📌با همسر لجباز چگونه رفتار کنیم؟
🔹هیچگاه با لجبازی رفتار همسرتان را تلافی نکنید.
🔹در یک موقعیت مناسب از همسرتان انتقاد کنید.
🔹وقتی همسرتان عصبانی است، با او صحبت نکنید.
🔹وقتی کار مثبتی انجام میدهد، تحسینش کنید.
🔹همسرانی که با کوچکترین مشکل لجبازی میکنند احتمالا از اعتماد به نفس کمی برخوردارند. در این مواقع سکوت کنید و شدت لجبازیاش را افزایش ندهید.
🔹یکی دیگر از عواملی که میتواند باعث لجبازی بشود، لحن صحبت کردن و گفتگوی طرفین است، چون در برخی مواقع لحن صحبت خانم و یا آقا بسیار تند و با کنایه است که ممکن است طرف مقابل را سر لج بیندازد.
#همسرانه
#لجبازی
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌دلیل اصلی گرایش نوجوانها به غرب!
میدانیم مشکلات نوجوانان ما در سن ۱۲_۱۳ سالگی از کجا آب میخورد؟
از بدو تولد، وقتی در خانه میشنود نوشابه فقط کوکاکولا و پپسی! زمزم بوی خاک میدهد! پدر نوشابه میخورد و با ناراحتی میگوید: «این چه بود؟! کوکا نیست؟!»
ظاهراً فقط سلیقه نوشابه خوردن است، اما باطنا داریم القاء میکنیم: «اَه به ایرانی!»
یا کفش کتانی میخریم، بی اختیار میگوییم: «آدم کتونی اسکیچرز میپوشد، احساس میکند روی هوا راه میرود! اصلا کمردرد نمیگیری!».
با این سخن ناخودآگاه داریم به فرزندمان القاء میکنیم کالای خارجی مرغوبتر است. این یعنی داریم القا میکنیم سازنده خارجی از سازنده ایرانی بهتر است. یعنی فکر خارجی از فکر ایرانی بهتر است!!
در نتیجه بچه ها به جایی میرسند که در ۱۵ سالگی در نقشه، به دنبال کشورهای کانادا و بلژیک و اتریش و ... میگردند. این گرایشهای بچه ها، در رفتارهای خود ماست.
بعضی میگویند: «خب! واقعیتی است که کتانی اسکیچرز بهتر از کتانی ایرانی است.» ممکن است این درست باشد.
ولی این را میتوان با بیان دیگری گفت که، آنهایی که صد سال ما را استعمار کردند و همه دارایی ما را به تاراج بردند، باید هم بتوانند بهتر از ما کفش بسازند. اما من کفش کشور خودم را میپوشم و اسکیچرز هم به پا نمیکنم.
اما چه استدلالی برای نوجوان خود بیاوریم؟
با این استدلال که با هزینه ۵ کتانی ایرانی، حتی یک کفش اسکیچرز هم نمیتوانی بخری و یک کتانی اسکیچرز به اندازه ۵ تا کتانی ایرانی برایت کار نمیکند.
#نوجوان
#تربیت_نوجوان
مربی تربیتی
پدر و مادرها رو به این کانال دعوت کنید👇
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌از زیاد حرف زدن برای فرزندتان جداً خودداری کنید!
اگرچه حرف زدن با کودک لازم و مفید است اما زیاد حرف زدن تاثیر سازنده ای ندارد.
◻️ آنچه را قبلا گفته اید تکرار نکنید!
◻️ چیزی را که کودک خود می داند، به او نگویید (بیشترمواقع کودک از اشتباهش آگاه است، پیامد طبیعی رفتار، خود بهترین آموزگار است)!
◻️ تکرار موجب اختلال در ارتباط سالم، اوقات تلخی، بگو مگو و استیصال می شود!
◻️ گاهی هنگام خطای کودک سکوت کنید!
