eitaa logo
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
1.1هزار دنبال‌کننده
223 عکس
67 ویدیو
4 فایل
✅ ترفندهای تربیت ✅ ارتباط و چالشهای نوجوان ✅ همسرداری ✅ تربیت دخترانه - پسرانه استفاده بدون لینک ممنوع ارتباط با مدیر : https://eitaa.com/hosein_karimaa تبلیغات و تبادل : @civilian
مشاهده در ایتا
دانلود
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
یادتان باشد که بچه ها مهارت و انگیزه را با هم باید به دست بیاورند.  اگر به کودک انگیزه بدهیم و بی پر
خودایده آل اگر صحیح شکل نگیرد، خطرناک است.  با تشویق بی مورد خود ایده آل کاذب به وجود نیاورید.  بزرگترین تشویق برای بچه ها این است که پدر و مادر شادی خود را بروز دهند. بالاترین تشویق شادی پدر و مادر است.  بچه ها هیچ چیز نمی خواهند. یکی از حاضرین: تا 6 سال؟ استاد: تا بالای 90 سال. ما بلد نیستیم تبادل عاطفی داشته باشیم، تبادل کالا را جایش می گذاریم و به این حالت عادت کرده ایم. همسران با یکدیگر چه تبادل عاطفی دارند؟ شب تولد خانم حتماً باید یک هدیه ی گران قیمت و بزرگ خریده شود تا خانم متوجه شود که شوهرش دوستش دارد. که حالا امروزه این مسئله به یک هنجار اجتماعی تبدیل شده و قانون شده، اگر چیزی به عنوان هدیه خریده نشود، این معنی را می دهد که تو منو دوست نداری!! این مسائل به این دلیل است که بلد نیستیم به هم خوب نگاه کنیم، احساس درونی مان را بروز بدهیم. بچه ها شادی والدینشان را می خواند و بزرگترین تشویق برای آن ها همین است. آیا به تازگی فرزندتان را تشویق کرده اید؟ چه جوری؟ مادران: با هم رفتیم پارک، نوازشش کردم، بوسش کردم، جایزه خریدم. استاد : همه ی این مواردی را که گفتید حق حساب بوده که به فرزندتان داده اید. آیا تا به حال شده به عنوان تشویق یک ناهار خوشمزه بدهید؟ چرا مثلاً نمیگید یک پرس اضافه ماکارونی برات می کشم به خاطر کار خوبت؟ مادری میگه من به عنوان تشویق فرزندم را نوازش کردم!!! نوازش نیاز بچه ها است مثل غذا. ما باید بچه را نوازش کنیم، این حالت همان شرطی کردن رفتارگرایی است. بچه همیشه باید نوازش بگیرد چه کار خوب بکند و چه کار بد بکند. ما از عامل نوازش نباید به عنوان تشویق و تنبیه استفاده کنیم. مثل این می مونه که بگیم اِه عزیزم 20 گرفتی پس بیا بهت ناهار جایزه بدم، خوب اگر 16 گرفته بود بهش ناهار نمی دادید؟ حتماً می دادید. یکی از حاضرین: من یک جیغ شادی کشیدم و خوش حالی کردم. استاد: پس همیشه خونه ی شما جیغ و داد به راه است؟ مادر: نه با دفعه های عصبانیت و ناراحتی فرق می کرد، خیلی همراه با ذوق و شادی بود. استاد: آهان من این نکته را می خواستم. ما معمولاً میگیم: آفرین، بارک ا...، این هم جایزت، یا یادم باشه یک جایزه برات بخرم. خوب بچه ها خسته شدند این قدر این واژه های تکراری را شنیدند حالا اکثر وقت ها هم یا خسته هستیم و بی حوصله و بی حال و خشک و خالی فقط یک آفرین می گیم و میریم. بچه ها فقط شادی واقعی والدین را می خواهند. کودک وقتی شادی واقعی پدر و مادرش را ببیند اصلاً دیگه بهانه ی جایزه را نخواهد گرفت. حالا برا ی ابراز این شادی باید از خودتان خلاقیت به خرج بدهید. بزرگترین تشویق شادی واقعی است که از درون بجوشد نه شادی ساختگی و انجام وظیفه. (ادامه دارد...) {قسمت21} [مباحث کودک متعادل ] ✅https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌بسیاری از والدین گله می‌کنند که فرزندانشان با آنها حرف نمی‌زنند! دلیلش این است که پدر و مادر بیش از اندازه نصیحت و سخنرانی می کنند! به خصوص اگر بچه ها احساس کنند که پدر و مادرشان می‌خواهند با سخنرانی و توضیح آنها را به انجام دادن کاری ترغیب کنند در برابر آن مقاومت می‌کنند در این موقعیت سخنرانی کردن نه تنها بی فایده است بلکه نتیجه عکس می‌دهد. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
