🔔مخاطبان گرامی!
برای پاسخ به سوالات شرعی به کانال
🅿️ @P_Ahkaam
مراجعه کنید یا با دفتر مرجع خود تماس بگیرید.
شماره دفتر مراجع در کانال موجود است، جستجو کنید:👇👇👇
شماره تماس دفتر مراجع
برای پاسخ به سوالات اعتقادی هم به کانال ذیل مراجعه کنید
💡@p_eteghaadi
🔳🔳🔳🔳
به جاى آنكه بگردى و ببينى
چه چيز افسرده ات مى كند،
بدنبال موهبتهاى زندگىات،
جهت شكرگزارى باش...
خدايا شكرت كه يك روز ديگر
فرصت زندگى، لبخند،
نگاه كردن و صحبت كردن دارم...
ســـ😍✋ـــلام
صبح بخیـــــــــــــــر ❤️
📖 @moogharrabon
💠#حدیث_روز💠
امام علی(ع):
خردمند کسی است که زبان خود را در بند کشد.
،
📚غررالحکم، حدیث۵۰۲
📖 @moogharrabon
💢 محرمات حائض
💠 سوال:
1 چه کارهایی برای حائض حرام است؟
✍🏻 پاسخ:
1️⃣. انجام عبادت هايى (مانند نماز، روزه، اعتکاف، طواف واجب) كه بايد با وضو، غسل و يا تيمم به جا آورده شود؛
2️⃣. آميزش جنسى
3️⃣.انجام كارهايى كه بر جنب حرام است؛
❇️ كارهاى ذيل بر جنب حرام است:
مس خط قرآن، خواندن قرآن به خصوص آیات سجده دار، رفتن به مسجدالحرام و مسجد پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و مساجد دیگر، گذاشتن چیزی در مسجد و بنابراحتیاط واجب توقف در حرم امامان علیهم السلام
♻️ گفتنى است طلاق دادن زن در حال حيض باطل است.
🔺 استفتا از سایت آیتالله خامنهای، شماره استفتاء: k7mznky
📖 @moogharrabon
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام علیکم
شما نوشتی بینی را رو مهر گذاشته
احتمالا خطای نوشتاری است لطفا تصحیح بفرمایید
✍️سلام مخاطبت گرامی.
آن چه که درسجده واجب می باشد این است که در هنگام سجده، بایستى هفت موضع از بدن (پیشانى، دو کف دست، دو سر زانو و دو انگشت بزرگ پا) بر روى زمین قرار بگیرد و اگر یکى از این مواضع بر زمین نباشد سجده انسان صحیح نیست. اما اگر غیر از این مواضع جاهاى دیگر بدن روى زمین قرار گیرد، اشکال ندارد. ضمنا مستحب است هنگام سجده بینى را بر چیزى که سجده بر آن صحیح است مثل مهر گذاشت.
رسول گرامی (ص) فرمود: «إذا صلی أحدکم فلیلزم جبهته و أنفه الأرض حتی تخرج منه الرغم؛ (نهایه ابن أثیر:2،ماده رغم.) هرگاه کسی از شما نماز گزارد، پیشانی و بینی خود را بر زمین قرار دهد تا تواضع و خضوع خود را آشکار سازد».
https://b2n.ir/m68859
@moogharrabon
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
⏱ساعت: ۰۸:۴۸:۴۰
⏰تاریخ: چهارشنبه مرداد ۱۴۰۲
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن
🤔❓اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟
💠✍️ آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست.
👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد.
💠✍️ آيات عظام: خامنهاي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:
اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، ميشود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد.
👌 تبصره:
🔸 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد.
🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد.
📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهاي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت.
📖 @moogharrabon
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
حکم شیر دادن نوزاد در حال جنابت مادر چگونه هست؟
✍️حرمت ندارد، اما به هر حال چون طهارت و نجاست اثر وضعی دارد، اگر امکان غسل ندارید، حداقل وضو بگیرید.
⬛️⬛️⬛️⬛️
💢 کفاره سقط جنین
✍🏻 پاسخ:
◀️ سقط جنین حرام است، چه بعد از چهار ماه و چه قبل از چهار ماه، و کسی که سقط انجام داده علاوه بر دیه باید کفاره بدهد.
💠 در مورد کفاره؛ در صورتی که سقط جنین قبل از دمیده شدن روح باشد کفاره ندارد. ولی بعد از دمیده شدن روح، كفاره دارد. اگر سقط جنین عمدی باشد؛ کفاره جمع دارد(يعنى اين كه شخصى كه اسقاط جنين كرده بايد هم دو ماه روزۀ پىدرپى بگيرد و هم شصت مسكين را اطعام كند.) و اگر سقط شبه عمد یا خطای محض باشد کفاره مرتبه دارد.(اول 60 روز،روزه اگر قدرت نداشت اطعام 60فقیر).
🔺 استفتاء از آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 7g9gz99
📖 @moogharrabon
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
با عرض سلام و وقت بخیر .ممنونم از مطالبی که در کانال میگذارید .مطلبی در مورد اذان و اقامه بیان کرده بودید میخواستم بدانم وقتی در نماز جماعت شرکت میکنیم گفتن اذان و اقامه بر مامومین واجب است یا مستحب یا اصلا نباید اذان و اقامه را بگویند؟
✍️سلام مخاطب گرامی.