« زیاده گویی » مقدمه نشنیدن است .
#کودکانه
#تربیت_کودک
#نوجوان
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر بچه ها گمان کنند که به عنوان «بچه بد» دیده می شوند،
انگیزه شان را برای «بچه خوب» بودن از دست می دهند.
#کودکانه
#تربیت_کودک
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربیتربیتی | حسینکریما 』
📌چه موقع باید تنبیه کرد؟ درست همان موقعی که آن عمل انجام گرفته. هرگز کودک را به خاطر کاری که در گذ
ادامه تنبیه ۳۰ ثانیه ای
اگر در تنبیه 30 ثانیه ای کودک سرش را پایین انداخت و احساس شرمندگی کرد چه کار کنیم؟
استاد سلطانی: شما به نگاه کردن ادامه بدهید و آماده باشید تا سرش را بالا کرد، شما را ببیند، اگر شما در انتقال پیام چشمی خوب عمل کنید کودک کاملاً تمام احساس شما را خواهد گرفت. همه جای بدن ما دروغ می گوید غیر از چشمان. ما خاصیت نگاه را نمی دانیم و با آن آشنا نیستیم. لبخندها و زبان و حرکات بدن ممکن است دروغ بگویند ولی چشم ها
و نگاه ها هرگز. بچه ها چشم و نگاه را خوب می شناسند و حتی احساس پشت آن را می شناسند، خطا هم نمی کنند. پس از نگاه استفاده کنید. بعد از نگاه 30 ثانیه ای برگردید به حالت طبیعی.
حاضرین: یعنی دیگه عصبانی نباشیم؟
عصبانی که از اول نباید باشید. اصلاً اگر شما عصبانی باشید این کار را نمی توانید انجام دهید. در عصبانیت اصلاً بچه هایتان را تنبیه نکنید چون نمی توانید تنبیه صحیح را انجام دهید. وقتی در حالت عصبانیت هستیم اختیار ما دست احساساتمان است نه دست خودمان. پس برمی گردیم به حالت طبیعی کاملاً آگاهانه و با انتخاب خودمان. حالا دو تا کار مهم باید انجام دهیم:
1 – #پیام_محبت و صمیمیت به کودک می فرستیم. یک پیام غیر کلامی. ببینید چه علامت یا کار به خصوصی بین شما و فرزندتان هست وقتی که به هم پیام محبت می فرستید، مثلاً بعضی لپ می کشند، بعضی دماغشو می گیرند و ... این مرحله ترمیم است. چون بعد از سی ثانیه تنبیه تمام شده و بعد از تنبیه حتماً باید پانسمان و مداوا باشد. در هر صورت بچه یک آسیبی در تنبیه دیده و حتماً باید ترمیم شود. حتی تنبیه در همین حد نیز به بچه آسیب وارد می کند. و در این مرحله به بچه می فهمانیم که دوستت دارم و رابطه ی من و تو برقرار است. این ناراحتی من برای کارت بود نه برای وجودت. کارت منو اذیت کرد، خودت نه . یک پیام شادمانی ردوبدل می کنیم تا کودک مطمئن شود پدر یا مادر از دست او ناراحت نشده اند و این درک را از خودش داشته باشد که کارم بد بود، خودم بد نیستم. تأکید می کنم که این مسئله اصلاًرا به زبان نیاورید و یا خیلی خیلی کم استفاده کنید.
