📿نکته تفسیری صفحه ۱۸:
خدا کجاست؟:
نهال اسلام، هر روز بیشتر رشد می کرد و مسلمانان از میوه های نورس آن بهره می بردند. حوادث گوناگون، یکی پس از دیگری رخ می نمود و خدا به سبب آنها، مطالب مهمّی را برای مردم بیان می کرد. پس از ماجرای تغییر قبله از بیت المقدّس به کعبه، یهودیان از مسلمانان ایراد گرفتند که مگر می شود قبله را تغییر داد و روزی به یک سمت و روز دیگر به جهت دیگر نماز خواند. همچنین در تاریخ آمده است که پیامبر صلوات الله علیه گروهی از مسلمانان را به یکی از میدان های جنگ فرستاد. شب هنگام که تاریکی همه جا را فرا گرفت، آنها نتوانستند قبله را بشناسند و هر گروهی به سویی نماز خواندند. پس از آنکه آفتاب طلوع کرد، فهمیدند که هیچیک به سوی قبله نماز نخوانده اند. هنگامی که از سفر بازگشتند، ماجرا را برای پیامبر بازگفتند. این حوادث باعث شد که خدا این مطلب مهم را برای مردم بیان کند که خدا جای مشخّصی ندارد و همه جای جهان برای اوست.
هر جا که چیزی وجود دارد، خدا در آنجا هم هست، و اصلاً خدا جسم نیست که بتوان به سمت او اشاره کرد. خدا با همه چیز هست؛ ولی خودش چیز دیگری است. مادّه بودن، خاصیّت ما آفریدگان محدود است، و خدای نامحدود، مادّی نیست، و اگر به ما دستور داده که به سَمتی مشخّص نماز بخوانیم، نه به این علّت است که او در آن سمت است؛ بلکه بدین سبب است که ما یکپارچه و هماهنگ باشیم و دچار هرج و مرج نشویم. همچنین آن جهت مخصوص، یکی از قدیم ترین پایگاههای توحید و یگانه پرستی است و توجه به آن، خاطرات مهمّی از بندگی خدا و دشمنی با شیطان را به یاد می آورد. آری، اگر زمانی خدا صلاح می دانست که بندگانش به سوی بیت المقدّس نماز بخوانند و زمانی دیگر مکّه را قبله ی ما قرار داد، همه به سبب مصلحت ما بندگان بوده است و نه چیز دیگر. آری، خدا با این آیه به همه ی ما پیام داده که به هر سمتی و با هر حالتی می توانیم با او راز و نیاز کنیم و خواسته هایمان را با او در میان بگذاریم. ایستاده و نشسته و خوابیده، به این سو و آن سو، فرقی نمی کند؛ مهم این است که پنجره ی دل را به یاد او بگشاییم و خانه ی قلبمان را از عطر نامش خوشبو کنیم. به همین سبب، امامان ما از این آیه استفاده کرده و به ما یاد داده اند که حتّی در زمانی که بر مرکبی سوار هستیم، می توانیم با حالت اشاره، نماز مستحب بخوانیم؛ زیرا ما انسان هستیم و ناچاریم به جهت های متفاوت حرکت کنیم. البتّه به یاد داشته باشیم که رو به قبله بودن در نمازهای واجب و برخی از احکام دیگر مانند دفن مرده ها و ... لازم است و در غیر آنها واجب نیست.
📚اقتباس از تفاسیر تبیان، مجمع البیان و نمونه ذیل آیه
📖@moogharrabon
خدا به قلبت نگاه میکنه.mp3
حجم:
6.07M
📿کدوم کار مستحب تو رو بالا میبره ؟؟؟
🎤حجةالاسلام امیرحسین دریایی
📖@moogharrabon
📿نکته تفسیری صفحه ۱۱۵
حرام خواری و آثار آن در زندگی دنیا و آخرت:
مال و ثروت، یکی از ضروریات زندگی انسان هاست که بدون آن، گذران زندگی ممکن نخواهد بود. به همین سبب، کسبِ درآمد و تلاش برای به دست آوردن آن، یکی از مهم ترین دغدغه های بشر است. انسانها از راههای متفاوتی می توانند به ثروت برسند؛ ولی آیا پیمودن همهی آن راه ها مجاز است؟ بی شک جواب منفی است. بسیاری از راه های کسب مال، راههای ممنوع است و درآمد حاصل از آن، « مال حرام» محسوب می شود. رباخواری، گرفتن رشوه، کم فروشی، کلاه برداری، کم گذاشتن از کار، دزدی و ...، نمونه هایی از حرام خواری هستند.
