eitaa logo
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
1.1هزار دنبال‌کننده
222 عکس
67 ویدیو
4 فایل
✅ ترفندهای تربیت ✅ ارتباط و چالشهای نوجوان ✅ همسرداری ✅ تربیت دخترانه - پسرانه استفاده بدون لینک ممنوع ارتباط با مدیر : https://eitaa.com/hosein_karimaa تبلیغات و تبادل : @civilian
مشاهده در ایتا
دانلود
📌اشتباهی که بچه‌ها را نسبت به والدین بی اعتماد می‌کند! ما باورمان نشده است که دنیای جدید، دنیای متفاوتی است. در این دنیا، ضرورت دارد، پدرها و مادرها یک بار دیگر چیزهایی را یاد بگیرند. الان متوسط سواد رسانه‌ای بچه‌ها از پدران و مادران بیشتر است و بچه‌ها داناتر از والدین خود هستند. این وضعیت با وضعیت نسل قبل متفاوت است. یک بچه ‌۱۰ ساله چیزی بیشتر از پدر و مادر خود بلد نبود و حرف‌های پدر و مادر برای بچه‌ها حجت بود! اما الان بچه‌ها وقتی چیزی را نمی‌دانند سریع در اینترنت جست و جو می‌کنند و بعد از آن پدر و مادر خود را هم مسخره می‌کنند که پاسخ اشتباه به ما داده بودید! یا چرا شما بلد نیستید برای خودتان ایمیل درست کنید یا خودتان اسنپ بگیرید؟! نتیجه این تفاوت آگاهی این می‌شود که بچه‌ها به پدر و مادر خود بی اعتماد می‌شوند. در چنین فضایی بزرگسالان بر خلاف بچه‌ها که عاشق رسانه‌ها هستند، برای یادگیری رسانه‌ها نه حوصله دارند و نه زمان می‌گذارند! اما لازم است آنها نیز یاد بگیرند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌ریشه نداشتن اعتماد به نفس ملی در جوانان! دشمن در ارائه اطلاعات به مخاطب خود اساسا کاری به واقعیت ندارد. بلکه تمرکز آن روی این است که چطور واقعیت را بازنمایی کند. در گذشته جنگ رسانه‌ای در ساختن شایعه و دروغ بود. اما امروزه مسئله اصلی دشمن این است که ضریب‌های نادرست به برخی از واقعیت‌ها بدهد. مثلا موضوعات و مشکلات کوچک و جزئی را دائما تکرار می‌کند تا ذهن مخاطب خود را ناخودآگاه به سمت اینکه سیستم مدیریتی ناکارامد است پیش ببرد. وقتی چنین اتفاقی افتاد، مردم به سیستم حاکمیت بی اعتماد می‌شوند. در چنین فضایی اگر ما بگوییم کشور ما جزء ۶ کشور تولید کننده واکسن در جهان است، آنچنان احساس خود تحقیری در وجودشان نهادینه شده که چنین چیزی را نمی‌توانند باور نمی‌کنند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تهدید به کودک جرأت می دهد! 👈اگر یکبار دیگر دوستت را اذیت کنی، یک کتک مفصل می خوری. 👈اگر یکبار دیگر این کار را تکرار کنی من میدانم با تو. 👈صبر کن تا بابا بیاد خونه من میدونم و تو..." هنگامی که کودک بارها تهدیداتی از والدین خود میشنود، ولی به ندرت عواقب کار بد خود را میبیند، تهدید به روشی نامناسب و بی حاصل برای مهار رفتار کودک تبدیل میشه، که نه تنها کودک را از انجام کار بد باز نمیدارد بلکه او را حریص تر می کند. یعنی گاهی اوقات این تهدیدها حتی به کودکان این جرأت و شهامت را می دهد تا پدر و مادر خود را در آن محدوده امتحان کنند و صبر و تحمل آنان را بسنجند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌کودک اسباب بازی های خود را دوست دارد و به آسانی حاضر نمی شود آنها را با کودک دیگری تقسیم کند زیرا حس مالکیت در آنها بسیار قوی است! پدر و مادر نباید کودک را تحت فشار بگذارند یا او را به خاطر سخاوت نداشتن سرزنش کنند. وقتی کودک هنوز معنی سخاوت را نمی داند و برای آن آمادگی ندارد از این سرزنش جز تحقیر کودک و درهم شکستن اعتماد به نفس او چه سودی عاید می شود؟ در واقع همان قدر که سخاوت در بزرگ ترها یک صفت پسندیده است، خودخواهی در کودک نیز یک امر طبیعی است. هر چه به مالکیت او احترام بگذارید، احترام به مالکیت شما را یاد می‌گیرد . https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
چند نکته در مورد تشویق: 🔸تشویق برای دیدن است نه برای دیده شدن.  معنی حرف من این است که با بچه هایت
