eitaa logo
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
1.1هزار دنبال‌کننده
227 عکس
67 ویدیو
4 فایل
✅ ترفندهای تربیت ✅ ارتباط و چالشهای نوجوان ✅ همسرداری ✅ تربیت دخترانه - پسرانه استفاده بدون لینک ممنوع ارتباط با مدیر : https://eitaa.com/hosein_karimaa تبلیغات و تبادل : @civilian
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نقاشی و خط‌خطی کردن، برای کودکان يک بازی است! پس لازم است در خانه فضاهایی را برایشان آماده کنیم تا آزادانه خط‌خطی کنند. 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌یکی از اصلی ترین معضلات ما در حوزه تربیت ، پا در هوا بودن متربی است! متربی نمیدونه چیکاره است. خوشیاش نظم نداره، غم و غصه هاش نظم نداره، امروز یه حالیه فردا یه حالی. امسال یه حالیه سال آینده یه حالی، چرا؟ چون اصلا تو زندگیش هدفی نداره . من اسم هدف رو برداشتم، گذاشتم دلخوشی. دلخوشی چیزی است که دو اتفاق در زندگی انسان ایجاد میکنه، یک، زندگی را تفسیر می کند. دو، زندگی را تنظیم میکند. یعنی چی تفسیر می کند؟ یعنی اصلاً معنای زندگی من این دلخوشی است. چون این دلخوشیه هست زندگی من معنا داره ، چون این دلخوشیه هست من انگیزه دارم برای زندگی. اگر این دلخوشی بره من اصلا انگیزه ای برای زندگی ندارم. اگه به من بگن نمیتونی اون دلخوشی رو بدست بیاری، من دیگه اصلا دوست ندارم زندگی رو ادامه بدم. دو تنظیم زندگی ، یعنی چی؟ برنامه های زندگی من جوری تنظیم میشه، جوری مدیریت میشه که من اگه اون دلخوشی رو دارم نگهش دارم ، اگه ندارم به دستش بیارم ، اگر دارم و قابل زیاد شدنه، زیادترش کنم. دلخوشیه تو چیه حالا؟ جامعه بی هدف ما نمیتونیم تربیت کنیم، هدف نداره، به کجا میخواد برسه؟ موفقیت میشه رسیدن به هدف. شکست میشه چی؟ من اصلا هدف ندارم، من اصلا بهش فکر نکردم، اصلا فکر نمی کنم باید هدف داشته باشم... " استاد عباسی ولدی " 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌زنها وقتی احساسی درونشان فوران کند باید حرف بزنند حالا فرقی ندارد فوران غم باشد یا شادی... خوشی یا ناخوشی... آنها باید آنقدر از تمام جزییات ریز تا کلیات را بگویند تا حس کنند آرام گرفته اند! مردها اما... چه در اوج شادی باشند چه اوج غم ترجیحشان این است که در گوشه ای خلوت به اتفاقاتی که افتاد فکر کنند ونهایتا لبخندی بزنند لبخندی گاه تلخ گاه شیرین... 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌چرا فرزندم توی فعالیتهای گروهی شرکت نمیکنه؟! بعضی در انجام کارهایشان معطل و منتظر بقیه نمی‌مانند و تمایل دارند کارها را به صورت انفرادی انجام دهند. اینگونه افراد درون فردی هستند. برای برقراری ارتباط با آنها لازم است، پروژه‌های دو به دو با آنها انجام شود. یعنی او را صدا کنیم و بگوییم من و تو می‌خواهیم این کار را با هم انجام دهیم یا این کار را انجام بده و بیا برای من تعریف کن. به این صورت او با ما وارد ارتباط می‌شود. بچه‌هایی که دائم منتظر بچه های فامیل هستند تا با آنها بازی کنند، درون فردی نیستند، اما بچه‌ای که ساعت‌ها با اسباب بازی خودش مشغول می‌شود، درون فردی است. در یک مدرسه هم معلم و مدیر موفق کسی است که هنگام ورود و خروج بچه ها جلوی در می‌ایستد و با همه سلام و احوالپرسی می‌کند. بچه‌های درون فردی با چنین مدیری ارتباط برقرار می‌کنند. 