eitaa logo
مستحبات و مکروهات
29.9هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
2.3هزار ویدیو
14 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
📿اگر نعمت فراوان نیست، قطعا بدانیم که شکر نکرده ایم ✅این همه ابتلائات و گرفتاریهاى ما در اثر ناشکرى و کفران نعمت هاى ما است؛ زیرا خداوند سبحان مى فرماید: «وَ لَـئـِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ »سوره ى ابراهیم، آیه ى ۷٫ اگر سپاسگزارى کنید، قطعا نعمت خود را براى شما زیاد مى کنم؛ و اگر ناسپاسى کنید، به راستى که عذاب من سخت و شدید است. یعنى: شکر، موجب ازدیاد نعمت هاست، و اگر شکر نکردید خبرى از ازدیاد نیست، لذا اگر دیدیم ازدیاد نیست، شک نکنیم و بدانیم که شکر نیست؛ چرا که ازدیاد نعمت معلولِ علّت است که همان شکر است. پس اگر معلول (یعنى ازدیاد) نیست، براى آن است که علّت آن ـ که شکر است ـ نیست. شکر، معناىِ وسیعى دارد و منظور از آن طاعت خداست، فقط « اَلْحَمْدُللّه » زبانى نیست، هر چند آن هم یکى از مراتب شکر است. طاعت خدا، شکر خدا است. بنابراین، «لَــئِن شَکَرْتُمْ لاَءَزِیدَنَّکُمْ» یعنى: « لَئِنْ أَطَعْتُمْ لاَءَزیدَنَّکُمْ » و «وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ» یعنى « لَئِنْ عَصَیْتُمْ وَخالَفْتُمْ، «إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ ». » سپاسگزارى از نعمت به معناى طاعت خداست که موجب افزایش نعمت مى شود، کفران نعمت هم به معناى عصیان الهى و موجب عذاب از ناحیه ى او است. پس هر جا گرفتارى و بلایى و عذابى بر سر ما آمد، بدانیم جلوتر از آن، زمینه ى گره و گرفتارى و ابتلا را خود فراهم کرده ایم؛ یا با ترک واجب، و یا با ارتکاب کار حرام، و یا ترک مستحّب خیلى شدید و مؤکّد، و یا با انجام شبهات. اگر ما الآن به حسب ظاهر همین که بدانیم تارکِ واجب یا فاعل حرام نیستیم، جا دارد کلاهمان را از شادمانى به هوا بیندازیم. 📚منبع: کتاب در محضر حضرت آیت الله العظمی بهجت- جلد۱ / محمد حسین رخشاد 📖@moogharrabon
📿حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی: وجود مبارك رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: استغفار كنيد، از خدا طلب مغفرت كنيد و به بارگاه الهی برگرديد «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»؛ خودتان را با عطر استغفار معطّر كنيد. ما يك عطر ظاهري داريم كه مستحب است كسی مسجد مي‌رود،حسينيه مي‌رود، مراكز عبادی مي‌رود، نماز جماعت مي‌رود، نماز جمعه مي‌رود مستحب است خودش را معطّر كند که اين دستور دينی ماست، اما يك عطر ديگری است كه آن در درون ماست و از برگ گُل گرفته نمي‌شود؛ فرمود خودتان را با استغفار معطّر كنيد، وگرنه بوي بد گناه رسوايتان مي‌كند: «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ». 📚وسائل الشیعه ج۱۶ ص۷۰ 📖@moogharrabon
📿آداب شیر دادن پرسش :آیا زن می تواند بدون اذن شوهر به بچه دیگری شیر بدهد؟ پاسخ :زن می تواند بدون اجازه شوهر بچه دیگرى را شیر دهد، به شرط آنکه حق شوهر از بین نرود، ولی احتیاط مستحب آن است که به بچه دختر خود شیر ندهد. 📖@moogharrabon
📿احکام زیارت پرسش :بوسیدن درگاه حرم و آستان مقدس چه حکمی دارد؟ پاسخ :ضریح اشکالی ندارد و مستحب هم هست، چون تعظیم شعائر است ولی احتیاط این است بر آستان بوسه نزنند. 📖@moogharrabon