جایزه باید غیر مترقبه باشد و برای کودک هیجان داشته باشد. اگر بدون هیجان باشد هیچ اثری نخواهد داشت. مثلاً بچه سه ماهه که یک توپ یا یک اسباب بازی را می خواهد، تمام دلش دنبال آن بوده حالا این بچه دو ماهه که مرتب داره مسواک میزنه، مادر خلاق یک مسواک بزرگ درست می کند و روی آن می نویسد: قربون اون مسواک زدنت برم و یک توپ هم که بچه خیلی دوست داشته را کادو پیچ می کنه و با پدر هماهنگ می کند که پدر سر بچه را مشغول کند، مادر هدیه ها را می برد توی دستشویی آویزان می کند، کودک که میره مثل همیشه مسواک بزنه ...حالا حال این کودک چه جوری خواهد بود؟ این میشه جایزه.  این کودک تا آخر عمرش مسواک خواهد زد و اصلاً از مسواک زدن لذت خواهد برد. در کتابی که درباره ی آموزش و پرورش ژاپن بود خواندم که آقایی به نام سوزوکی در ژاپن مربی ویولون کودکان دو ساله هستند و معتقدند که همه ی بچه ها استعداد ویولون زدن را دارند. اولین جلسه و اولین درس این مربی این است که کودک وارد سالنی می شود که بچه های قدیمی و پدر و مادر های شاگردان قدیمی در آن سالن حضور دارند و همه به محض این که هر بچه ای وارد می شود، بلند می شوند و دست می زنند، کودک از پله ها بالا می رود و می رود روی سن و یک ویولون کوچک با یک آرشه را برمی دارد و دوباره همه ی جمعیت برایش دست می زنند، کودک به جمعیت تعظیم می کند و پایین می آید و کودک بعدی .... و درس آن روز تمام می شود. بدون این که حتی یک آرشه بکشند.. ابراز احساسات جمع برای همیشه در مغز کودک حک می شود.  هر وقت ویولون ببیند احساس افتخار می کند.  این جایزه است.  با این نگاه به بچه هایمان جایزه بدهیم وگرنه جایزه بگیر حرفه ای و رشوه بگیر بار می آوریم. (پایان نشست تنبیه) {قسمت23} [مباحث کودک متعادل ] ✅ https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
، در کشوری که خود را میداند، هر روز از زنانی میگوید که در این تمدن، فقط برای و استفاده میشوند! https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌و اذا الموئودة سُـئلت بأی ذنبٍ قـُتلت؟! روزی میرسد که از شما مردها سوال میشود؛ به کدامین گناه از به زن‌هایتان و از محبت به مادرها و خواهرانتان و از محبت به دخترهایتان سر باز زده‌اید؟ https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر می خواهیم جامعه ای تلاش محور داشته باشیم... 👈به دانش آموزان درس خوان، لقب های نامناسب «خَرخوان»، «دخترخوان» و امثال آن را ندهیم. 👈به کسانی که می گویند من درس نخواندم ولی نمره ام خوب شد، بها ندهیم. 👈برای تلاش افراد امتیاز قائل باشیم. مثلا معلّم و استاد، بخشی از نمره را صرفا به تلاش دانش آموز یا دانشجو یا طلبه تخصیص دهند. 👈به جای اینکه به افراد برچسب باهوش و نخبه و نابغه بزنیم، برچسب ها و توصیف ها را مبتنی بر تلاش تنظیم کنیم. مثلا: «تلاش خوبی داشتی. خدا رو شکر با این تلاشی که کردی موفق شدی». و نه «چون خیلی باهوشی موفق شدی!» 👈زمینه ای برای تلاش کردن در فضای جامعه ایجاد کنیم. تحقیقات آماده دریافت شده از اینترنت را از دانش آموز نپذیریم. روش تلاش کردن و تحقیق را به او بیاموزانیم و برای تلاش های مرحله ای او تشویق و تقویت در نظر بگیریم. 👈به هیچ عنوان اجازه ندهیم افراد با روشهای پولدار شدن یک شبه عادت ذهنی پیدا کنند. 👈تبلیغات مبتنی بر قرعه کشی میلیونی، برای مصرف کنندگان یک کالای خاص و امثال آن را حذف کنیم. 👈هیچ فرد زحمتکشی را دلسرد نکنیم. 👈هرگز افرادی را که بدون زحمت و تلاش به جایی رسیده اند، نه الگوسازی کنیم و نه ترغیب 👈روش های درست مواجهه با شکست را به افراد آموزش دهیم. 👈اجازه ندهیم فضای جامعه طوری بشود که فردی که قصدش تلاش است، با پیچ و خم های اداری و ... دلسرد شود و انگیزه اش را از دست بدهد. 👈مسیرهای به دست آوردن ثروت بدون زحمت را ببندیم. مثلا ثروت اندوزی از مسیر واردات بی رویه، از مسیر گران شدن ارز و سکّه و زمین و ... 👈کسانی را که ثروت های بادآورده به دست می آورند، زرنگ ننامیم... 