2- #پیام_شخصیتی – بستگی به سن و زمان و موقعیت کودک دارد. مثلاً میگیم تو که به بابا کمک می کنی و میری روزنامه می خری، این قدر بابا رو دوست داری چرا شیرینی بابا رو خوردی؟
کودک از این تنبیه سالم بیرون می آید. این درک را از خودش پیدا می کند که من رو دوست دارند، احساس بد نسبت به خودش پیدا نخواهد کرد. کودک با خودش بررسی می کند که من که دوست داشتنی هستم و برای خانواده ام اهمیت دارم چرا این کار را کردم؟ این حالت، احساس گناه صحیح است. این حالت وجدان اخلاقی را در کودک شکل می دهد و این همان کاری است که کودک را درون کنترل می کند. کودک قدرت پیدا می کند که با خودش بررسی کند، « من شخصیت دارم، من دوست داشتنی هستم، چرا این کار رو کردم؟ » و همیشه در یادش می ماند؛ اگر دوباره خواست شیرینی بخورد یادش می افتد که مال کسی است و ارزش ها را نباید زیر پا بگذارد.
باز هم تأکید می کنم این تنبیه فقط در حوزه ی ارزش ها است؛ در حوزه ی مهارت ها تنبیه نداریم. کودک بشقاب شیرینی را می برد که تعارف کند، بشقاب کج می شود و می افتد زمین! این جا حوزه ی مهارت ها است پس حوزه ی تنبیه و سرزنش نیست بچه باید فرصت داشته باشد که اشتباه کند و با همراهی بزرگترها اشتباهش را جبران کند. حوزه ی ارزش هم مثل زمانی که فرزند ما در یک مهمانی یا پارک کودک دیگری را می زند! همان جا این تنبیه را اجرا کنید، کودک را به یک جای خلوت ببرید، چرا زدی؟ چرا این کار رو کردی؟ بعد پیام محبت و بعد پیام شخصیت: تو که بچه ها رو دوست داری همیشه بازی با بچه هارو دوست داری .... اگر کارتان را درست انجام دهید حتی فقط با یک نگاه هم می توانید او را تنبیه کنید. (ادامه دارد...)
#نشست_تنبیه {قسمت16}
[مباحث کودک متعادل ]
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر میخواهید فرزندان شاکر و قدردانی داشته باشید،
باید دائما مقابل بچهها زحمات همسرتون رو یادآور شوید و از هم تشکر کنید ....
یادتون باشه هرگز بدگویی خاله، دایی، عمه، عمو ، بابابزرگ و مامان بزرگ رو جلوی بچه ها نکنید ...
تضادهایی که بر اثر این رفتارها توی کودک ایجاد میشه میتونه روابط آینده شو تحت تاثیر قرار بده ....
#همسرانه
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌دیکتاتوری واقعی علیه زنان رو به بچههامون معرفی کردیم؟!
🔹 مصاحبهای با بنی صدر که در رابطه با زنان ایرانی و غربی صحبت میکند را دیدهاید؟ خبرنگار از او میپرسد زنهای ایرانی از من خواستند از شما بپرسم که آیا خوب است زن ایرانی از زن غربی تقلید کند؟
🔹 بنی صدر گفت زن ایرانی اصلا نباید از زنان غربی تقلید کند. چون زن در اینجا فقط کالا است و فقط برای منفعت خواهی جنسی استفاده میشود.
به همین دلیل زن تمام تلاشش را میکند تا خودش را در جنسیت نگه دارد تا پذیرفته شود و زمانی که نمیتواند خدمات جنسی ارائه دهد پذیرش اجتماعی او هم از بین میرود.
♨️ بر عکس مادربزرگهای ما که هر چه سنشان بالاتر میرود و خدمات جسمیشان کمتر میشود، محبوب تر میشوند. چون در ایران هنوز چیزهایی به نام اسلام و قرآن وجود دارد که امیدواریم آنها را از دست ندهیم.
#تربیت_دینی
#تربیت_دخترانه
#دخترانه
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌شاه کلید تربیت در دوره نوجوانی!
چگونه میخواهیم بچه ها را به این مرحله برسانیم که فکر وخیالشان ماشین، همسر، فلان رتبه کنکور، خانه و ویلا و ... نباشد؟
برای رسیدن به این مرحله لازم است بچهها بزرگ فکر کنند.
اگر بچهها متوجه باشند که سوخت جت دارند و خداوند سوختی از جنس خودش را به آنها داده و آنها قرار است خلیفه خداوند شوند و عوالم را فتح کنند، آیا لازم است با او کلنجار برویم که اینقدر با گوشی وَر نرو!!!
بپذیریم دوران منفعل بودن تمام شده است و سواد رسانه و سواد فلان کشک است!
نمیتوان بچهها را محدود کرد که در فضای مجازی نروند! یا در جلسات مشاوره باب شده که میگویند رایانه را در حال خانه بگذارید که ببینیم بچهها کجا میروند! واقعا اگر بچهها بخواهند زیر آبی بروند، نمیتوانند؟!!
بچهها لازم است به خودآگاهی برسند. اما چگونه؟
اینکه بفهمند خلیفه الله هستند و قرار است به عنصر فعال تبدیل شوند.
یعنی به بچهها نگوییم در فضای مجازی نروید. بروند اما با نگاه تمدنی. از هر گروه از آنها بخواهیم صفحات مختلف انگلیسی و فرانسه و ... بزنند و بزرگ فکر کنند. لازمه این کار این است که مربی بزرگ فکر کند.
امیرالمومنین (ع) میفرمایند اندازه هر کس آن چیزی است که او را خوشحال یا ناراحت میکند.
اگر یک مربی یا پدر و مادری که گوشی اش شکسته، یا تصادف کرده یا حقوقش را دیر واریز کردهاند، دائم جلوی فرزندش غُر بزند، دارد بچهها را کوچک میکند.
پدر و مادرو مربی ای بزرگ هستند که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکنند.
#نوجوان
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
هدایت شده از 『 جنگرسانهای | حسینکریما 』
تحلیلی از ریشه ی جریانات اخیر
#حتما_بخونید
من فکر می کنم از آفت های بنیادینی که موریانه وار ریشه ما را جوید و یک نسل متفاوتی از بُته سبز شد، روحیه «لذت جویی»، «تجمل پرستی»، «تفریح، تفنن و تنوع خواهی» است.
این جریان فرهنگی از بعد جنگ شروع شد و روز به روز بزرگ و بزرگ تر شد تا این اواخر مثل بهمنی بر سر ما فرو ریخت.
وقتی جنگ تمام شده و ظاهراً نیازهای اولیه مان رفع شد، رسانه ها شروع کردند به پمپاژ شبانه روزی «دنیا طلبی» و مظاهر آن.
سریال های تلویزیون، آگهی های مابین شان، سینما و... همگی شان این درخت تنومند را آرام و بی صدا از درون جویدند و تنه آنرا به پوسته ای پوک و ترد و خشک تبدیل ساختند.
قشر نو کیسه ای که از مردم و مسوولین شکل گرفته بودند، همه جا وجود داشتند. در بین مذهبی و غیر مذهبی، انقلابی و غیر انقلابی، شهری و روستایی، معمم و مکلّا و....
انگار یک فرهنگ عمومی شد بود.
نیازها به مرور خاص تر، متفاوت تر، لوکس تر و متنوع تر می شدند.
دیگر نفس داشتن اتومبیل، به عنوان وسیله نقلیه خانواده و یا حتی اشتراکی با فامیل مطرح نبود. بلکه مدل، قیافه و لوکس بودن آن هم موضوعیت پیدا کرده بود.
پرده فروشی ها، مبل فروشی ها، تالارهای مجلل عروسی، مزون ها، بوتیک ها، آرایشگاه های زنانه و مردانه، پزشکان پلاستیک و زیبایی و... بازارشان روز به روز سکه تر می شد.
همه می خواستند خاص و متفاوت باشند. کسی به آنچه بود و داشت راضی نبود.
در حوزه فرهنگ هم همین تنوع خواهی و دنیا زدگی بروز و ظهور معناداری داشت.
