eitaa logo
سید عباس موسوی مطلق
920 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
743 ویدیو
2 فایل
🔶️کانال رسمی ایتا سید عباس موسوی مطلق 👤 ارتباط با ادمین @moosavimotlagh_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🏳 🌹 جشن ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام 🎤 : (ساعت ۲۰:۳۰) 🎙 بانوای: 🗓 پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه از ساعت۲۰ 📌  تهران |  میدان فلسطین | | بعد از تقاطع بزرگمهر | 📍 علیه السلام 🆔 @moosavi_motlagh
جلسه ۶۲ شرح دعای بیست ‌وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم وَ الْمَعْصُومِینَ مِنَ الذُّنُوبِ وَ الزَّلَلِ وَ الْخَطَاءِ بِتَقْوَاک، خدایا مرا از آنان قرار ده  که به حفظ تو از گناهان و لغزش‌ها و خطاها در امان مانده  اند. این دعا  در واقع همان برهان رب است که حضرت  یوسف علیه السلام را از معصیت حفظ کرد در سوره مبارکه یوسف علیه السلام ایه ۲۵ امده است: بانوی کاخ [چون خود را در برابر یوسفِ پاکدامن، شکست خورده دید با حالتی خشم آلود] به یوسف حمله کرد و یوسف هم اگر برهان پروردگارش را [که جلوه ربوبیت و نور عصمت و بصیرت است] ندیده بود [به قصد دفاع از شرف و پاکی اش] به او حمله می کرد [و در آن حال زد و خورد سختی پیش می آمد و با مجروح شدن بانوی کاخ، راه اتهام بر ضد یوسف باز می شد، ولی دیدن برهان پروردگارش او را از حمله بازداشت و راه هر گونه اتهام از سوی بانوی کاخ بر او بسته شد]. [ما] این گونه [یوسف را یاری دادیم] تا زد و خورد [ی که سبب اتهام می شد] و [نیز] عمل خلاف عفت آن بانو را از او بگردانیم؛ زیرا او از بندگان خالص شده ما [از هر گونه آلودگی ظاهری و باطنی] بود. برهان رب همان درک حضور پروردگار است. همان نور خدا نور علم نور تقوا و یقین است که باعث‌می شود انسان در پرتکاهها نلغزد. ذنب یعنی:«ذنب» عبارت از هر عملى است که به دنبالش ضرر و یا فوت نفع و مصلحتى بوده باشد، و اصل آن از «ذَنَب» گرفته شده که به معناى دم و دنباله حیوان است و به گناهان نیز اطلاق ذنب شده است؛ زیرا گناه، جنایت و ستم به دیگران دنباله و آثاری دارد و مستلزم کیفر و عقوبت و انتقام است.( طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، ج 2، ص 713،) زلل هم که به گناه کفته می شود یعنی انحراف از مسیر صحیح . خطا هم که همان گناه است یعنی فراموش کردن و‌گذشتن از فرمان الهی است. https://t.me/moosavi_motlagh
جلسه ۶۳ شرح دعای بیست وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم وَ الْمُوَفَّقِینَ لِلْخَیرِ وَ الرُّشْدِ وَ الصَّوَابِ بِطَاعَتِک… خدایا مرا از آنان قرار ده که در سایه طاعتت به خیر و رشد و صواب موفق گردیده‌اند. یعنی هر موفقیتی در سایه خویشتن داری  و تقوا حاصل می شود.معنای خیر بسیار است  معروف همان مقابل شر است،وگاهی مقابل ضرر است. مصادیق خیر در قرآن و روایات عبارتنداز :قرآن ،مال و ثروت ،جهادفی سبیل الله،روزه،تقوی،توبه،شنیدن سخن حق،ایمان،وحی و…و‌نکته این که تمام خیر درخانه اهل بیت عصمت و طهارت است چنانچه در زیارت جامعه کبیره  امده: إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَأَصْلَهُ وَفَرْعَهُ وَمَعْدِنَهُ وَمَأْواهُ وَمُنْتَهاهُ؛اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه و نهایتش شمایید. رشد در قران قریب به ۲۰مرتبه امده است، رشد معمولا به معنای هدایت است که در مقابل غی یعنی گمراهی امده است. در زیارت جامعه کبیره مذکور امرکم رشد؛ کلام و‌دستور  اهل بیت علیهم السلام سبب رشد و‌هدایت است بلکه خود هدایت و رشداست. و صواب نیز به معنای صحیح و درست امده است. ممکن است کسی مجازا خیال کند به خیر رسیده یا هدایت گردیده و یا راه او صحیح است چنانچه فرق ضاله به همین خیالند ولکن حقیقت رسیدن به این معانی فقط با تقوا میسر است. https://t.me/moosavi_motlagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 📿 🎙 📜 تفسیر سوره صَف تفسیر آیه دوم و سوم 📃 بیانات گوهربار امام حسن عسکری علیه السلام در ذیل این آیه 🌙شب دوم ⌛️ دو شنبه ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ مصادف با ۱۴۴۴ قمری 📍 🆔 @moosavi_motlagh