👈برای کسی که تلاشگر است، اما عایدی کمتری دارد، ارزش بیشتری قائل باشیم تا کسی که بدون زحمت، عایدی بیشتری دارد. 👈کسانی را که زحمت می کشند (مثلا درس می خوانند)، با جملات ناامیدکننده بدرقه نکنیم: به آنها نگوییم اینهمه درس میخوانی که چه؟! نگوییم اگر به جای اینهمه زحمت، فلان کار را کرده بودی، الان حال و روزت این نبود.. نگوییم اینقدر زحمت نکش، کسی قدرت را نمی داند... نگوییم اینها به چه دردت می خورد.... 👈اگر فردی در زمینه ای خاص استعداد ندارد، به خاطر این مورد سرزنشش نکنیم. به جای آن، با شناسایی استعدادهای خاص او و جهت دهی درست به آن استعدادها، راهنمایی اش کنیم و مزه تلاش و موفقیت در مسیر درست را به او بچشانیم. 👈مفاهیمی چون پایداری و استقامت را به فرزندانمان یاد بدهیم. 👈موفقیت را محدود به موارد خاص نکنیم. مثلا موفقیت در ریاضیات را برجسته نکنیم و موفقیت در حرفه و فن را کم تلقی ننماییم. 👈تحمّل رنج های کوتاه مدّت و میان مدّت و دریافت شیرین کامی های پایدار و درازمدّت را آموزش دهیم. 👈شانس و بخت و اقبال را از ادبیات کلامی مان حذف کنیم: رنج را باشد سبب بد کردنی** بد ز فعل خود شناس از بخت نی (مولوی) 👈آموزه هایی همچون: «نابرده رنج گنج میسّر نمی شود» را با بسترسازی مناسب در فضای خانه، مدرسه، دانشگاه، و کشور تقویت کنیم... وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ﴿۳۹﴾ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست (۳۹) وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى ﴿۴۰﴾ و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد (۴۰) ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى ﴿۴۱﴾ سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند (۴۱) وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى ﴿۴۲﴾ و اينكه پايان [كار] به سوى پروردگار توست (۴۲) قرآن کریم، سوره نجم 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تربیت یعنی ... پسری روستایی بدون تحصیلات دانشگاهی به جایی برسه که منجی چند کشور باشد جهان رو بترساند داعش را واژگون کند راه اربعین و کربلا رو امن کنه زندگی سوریه ای ها رو سر و سامان بده نشان ذوالفقار علی بگیره بچه های خوب تربیت کنه از امکانات دولتی به نفع خودش و خانواده ش استفاده نکنه و بعد به آرزوش که شهادت بود برسه جسدش بره کربلا و نجف و کاظمین باعث بیداری خواب آلودهای عراق بشه و قیامتی در تشییع جنازه اش بوجود بیاد در کشورش بعد از کلی ناامیدی و اختلاف ، اتحاد و همبستگی بوجود بیاره جسدش از خاک خون آلود خوزستان ، به مشهد و قم بره نمازش را ولی فقیه بخونه (درهر شهری نمازی جداگانه براش خونده شد ) و آخر سر بره در کنار پدر و مادرش و با این همه عظمت و شهرت بگه روی قبرم بنویسید سرباز قاسم سلیمانی بدون هیچ بارگاهی و لقبی و ... احسنت به چنين پدر و مادری که چنين فرزندی تربيت کردند. 🆔https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تفاوت در مکالمات زن و شوهر از مشکلاتی که بین زن و مرد بوجود می‌آید این است که زن و مرد علاوه بر اینکه از کلمات مشابه استفاده می‌کنند ولی تصوراتشان از کلمات متفاوت است آنها حتی از جملات واحد معانی متفاوت برداشت می‌کند. زنان احساسات خود را اغراق‌آمیز جلوه می‌دهند و محدودیتی در استفاده از لغات نمی‌بیند، اما مردان کلمات را واقعی پنداشته و واکنش‌های نامناسب نشان می‌دهند. مردان حرف‌های زنان را لغت به لغت معنا می‌کنند. 🔶برای زندگی بهتر به خانم‌ها توصیه می‌کنیم وقتی با همسرشان صحبت می‌کنند بهتر است کلمات را سنجیده و حساب شده به کار برند و آقایان نیز زیاد به نوع کلماتی که خانم‌ها استفاده می‌کنند، حساس نشوند و خرده نگیرند. وقتی زن و مرد با یکدیگر صحبت می‌کنند و یا سوال می‌پرسند، منتظر جواب معقول هستند. 🔶جواب‌های تند و سریع و بدون تفکر موجب رنجش شنونده می‌شود و این‌گونه جواب‌ها خامی و عجول بودن پاسخ‌دهنده را می‌رساند.