با مطالعه ی تعلیمات قرآن و پیشوایان معصوم دین، به روشنی درمی یابیم که کسب مال حرام، تأثیرات بسیار منفی و مخرّبی در زندگی دنیایی انسان و حیات پس از مرگ او دارد. از جمله ی این آثار این هاست:
1ـ قبول نشدن کارهای نیک: از امام باقر روایت شده است: «هنگامی که کسی مالی از راه حرام به دست آورد، حج و عمره و صلهی رحم او پذیرفته نمی شود.»
2ـ رفتن برکت از مال و زندگی : امام کاظم فرموده است: «مال حرام رشد نمی کند، و اگر هم زیاد شود، برکتی ندارد، و آنچه از آن انفاق شود، پاداشی ندارد، و هر آنچه که انسان پس از مرگش از آن به جای گذارد، توشه¬اش برای آتش دوزخ خواهد بود.»
3ـ تأثیر منفی در سعادت نسل: امام صادق فرموده است که تأثیر منفی درآمد حرام، در نسل انسان آشکار می شود.
4ـ سنگ دلی: در تاریخ آمده است که در روز عاشورا، هنگامی که لشکریان عمر سعد، امام حسین را از هر طرف محاصره کردند و دور وی حلقه زدند، امام از آنان خواست که ساکت شوند تا آن¬ها را موعظه کند؛ ولی آنان ساکت نشدند. امام خطاب به آنان فرمود: «وای بر شما! چرا ساکت نمی شوید تا سخنم را بشنوید؟ ... این برای این است که شکم های شما از غذاهای حرام پر و دل هایتان سنگ شده است. »
در آموزه های اهلبیت، کسب مال حلال و پرهیز از مال حرام، یکی از برترین عبادات برشمرده شده است. از پیامبر اسلام روایت شده است:
«عبادت، هفتاد بخش دارد، و برترین بخش آن، کسب مال حلال است.» همچنین از امام صادق نقل شده است: «پرهیز از یک لقمه مال حرام نزد خدا، از خواندن دو هزار رکعت نماز مستحب بهتر است.» از اینجا می توان فهمید که چرا مولای متقیان علی بر فراز منبر سه مرتبه چنین ندا داد:
«ای تاجران و کاسبان، ابتدا احکام خدا را در مورد کسب حلال و حرام یاد بگیرید و پس از آن تجارت کنید» .
📖@moogharrabon
📿احکام
💢سوال: بعضی از مردم برای گذاشتن نان در جانونی یا فریزر، آن را با چاقو یا قیچی تکه می کنند. در حالی که این کار درست نیست.
🔹پاسخ: بریدن نان با چاقو یا قیچی مکروه هست.
📖@moogharrabon
📿احکـــام معاملــــه
💢 بالا بردن قيمت جنس جهت تخفيف 🧐
┘◄ پرسش :
❓آيا اگر قيمت جنس كمى بالاتر برده شود تا چنانچه مشترى تخفيف خواست آن مقدار كم شود، جايز است؟
✅ پاسخ:
✍ جايز است، هرچند مكروه است.
📖@moogharrabon
✍ پرسش و پاسخ
⚛چرا سوره فجر را سوره امام حسین(علیه السلام) نامیده اند ؟
🔷✨معرفی این سوره به عنوان سوره امام حسین به خاطر این است که مصداق بارز نفسمطمئنه ای است که در آخرین آیات سوره آمده است.
💞امام صادق ( علیه السلام ) به اصحاب خود فرمود: سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحب خود قرائت کنید که این سوره به حضرت امام حسین اختصاص دارد... مقصود از نفس مطمئنه آن حضرت و شیعیان او است ».
🔷✨در توجیه و تحلیل تطبیق سوره مذکور بر امام(علیه السلام) گفته شده است: «ائمه معصومین(علیه السلام) از این جهت این سوره را سوره حسین نامیده اند که قیام و شهادت آن حضرت درتاریکی طغیان مانند طلوعفجر، منشا حیات و حرکت گردید.
🔷✨خون پاک او و یارانش به زمین ریخت و نفوس مطمئنه آنها با فرمان «ارجعی» و با خشنودی به سوی پروردگار شتافت ... تا از این الهام و جوشش، نور حق در میان تاریکیها بدرخشد و راه حیات با عزت باز شود و پایه های ظلم و طغیان بی پایه گردد و طاغیان را دچار خشم و نفرین کند .»
البته در این سوره آیه «و لیالی عشر» است که باز به آن حضرت مرتبط است.