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌برای بچه‌ات باغبان باش نه نجار 🔹نجار، قبل از اینکه شروع به ساختن چیزی کند، باید نقشۀ دقیق همه‌چیز را بکشد. او پیش از اینکه یک صندلی بسازد، دقیقاً می‌داند نتیجۀ کارش چه خواهد شد و اگر به اندازۀ کافی مهارت و تجربه داشته باشد، هیچ خطایی رخ نخواهد داد. 🔸اما باغبان چطور؟ او هم همۀ تلاشش را می‌کند، به جزئی‌ترین نشانه‌ها توجه دارد و بهترین شرایط را برای رشد گل‌ها و گیاهانش فراهم می‌کند. اما با وجود این، نمی‌تواند تعیین کند که درختی که کاشته یا گلی که پرورش داده، چه شکلی خواهد شد. 🔹باغبان برخلاف نجار، همیشه منتظر چیزهای پیش‌بینی‌نشده است. یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند درخت‌ها زودتر از چیزی که انتظار داشت شکوفه کرده‌اند. یا می‌بیند گلدان سرسبزی ناگهان پژمرده شده است. 🔸بعضی از پدر و مادرها می‌خواهند برای بچه‌شان نجار باشند. از همان کودکی نقشۀ راه موفقیت او را پیش خودشان کشیده‌اند: پسرم باید دانشمند شود. دخترم باید پزشک شود! و بعد لحظه‌لحظۀ زندگی کودکشان را مثل نجارها با خط‌کش و پرگار و گونیا اندازه می‌گیرند. 🔹40 دقیقه بازی، دو ساعت درس، 20 دقیقه تلویزیون و همین‌طور تا آخر. 🔸آن‌ها تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهند این برنامه به‌هم بریزد، اما نکتۀ بزرگی را فراموش کرده‌اند این است که نجارها با چوب بی‌جان کار می‌کنند، ولی بچه‌ها نهال‌های زنده‌اند. باید برای بچه‌ها باغبان بود. 🔹باید به آن‌ها توجه کنیم، شرایط رشد و بالندگی‌شان را فراهم کنیم، اما بدانیم که آن‌ها باید راه خودشان را بروند. 🔸با بازی، زندگی‌کردن را بیاموزند و با شلختگی و به‌هم‌ریختگی، اهمیت نظم و برنامه‌ریزی را درک کنند. 🔹یادمان نرود که مرغوب‌ترین میز و صندلی‌ها هم هیچ‌وقت شکوفه نخواهند داد. 🆔https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌چجوری با فرزندمون حرف بزنیم؟ لازم است در ابزارهای ارتباطی خود با بچه‌ها تجدید نظر کنیم. خانواده‌ها معمولاً وقتی می‌خواهند چیزی را به بچه ها منتقل کنند از راه توصیه و تذکرات مکرر وارد می‌شود و هیچ گفتگویی استدلالی با آنها مطرح نمی‌کنند. این شیوه باید خیلی کم استفاده شود و صحبت با بچه‌ها به صورت دستوری و توصیه و یکجانبه نباشد، بلکه روی فهم و تشخیص بچه ها حتی بیشتر از خودمان حساب باز کنیم. معمولا زیربنای توصیه‌های ما این است که من بیشتر می‌فهمم! پس به تو می‌گویم که چه کارهایی را انجام دهی! اینقدر نباید از بیرون بچه‌ها را کنترل کرد. کنترل باید از درون باشد و لازم نیست که ما کنترل را درون بچه ها ببریم بلکه خداوند این سیستم را در آنها تعبیه کرده است که از درون چیزی نگهدارنده انسان است. 🆔https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌چجوری بچه ها رو برای صحنه های زندگی آماده کنیم؟! اگر پسرتان در مدرسه دعوا کند و مسئول مدرسه به شما اطلاع دهد، چه برخوردی با فرزند خود می‌کنید؟ می‌توانید به او بگویید: «پسرم شنیدم امروز در مدرسه دعوا کردی. موضوع چه بوده؟» و اجازه دهید راحت حرف بزند و حرف‌های او را گوش دهید. بعد مثلا می‌پرسید، «چرا کتک کاری کردی؟ چه کارهای دیگری می‌توانستی انجام دهی؟ اگر آن کارها را انجام می‌دادی و فایده نداشت چه کار می‌کردی؟ بر فرض اگر به مسئول مدرسه گفتی و به حرفت رسیدگی نشد، چه کار می‌کردی؟» مدام این «اگر‌ها» را با فرزند خود طرح می‌کنید و بعد می‌پرسید، «بهتر بود کدام را انجام می‌دادی؟» باید توجه کنیم قرار نیست ما نتیجه‌ای را به فرزند خود ارائه دهیم. این سوالات را می‌پرسیم که ذهن او آماده شود تا آمادگی مواجهه با موقعیت‌های مختلف را داشته باشد. 🆔https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌 از این رفتار نوجوونتون نگران نشید! نوجوان‌ها دوست دارند انواع چیزها را تجربه کنند تا سلیقه خود را کشف کنند. متاسفانه در دوران نوجوانی، اصلا به داده‌های علمی پدر و مادر اطمینان نمی‌کنند. اساسا نوجوان به دنبال جست و جوی آن چیزی است که برای خودش است. مثلا امروز دوست دارد فلان مدل چادر را سر کند، چند روز دیگر مدل دیگری را می‌خواهد تجربه کند و کلا داده‌های قبلی خود را منکر می‌شود. مثلا اگر به آنها گفته شود تو هفته پیش گفتی فلان چیز را دوست داری. می‌گویند، من کی گفتم؟! من فقط خواستم آن را امتحان کنم. آن چیزی که لازم است والدین به خاطر آن نگران نشوند، این تجربه کردن‌هاست. اجازه دهیم نوجوانمان تجربه کند. اما تا کجا؟ تا جایی که مرزهای قرمز خانواده و فرهنگ را درننوردند. یعنی لازم است نوجوان را در حوزه‌هایی که شرع و خداوند و اهل بیت دست او را باز گذاشته اند، رها کرد تا جاهایی که به او نه میگوییم به نه ما احترام بگذارد. اما اگر از مادرهایی باشیم که نوجوان هر کاری می‌خواهد انجام دهد، «نه» بیاوریم، آنجایی که باید هم، حرف ما را گوش نمی‌دهد. 🆔https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌اگر از عقب مسجد، صدای کودک نیامد، این محله عقبه ندارد! اگر ما مسجدی‌ها می‌دیدیم که کودکی به نام امام حسن روی دوش امام جماعت رفت چه می‌کردیم؟ برای نسل خود مسجد را تقویت کنید! 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌آموزش صبر به کودکان 🔸به کودک باید صبر کردن رو آموخت اما قبل از آن باید اعتماد به نفس و پشتکارش رو تقویت کرد و برای این کار: 🔹تا قبل از چهارده ماهگی تمام جهان باید به میل کودک باشه، به محض آنکه صورتش رو برگردوند غذا دادن رو متوقف کنید. 🔹اگر اتاق دیگری هستید با شنیدن صدای گریه‌اش شروع به حرف زدن کنید تا بدونه در راهید، این به کودک مثبت بودن امنیت و آرامش رو یاد میده. 🔹اما از دو سالگی موضوع بر عکسه، اگر فرزندتون از شما خواسته‌ای داشت چند ثانیه تا چند لحظه درنگ کنید. مثلا بگید بذار یه لیوان آب بخورم بعد کاری که خواستی رو انجام میدم اینجاست که کودک با صبر آشنا میشه. 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati
يكي از راههاي ساده و در عين حال بسيار مهم در شكل گيري اعتماد به نفس كودك، تماشاي بازي او است. سعی کنید روزانه چند دقيقه را به تماشاي بازي يا ساير فعاليت هاي كودك خود اختصاص دهيد. 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati
📌پرخاشگری کودک نشانه مداخله ی بیش از اندازه والدین در حیطه شخصی او به بهانه نظم، نظافت، تربیت وآموزش است! درحالی که نیازهای اساسی اوتوسط والدین پاسخ داده نشده است! 🆔 https://eitaa.com/morabbitarbiati