✅شیوه ی حرف زدن و برخورد والدین با کودک، در رشد شناختی و هیجانی کودکان تاثیر زیادی دارد در زیر به چهار نمونه از شیوه‌های درست صحبت کردن و برخورد با کودک می‌پردازیم: 👈خودت تصمیم بگیر؛ اینگونه به کودک می‌آموزیم که کارش را خود، برعهده دارد و هر تصمیمی که بگیرد باید منتظر عواقب بد یا خوبش باشد. 👈دوستت دارم ولی این کار تو را نمی‌پسندم؛ کار درست و نادرست، را به صورت واضح برای کودک مشخص کنید، یعنی به او بیاموزید ما کار [درست] و کار [نادرست] داریم، نه بچه‌ی خوب و بچه‌ی بد. 👈از تو می‌خواهم مشکل من را حل کنی؛ اگر کودک رفتاری دارد که باعث رنجش شما می‌شود، به او بگویید که دچار مشکل شده‌اید و از او بخواهید در حل مشکل به شما کمک کند.  👈احساس تو را درک می‌کنم؛ وقتی کودک عصبانی است و مثلا می‌گوید «از تو متنفرم» یا «خیلی بدی»، با شنیدن این پاسخ از سمت شما، از شدت عصبانیت‌اش کاسته شده و می‌توانید با هم به حل مسئله بپردازید. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر به فرزندتان میگویید که توانایی انجام کاری را ندارد! حق با شماست؛ چون با این روش، او دیگر واقعا توانایی انجام آن کار را نخواهد داشت. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌پرتاب کردن‌هایی که از روی خشم و عصبانیت رخ می‌دهد را نادیده بگیرید! چرا که اگر کودک بفهمد به وسیله این رفتار می‌تواند نظر شما را جلب کند آن را بار‌ها و بار‌ها تکرار خواهد کرد. در عوض به او بگویید «اگر عصبانی هستی بهتره حرف بزنی، اینجوری من بهتر می‌فهمم مشکلت چیه.» به روش‌های مختلف او را به استفاده از کلمات و بیان احساساتش تشویق کنید. اگر کودک شما با پرتاب کردن مثلا یک مکعب چوبی در حال آسیب رساندن به کودک دیگری است، با‌‌ همان آرامش او را منع کرده و بگویید «این کار خطرناکه» و به طور موقت از روش محرومیت استفاده کنید که بسته به سن کودک از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه می‌تواند باشد. مراقب تن صدای‌تان باشید، هیچ اشکالی ندارد اگر با تن صدا و لحن‌تان به کودک بفهمانید که از این کار او ناراحت شدید اما هرگز عصبانیت را در صدای‌تان نشان ندهید. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌‏“باهم حلش میکنیم” از صدتا “دوست دارم” عمیق تر و واقعی تره👌 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌قدردانی از کارهای کوچک و معمول در خانه معجزه میکند 👈چه لباس قشنگی 👈چه آرایش موی قشنگی 👈چه دست پخت خوبی 👈از این که بچه را نگه داشتی ممنون 👈متشکرم که آشغال ها را بردی https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌فرمول کلیدی قرآن برای پیشرفت مردم! جامعه دینی چطور شکل می‌گیرد؟ خداوند در قرآن می‌فرماید وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ. یعنی باید امتی بشوید که جریان دعوت به خیر در شما رونق داشته باشد. این اساس نظام دینی است. اگر این فرمول را رعایت کنیم، جواب می‌گیریم. چرا که هر چقدر در امر به معروف قوی‌تر عمل کنیم، قدرتمان برای نهی از منکر بیشتر می‌شود. نظام دعوت ما باید همواره به سمت بهترین‌ها باشد. اگر ما در جامعه شهید شهریاری را معرفی کردیم، آنوقت می‌توانیم به دانشجوی خود بگوییم اگر صدِ شهریاری نیستی، دیگر ۱۰- هم نباش! هر چقدر در معرفی قله‌ها بهتر عمل کنیم، می‌توانیم جامعه را از پرتگاه‌ها نجات دهیم. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌آسیب پنهان فناوری‌های وارداتی بر فرزندان ما! وقتی یک فناوری ارتباطی که در فرهنگ و تمدن دیگری متولد شده باشد، وارد تمدن دیگری می‌شود، بخشی از اقتضائات فکری، رفتاری و فرهنگیِ خاستگاه خودش را همراه خود می‌آورد. مثلا اگر در تمدن خاستگاه و جایی که ابزار ارتباطی در آن ایجاد شده فردگرایی، اصالت لذت، غلبه فرهنگ تصویری، نوعی از لبیرالیسم و کاپیتالیسم حاکم باشد، این ابزارها هم کاملا متناسب با آن شرایط تولید شده شده‌اند. بنابراین وقتی این ابزارها وارد جامعه جدید می‌شوند، خالی از آن هنجارها و رفتارها نیستند، همراه خود برخی هنجارها را ایجاد و برخی از هنجارهای موجود را حذف می‌کنند. اما چاره چیست؟ 🔸 اولا لازم است آگاه باشیم که این ابزار، خاموش، بی طرف و خنثی نیستند. ممکن است همان لحظه یا با چند سال تاخیر، با خودشان فرهنگهایی را بیاورند و فرهنگ‌هایی را از بین ببرند. 🔸 ثانیا لازم است سواد رسانه‌ای داشته باشیم و در قبال سبد رسانه‌ای که استفاده می‌کنیم، آگاهانه رفتار کنیم. بدانیم از هر کدام چگونه و چقدر استفاده کنیم، محتوای آن را برای خودمان و فرزندانمان تحلیل کنیم و جعلی را از غیر جعلی تشخیص دهیم. "دکتر خیامی" https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
خودایده آل اگر صحیح شکل نگیرد، خطرناک است.  با تشویق بی مورد خود ایده آل کاذب به وجود نیاورید.  بزرگ
چند نکته در مورد تشویق: 🔸تشویق برای دیدن است نه برای دیده شدن.  معنی حرف من این است که با بچه هایتان شو ندهید.  جلوی دیگران دائم مطرحشان نکنید و به رخ دیگران نکشید.  این کارها تشویق نیست، مخرب هستند.  این کارها بچه ها را محتاج تشویق و محتاج توجه دیگران بار می آورد و در نهایت برون کنترل می شوند. یعنی اگر از بیرون تأیید گرفت همه چیز خوب خواهد بود اما اگر تأیید نگرفت. 🔸در تشویق خلاقیت داشته باشید. یک وقت لازمه جیغ بزنید، یک وقت پشتک بزنید. خلاق باشید. یک سره فقط عالیه، خوبه، آفرین، بارک ا... نگویید. بچه ها را با تشویق شرطی نکنید. ▫️جایزه جایزه یکی از مظاهر تشویق است که در جامعه ی ما بسیار وسیع است. دائم در محاوره ها این کلمه جاری است، جایزه برات می خرم، جایزه چی میدهی؟ ما در رویکرد کودک متعادل به جایزه معتقدیم ولی بهترین جایزه ها را جایزه ی معنوی می دانیم مثل لبخند مادر، شادی مادر و ...، حالا اگر هم می خواهیم جایزه بدهیم دو تا شرط دارد، در دو حالت جایزه می دهیم: مورد اول این که کودک در یک کاری تداوم داشته باشد، پشتکار داشته باشد مثل مسواک زدن، یک جوری به بچه نشان می دهیم که من دیدم مثلاً دو ماهه که داری مرتب مسواک می زنی یا کار دیگری را انجام می دهی. یا یک اتفاق ناگهانی افتاده مثلاً مسافرتی بوده و ماشین خراب شده و .... فرزندمان آن قدر عالی همکاری کرد که ما حظ کردیم و یا مهمانی بوده و او خیلی آرام و همراه بود. یک جوری نشان می دهیم که دیدم. و با دادن جایزه قدردانی می کنیم. مورد دوم این است که جایزه باید بدون برنامه ریزی قبلی، غیرمنتظره و غیر مترقبه باشد. از سه ماه قبل دائم نمی گیم که اگر این کار را کردی، برات جایزه می خرم، اصلاً این کار را نکنید. بلکه زندگی روال همیشگی اش را داشته باشد اما پدر و مادر با هم هماهنگ باشند که یک جایزه بخرند و کودک اصلاً نداند. این حرف ها مثل: کارنامه ات را بگیر بیار برات جایزه بخرم، حق حساب است، رشوه است؛ در صورتی که جایزه رشوه نیست. بچه تف می کند! مادرش میگه: مامان جان تف نکن، بچه: دوست دارم تف کنم. مادر: عزیزم تف نکن، اگر تف نکنی یک جایزه برات می خرم. بچه: چی می خری؟ مادر: یه ماشین کنترلی! بچه به تف کردن ادامه میده، مادر: هواپیما! باز بچه به تف کردن ادامه میده بالاخره چونه می زنند و به هلیکوپتر رضایت می دهد. بچه میره و دو روز دیگه میاد و یک کار دیگه ای را شروع می کند و جایزه می خواد. با این حالت بچه ها جایزه بگیرهای حرفه ای می شوند. (ادامه دارد...) {قسمت22} [مباحث کودک متعادل] ✅ https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌دختر را میفروختند، با احشام و کالا تعويض میكردند! زنده به گور می‌کردند و ... اما که آمد، سوره به آن بزرگى آورد و رجال هر چه منتظر ماندند، سوره رجال نيامد! https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌خیرُ و اَفضَلُ نِساءالجنّهْْ... هيچ جاى اسلام به كمتر بودن زن اشاره‌اى نشده! بلكه با صراحت بعضى را هم افضل معرفی کردند https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌ترجمهٔ خواندنی قرآن کریم اگر دوست دارید فرزندتان قرآن‌خوان شود، می‌توانید این قرآن را برایش هدیه بگیرید. ترجمه‌ای روان و دل‌نشین از استاد علیِ ملکی. https://qurantr.com/ راستی می‌توانید ترجمهٔ صوتی این قرآن هم به‌صورت رایگان از کافه بازار تهیه کنید و گوشِ دل به آن بسپارید. https://cafebazaar.ir/app/ir.trk.qur https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اشتباهی که بچه‌ها را نسبت به والدین بی اعتماد می‌کند! ما باورمان نشده است که دنیای جدید، دنیای متفاوتی است. در این دنیا، ضرورت دارد، پدرها و مادرها یک بار دیگر چیزهایی را یاد بگیرند. الان متوسط سواد رسانه‌ای بچه‌ها از پدران و مادران بیشتر است و بچه‌ها داناتر از والدین خود هستند. این وضعیت با وضعیت نسل قبل متفاوت است. یک بچه ‌۱۰ ساله چیزی بیشتر از پدر و مادر خود بلد نبود و حرف‌های پدر و مادر برای بچه‌ها حجت بود! اما الان بچه‌ها وقتی چیزی را نمی‌دانند سریع در اینترنت جست و جو می‌کنند و بعد از آن پدر و مادر خود را هم مسخره می‌کنند که پاسخ اشتباه به ما داده بودید! یا چرا شما بلد نیستید برای خودتان ایمیل درست کنید یا خودتان اسنپ بگیرید؟! نتیجه این تفاوت آگاهی این می‌شود که بچه‌ها به پدر و مادر خود بی اعتماد می‌شوند. در چنین فضایی بزرگسالان بر خلاف بچه‌ها که عاشق رسانه‌ها هستند، برای یادگیری رسانه‌ها نه حوصله دارند و نه زمان می‌گذارند! اما لازم است آنها نیز یاد بگیرند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌ریشه نداشتن اعتماد به نفس ملی در جوانان! دشمن در ارائه اطلاعات به مخاطب خود اساسا کاری به واقعیت ندارد. بلکه تمرکز آن روی این است که چطور واقعیت را بازنمایی کند. در گذشته جنگ رسانه‌ای در ساختن شایعه و دروغ بود. اما امروزه مسئله اصلی دشمن این است که ضریب‌های نادرست به برخی از واقعیت‌ها بدهد. مثلا موضوعات و مشکلات کوچک و جزئی را دائما تکرار می‌کند تا ذهن مخاطب خود را ناخودآگاه به سمت اینکه سیستم مدیریتی ناکارامد است پیش ببرد. وقتی چنین اتفاقی افتاد، مردم به سیستم حاکمیت بی اعتماد می‌شوند. در چنین فضایی اگر ما بگوییم کشور ما جزء ۶ کشور تولید کننده واکسن در جهان است، آنچنان احساس خود تحقیری در وجودشان نهادینه شده که چنین چیزی را نمی‌توانند باور نمی‌کنند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تهدید به کودک جرأت می دهد! 👈اگر یکبار دیگر دوستت را اذیت کنی، یک کتک مفصل می خوری. 👈اگر یکبار دیگر این کار را تکرار کنی من میدانم با تو. 👈صبر کن تا بابا بیاد خونه من میدونم و تو..." هنگامی که کودک بارها تهدیداتی از والدین خود میشنود، ولی به ندرت عواقب کار بد خود را میبیند، تهدید به روشی نامناسب و بی حاصل برای مهار رفتار کودک تبدیل میشه، که نه تنها کودک را از انجام کار بد باز نمیدارد بلکه او را حریص تر می کند. یعنی گاهی اوقات این تهدیدها حتی به کودکان این جرأت و شهامت را می دهد تا پدر و مادر خود را در آن محدوده امتحان کنند و صبر و تحمل آنان را بسنجند. https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌کودک اسباب بازی های خود را دوست دارد و به آسانی حاضر نمی شود آنها را با کودک دیگری تقسیم کند زیرا حس مالکیت در آنها بسیار قوی است! پدر و مادر نباید کودک را تحت فشار بگذارند یا او را به خاطر سخاوت نداشتن سرزنش کنند. وقتی کودک هنوز معنی سخاوت را نمی داند و برای آن آمادگی ندارد از این سرزنش جز تحقیر کودک و درهم شکستن اعتماد به نفس او چه سودی عاید می شود؟ در واقع همان قدر که سخاوت در بزرگ ترها یک صفت پسندیده است، خودخواهی در کودک نیز یک امر طبیعی است. هر چه به مالکیت او احترام بگذارید، احترام به مالکیت شما را یاد می‌گیرد . https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
چند نکته در مورد تشویق: 🔸تشویق برای دیدن است نه برای دیده شدن.  معنی حرف من این است که با بچه هایت
جایزه باید غیر مترقبه باشد و برای کودک هیجان داشته باشد. اگر بدون هیجان باشد هیچ اثری نخواهد داشت. مثلاً بچه سه ماهه که یک توپ یا یک اسباب بازی را می خواهد، تمام دلش دنبال آن بوده حالا این بچه دو ماهه که مرتب داره مسواک میزنه، مادر خلاق یک مسواک بزرگ درست می کند و روی آن می نویسد: قربون اون مسواک زدنت برم و یک توپ هم که بچه خیلی دوست داشته را کادو پیچ می کنه و با پدر هماهنگ می کند که پدر سر بچه را مشغول کند، مادر هدیه ها را می برد توی دستشویی آویزان می کند، کودک که میره مثل همیشه مسواک بزنه ...حالا حال این کودک چه جوری خواهد بود؟ این میشه جایزه.  این کودک تا آخر عمرش مسواک خواهد زد و اصلاً از مسواک زدن لذت خواهد برد. در کتابی که درباره ی آموزش و پرورش ژاپن بود خواندم که آقایی به نام سوزوکی در ژاپن مربی ویولون کودکان دو ساله هستند و معتقدند که همه ی بچه ها استعداد ویولون زدن را دارند. اولین جلسه و اولین درس این مربی این است که کودک وارد سالنی می شود که بچه های قدیمی و پدر و مادر های شاگردان قدیمی در آن سالن حضور دارند و همه به محض این که هر بچه ای وارد می شود، بلند می شوند و دست می زنند، کودک از پله ها بالا می رود و می رود روی سن و یک ویولون کوچک با یک آرشه را برمی دارد و دوباره همه ی جمعیت برایش دست می زنند، کودک به جمعیت تعظیم می کند و پایین می آید و کودک بعدی .... و درس آن روز تمام می شود. بدون این که حتی یک آرشه بکشند.. ابراز احساسات جمع برای همیشه در مغز کودک حک می شود.  هر وقت ویولون ببیند احساس افتخار می کند.  این جایزه است.  با این نگاه به بچه هایمان جایزه بدهیم وگرنه جایزه بگیر حرفه ای و رشوه بگیر بار می آوریم. (پایان نشست تنبیه) {قسمت23} [مباحث کودک متعادل ] ✅ https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
، در کشوری که خود را میداند، هر روز از زنانی میگوید که در این تمدن، فقط برای و استفاده میشوند! https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌و اذا الموئودة سُـئلت بأی ذنبٍ قـُتلت؟! روزی میرسد که از شما مردها سوال میشود؛ به کدامین گناه از به زن‌هایتان و از محبت به مادرها و خواهرانتان و از محبت به دخترهایتان سر باز زده‌اید؟ https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌اگر می خواهیم جامعه ای تلاش محور داشته باشیم... 👈به دانش آموزان درس خوان، لقب های نامناسب «خَرخوان»، «دخترخوان» و امثال آن را ندهیم. 👈به کسانی که می گویند من درس نخواندم ولی نمره ام خوب شد، بها ندهیم. 👈برای تلاش افراد امتیاز قائل باشیم. مثلا معلّم و استاد، بخشی از نمره را صرفا به تلاش دانش آموز یا دانشجو یا طلبه تخصیص دهند. 👈به جای اینکه به افراد برچسب باهوش و نخبه و نابغه بزنیم، برچسب ها و توصیف ها را مبتنی بر تلاش تنظیم کنیم. مثلا: «تلاش خوبی داشتی. خدا رو شکر با این تلاشی که کردی موفق شدی». و نه «چون خیلی باهوشی موفق شدی!» 👈زمینه ای برای تلاش کردن در فضای جامعه ایجاد کنیم. تحقیقات آماده دریافت شده از اینترنت را از دانش آموز نپذیریم. روش تلاش کردن و تحقیق را به او بیاموزانیم و برای تلاش های مرحله ای او تشویق و تقویت در نظر بگیریم. 👈به هیچ عنوان اجازه ندهیم افراد با روشهای پولدار شدن یک شبه عادت ذهنی پیدا کنند. 👈تبلیغات مبتنی بر قرعه کشی میلیونی، برای مصرف کنندگان یک کالای خاص و امثال آن را حذف کنیم. 👈هیچ فرد زحمتکشی را دلسرد نکنیم. 👈هرگز افرادی را که بدون زحمت و تلاش به جایی رسیده اند، نه الگوسازی کنیم و نه ترغیب 👈روش های درست مواجهه با شکست را به افراد آموزش دهیم. 👈اجازه ندهیم فضای جامعه طوری بشود که فردی که قصدش تلاش است، با پیچ و خم های اداری و ... دلسرد شود و انگیزه اش را از دست بدهد. 👈مسیرهای به دست آوردن ثروت بدون زحمت را ببندیم. مثلا ثروت اندوزی از مسیر واردات بی رویه، از مسیر گران شدن ارز و سکّه و زمین و ... 👈کسانی را که ثروت های بادآورده به دست می آورند، زرنگ ننامیم... 👈برای کسی که تلاشگر است، اما عایدی کمتری دارد، ارزش بیشتری قائل باشیم تا کسی که بدون زحمت، عایدی بیشتری دارد. 👈کسانی را که زحمت می کشند (مثلا درس می خوانند)، با جملات ناامیدکننده بدرقه نکنیم: به آنها نگوییم اینهمه درس میخوانی که چه؟! نگوییم اگر به جای اینهمه زحمت، فلان کار را کرده بودی، الان حال و روزت این نبود.. نگوییم اینقدر زحمت نکش، کسی قدرت را نمی داند... نگوییم اینها به چه دردت می خورد.... 👈اگر فردی در زمینه ای خاص استعداد ندارد، به خاطر این مورد سرزنشش نکنیم. به جای آن، با شناسایی استعدادهای خاص او و جهت دهی درست به آن استعدادها، راهنمایی اش کنیم و مزه تلاش و موفقیت در مسیر درست را به او بچشانیم. 👈مفاهیمی چون پایداری و استقامت را به فرزندانمان یاد بدهیم. 👈موفقیت را محدود به موارد خاص نکنیم. مثلا موفقیت در ریاضیات را برجسته نکنیم و موفقیت در حرفه و فن را کم تلقی ننماییم. 👈تحمّل رنج های کوتاه مدّت و میان مدّت و دریافت شیرین کامی های پایدار و درازمدّت را آموزش دهیم. 👈شانس و بخت و اقبال را از ادبیات کلامی مان حذف کنیم: رنج را باشد سبب بد کردنی** بد ز فعل خود شناس از بخت نی (مولوی) 👈آموزه هایی همچون: «نابرده رنج گنج میسّر نمی شود» را با بسترسازی مناسب در فضای خانه، مدرسه، دانشگاه، و کشور تقویت کنیم... وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى ﴿۳۹﴾ و اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست (۳۹) وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى ﴿۴۰﴾ و [نتيجه] كوشش او به زودى ديده خواهد شد (۴۰) ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى ﴿۴۱﴾ سپس هر چه تمامتر وى را پاداش دهند (۴۱) وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى ﴿۴۲﴾ و اينكه پايان [كار] به سوى پروردگار توست (۴۲) قرآن کریم، سوره نجم 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تربیت یعنی ... پسری روستایی بدون تحصیلات دانشگاهی به جایی برسه که منجی چند کشور باشد جهان رو بترساند داعش را واژگون کند راه اربعین و کربلا رو امن کنه زندگی سوریه ای ها رو سر و سامان بده نشان ذوالفقار علی بگیره بچه های خوب تربیت کنه از امکانات دولتی به نفع خودش و خانواده ش استفاده نکنه و بعد به آرزوش که شهادت بود برسه جسدش بره کربلا و نجف و کاظمین باعث بیداری خواب آلودهای عراق بشه و قیامتی در تشییع جنازه اش بوجود بیاد در کشورش بعد از کلی ناامیدی و اختلاف ، اتحاد و همبستگی بوجود بیاره جسدش از خاک خون آلود خوزستان ، به مشهد و قم بره نمازش را ولی فقیه بخونه (درهر شهری نمازی جداگانه براش خونده شد ) و آخر سر بره در کنار پدر و مادرش و با این همه عظمت و شهرت بگه روی قبرم بنویسید سرباز قاسم سلیمانی بدون هیچ بارگاهی و لقبی و ... احسنت به چنين پدر و مادری که چنين فرزندی تربيت کردند. 🆔https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌تفاوت در مکالمات زن و شوهر از مشکلاتی که بین زن و مرد بوجود می‌آید این است که زن و مرد علاوه بر اینکه از کلمات مشابه استفاده می‌کنند ولی تصوراتشان از کلمات متفاوت است آنها حتی از جملات واحد معانی متفاوت برداشت می‌کند. زنان احساسات خود را اغراق‌آمیز جلوه می‌دهند و محدودیتی در استفاده از لغات نمی‌بیند، اما مردان کلمات را واقعی پنداشته و واکنش‌های نامناسب نشان می‌دهند. مردان حرف‌های زنان را لغت به لغت معنا می‌کنند. 🔶برای زندگی بهتر به خانم‌ها توصیه می‌کنیم وقتی با همسرشان صحبت می‌کنند بهتر است کلمات را سنجیده و حساب شده به کار برند و آقایان نیز زیاد به نوع کلماتی که خانم‌ها استفاده می‌کنند، حساس نشوند و خرده نگیرند. وقتی زن و مرد با یکدیگر صحبت می‌کنند و یا سوال می‌پرسند، منتظر جواب معقول هستند. 🔶جواب‌های تند و سریع و بدون تفکر موجب رنجش شنونده می‌شود و این‌گونه جواب‌ها خامی و عجول بودن پاسخ‌دهنده را می‌رساند.این مطلب از سایت تنظیم خانواده میباشد، جواب‌های سربالا و سرزنش‌آمیز دلیل بر پرعقده بودن و عصبیت پاسخ دهنده است و ناشی از آن است که وی شیوه برقراری ارتباط را نمی‌داند. واکنش‌های کلامی که با تعمق و منطقی و بدون حب و بغض باشد و جواب دهنده صادقانه خواسته‌های خود را مطرح می‌کند، قطعا ارتباط بهتری را رقم می‌‌زند و موجب پایداری زندگی خواهد شد. ✅✅در ذیل چند نمونه از واکنش‌های کلامی آورده می‌شود شما کدام پاسخ را ترجیح می‌دهید، آیا اگر مورد آخر را انتخاب کنید بهتر نیست؟ ‼️امروز شاید کمی دیر بیام الف- کار همیشگی توست ب- باز می‌خوان ازت کار بکشن ج- باشه منتظرت می‌مونم ولی خودت را خیلی خسته نکن ‼️نظرت نسبت به … چیه؟ الف- چطور مگه. کی تا حالا نظر من برای شما مهم شده. ب- نه اصلا ازش خوشم نمی‌آید. ج- چیز بدی ازش ندیدم. در معاشرت بهتر می‌شه دیگران را شناخت. ‼️جلوی مهمان‌ها درست نبود با من این‌طوری حرف بزنی. الف- حقت بود. ب- تو که برای کسی اهمیت قائل نیستی ج- ببخشید خودم هم پشیمان شدم آخر خیلی عصبانی‌ام کردی. ‼️امروز حال خرید ندارم الف- هر روزت همینه، این که عجیب نیست. ب- باز نق و نقت شروع شد. ج- اشکالی نداره اگه خسته‌ای می‌گذاریم برای یه روز دیگه. ‼️چرا غذا نمی‌‌خوری مگه غذا خوردی؟ الف- نمی‌خورم، از این غذا خوشم نمی‌یاد. ب- کجا غذا خوردم، باز کج خیال شدی. ج- با اینکه بوی غذات آدمو به اشتها میاره، اما نمی‌دونم چرا میل ندارم. 🔰در جایی که انسان می‌تواند بطور صریح سخن بگوید و رنجش‌های خود را از راه گفت‌وگوی مستقیم حل کند چرا متوسل به طعنه و کنایه شود و یا به جای اینکه به حل اصولی مشکلات خود بپردازد به زخم‌ زبان متمسک شود. 🔴وقتی زن و مرد از هم رنجش پیدا می‌کنند و درصدد رفع آن بر نمی‌آیند، وقتی اجازه می‌دهند ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها روی هم انباشته شود، همچون کامیونی می‌شوند که مملو از لجن باشد. اگر این کامیون بار خود را خالی نکند، بوی بدش همه جا را می‌گیرد. ✅وقتی یکی از دیگری می‌رنجد، بی‌منطق، بی‌انصاف و پرخاشگر می‌شود، حال حدس بزنید قضاوت چنین آدمی نسبت به همسرش چگونه خواهد بود 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌جایگزین های تنبیه برای بچه ها به جای تنبیه، تقبیح شدید خود را بیان کنید بدون اینکه به شخصیت فرزندتان حمله کنید. مثلا پدری که می بیند فرزندش ابزار او را برداشته و در حیاط زیر باران رها کرده چه عکس العملی می تونه داشته باشه؟ میتونه فریاد بزنه، عصبانیت خودش رو با تندی بیان کنه و میتونه باجدیت به فرزندش تذکر بده بدون اینکه به فرزندش اهانت کرده باشه. مثلا بگه‌؛ "از اینکه ابزار نوی من توی حیاط زیر بارون رها شده و زنگ زده خیلی عصبانی ام..." به جای تنبیه، انتظارات خود را جزء به جزء برای فرزندتان شرح دهید. "انتظار دارم وقتی ابزار من رو قرض میگیری مثل اول بهم برگردونی" راه جبران خطا را به فرزند خود نشان دهید. " از این به بعد وقتی ابزار منو می گیری سریع سر جاش برگردون" به کودک فرصت دهید. " پسرم تو میتونی ابزار منو امانت بگیری و دوباره پسشون بدی و در مقابل میتونی امتیاز استفاده از آونها را کلا از دست بدی. تصمیمش با خودت" با موضوع برخورد فعال داشته باشید. کودک:" چرا درب جعبه ابزار قفله؟! پدر: "تو به من بگو چرا" مشکل گشایی کنید. " پسرم به نظر تو چه راهی می تونیم پیدا کنیم که هر وقت به ابزار من احتیاج داری بتونی از آنها استفاده کنی؟ در ضمن مطمئن باشم که هر وقت لازمشون داشتم داشتم سر جاشون باشند. " 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌زماني كه فرزند شما ناراحت است و براي درد دل نزد شما مي‌آيد، ممكن است به عنوان مثال بگويد : - از معلمم متنفرم - از خاله بدم مياد - بابا رو دوست ندارم - ديگه خونه مادر بزرگ نميام - از خواهرم يا برادرم بدم مياد و ..... در چنين شرايطي : 🔸نصيحت نكنيد 🔸حالت دفاعي به خود نگيريد 🔸سعي نكنيد فرزندتان را متقاعد كنيد كه اشتباه مي‌كند 🔸سعي نكنيد نظر او را عوض كنيد 🔸سعي نكنيد در حمايت از ديگران صحبت كنيد در چنين مواردي: 🔅شنونده خوبي باشيد، 🔅احساسش را تایید كنيد 🔅سعی کنید علتش را متوجه شوید تا بهتر بتوانید به او کمک کنید. 👈با اين روش هم هوش هيجاني فرزندتان را بالا مي‌بريد هم فرزندتان به شما اعتماد مي‌كند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
⁣📌وظيفه والدين اين است كه زير درستها خط بكشند ! فرزند شما ده كار اشتباه ميكند يك كار درست، شما بايد روي همان كار درست تاكيد كنيد. شب موقع خواب از آن كار خوب فرزندتان تقدير كنيد. به عنوان مثال، فرزند شما امروز براي شما كه تشنه بوده ايد يك ليوان آب آورده، وقت خواب با ده جمله از كار خوبش تعريف كنيد. امروز برام يك ليوان آب آوردي، من كيف كردم، خوشمزه ترين آب دنيا برام بود، چون تو برام آوردي.... شما بايد كار خوب فرزندتان را بزرگ كنيد. به او ياد بدهيد اگر شب قبل از خواب فكر ميكند به جاي حوادث بد و اشتباهاتش، به رفتار خوب آن روزش فكر كند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌چرا دخترامون از دختر بودنشون ناراضین؟! الگوهای زنانگی دختران شما چه کسانی هستند؟ مادر؟ مادربزرگ؟ خاله؟ عمه؟ ❓آیا این خانم‌هایی که دختران شما در اطراف خود می‌بینند به اندازه کافی آرمان گرا، قوی، متمایز و قابل ستایش هستند؟ ❓چرا دختران ما جذب الگوهای فمینیستی می‌شوند که به آنها یاد می‌دهد، زن وقتی خوب است که شبیه مرد باشد و قدرت مردانه داشته باشد؟ چون هر انسانی از اینکه متمایز و قابل ستایش باشد، لذت می‌برد. حال سوال این است که آیا منِ مادر، مادر بزرگ و خاله و عمه توانسته‌ام در نگاه این دختری که ما را در اطراف خود می‌بیند، یک زن آرمان گرا با لحاظ ارزش‌های زنانه باشم؟ چنین رفتارهایی از یک مادر، این را به دخترش منتقل می‌کند که اگر زن باشی، چنین شخصیتی پیدا می‌کنی. در نتیجه او هم به دنبال الگوهای فمینیستی که در جامعه به او معرفی می‌شود می‌رود و کلا تمایزات جنسیتی‌اش را انکار می‌کند. در حالی که به تعبیر روایات، زن، رب خانه خودش است. یعنی ستون و محور خانه است. حال وقتی در خانه‌‌ای مادر، در عین زنانگی قابل ستایش و محکم است و پدر هم حواسش هست که نقاط قوت مادر را ستایش کند و مادر را در چشم فرزندان خود بزرگ بدارد، دختران چنین خانه‌ای خود را محتاج الگوگیری از بیرون خانه نمی‌بینند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌یکی ازراه های افزایش اعتماد به نفس این است که مثلا در دختران زیبایی آنها را تحسین کنید  ✅زیبایی های ظاهری و باطنی او را تشویق کنید. ✅باتمجیداز زیبایی دخترتان، نه تنها حس توجه طلب او را اغناء می کنید بلکه وجود او را سرشار از امید و انرژی می کنید. ✅این عبارات مثبت را به دخترتان هدیه کنید: 🌀"از این که امروز توی جمع خوب صحبت کردی، به تو افتخار می کنم" 🌀"این مدل مو بسیار بهت میاد" 🌀" امروز فوق العاده زیبا شده ای" و... 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
📌كودكان براي رسيدن به خواسته هاشون روش هاي مختلفي را امتحان مي كنند! -پرت كردن اشيا -گريه كردن -خودزني جيغ زدن و ... اين به والدين بستگي داره كه كدام رفتار را تقويت كنند. كودك از هر كدام از اين رفتارها نتيجه مي گيرد و اين رفتار راهي براي رسيدن به خواسته اش مي شود. پس اگر از كلمه " نه " استفاده كرديد و با اين رفتارها مواجه شديد از موضع خود كوتاه نياييد و اگر نمي توانيد سر حرف خودتون باشين اصلا "نه" نگين. توجه داشته باشين كه در مواقعي كه خيلي ضرورت داره از كلمه "نه" استفاده كنيد و كودكانمان را زياد محدود نكنيم و بزاريم دنيا را تجربه كنند. 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati
『 مربی‌تربیتی‌ |‌ حسین‌کریما 』
جایزه باید غیر مترقبه باشد و برای کودک هیجان داشته باشد. اگر بدون هیجان باشد هیچ اثری نخواهد داشت.
🔸 نشست هوش و یادگیری: این مبحث را با موضوع بسیار جذاب و دوست داشتنی برای مادران به نام هوش و یادگیری شروع می کنیم. در اولین مبحث این دوره را با موضوع "کودک آرزوها " آغاز کردیم.  مبحث دوم، رشد و مبحث سوم راجع به ذهن صحبت کردیم.  در مبحث ذهن گفتیم که پایه ی رشد در ذهن است و ذهن مرکز کنترل و مدیریت رشد است.  قول داده بودم که موضوع ذهن را بیشتر باز کنم و راجع به مهارت ها و هرچه که در مورد ذهن هست صحبت کنیم. در این مبحث به قولم عمل می کنم و بحث ذهن و هوش را بررسی می کنیم. بارها از من شنیده اید که ما دچار بحران مفاهیم هستیم. یک سری کلمات را به زبان می آوریم و در طول زندگی بارها با آن ها مواجه می شویم، بدون این که مفهوم کامل این کلمات را بدانیم. یکی از مسائل و مفاهیمی که در مورد کودک دچار بحران هستیم همین بحث هوش است. در محاوره ها چه قدر می گوییم: ذهن، عقل، هوش، خلاقیت، درک، شعور، فهم، ادراک و غیره.  در مبحث کودک آرزوها ویژگی هایی که شما والدین برای کودک آرزوهایتان نام بردید را در موضوعات مختلف تقسیم بندی کردم، ویژگی هایی که شامل موضوع عقل می شد بعد از موضوع شخصیت بیشترین موارد را داشت که این نشان دهنده ی دغدغه ی ذهنی والدین برای پرورش فرزندان بعد از پرداختن به شخصیت کودک، پرداختن به موارد عقلی و هوشی است. به زبان ساده تر به دنبال کودک عاقل، باشعور، باهوش، فهیم، بامعرفت و .... هستیم. این اصطلاحات را خوب بلدیم ولی با مفهوم اصلی آن ها آشنا نیستیم؛ که در این مبحث تا جایی که در بحث هوش به یک تفاهم نسبی برسیم، به موضوع هوش خواهیم پرداخت. امروزه بچه های ما بدجوری به خاطر این مفاهیم آسیب می بینند. مفاهیمی مثل تیزهوشان، فرزانگان، خردمندان. وقتی این مفاهیم در حال آسیب زدن به بنیان زندگی عزیزان ما است، نمی توانیم بی تفاوت باشیم. امروزه داریم می بینیم که به خاطر باهوش بودن و تیزهوش بودن چه فجایعی اتفاق می افتد و بچه ها قربانی می شوند؛ بدون این که کسی مقصر باشد و بدون این که کسی سوء نیت داشته باشد؛ بلکه همه با حسن نیت در حال آسیب وارد کردن به روح و روان بچه ها هستند.پس لازمه که این موضوع را از ریشه بررسی کنیم. {قسمت1} [مباحث کودک متعادل ] 🆔 https://eitaa.com/morabbi_tarbiati