eitaa logo
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
1.1هزار دنبال‌کننده
227 عکس
67 ویدیو
4 فایل
✅ ترفندهای تربیت ✅ ارتباط و چالشهای نوجوان ✅ همسرداری ✅ تربیت دخترانه - پسرانه استفاده بدون لینک ممنوع ارتباط با مدیر : https://eitaa.com/hosein_karimaa تبلیغات و تبادل : @civilian
مشاهده در ایتا
دانلود
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
یادتان باشد که بچه ها مهارت و انگیزه را با هم باید به دست بیاورند.  اگر به کودک انگیزه بدهیم و بی پر
خودایده آل اگر صحیح شکل نگیرد، خطرناک است.  با تشویق بی مورد خود ایده آل کاذب به وجود نیاورید.  بزرگترین تشویق برای بچه ها این است که پدر و مادر شادی خود را بروز دهند. بالاترین تشویق شادی پدر و مادر است.  بچه ها هیچ چیز نمی خواهند. یکی از حاضرین: تا 6 سال؟ استاد: تا بالای 90 سال. ما بلد نیستیم تبادل عاطفی داشته باشیم، تبادل کالا را جایش می گذاریم و به این حالت عادت کرده ایم. همسران با یکدیگر چه تبادل عاطفی دارند؟ شب تولد خانم حتماً باید یک هدیه ی گران قیمت و بزرگ خریده شود تا خانم متوجه شود که شوهرش دوستش دارد. که حالا امروزه این مسئله به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده و قانون شده، اگر چیزی به عنوان هدیه خریده نشود، این معنی را می دهد که تو منو دوست نداری!! این مسائل به این دلیل است که بلد نیستیم به هم خوب نگاه کنیم، احساس درونی مان را بروز بدهیم. بچه ها شادی والدینشان را می خواند و بزرگترین تشویق برای آن ها همین است. آیا به تازگی فرزندتان را تشویق کرده اید؟ چه جوری؟ مادران: با هم رفتیم پارک، نوازشش کردم، بوسش کردم، جایزه خریدم. استاد : همه ی این مواردی را که گفتید حق حساب بوده که به فرزندتان داده اید. آیا تا به حال شده به عنوان تشویق یک ناهار خوشمزه بدهید؟ چرا مثلاً نمیگید یک پرس اضافه ماکارونی برات می کشم به خاطر کار خوبت؟ مادری میگه من به عنوان تشویق فرزندم را نوازش کردم!!! نوازش نیاز بچه ها است مثل غذا. ما باید بچه را نوازش کنیم، این حالت همان شرطی کردن رفتارگرایی است. بچه همیشه باید نوازش بگیرد چه کار خوب بکند و چه کار بد بکند. ما از عامل نوازش نباید به عنوان تشویق و تنبیه استفاده کنیم. مثل این می مونه که بگیم اِه عزیزم 20 گرفتی پس بیا بهت ناهار جایزه بدم، خوب اگر 16 گرفته بود بهش ناهار نمی دادید؟ حتماً می دادید. یکی از حاضرین: من یک جیغ شادی کشیدم و خوش حالی کردم. استاد: پس همیشه خونه ی شما جیغ و داد به راه است؟ مادر: نه با دفعه های عصبانیت و ناراحتی فرق می کرد، خیلی همراه با ذوق و شادی بود. استاد: آهان من این نکته را می خواستم. ما معمولاً میگیم: آفرین، بارک ا...، این هم جایزت، یا یادم باشه یک جایزه برات بخرم. خوب بچه ها خسته شدند این قدر این واژه های تکراری را شنیدند حالا اکثر وقت ها هم یا خسته هستیم و بی حوصله و بی حال و خشک و خالی فقط یک آفرین می گیم و میریم. بچه ها فقط شادی واقعی والدین را می خواهند. کودک وقتی شادی واقعی پدر و مادرش را ببیند اصلاً دیگه بهانه ی جایزه را نخواهد گرفت. حالا برا ی ابراز این شادی باید از خودتان خلاقیت به خرج بدهید. بزرگترین تشویق شادی واقعی است که از درون بجوشد نه شادی ساختگی و انجام وظیفه. (ادامه دارد...) {قسمت21} [مباحث کودک متعادل ] ✅https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌بسیاری از والدین گله می‌کنند که فرزندانشان با آنها حرف نمی‌زنند! دلیلش این است که پدر و مادر بیش از اندازه نصیحت و سخنرانی می کنند! به خصوص اگر بچه ها احساس کنند که پدر و مادرشان می‌خواهند با سخنرانی و توضیح آنها را به انجام دادن کاری ترغیب کنند در برابر آن مقاومت می‌کنند در این موقعیت سخنرانی کردن نه تنها بی فایده است بلکه نتیجه عکس می‌دهد. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