📿اهمیت قرض دادن قرض دادن از كارهاى بسيار مستحب است و در آيات قرآن مجيد و اخبار معصومين عليهم السلام درباره آن زياد سفارش شده، از پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله روايت شده كه « هركس به برادر مسلمان خود قرض دهد مال او زياد مى‏شود و ملائكه بر او رحمت مى‏فرستند و اگر با بدهكار خود مدارا كند بدون حساب و به سرعت از صراط مى‏گذرد و كسى كه برادر مسلمانش از او قرض بخواهد و ندهد بهشت بر او حرام مى‏شود» و نيز در روايتى آمده است كه «ثواب صدقه ده برابر است و ثواب قرض هيجده برابر!» 📖@moogharrabon
امام جواد عليه السلام: هر كس نداند كارى را از كجا آغاز كند، از به سرانجام رساندن آن درماند(ميزان الحكمه جلد3 صفحه 54) 🌺به نام خداوند احساس پاک 🌹همان که آفریده ما را ز خاک 🌺سلام صبح بخیر دوستان 🌹سه شنبه تون متبرک به نگاه خدا 📖@moogharrabon
📿ربا بودن شرط بازپرداخت زیادی در قرض [قرض ربوی] پرسش :حکم شرط زائد بر قرض( اعم از مالی و عملی) توسط قرض دهنده چیست؟ یا اگر شخصی به دیگری قرض دهد و شرط کند بعدا زیادتر از مقدار قرض را بگیرد این کار چه حکمی دارد؟ پاسخ :هرگاه قرض دهنده شرط كند كه زيادتر از مقدارى كه داده بگيرد، ربا و حرام است، خواه جنسى باشد كه با وزن و پيمانه خريد و فروش مى‏شود يا با عدد، بلكه اگر قرار بگذارد كه بدهكار عملى براى او انجام دهد يا جنس ديگرى اضافه كند، مثلًا شرط كند علاوه بر پولى كه قرض كرده مقدارى گندم هم به او بدهد، يا اين‏كه مقدارى طلاى نساخته را قرض دهد و شرط كند كه همان مقدار را ساخته پس بگيرد، همه اينها ربا و حرام است، ولى مانعى ندارد خود بدهكار بدون اين‏كه شرطى در كار باشد مقدارى اضافه كند بلكه اين كار مستحب است. 📖@moogharrabon
7.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📿حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی «محفل‌هايی كه ياد خدا، نام خدا، نام اهل بيت علیهم السلام، نام قرآن مطرح است، آن محفل بهشت است...» 📖@moogharrabon
📿وصیت نامه حضرت آیت الله قاضی (ره) 🔰نماز را بازاری نکنید، 🔰 اول وقت به جا بیاورید 🔰با خضوع و خشوع! 🔰 اگر نماز را تحفظ کردید (یعنی آدابش را رعایت کردید) همه چیزتان محفوظ می‌ماند 🔰 تسبیح صدیقه کبری سلام الله علیها و آیة الکرسی در تعقیب نماز ترک نشود؛ 🔰 در مستحبات تعزیه داری و زیارت حضرت سیدالشهداء مسامحه ننمایید و روضه هفتگی ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشایش امور است و اگر از اول عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزیت و زیارت و غیرهما به جا بیاورید، هرگز حق آن بزرگوار ادا نمی شود و اگر هفتگی ممکن نشد، دهه اول محرم ترک نشود. 🔰دیگر آنکه، اگر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم، اطاعت والدین، حسن خلق، ملازمت صدق، موافقت ظاهر با باطن و ترک خُدعه و حیله و تقدم در سلام و نیکویی کردن با هر بر و فاجر (خوبان و بدان) مگر در جایی که خدا نهی کرده. اینها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمایید! 🔰الله الله الله که دل هیچ‌کس را نرنجانید! تا توانی دلی به دست آور دل شکستن هنر نمی‌باشد. 📖@moogharrabon