مردم دیگر مثل دهه ۶۰ از سینما، «دکل» و «پرواز عقاب ها» و... نمی خواستند. بلکه می گشتند ببینند کدام فیلم آنها را دو ساعت تخدیر و تخلیه می کند، می رفتند می دیدند.
در یک کلام
فلسفه زندگی مردم تغییر کرده بود.
قشر متوسط مردم ما کم کم دنیا و مظاهرش را به زندگی سالم، معنوی، انسانی، امن و آرام ترجیح داده بودند.
انها دلشان می خواست زندگی شان بازی و تفریح و تفنن بیشتری داشته باشد.
راستش را بخواهید همه آنچه بعدها بر سر ما آمد از همین تغییر خط شروع شد.
چرا که تغییر فلسفه زندگی، موجب تغییر همه شئون زندگی خواهد شد!
همین جماعت نوکیسه تازه به دوران رسیده، شدند الگو و مقصد کودک و نوجوان ما.
و زمینه های #گسست_اجتماعی، #شکاف_نسلها، #تزلزل_خانواده و... را فراهم کردند.
@Karima_hosein
📌مواظبت بیش از حد باعث ایجاد فرزندانی فاقد اعتمادبهنفس میشود!
اگر خواهان اطاعت مداوم بیچون وچرا از جانب فرزندمان باشیم، باعث پرورش کودکی خشمناک و یاغی خواهیم شد. و اگر زیاده از حد به فرزندمان اجازه بدهیم، به او میآموزیم که حق دارد بدون توجه به حقوق دیگران، هر چه میخواهد به دست آورد.
👈پدر میتواند فرزندش را که چهار دستوپا روی چمن در حال جستوجوست، زیر نظر بگیرد بیآنکه تمام مدت بغل دست او باشد.
👈مادر میتواند به فرزند 5/2 سالهاش اجازه دهد که در پارک با بچه های همسن خود بازی کند.
👈بچهای 5ساله احتیاج دارد دوچرخهسواری را یاد بگیرد. حتی اگر در حین یادگیری چندین بار هم زمین بخورد.
هنگامی میتوانیم خودباوری را در فرزندمان شکل دهیم که ایمان و اعتمادمان را به او نشان داده و مطمئن باشیم که فرزندمان میتواند متناسب با سن و رشدش از عهده چالشها برآید.
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربیتربیتی | حسینکریما 』
ادامه تنبیه ۳۰ ثانیه ای اگر در تنبیه 30 ثانیه ای کودک سرش را پایین انداخت و احساس شرمندگی کرد چه کا
تنبیه سه شرط دارد:
🔸شرط اول : از صبح تا شب راه نیفتید و دائم بچه را صدا کنید و این مراسم تنبیه را اجرا کنید و کارمان بشه چشم غره رفتن به بچه و اصل کار را بی اثر کنیم فقط در حوزه ارزشها تنبیه میکنیم و اجازه داریم که تنبیه کنیم، حوزه ی مهارت ها تنبیه ندارد، مجازات و جزا دارد که در ادامه خواهم گفت.
🔸شرط دوم، پدر و مادری می توانند این تنبیه را اجرا کنند و درست انجام بدهند که شاد باشند. وقتی در سی ثانیه اخم می کنیم و خودمان را ناراحت نشان می دهیم طبیعتاً اختلاف سطح به وجود می آید. مادری که از صبح تا شب جیغ می زند و داد میزنه و غر می زنه، این سی ثانیه هم روی این همه ترش رویی ها. در این سی ثانیه فقط مدلش فرق می کند. کودک در این حالت معیار نمی گیرد. بلکه کودکی معیار می گیرد که مرتب از پدر و مادرش احساس خوب می گیرد و لذت می برد و رشد می کند، حالا یک لحظه می بیند که وای حالت ها فرق کرده و وارد منطقه ی قرمز شده، متوجه اوضاع می شود و با خودش عهد می کند که دیگه وارد این منطقه نمی شم آخ اخ این منطقه برق داشت من دیگه این کار رو نمی کنم!!!!! حالا اگر مادر عصبی باشه و صبح تا شب در حال غر زدن باشه و پدر دائم در حال بد اخلاقی و دعوا باشه فایده ای نداره و تکرار مرتب عصبانیت و تنبیه و دعوا اثرش را از دست می دهد.