این مطلب از سایت تنظیم خانواده میباشد، جواب‌های سربالا و سرزنش‌آمیز دلیل بر پرعقده بودن و عصبیت پاسخ دهنده است و ناشی از آن است که وی شیوه برقراری ارتباط را نمی‌داند. واکنش‌های کلامی که با تعمق و منطقی و بدون حب و بغض باشد و جواب دهنده صادقانه خواسته‌های خود را مطرح می‌کند، قطعا ارتباط بهتری را رقم می‌‌زند و موجب پایداری زندگی خواهد شد. ✅✅در ذیل چند نمونه از واکنش‌های کلامی آورده می‌شود شما کدام پاسخ را ترجیح می‌دهید، آیا اگر مورد آخر را انتخاب کنید بهتر نیست؟ ‼️امروز شاید کمی دیر بیام الف- کار همیشگی توست ب- باز می‌خوان ازت کار بکشن ج- باشه منتظرت می‌مونم ولی خودت را خیلی خسته نکن ‼️نظرت نسبت به … چیه؟ الف- چطور مگه. کی تا حالا نظر من برای شما مهم شده. ب- نه اصلا ازش خوشم نمی‌آید. ج- چیز بدی ازش ندیدم. در معاشرت بهتر می‌شه دیگران را شناخت. ‼️جلوی مهمان‌ها درست نبود با من این‌طوری حرف بزنی. الف- حقت بود. ب- تو که برای کسی اهمیت قائل نیستی ج- ببخشید خودم هم پشیمان شدم آخر خیلی عصبانی‌ام کردی. ‼️امروز حال خرید ندارم الف- هر روزت همینه، این که عجیب نیست. ب- باز نق و نقت شروع شد. ج- اشکالی نداره اگه خسته‌ای می‌گذاریم برای یه روز دیگه. ‼️چرا غذا نمی‌‌خوری مگه غذا خوردی؟ الف- نمی‌خورم، از این غذا خوشم نمی‌یاد. ب- کجا غذا خوردم، باز کج خیال شدی. ج- با اینکه بوی غذات آدمو به اشتها میاره، اما نمی‌دونم چرا میل ندارم. 🔰در جایی که انسان می‌تواند بطور صریح سخن بگوید و رنجش‌های خود را از راه گفت‌وگوی مستقیم حل کند چرا متوسل به طعنه و کنایه شود و یا به جای اینکه به حل اصولی مشکلات خود بپردازد به زخم‌ زبان متمسک شود. 🔴وقتی زن و مرد از هم رنجش پیدا می‌کنند و درصدد رفع آن بر نمی‌آیند، وقتی اجازه می‌دهند ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها روی هم انباشته شود، همچون کامیونی می‌شوند که مملو از لجن باشد. اگر این کامیون بار خود را خالی نکند، بوی بدش همه جا را می‌گیرد. ✅وقتی یکی از دیگری می‌رنجد، بی‌منطق، بی‌انصاف و پرخاشگر می‌شود، حال حدس بزنید قضاوت چنین آدمی نسبت به همسرش چگونه خواهد بود 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌جایگزین های تنبیه برای بچه ها به جای تنبیه، تقبیح شدید خود را بیان کنید بدون اینکه به شخصیت فرزندتان حمله کنید. مثلا پدری که می بیند فرزندش ابزار او را برداشته و در حیاط زیر باران رها کرده چه عکس العملی می تونه داشته باشه؟ میتونه فریاد بزنه، عصبانیت خودش رو با تندی بیان کنه و میتونه باجدیت به فرزندش تذکر بده بدون اینکه به فرزندش اهانت کرده باشه. مثلا بگه‌؛ "از اینکه ابزار نوی من توی حیاط زیر بارون رها شده و زنگ زده خیلی عصبانی ام..." به جای تنبیه، انتظارات خود را جزء به جزء برای فرزندتان شرح دهید. "انتظار دارم وقتی ابزار من رو قرض میگیری مثل اول بهم برگردونی" راه جبران خطا را به فرزند خود نشان دهید. " از این به بعد وقتی ابزار منو می گیری سریع سر جاش برگردون" به کودک فرصت دهید. " پسرم تو میتونی ابزار منو امانت بگیری و دوباره پسشون بدی و در مقابل میتونی امتیاز استفاده از آونها را کلا از دست بدی. تصمیمش با خودت" با موضوع برخورد فعال داشته باشید. کودک:" چرا درب جعبه ابزار قفله؟! پدر: "تو به من بگو چرا" مشکل گشایی کنید. " پسرم به نظر تو چه راهی می تونیم پیدا کنیم که هر وقت به ابزار من احتیاج داری بتونی از آنها استفاده کنی؟ در ضمن مطمئن باشم که هر وقت لازمشون داشتم داشتم سر جاشون باشند. " 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌زماني كه فرزند شما ناراحت است و براي درد دل نزد شما مي‌آيد، ممكن است به عنوان مثال بگويد : - از معلمم متنفرم - از خاله بدم مياد - بابا رو دوست ندارم - ديگه خونه مادر بزرگ نميام - از خواهرم يا برادرم بدم مياد و ..... در چنين شرايطي : 🔸نصيحت نكنيد 🔸حالت دفاعي به خود نگيريد 🔸سعي نكنيد فرزندتان را متقاعد كنيد كه اشتباه مي‌كند 🔸سعي نكنيد نظر او را عوض كنيد 🔸سعي نكنيد در حمايت از ديگران صحبت كنيد در چنين مواردي: 🔅شنونده خوبي باشيد، 🔅احساسش را تایید كنيد 🔅سعی کنید علتش را متوجه شوید تا بهتر بتوانید به او کمک کنید. 👈با اين روش هم هوش هيجاني فرزندتان را بالا مي‌بريد هم فرزندتان به شما اعتماد مي‌كند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
