرالدوله قزويني مشهور به سپهسالار، صدراعظم غرب‌زده و فراماسون ناصرالدين‌شاه و عاقد قرارداد استعماري رويترز با انگليسي‌ها متوجه حاجي کرده و جالب اين است که سخن آن دو با هم متناقض است، زيرا مخبرالسلطنه از فروش گندم توسط حاجي به مبلغ خرواري ۶۴ تومان دم مي‌زند، ولي سپهسالار قزويني در نامه ناصرالدين‌شاه (ذيحجه ۱۲۸۹ق) يعني حدود هشت ماه پس از پايان يافتن کامل قحطي(۲۳)، از فروش گندم توسط وي در دوران قحطي به مبلغ حداکثر ۵۰ تومان سخن مي‌گويد(۲۴) و معلوم نيست گزارش کدام‌يک را بايد پذيرفت: گزارش مخبرالسلطنه (خرواري ۶۴ تومان) را يا گزارش سپهسالار (خرواري ۵۰ تومان) را؟! و البته رقمي که مخبرالسلطنه به دست مي‌دهد قطعاً درست نيست، زيرا عبدالله مستوفي نيز مي‌گويد در زمستان ۱۲۸۸ق که اوج قحطي و گراني نان بود، قيمت نان به يک من پنج قران (بخوانيد: خرواري ۵۰ تومان) رسيد. 🔹سپهسالار قزويني در شرايطي حاجي ملاعلي را متهم به گرانفروشي و احتکار گندم در زمان قحطي مي‌کند که قرارداد ايران کُشِ «امتيازات رويترز» را با جوليوس دو رويترز بسته و سپس شاه ايران را- ‌براي تحکيم بنيان غرب‌زدگي در سياست و اقتصاد و فرهنگ ايران و تقويت قرارداد- براي اولين بار به اروپا برده است و در اين فاصله، آيت‌الله حاج ملاعلي کني به جلوداري روحانيت مبارز و با همدستي رجال صالح وقت نظير فرهاد ميرزا و ميرزا سعيدخان انصاري بر ضد قرارداد و عاقد ايراني آن، سپهسالار شديداً به پاخاسته و شاه را با فشار و تهديد وادار به عزل سپهسالار از صدارت کرده است. در نتيجه قرارداد رويترز با آينده‌اي تاريک، موقوف‌الاجرا شده و سپهسالار نيز به عنوان حاکم گيلان! دوران تبعيد محترمانه‌اش را در رشت مي‌گذراند و سخت از دست حاجي عصباني و کفري است. در چنين بحران شديد روحي و عصبي است که سپهسالار در نامه‌اش به شاه (مورخ ۲۷ رجب ۱۲۹۰) ضمن تعريف و دفاع بسيار از خوداز جمله متشرع نشان دادن خويش، به طعن و لعن مخالفين ديني و سياسي خويش پرداخت و حاجي را به احتکار و گرانفروشي غله در زمان قحطي متهم ساخت.