🔸شرط سوم در حیطه ی مهارت مدیریت می کنیم.
اجازه دهید که بچه ها اشتباه کنند و بعد جزای اشتباهشان را دریافت کنند.
یاد بگیرند که این اتفاق که افتاد نتیجه ی کار خودم بوده اشکالی هم نداره می توانم یاد بگیرم و تجربه کنم برای رشدم. ما به این حالت «جزا» می گوییم. 6 تا شکلات خریدیم و سپردیم که 2تا رو صبح بخور، 2تا رو ظهر و 2تارو عصر؛ کودک هم خوشش می آید و همه اش را با هم می خورد!
شما می آیید و می بینید چه کار باید کنید؟ شکلات هارو خوردی؟ نوش جونت. کودک می ره، ظهر میاد میگه مامان شکلات می خوام، مادر باید بگه خوردی دیگه؛ کودک چونه می زنه که صبح خوردم الآن می خوام. مادر: خوب خودت خواستی! در این جا کودک انتخاب کرده و تصمیم گرفته که همه ی شکلات ها رو با هم بخوره، تأییدش می کنیم، سرزنش این جا جایی نداره،
مادر: خوردی کلی هم کیف کردی ها، الآن دیگه نمیشه تو همشو صبح خوردی، این جا است که شما باید مقاومت داشته باشید و عصبی نشوید چون ممکن است که کودک پافشاری کند و روی اعصاب شما غلتک بزند حالا این وظیفه ی شما است که محکم بایستید، جانم می خوای گریه کنی باشه عزیزم گریه کن، درک احساس می کنیم، جایگزین می دهیم ولی شکلات نمی دهیم. مادر: شکلات ظهرت را خوردی نوش جونت حالا فردا یادت باشه که دیگه نخوری. اگر شما کم بیاورید و کم حوصلگی کنید و به کودک شکلات دهید می فهمه که آهان هرجا که گیر کردم یک کم داد می زنم و گریه می کنم و جیغ می کشم و فحش می دم و ... حرفمو به کرسی می نشونم.
پس هر کاری کرد شما مقاومت کنید. کار نسیه هم نکنید و بگید بیا این شکلات رو بگیر نگه دار برای فردا. اصلاً از این کارها نکنید. بچه شروع می کنه به حرفهای قلمبه و سلمبه زدن مثل
الهی بمیرم تو راحت بشی مامان بد
مادر: خدا نکنه قربون قدوبالات برم.
پس الهی تو بمیری من راحت بشم، مادر: باشه بعداً صحبت می کنیم.
اگه منو دوست داری بده وگرنه جیغ می زنم ها، مادر: باشه عزیزم بیا بریم پارکینگ هر چه قدر دلت می خواد جیغ بزن و گریه کن.....
همراه کودک هستیم از خط خارج نمی شویم به خشونت هم متوسل نمی شویم تا کودک یاد بگیرد که تصمیم گرفته باید پای تصمیم خودش بایستد. در این صورت است که درک مسئول پیدا می کند. (ادامه دارد...)
#نشست_تنبیه {قسمت17}
[مباحث کودک متعادل]
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌فواید خاک بازی برای کودکان؛
👈 بد نیست بدانید که بازی با گل و خاک شاید، میکروبیوم یا سیستم گوارشی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. اما اگر دنبال راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان قبل از فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستید، راهکار بسیار آسان است. بگذارید کودکان خاک بازی کنند.
#کودکانه
#خاک_بازی
مربی تربیتی
https://eitaa.com/morabbi_tarbiati