جلسه ۶۴ شرح دعای بیست ‌وپنجم صحیفه سجادیه حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم الْمُحَالِ بَینَهُمْ وَ بَینَ الذُّنُوبِ بِقُدْرَتِک، التَّارِکینَ لِکلِّ مَعْصِیتِک، السَّاکنِینَ فِی جِوَارِک. خدایا مرا از آنان قرار ده که به قدرت تو میان آنان و گناهان حایلی ایجاد شده، و هرگونه نافرمانی تو را به زمین نهاده، و در جوار رحمتت ساکن شده‌اند. ان چه از این فراز دعای حضرت مولانا امام سجاد سلام الله علیه برای ما قابل برداشت است فراوان است از جمله این که :ما هستیم و امکان گناه، امام با این که معصوم است باز خطر گناه و‌معصیت ‌‌اثار ان را در هر فرصتی مطرح می کند پس ما باید دنبال حائل برای بین خود و‌گناه باشیم و‌ این امر به قدری سخت و مشکل است که باید از قدرت خداوند طلب کرد. هر گونه نافرمانی خدا را (نافرمانی خدا کوچک و بزرگ ندارد)زمین نهادن یعنی قدرت خداوند را به رخ ابلیس کشیدن و یعنی بهترین حائل همان دوری از هر نوع معصیت است، و این کار یعنی به مقام مجاورت رحمت خدا رسیدن است. با اینکه هر جا باشیم خدا هست وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ»، حدید،/۴، ولکن باز جوار خدا جای دیگری است. با اینکه خداوند از رگ گردن به ما نزدیکتر است نُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ»، ق/۶، ولکن باز مجاور خدا ساکن شدن جای خاص تری است. نکته این که آن کس که در جوار امامان معصوم و‌پیامبر خدا صلوات الله علیهم اجمعین قرار بگیرد یقینا و‌تحقیقا در جوار رحمت خدا قرار گرفته است. جوار رحمت خدا قبل از مرگ یعنی همان ترک معصیت است. https://t.me/moosavi_motlagh
جلسه ۶۵ شرح صحیفه سجادیه دعای بیست وپنجم حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ أَعْطِنَا جَمِيعَ ذَلِكَ بِتَوْفِيقِكَ وَ رَحْمَتِكَ خدایا! همۀ این امور را به توفیق رحمتت به ما عطا کن با اینکه تمام این خواسته های فوق العاده را امام سجاد سلام الله علیه در قالب دعا از خداوند متعال خواسته است به جهت اهمیت موضوع مجددا تعلیم می فرماید که در دعا انسان و توانمندی هایش نادیده گرفته شود و‌مجدد از خدا تقاضای عطا دارد در باب عطا خداوند عطای خویش را از کسی دریغ نمی کند مگر این که انسان ها عطای خداوند را بواسطه تبعیت از شیطان قبول نکند در سوره مبارکه اسراء آیه ۲۰ امده است: کُلًّا نُمِدُّ هٰؤُلاءِ وَهٰؤُلاءِ مِن عَطاءِ رَبِّکَ ۚ وَما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحظورًا هر یک از این دو گروه را از عطای پروردگارت، بهره و کمک می‌دهیم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از کسی) منع نشده است. مجددا پس از تقاضای عطا این امور را از توفیق و رحمت خداوند می داند چنانچه توفیق فقط از ناحیه خداوند است ،موضوع توفیق در چهار جای قران امده است و از اعتقادات حساب می اید. به جهت تبرک حدیثی از امام جواد علیت السلام تقدیم می گردد:الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ. مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش از کسی که او را پند می‌دهد. تحف العقول، ص۴۵۷ https://t.me/moosavi_motlagh
جلسه ۶۶ شرح صحیفه سجادیه دعای بیست وپنجم حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم وَ أَعِذْنَا مِنْ عَذَابِ السَّعِيرِ … بار الها مرا از عذاب سعیر پناه بده از انواع عذاب های قرآن عذاب سعیر است؛ و به معنای متعدداز جمله:جهنم ،آتش یکی از درمان جهنم وبرافروخته شدن آتش آمده است،سعیر و مشتقات آن قریب به بیست  مرتبه در قرآن تکرار شده است، و عموما پیرامون عذاب های آخرت بکار رفته است، اهل سعیر به محض ورود به جهنم به گناه خود اعتراف می کنند؛ نفرین خدا بر اهل سعیر است؛زیر پای دوزخیان له می شوند؛ فریاد و ویلای آنان بی اثر است؛ و اما بر اساس پاره ای از آیات شریفه  قرآن و روایات نورانی ائمه معصومین علیهم السلام چه کسانی اهل عذاب سعیر هستند کسانی که ولایت شیطان را بپذیرند؛ جنیانی که از فرمان حضرت سلیمان امتناع کردند؛اشرار از جن؛کافران؛کسانی که حرف پیامبران را گوش ندادند و‌تعقل ننمودند و به جای آن از پدران گمراه خود پیروی و تبعیت کردند؛ کسانی که کتب آسمانی را انکار می نمودند؛ آنان که قیامت را تکذیب کردند؛کسانی که با متاع دنیا خوشحال می شدند و در این خوشحالی از آخرت غافل شدند؛ مجرمان ؛و کسانی که با ظلم اموال ایتام را تصرف می کردند؛ منکران اهل بیت علیهم السلام ؛متکبران؛خائنان به مشورت؛قاتلان؛کافران و… بهترین کار برای در امان ماندن از عذاب پناه بردن به خدای متعال است هم پناه عملی هم پناه قلبی؛پناه عملی با اجرای فرمان های خداست و پناه قلبی با تشدید عشق ‌ومحبت به خداوند است https://t.me/moosavi_motlagh
جلسه ۶۷ شرح صحیفه سجادیه دعای بیست وپنجم حجت الاسلام والمسلمین موسوی مطلق بسم الله الرحمن الرحیم وَ أَعْطِ جَمِيعَ الْمُسْلِمِينَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِثْلَ الَّذِي سَأَلْتُكَ لِنَفْسِي وَ لِوَلَدِي [لِوُلْدِي] فِي عَاجِلِ الدُّنْيَا وَ آجِلِ الآْخِرَةِ ، إِنَّكَ قَرِيبٌ مُجِيبٌ سَمِيعٌ عَلِيمٌ عَفُوٌّ غَفُورٌ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ . خدایا !به همۀ مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان باایمان، مانند آنچه را برای خود و فرزندانم از تو خواستم، در این جهانِ زودگذر و زندگی آیندۀ آخرت، عطا فرما! همانا تو به بندگان نزدیک، اجابت‌کنندۀ دعا، شنوا و دانا، بخشنده و آمرزنده، مهربان و رحیمی. آنچه در این فراز دارای اهمیت است وسعت نظر در دعا است وسعت نظر در دعا و سایر امورات از ویژگی های اولیا الهی است امام سجاد زین العابدین سلام الله علیه در این فراز آنچه را برای خود و فرزندانش خواسته است برای همه ی مسلمین و سپس مومنات خواسته است، و خداوند را به صفاتی خوانده است که دعا رد خور نداشته باشد، هر چه دعا توسعه داشته باشد در حق دعا کننده زودتر و بهتر مستجاب می گردد https://t.me/moosavi_motlagh
🏴 📿 مراسم احیای لیالی قدر و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🎤 سخنران: 🎙 مناجات و روضه خوانی : 🗓شب های قدر 🌙ساعت ۲۲ الی ۲ بامداد 📌  تهران |  بهارستان | خیابان شهید دیالمه | |  کوچه موحدی  | پلاک۳ | 📍 🆔 @heyatdarolboka 🆔 @moosavi_motlagh
🏴 📱 📿 مراسم احیای لیالی قدر و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🎤 سخنران: 🎙 مناجات و روضه خوانی : 🗓شب های قدر 🌙ساعت ۲۲ الی ۲ بامداد 📌  تهران |  بهارستان | خیابان شهید دیالمه | |  کوچه موحدی  | پلاک۳ | 📍 🆔 @heyatdarolboka 🆔 @moosavi_motlagh
در پی درگذشت همسر مکرمه مداح با اخلاص اهلبیت علیهم السلام انالله واناالیه راجعون مداح بااخلاص اهلبیت علیهم السلام جناب آقای درگذشت همسر گرامیتان را خدمت شما و خانواده محترمتان تسلیت و تعزیت عرض مینمایم و از خداوند متعال رحمت واسعه الهی برای ایشان و صبر و آرامش را برای همه بازماندگان مسئلت دارم. دوشنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ ۱۹ رمضان ۱۴۴۴ 🆔 @moosavi_motlagh
📸 📿 مراسم احیای لیالی قدر و شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام 🎤 سخنرانی و قرآن بر سر: 🎙 مناجات و روضه خوانی : 🗓شب های قدر 🌙شب ۱۹ 📍 🆔 @heyatdarolboka 🆔 @moosavi_motlagh ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️