مواردی که اذان و اقامه ساقط است:
1)کسی که در نماز جماعت شرکت میکند: وقتی براى نماز جماعتى اذان و اقامه گفته میشود، براى همه کافى است، پس کسى که با آن جماعت نماز مىخواند، نباید[2] براى نماز خود اذان و اقامه بگوید، اگرچه اذان و اقامه را نشنیده و یا موقع گفتن آن در جماعت حاضر نباشد.[3]
2)کسی که پس از نماز جماعت رسیده، و میخواهد نماز بخواند: وقتی نماز جماعت برپا میشود و فرد پس از اتمام نماز میرسد، تا وقتى جمعیت متفرق نشده و عدهای مشغول تعقیبات هستند، اگر انسان بخواهد فرادا یا با جماعت دیگرى نماز بخواند، نباید[4] اذان و اقامه بگوید. البته این در صورتى است که براى نماز جماعت اول اذان و اقامه گفته شده و هر دو نماز در یک مکان باشد.[5]
3)کسى که اذان و اقامۀ دیگرى را میشنود، در صورتى که بین آن اذان و اقامه و نمازى که مىخواهد بخواند زیاد فاصله نشود، مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگوید.[6]
📚[1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 1، ص 518، م 916، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق؛ ر. ک: نمایه 449 (اذان و اقامه در نماز)؛ برخی فقها در مورد گفتن اقامه میگویند: بنابر احتیاط نباید ترک شود.
[2]. آیت الله بهجت: (مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگوید)؛ آیت الله مکارم شیرازی: (بنابر احتیاط).
[3]. توضیح المسائل (محشى)، ج 1، ص 522، م 923.
[4]. آیت الله اراکى: (بنا بر احتیاط واجب)؛ آیت الله بهجت: (بنا بر أظهر لازم نیست..)؛ آیات عظام گلپایگانى، خوئى، تبریزى، صافى و سیستانى: (مىتواند براى نماز خود اذان و اقامه نگوید)، به این معنا که گفتن اذان و اقامه مستحب نیست.
[5]. آیات عظام اراکی، گلپایگانی، خویی، تبریزی، صافی، سیستانی و شبیری: ( این حکم، صرفا مربوط به مسجد است)؛ ر. ک: توضیح المسائل (محشى)، ج 1، ص 522 - 523، م 924 و 925.
[6]. همان، ص 525، م 928.
@moogharrabon
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
#مستخلات_و_مکروهلت_سجده:
🔷مکروهات سجده:
قرآن خواندن در سجده مکروه است.و نیز مکروه است برای برطرف کردن گرد و غبار،جای سجده را فوت کند.و اگر در اثر فوت کردن،دو حرف از دهان بیرون آید،نماز باطل است و غیر اینها مکروهات دیگری هم در کتابهای مفصل گفته شده است.
📚دفتر آیت الله مکارم شیرازی، گلپایگانی، سیستانی و خامنه ای.
📖 @moogharrabon
چه کسانی به مرگ طبیعی میمیرند؟
⚡️☑️مرگ طبیعی بر خلاف نامش مرگی است که تنها در زندگی برخی از افراد اتفاق می افتد! و اکثر مردم به" مرگ اخترامی" می میرند!
✳️مرگ اخترامی: در این حالت بدن بر اساس اختلالاتی نظیر مرض و یا تصادف و مانند آن شایستگی خود را برای همراهی با روح از دست می دهد، در این حالت، روح دیگر نمی تواند بدن را به کار گیرد.
بدن معیوب می شود و نفس نمی تواند در آن بماند به همین دلیل روح از آن خارج می شود.
✳️مرگ طبیعی: اما در مرگ طبیعی روح به تکامل خود می رسد و کمالاتش به نهایت می رسد از این رو بدن دیگر نمی تواند روح را همراهی کند پس میان روح و جسم جدایی می افتد و مرگ تحقق می یابد، مثل یک میوه رسیده که با یک دست زدن از شاخه جدا می شود.
♻️در واقع بایستی مرگ به صورت طبیعی برای همگان رخ دهد امّا در اکثر موارد پیش از آنکه روح به تکامل نهایی برسد این جسم است که دیگر نمی تواند او را همراهی کند و به علت ضعف و عیب، روح و جسم از هم جدا شده و مرگ تحقق می یابد که دیگر مرگ طبیعی نیست.
▪️اجل های معلّق!
در لوح محفوظ الهی میزان عمر و زمان مرگ دقیقاً مشخص شده است ولی قبل از فرا رسیدن آن اجل حتمی ،اکثر مردم در اثر اجل های معلّق می میرند!
✳️اجل معلّق : اجلی است که زمان مرگ را به تأخیر می اندازد و یا آن را جلو می اندازد.
🌺 براساس روایات معصومین (علیهم السلام) اکثر مردم در اثر گناهان و نیز ترک صله ی رحم ، اجل های معلّق را برای خودشان می آورند و به مرگ های زودتری از اجل حتمی خویش می میرند.
مراقب اعمالمان باشیم تا اجل های معلّق به سراغ ما نیایند.
📚 منابع و مآخذ:
پانزده گفتار- شهید مطهری،فلسفه ی ما- شهید صدر،تاریخ فلسفه- دکتر نصر
عدل الهی- شهید مطهری
📖 @moogharrabon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻استاد عالی
🔻حواسمون به این یه لحظههای زندگیمون باشه!
📖 @moogharrabon