⁣📌وظيفه والدين اين است كه زير درستها خط بكشند ! فرزند شما ده كار اشتباه ميكند يك كار درست، شما بايد روي همان كار درست تاكيد كنيد. شب موقع خواب از آن كار خوب فرزندتان تقدير كنيد. به عنوان مثال، فرزند شما امروز براي شما كه تشنه بوده ايد يك ليوان آب آورده، وقت خواب با ده جمله از كار خوبش تعريف كنيد. امروز برام يك ليوان آب آوردي، من كيف كردم، خوشمزه ترين آب دنيا برام بود، چون تو برام آوردي.... شما بايد كار خوب فرزندتان را بزرگ كنيد. به او ياد بدهيد اگر شب قبل از خواب فكر ميكند به جاي حوادث بد و اشتباهاتش، به رفتار خوب آن روزش فكر كند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌چرا دخترامون از دختر بودنشون ناراضین؟! الگوهای زنانگی دختران شما چه کسانی هستند؟ مادر؟ مادربزرگ؟ خاله؟ عمه؟ ❓آیا این خانم‌هایی که دختران شما در اطراف خود می‌بینند به اندازه کافی آرمان گرا، قوی، متمایز و قابل ستایش هستند؟ ❓چرا دختران ما جذب الگوهای فمینیستی می‌شوند که به آنها یاد می‌دهد، زن وقتی خوب است که شبیه مرد باشد و قدرت مردانه داشته باشد؟ چون هر انسانی از اینکه متمایز و قابل ستایش باشد، لذت می‌برد. حال سوال این است که آیا منِ مادر، مادر بزرگ و خاله و عمه توانسته‌ام در نگاه این دختری که ما را در اطراف خود می‌بیند، یک زن آرمان گرا با لحاظ ارزش‌های زنانه باشم؟ چنین رفتارهایی از یک مادر، این را به دخترش منتقل می‌کند که اگر زن باشی، چنین شخصیتی پیدا می‌کنی. در نتیجه او هم به دنبال الگوهای فمینیستی که در جامعه به او معرفی می‌شود می‌رود و کلا تمایزات جنسیتی‌اش را انکار می‌کند. در حالی که به تعبیر روایات، زن، رب خانه خودش است. یعنی ستون و محور خانه است. حال وقتی در خانه‌‌ای مادر، در عین زنانگی قابل ستایش و محکم است و پدر هم حواسش هست که نقاط قوت مادر را ستایش کند و مادر را در چشم فرزندان خود بزرگ بدارد، دختران چنین خانه‌ای خود را محتاج الگوگیری از بیرون خانه نمی‌بینند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌یکی ازراه های افزایش اعتماد به نفس این است که مثلا در دختران زیبایی آنها را تحسین کنید  ✅زیبایی های ظاهری و باطنی او را تشویق کنید. ✅باتمجیداز زیبایی دخترتان، نه تنها حس توجه طلب او را اغناء می کنید بلکه وجود او را سرشار از امید و انرژی می کنید. ✅این عبارات مثبت را به دخترتان هدیه کنید: 🌀"از این که امروز توی جمع خوب صحبت کردی، به تو افتخار می کنم" 🌀"این مدل مو بسیار بهت میاد" 🌀" امروز فوق العاده زیبا شده ای" و... 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌كودكان براي رسيدن به خواسته هاشون روش هاي مختلفي را امتحان مي كنند! -پرت كردن اشيا -گريه كردن -خودزني جيغ زدن و ... اين به والدين بستگي داره كه كدام رفتار را تقويت كنند. كودك از هر كدام از اين رفتارها نتيجه مي گيرد و اين رفتار راهي براي رسيدن به خواسته اش مي شود. پس اگر از كلمه " نه " استفاده كرديد و با اين رفتارها مواجه شديد از موضع خود كوتاه نياييد و اگر نمي توانيد سر حرف خودتون باشين اصلا "نه" نگين. توجه داشته باشين كه در مواقعي كه خيلي ضرورت داره از كلمه "نه" استفاده كنيد و كودكانمان را زياد محدود نكنيم و بزاريم دنيا را تجربه كنند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
جایزه باید غیر مترقبه باشد و برای کودک هیجان داشته باشد. اگر بدون هیجان باشد هیچ اثری نخواهد داشت.