✅شیوه ی حرف زدن و برخورد والدین با کودک، در رشد شناختی و هیجانی کودکان تاثیر زیادی دارد در زیر به چهار نمونه از شیوه‌های درست صحبت کردن و برخورد با کودک می‌پردازیم: 👈خودت تصمیم بگیر؛ اینگونه به کودک می‌آموزیم که کارش را خود، برعهده دارد و هر تصمیمی که بگیرد باید منتظر عواقب بد یا خوبش باشد. 👈دوستت دارم ولی این کار تو را نمی‌پسندم؛ کار درست و نادرست، را به صورت واضح برای کودک مشخص کنید، یعنی به او بیاموزید ما کار [درست] و کار [نادرست] داریم، نه بچه‌ی خوب و بچه‌ی بد. 👈از تو می‌خواهم مشکل من را حل کنی؛ اگر کودک رفتاری دارد که باعث رنجش شما می‌شود، به او بگویید که دچار مشکل شده‌اید و از او بخواهید در حل مشکل به شما کمک کند.  👈احساس تو را درک می‌کنم؛ وقتی کودک عصبانی است و مثلا می‌گوید «از تو متنفرم» یا «خیلی بدی»، با شنیدن این پاسخ از سمت شما، از شدت عصبانیت‌اش کاسته شده و می‌توانید با هم به حل مسئله بپردازید. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر به فرزندتان میگویید که توانایی انجام کاری را ندارد! حق با شماست؛ چون با این روش، او دیگر واقعا توانایی انجام آن کار را نخواهد داشت. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌پرتاب کردن‌هایی که از روی خشم و عصبانیت رخ می‌دهد را نادیده بگیرید! چرا که اگر کودک بفهمد به وسیله این رفتار می‌تواند نظر شما را جلب کند آن را بار‌ها و بار‌ها تکرار خواهد کرد. در عوض به او بگویید «اگر عصبانی هستی بهتره حرف بزنی، اینجوری من بهتر می‌فهمم مشکلت چیه.» به روش‌های مختلف او را به استفاده از کلمات و بیان احساساتش تشویق کنید. اگر کودک شما با پرتاب کردن مثلا یک مکعب چوبی در حال آسیب رساندن به کودک دیگری است، با‌‌ همان آرامش او را منع کرده و بگویید «این کار خطرناکه» و به طور موقت از روش محرومیت استفاده کنید که بسته به سن کودک از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه می‌تواند باشد. مراقب تن صدای‌تان باشید، هیچ اشکالی ندارد اگر با تن صدا و لحن‌تان به کودک بفهمانید که از این کار او ناراحت شدید اما هرگز عصبانیت را در صدای‌تان نشان ندهید. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌‏“باهم حلش میکنیم” از صدتا “دوست دارم” عمیق تر و واقعی تره👌 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌قدردانی از کارهای کوچک و معمول در خانه معجزه میکند 👈چه لباس قشنگی 👈چه آرایش موی قشنگی 👈چه دست پخت خوبی 👈از این که بچه را نگه داشتی ممنون 👈متشکرم که آشغال ها را بردی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌فرمول کلیدی قرآن برای پیشرفت مردم! جامعه دینی چطور شکل می‌گیرد؟ خداوند در قرآن می‌فرماید وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ. یعنی باید امتی بشوید که جریان دعوت به خیر در شما رونق داشته باشد. این اساس نظام دینی است. اگر این فرمول را رعایت کنیم، جواب می‌گیریم. چرا که هر چقدر در امر به معروف قوی‌تر عمل کنیم، قدرتمان برای نهی از منکر بیشتر می‌شود. نظام دعوت ما باید همواره به سمت بهترین‌ها باشد. اگر ما در جامعه شهید شهریاری را معرفی کردیم، آنوقت می‌توانیم به دانشجوی خود بگوییم اگر صدِ شهریاری نیستی، دیگر ۱۰- هم نباش! هر چقدر در معرفی قله‌ها بهتر عمل کنیم، می‌توانیم جامعه را از پرتگاه‌ها نجات دهیم. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌آسیب پنهان فناوری‌های وارداتی بر فرزندان ما! وقتی یک فناوری ارتباطی که در فرهنگ و تمدن دیگری متولد شده باشد، وارد تمدن دیگری می‌شود، بخشی از اقتضائات فکری، رفتاری و فرهنگیِ خاستگاه خودش را همراه خود می‌آورد. مثلا اگر در تمدن خاستگاه و جایی که ابزار ارتباطی در آن ایجاد شده فردگرایی، اصالت لذت، غلبه فرهنگ تصویری، نوعی از لبیرالیسم و کاپیتالیسم حاکم باشد، این ابزارها هم کاملا متناسب با آن شرایط تولید شده شده‌اند. بنابراین وقتی این ابزارها وارد جامعه جدید می‌شوند، خالی از آن هنجارها و رفتارها نیستند، همراه خود برخی هنجارها را ایجاد و برخی از هنجارهای موجود را حذف می‌کنند. اما چاره چیست؟ 