238_4463.pdf
298.6K
● نسخه PDF 📚 متن کامل گفت و گوی چالشی استاد ابوالحسنی منذر با روزنامه جوان درباره کالبدشکافی اتهامات موجود به ملاعلی کنی (ره) 👇 شامل: 1⃣ شخصیت‌شناسی مرحوم ملا علی کنی 2⃣ روش‌شناسی بررسی اتهامات در باب علما بویژه ملاعلی کنی 3⃣ ماهیت اتهام زنندگان 4⃣ واقعیت ماجرا چیست؟ ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔰 نقدی بر دیدگاه‌های یک خاورشناس 💥 بررسی نگاه حامد الگار به علمای تاریخ ایران و تشیّع ✍ به قلم شاگرد دانشورِ استاد منذر (ره)، حجت الاسلام و المسلمین رمضان نرگسی 🔻🔻🔻
20101014174041-بازنگری آرای حامد الگار درباره روحانیان شیعه (نقد و بررسی کتاب نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت ایران.pdf
499.1K
● نسخه PDF 📚 بازنگری در دیدگاه‌های حامد الگار درباره روحانیان شیعه (بر اساس کتاب نقش روحانیت پیشرو در جنبش مشروطیت ایران) ✍ دکتر رضا رمضان نرگسی | کتاب آموزه ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 از شعرخوانی تا گفت و گوی آیت الله شب زنده دار و حاج مهدی سلحشور درباره حجاب ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔺 💥مجموعه مقالات همايش حضرت خدیجه سلام الله علیها (صدف کوثر) 🔰 کلیک کنید 1⃣ جلد اول 2⃣ جلد دوم 3⃣ جلد سوم 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir
noormags-بررسی_و_نقد_آراء_مستشرقان_درباره_زندگانی_حضرت_خدیجه_علیها_السلام-1417252_2435002.pdf
654.7K
● مقاله سودمند / PDF 📚 بررسی و نقد آراء مستشرقان درباره زندگانی حضرت خدیجه علیها السلام ✍ نویسندگان: محمدحسن عطاری و... | فصلنامه تاریخ در آینه پژوهش 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir
🔺نگاره تاریخی 👈 امام حسن مجتبی (ع) بر فراز منبر (نخستین خطبۀ امام) ✍ سال 932 قمری به قلم قاسم علی | نگارگر برای امام حسن علیه‌السلام نیز کلاه قزلباش صفوی ترسیم کرده است! (تارنمای بساتین) ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
⭕️ بررسی شیوه تربیت فرزند در سیره امام حسن مجتبی علیه السلام ⁉️ پاسخ به ۲ سوال مهم 1⃣ امام حسن (ع) به چه شیوه‌ای حضرت قاسم بن الحسن و عبدالله و حسن مثنی و... را اینگونه شجاع بارآورد که در کربلا درخشیدند؟ 2⃣ و اصولاً چند فرزند آن امام در کربلا حاضر بودند؟ 🔻پاسخ🔻
noormags-امام_مجتبی_علیه_السلام_و_تربیت_فرزندان_شجاع-900045_2435002.pdf
645.3K
⚫️ نسخه PDF 📚 امام مجتبی (ع) و تربیت فرزندان شجاع ✍ اثر عبدالکریم پاک نیت تبریزی | ماهنامه مبلغان ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔺 | انتظارات امام حسن مجتبی (ع) از ما شیعیان چیست؟ ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
🔺 | سیمای واقعی صلح امام حسن علیه‌السلام ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
‍ ‍ ‍ 👈 صلح امام حسن مجتبی (ع)؛ نیمه پنهان قیام عاشوراست 🔻مورخ خبیر، استاد علی ابوالحسنی‌(منذر) 💥من عمیقا معتقدم که صلح امام حسن مجتبی (علیه الصلاة و السلام)، نيمه پنهان قيام عاشوراست و بدون آن صلح، نه تنها قيام خونین کربلا در کار نبود بلکه معاويه فاتحه همه چیز را میخواند و همه چیز را تار و مار مي‌كرد. بنابراین آن صلح سرنوشت ساز، مقدمه و نيمه پنهان قیام عاشورا بود که البته خودش یک نوع قیام محسوب میشود. 💥سر لوئیس پلی، شرق شناس اروپایی قرن ۱۹ میلادی نیز در این باره میگوید: «اگر موفقیت یک نمایش به میزان تأثیری باشد که بر خوانندگان یا تماشاگران خود میگذارد، هیچ نمایشی تاکنون موفق تر از تراژدی جهان اسلام، یعنی تراژدی حسن و حسین نبوده است». امام حسن و امام حسین علیهماالسلام با یک خیزش عظیم و جریان ساز کاری کردند که تاریخ را پر کردند. 💥حال شاید بهتر دریابیم که منظور پیامبر اکرم (ص) از این فرمایش مهم چیست که: الحسن و الحسین امامان قاما أو قعدا. ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ 🌐 eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