📿 نماز خواندن در مکان های زیر مکروه است: ۱.حمام. ۲. زمین نمکزار. ۳.مقابل انسان. ۴. مقابل دری که باز است. ۵. در جاده و خیابان و کوچه اگر برای کسانی که عبور میکنند زحمت نباشد، و چنانچه زحمت باشد، مزاحمت حرام است. ۶. مقابل آتش و چراغ. ۷. در آشپزخانه و هر جا که کوره آتش باشد. ۸. مقابل چاه و چاله ای که محل بول باشد. ۹. روبروی عکس و مجسمه چیزی که روح دارد، مگر آنکه روی آن پرده بکشند. ۱۰. در اتاقی که جُنب در آن است. ۱۱. در جایی که عکس باشد اگرچه روبروی نمازگزار نباشد. ۱۲. مقابل قبر ، روی قبر، بین دو قبر و در قبرستان. 📚منبع: ۱.امام، مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج ۱، الامکنه المکروهه، الحادی و العشرون. ۲. تحریر الوسیله، جلد ۱، ص ۱۵۳و ۱۵۲. 📖@moogharrabon
📿سلام کردن و احوال پرسی حق مسلمان به مسلمان آن است؛ زمانی که با یکدیگر برخورد و تلاقی می کنند، پیش از هر سخنی سلام کنند، تا جایی که امام معصوم(ع) می فرماید: «اگر شخصی پیش از سلام کردن، از تو سوالی کرد جواب او را نده». نکته جالب در سلام کردن این است که شهید ثانی(ره) در کتاب قواعد خود که یک کتاب فقهی است آورده: هیچ واجبی ثوابش کمتر از مستحب نیست و هیچ مستحبی ثوابش بیش از واجب نیست مگر در سه مورد که یکی از آن موارد ابتدا به سلام کردن است. نود حسنه برای کسی است که ابتدا سلام کند و ده حسنه برای کسی است که جواب او را می دهد! از دیگر حقوق آن است که در موقع دیدن مومن بعد از سلام کردن، جویای احوال و زندگی او بشود و در صورت ممکن او را یاد نعمت های خداوند از جمله سلامتی و عافیت بیندازد تا او را به نوعی وادار به شکر و حمد خداوند بکند. بعد از آن به مصافحه و معانقه امر شده است که آثار و برکات فراوانی دارد. روایت داریم اگر کسی با برادر دینی خود مصافحه کند و دست به دست او بدهد و صلوات بفرستد مانند فصل خزان که برگها از درختان می ریزد گناهان این دو مومن هم می ریزد. در روایت دیگر داریم هرکس از منزل خود بیرون آید و برای رضای خداوند به دیدار برادر مومن خود برود، هفتاد هزار ملک همراهش می روند و به او می گویند خوشا به سعادتت. اما امروزه برعکس شده است. اغلب این دیدارها از جهت غرض و مرض است. خدای ناکرده بعضی از این دیدارها از باب خبرچینی، غیبت کردن، تهمت زدن و... شده است. نعمت خدا را کوچک نشمارید!...... 📖@moogharrabon
📿نماز روز اول ذی الحجه مرحوم «شیخ طوسی» فرموده است: مستحب است در این روز، نماز حضرت فاطمه (علیها السلام) را بخواند و این نماز چهار رکعت است، هر دو رکعت به یک سلام و همانند نماز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است; در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره قل هو الله را بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت فاطمه (علیها السلام) را بگوید، آنگاه بخواند: سُبْحانَ ذِی الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذِی الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ، سُبْحانَ ذِی الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبْحانَ مَنْ یَری اَ ثَرَ النَّمْلَةِ فِی الصَّفا، سُبْحانَ مَنْ یَری وَقْعَ الطَّیْرِ فِی الْهَوآءِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذا وَلا هَکَذا غَیْرُهُ. 📚(مصباح المتهجّد، ص ۶۷۱) 📖@moogharrabon