🔸 اولا لازم است آگاه باشیم که این ابزار، خاموش، بی طرف و خنثی نیستند. ممکن است همان لحظه یا با چند سال تاخیر، با خودشان فرهنگهایی را بیاورند و فرهنگ‌هایی را از بین ببرند. 🔸 ثانیا لازم است سواد رسانه‌ای داشته باشیم و در قبال سبد رسانه‌ای که استفاده می‌کنیم، آگاهانه رفتار کنیم. بدانیم از هر کدام چگونه و چقدر استفاده کنیم، محتوای آن را برای خودمان و فرزندانمان تحلیل کنیم و جعلی را از غیر جعلی تشخیص دهیم. "دکتر خیامی" https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
خودایده آل اگر صحیح شکل نگیرد، خطرناک است.  با تشویق بی مورد خود ایده آل کاذب به وجود نیاورید.  بزرگ
چند نکته در مورد تشویق: 🔸تشویق برای دیدن است نه برای دیده شدن.  معنی حرف من این است که با بچه هایتان شو ندهید.  جلوی دیگران دائم مطرحشان نکنید و به رخ دیگران نکشید.  این کارها تشویق نیست، مخرب هستند.  این کارها بچه ها را محتاج تشویق و محتاج توجه دیگران بار می آورد و در نهایت برون کنترل می شوند. یعنی اگر از بیرون تأیید گرفت همه چیز خوب خواهد بود اما اگر تأیید نگرفت. 🔸در تشویق خلاقیت داشته باشید. یک وقت لازمه جیغ بزنید، یک وقت پشتک بزنید. خلاق باشید. یک سره فقط عالیه، خوبه، آفرین، بارک ا... نگویید. بچه ها را با تشویق شرطی نکنید. ▫️جایزه جایزه یکی از مظاهر تشویق است که در جامعه ی ما بسیار وسیع است. دائم در محاوره ها این کلمه جاری است، جایزه برات می خرم، جایزه چی میدهی؟ ما در رویکرد کودک متعادل به جایزه معتقدیم ولی بهترین جایزه ها را جایزه ی معنوی می دانیم مثل لبخند مادر، شادی مادر و ...، حالا اگر هم می خواهیم جایزه بدهیم دو تا شرط دارد، در دو حالت جایزه می دهیم: مورد اول این که کودک در یک کاری تداوم داشته باشد، پشتکار داشته باشد مثل مسواک زدن، یک جوری به بچه نشان می دهیم که من دیدم مثلاً دو ماهه که داری مرتب مسواک می زنی یا کار دیگری را انجام می دهی. یا یک اتفاق ناگهانی افتاده مثلاً مسافرتی بوده و ماشین خراب شده و .... فرزندمان آن قدر عالی همکاری کرد که ما حظ کردیم و یا مهمانی بوده و او خیلی آرام و همراه بود. یک جوری نشان می دهیم که دیدم. و با دادن جایزه قدردانی می کنیم. مورد دوم این است که جایزه باید بدون برنامه ریزی قبلی، غیرمنتظره و غیر مترقبه باشد. از سه ماه قبل دائم نمی گیم که اگر این کار را کردی، برات جایزه می خرم، اصلاً این کار را نکنید. بلکه زندگی روال همیشگی اش را داشته باشد اما پدر و مادر با هم هماهنگ باشند که یک جایزه بخرند و کودک اصلاً نداند. این حرف ها مثل: کارنامه ات را بگیر بیار برات جایزه بخرم، حق حساب است، رشوه است؛ در صورتی که جایزه رشوه نیست. بچه تف می کند! مادرش میگه: مامان جان تف نکن، بچه: دوست دارم تف کنم. مادر: عزیزم تف نکن، اگر تف نکنی یک جایزه برات می خرم. بچه: چی می خری؟ مادر: یه ماشین کنترلی! بچه به تف کردن ادامه میده، مادر: هواپیما! باز بچه به تف کردن ادامه میده بالاخره چونه می زنند و به هلیکوپتر رضایت می دهد. بچه میره و دو روز دیگه میاد و یک کار دیگه ای را شروع می کند و جایزه می خواد. با این حالت بچه ها جایزه بگیرهای حرفه ای می شوند. (ادامه دارد...) {قسمت22} [مباحث کودک متعادل] ✅ https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌دختر را میفروختند، با احشام و کالا تعويض میكردند! زنده به گور می‌کردند و ... اما که آمد، سوره به آن بزرگى آورد و رجال هر چه منتظر ماندند، سوره رجال نيامد! https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌خیرُ و اَفضَلُ نِساءالجنّهْْ... هيچ جاى اسلام به كمتر بودن زن اشاره‌اى نشده! بلكه با صراحت بعضى را هم افضل معرفی کردند https://eitaa.com/morabbi_tarbiati