💞حضرت صادق فرمود: «الفجر هو القائم و لیال عشر الائمة من الحسن الی الحسن و الشفع امیرالمؤمنین و فاطمه ( علیه السلام) و الوتر هو الله وحده لاشریک له ؛
مراد از فجر وجود مقدس حضرت قائم(علیه اللسلام) و «لیالیعشر» امامان از امام حسن مجتبی(علیه السلام) تا امام عسکری(علیه السلام)اند و شفع امیرمؤمنان و حضرت فاطمه(علیه السلام) میباشد و مراد از وتر خداوند یکتا است».
📖@moogharrabon
📿سلام کردن به همه در مجالس
✍🏻سؤال: اگر در مجلسی مانند مسجد یا حسینیه وارد شویم که همه مشغول قرائت قرآن یا نماز و مانند آن هستند، آیا سلام کردن به آنان، مستحب است؟
✅جواب: در هر حال سلام کردن به خودی خود مستحب است (و در مورد سؤال پاسخ یک نفر کفایت می کند)؛ ولی سلام کردن بر کسی که در حال نماز است، مکروه می باشد.
📖@moogharrabon
#حدیث_روز
امام صادق عليه السلام:
هر كه به خانواده اش نيكى كند، خداوند بر عمرش بيفزايد.
مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأهلِهِ زادَ اللّهُ في عُمُرِهِ
ميزان الحكمه ج۱ص ۱۰۱
📖@moogharrabon
دعای روز سه شنبه
☀️بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
🌺 الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ كَمَا يَسْتَحِقُّهُ حَمْدا كَثِيرا وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي وَ أَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ الَّذِي يَزِيدُنِي ذَنْبا إِلَى ذَنْبِي وَ أَحْتَرِزُ بِهِ مِنْ كُلِّ جَبَّارٍ فَاجِرٍ وَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ وَ عَدُوٍّ قَاهِرٍ
🌸 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ جُنْدِكَ فَإِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغَالِبُونَ وَ اجْعَلْنِي مِنْ حِزْبِكَ فَإِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُون َ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَوْلِيَائِكَ فَإِنَّ أَوْلِيَاءَكَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ لِي دِينِي فَإِنَّهُ عِصْمَةُ أَمْرِي وَ أَصْلِحْ لِي آخِرَتِي فَإِنَّهَا دَارُ مَقَرِّي وَ إِلَيْهَا مِنْ مُجَاوَرَةِ اللِّئَامِ مَفَرِّي
🌺 وَ اجْعَلِ الْحَيَاةَ زِيَادَةً لِي فِي كُلِّ خَيْرٍ وَ الْوَفَاةَ رَاحَةً لِي مِنْ كُلِّ شَرٍ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ ، وَ تَمَامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلِينَ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ أَصْحَابِهِ الْمُنْتَجَبِينَ وَ هَبْ لِي فِي الثُّلَثَاءِ ثَلاثا لا تَدَعْ لِي ذَنْبا إِلا غَفَرْتَهُ وَ لا غَمّا إِلا أَذْهَبْتَهُ وَ لا عَدُوّا إِلا دَفَعْتَهُ بِبِسْمِ اللَّهِ خَيْرِ الْأَسْمَاءِ
🌸 بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ أَسْتَدْفِعُ كُلَّ مَكْرُوهٍ أَوَّلُهُ سَخَطُهُ وَ أَسْتَجْلِبُ كُلَّ مَحْبُوبٍ أَوَّلُهُ رِضَاهُ فَاخْتِمْ لِي مِنْكَ بِالْغُفْرَانِ يَا وَلِيَّ الْإِحْسَانِ .
📖@moogharrabon
📿احکام شرعی
‼️ به زبان آوردن نیت نماز
🔷 س ۶۵۲۱: نیت نمازهای روزانه و نماز مستحبی آیا باید به زبان آورده شود یا اگر در قلب بگوید (مثلا چهار رکعت نماز ظهر میخوانم قربة إلی الله)، کافی است؟
✅ ج: به زبان آوردن نیت (مانند اینکه بگوید: چهار رکعت نماز ظهر میخوانم قربة إلی الله) و نیز گذراندن آن از ذهن و دل، لازم نیست، همین اندازه که برای اطاعت از فرمان الهی، انجام عملی را قصد کند، کفایت می کند؛ (بلکه احتیاط مستحب است که نیت نماز را به زبان نگوید).
📚(رساله امام خامنهای)
📖@moogharrabon
2.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📿درس اخـلاق
🎙استاد عالی
🔻چهار دستورالعمل حل مشکلات
📖@moogharrabon