🔸 نشست هوش و یادگیری: این مبحث را با موضوع بسیار جذاب و دوست داشتنی برای مادران به نام هوش و یادگیری شروع می کنیم. در اولین مبحث این دوره را با موضوع "کودک آرزوها " آغاز کردیم.  مبحث دوم، رشد و مبحث سوم راجع به ذهن صحبت کردیم.  در مبحث ذهن گفتیم که پایه ی رشد در ذهن است و ذهن مرکز کنترل و مدیریت رشد است.  قول داده بودم که موضوع ذهن را بیشتر باز کنم و راجع به مهارت ها و هرچه که در مورد ذهن هست صحبت کنیم. در این مبحث به قولم عمل می کنم و بحث ذهن و هوش را بررسی می کنیم. بارها از من شنیده اید که ما دچار بحران مفاهیم هستیم. یک سری کلمات را به زبان می آوریم و در طول زندگی بارها با آن ها مواجه می شویم، بدون این که مفهوم کامل این کلمات را بدانیم. یکی از مسائل و مفاهیمی که در مورد کودک دچار بحران هستیم همین بحث هوش است. در محاوره ها چه قدر می گوییم: ذهن، عقل، هوش، خلاقیت، درک، شعور، فهم، ادراک و غیره.  در مبحث کودک آرزوها ویژگی هایی که شما والدین برای کودک آرزوهایتان نام بردید را در موضوعات مختلف تقسیم بندی کردم، ویژگی هایی که شامل موضوع عقل می شد بعد از موضوع شخصیت بیشترین موارد را داشت که این نشان دهنده ی دغدغه ی ذهنی والدین برای پرورش فرزندان بعد از پرداختن به شخصیت کودک، پرداختن به موارد عقلی و هوشی است. به زبان ساده تر به دنبال کودک عاقل، باشعور، باهوش، فهیم، بامعرفت و .... هستیم. این اصطلاحات را خوب بلدیم ولی با مفهوم اصلی آن ها آشنا نیستیم؛ که در این مبحث تا جایی که در بحث هوش به یک تفاهم نسبی برسیم، به موضوع هوش خواهیم پرداخت. امروزه بچه های ما بدجوری به خاطر این مفاهیم آسیب می بینند. مفاهیمی مثل تیزهوشان، فرزانگان، خردمندان. وقتی این مفاهیم در حال آسیب زدن به بنیان زندگی عزیزان ما است، نمی توانیم بی تفاوت باشیم. امروزه داریم می بینیم که به خاطر باهوش بودن و تیزهوش بودن چه فجایعی اتفاق می افتد و بچه ها قربانی می شوند؛ بدون این که کسی مقصر باشد و بدون این که کسی سوء نیت داشته باشد؛ بلکه همه با حسن نیت در حال آسیب وارد کردن به روح و روان بچه ها هستند.پس لازمه که این موضوع را از ریشه بررسی کنیم. {قسمت1} [مباحث کودک متعادل ] 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌شیطنت، هراندازه که باشد، قابل تحمّل‌تر از شرارت است،حتّی اگر کم باشد شیطنت زیرهفت سال، نشانۀ سلامت روانی کودک ماست؛ امّا شرارت پس از هفت سالگی، نشان از عدم سلامت روحی و تربیتی فرزند دارد 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌والد از کودک می‌خواهد؛ کاری را در همان لحظه انجام دهد!! و کودک یا آنرا به تعویق می‌اندازد یا اصلا انجام نمی‌دهد و والد این‌بار با صدایی بلندتر آنرا تکرار می‌کند و ممکن است عصبانی شده و تند و پرخاشگرانه باشد! در این فرآیند کودک یاد می‌گیرد تا زمانی که مامان یا بابا عصبانی نشده و داد نزده !! میتوانم آن کار را انجام ندهم. و خطری برایم ندارد. در مرحله اول خواسته‌های والدین رد می‌شود. تا والدین دادنزنند ، حرفشان عملی نمی‌شود. محیط خانه متشنج می‌شود. چگونه رفتار کنیم فرزندمان بیشتر همکاری کند و کمتر لجباز شود؟ درخواست‌هایتان را با شیوه‌های منطقی بخواهید. به کودک زمان بدهید ، مثلا بگویید تا ده دقیقه دیگه تلویزیون را خاموش کن، یااا تا یک ربع دیگه، که عقربه بزرگ به عدد شش رسید بیا غذات را بخور. برای درخواست از کودک کنار او بروید نه اینکه از آشپزخانه فریاد بزنید. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌از تکنیک ساندویچ برای رفتار با همسر یا فرزند خود استفاده کنید: تا به حال برای شما پیش آمده است که بخواهید نکته‌ای منفی را به عزیزی متذکر شوید ولی ندانید چگونه موضوع را عنوان کنید که کمتر ناراحت یا دلخور شود؟ به این صورت: «جمله مثبت، جمله منفی، جمله مثبت» به عنوان مثال: احمد تو دانش آموز سخت‌کوشی هستی، اگرچه نمره ریاضیت کمتر از سطح انتظاره، ولی در دروس فارسی و علوم نمرات عالی کسب کردی. سارا جان، شما آشپز بی نظیری هستی، اگرچه خورشت کمی شور شده، ولی سوپت واقعا خوشمزه است. مامان، تو خیلی مهربونی، اگرچه گاهی به خاطر تذکرهای زیادت ناراحت میشم، ولی می دونم خیلی دوستم داری. و... قرار دادن جمله منفی در بین دو جمله مثبت از شدت اثر تخریبی آن کم کرده و با اشاره به نکات مثبت، فرد احساس می کند فقط نکات منفی دیده نشده، رعایت انصاف شده و به همین دلیل انگیزه بیشتری برای تغییر و بهبود شرایط خواهد داشت. این نکته مهم را به خاطر بسپارید که برای بیان نکات مثبت لازم نیست اغراق کنید یا به دروغ ویژگی مثبتی را به کسی نسبت دهید، این کار اثر معکوس خواهد گذاشت. هر کسی ویژگی های مثبت فراوانی دارد که با کمی دقت متوجه آن ها خواهید شد. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌بهترین ترکیبی که هر پدر و مادری می‌توانند داشته باشند: 👈پدری است که در پشت چهره‌ی قاطع خود، مهربان باشد 👈و مادری که در پشت چهره‌ی مهربانش،قاطع 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌بازی نباید کودک را خسته کند! بازی سازنده به واسطه ویژگی هایی که دارد از سوی ما والدین یک ارتباط کامل و حضور کامل است و از سوی کودک یک تجربه بی بدیل که علاوه بر تخلیه انرژی اضافه و هیجانات او به او فرصت کشف میدهد او روابط بین پدیده ها را کشف می کند. مثلا تصور کنید می خواهید با هم یک املت برای صبحانه درست کنید در این فرآیند کودک روابط زیادی را کشف میکند "شکستن تخم مرغ با ضربه زدن ، روان شدن کره با حرارات دیدن ، پختن تخم مرغ و ..." او در این بین از حمایت شما نه مداخله و ایجاد انسداد برخوردار خواهد بود. و در نهایت همین مواجه و تجربه ناب که در آن علاوه بر درست کردن صبحانه بیش از بیست تعامل گرم با شما را تجربه نموده و یک فرایند را همراه شما طی نموده بخشی از انرژی او تخلیه شده، احساس خوبی پیدا کرده و این احساس هیجانات ناشی از دوست نداشته شدن یا نا امنی از جانب شما را تخلیه کرده ، یک مهارت خوب "درست کردن املت" را تمرین کرده . اگر در روز شما حدود ده بازی لذت بخش این چنین را با فرزندتان انجام دهید و او به شما اعتماد پیدا خواهد کرد و مطمئن باشید آرام تر از آنچه تصور کنید خواهد شد. البته روزهای اول که این مدل رابطه را با کودکان شروع می کنیم چون انرژی و هیجان انباشت شده دارند کار بیشتری میبرد. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
همراه دخترم که ۱۴ سالشه برای خرید کفش به بازار ۲۰متری افسریه رفتیم مشغول تماشای ویترین این مغازه بودیم که فروشنده مهربان و با غیرت مغازه بیرون اومد و با دادن هدیه ای به دخترم بابت چادرش ازش تشکر کرد و خواست که علیرغم سختی هایی که داره چادر رو برای همیشه رو سرش حفظ کنه و از من هم بابت تربیت چنین دسته گلی قدردانی کرد درسته حفظ حجاب وظیفه هر زن مسلمانیه ولی وجود و حمایت چنین انسانهای با شرافتی مایه مباهات و دلگرمیه تو این آشفته بازار میخواستم به این وسیله از فروشنده مهربان و با غیرت کیف و کفش ریونیز بازار ۲۰متری افسریه تشکر کنم ان شاءالله که همیشه سلامت باشن وخداوند به کسب و کارشون برکت بده 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌فرمول ساده برای ایجاد مسئولیت‌پذیری در بچه‌ها چکار کنیم بچه‌هایمان مسئولیت پذیر شوند؟ یک جواب بسیار کوتاه این است که مسئولیت پذیر باشید، مسئولیت پذیر می‌شوند. کم کاری‌های خود را توجیه نکنید، او مسئولیت پذیر می‌شود. ما اگر ساعت دو شب بخواهیم، اگر مسواک نزنیم، اگر با فامیل قطع رابطه کنیم، اگر خیلی از کارها را بکنیم و نکنیم توجیه دارد، اما برای بچه‌ها اصلا هیچ راه توجیهی نیست!! در حالی که پیامبر (ص) مسئولیت پذیری را از خودشان شروع کردند. یکی از ویژگی‌های پیامبر این بود که هیچ وقت هیچ کس زودتر از ایشان سلام نکرد. یکی از زیباترین لحظه‌های زندگی ایشان این بود که زودتر از بچه‌ها به آنها سلام می‌کردند. یعنی احساس مسئولیت سلام کردن در منِ بزرگ‌تر زیباتر است تا در بچه. من به موقع خوابیدم که این احساس در بچه شکل گرفت. من به بزرگ‌ترم احترام کردم که این احساس در بچه‌ام نیز شکل گرفت. سر سفره بسم الله را بلند گفتم تا احساس مسئولیت پذیری نسبت به خدا در بچه‌ام شکل گرفت. من از خودم شروع کردم تا در بچه‌ام شکل گرفت. کم ترین سرمایه گذاری، بیشترین بهره وری را ایجاد می‌کند. اما ما چون معمولا دوست داریم، لقمه را از پس سرمان بخوریم، به جای اینکه خودمان را درست کنیم، می‌خواهیم بچه‌مان را درست کنیم!!! 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌هیچ وقت کودکان خودتان را شرطی دوست نداشته باشید !! 🔸نگین بچه خوبی باشی دوستت دارم نمره خوبی بیاری دوستت دارم 🔸این نوع رفتار والدین باعث میشود کودکان احساس کنن خودشان به تنهایی دوست داشتنی نیستند 🔸این باعث آسیب جدی برای سلامت روان کودک شما میشود و ایجاد حس طرد شدگی به آنها میدهد 🔸کودکان خودتان را بی واسطه به خاطر وجود خودشان دوستشان داشته باشید 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌رفتار شایسته کودک را برایش توصیف و در آخر با کلمه ای خلاصه کنید " تو مداد رنگی ها و خودکاراتو از هم جدا کردی و هر کدوم رو توی جعبه خودش گذاشتی. آفرین به این میگن سازمان دادن." " می دونم که تو تمایل داشتی به اون اردوی مدرسه بری و وقتی برنامه اردو کنسل شد برنامه دیگه ای چیدی. این اون چیزیه که من بهش میگم انعطاف، ابتکار و سازگار بودن و این خیلی عالیه." " تو پشت سر رفیقت ایستادی. هر چند که بچه های دیگه اون رو مسخره کردند این یه شجاعته پسرم" " دخترم تو الان یک ساعته که داری تلاش می‌کنی این لغات رو حفظ کنی، من به این میگم استقامت" " تو متوجه شدی که گل آب میخواد و اونا رو آب دادی به این میگن ابتکار به خرج دادن " " پسرم تو گفته بودی که سر ساعت ۵ تمام تکالیفتو انجام میدی و الان درست ساعت ۵ هست و این چیزیه که من بهش میگم وقت‌شناسی" 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
هدایت شده از 『 جنگ‌رسانه‌ای‌ |‌ حسین‌کریما 』
📌ترغیب به فرزندآوری!! ✅ پیج ها و صفحات منتسب به کشورهای عبری و غربی مدام در تولیدات خود مردم را تشویق به فرزندآوری می کنن، اون وقت برای مردم کشور من نسخه زندگی با سگ و گربه و.... می پیچن، همینقدر دو گانه و سیاست زده اند 🆔 @Karima_hosein
هدایت شده از 『 جنگ‌رسانه‌ای‌ |‌ حسین‌کریما 』
گزارش ده سال آینده جهان 2030.pdf
6.86M
✅ گزارش 10 سال آینده جهان 2030 قابل توجه مدیران فعالان اقتصادی فعالان فرهنگی و ... 🆔@Karima_hosein
📌ميزان تقریبی يادگيرى در حالت هاى متفاوت 10% وقتى ميخوانيم 20% وقتى ميشنويم 30% وقتى ميبينينم 50% وقتى ميبينيم و ميشنويم 70% وقتى بحث ميكنيم 80% وقتى تجربه ميكنيم 95% وقتى به ديگران ياد ميدهيم گاهی به بچه ها اجازه دهید در کلاس یا منزل نقش معلم را ایفا کنند و تدریس داشته باشند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌شكل گيري شخصيت كودك در هر سن و وظايف والدين: 🔸تولد تا ١سالگي: سن شكل گيري دلبستگي و احساس ايمني وظيفه والدين: پاسخگوي حساس بودن به نيازها و گريه كودك 🔸٢-١ سالگي سن شكل گيري حس استقلال وظيفه والدين: دادن فرصت اكتشاف و تحرك؛ صحبت كردن زياد با كودك و توصيف اعمال كودك ؛ استفاده از تكنيك پرت كردن حواس براي تربيت كودك 🔸 ٤-٢ سالگي سن دوستيابي ورود به گروه و يادگيري زبان وظيفه والدين: اقتدار؛ الگوي خوب بودن؛ اعطاي وظايف به كودك؛ خوب گوش دادن به كودك و احساساتش 🔸١٢-٥ سالگي سن شكل گيري هويت كودك؛ شكل گيري عزت نفس و يادگيري ارزشها و هنجارها وظايف والدين: اقتدار؛ الگوي خوب بودن؛ ياد دادن مهارت حل مساله؛ نظارت بر كودك و دوستي هاي او؛ ايجاد رابطه خوب با كودك 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati