ماه کنعانی من مسند مصر آن تو شد
وقت آن است که بدرود کنی زندان را
┈┄┅═✾ معنای کلمات ✾═┅┄┈
[ ماه ] زیباروی
[ کنعان ] فلسطین قدیم که محل سکونت یعقوب پدر یوسف بود
[ ماه کنعانی ] زیباروی کنعانی؛ یعنی یوسف
[ مسند ] تکیه گاه، بالش های بزرگی که پادشاهان به آن تکیه می داند؛ البته در اینجا کنایه از تخت و بخت پادشاهی است
[ آن تو شد ] از آنِ تو شد، مال تو شد
[ بدرود کردن ] وداع کردن، خداحافظی کردن
┄┅═✾ شرح ✾═┅┄┈
قرار بود که آدمی بر دنیا حکومت کند و نه دنیا بر آدمی؛ ولی تعلقات و دلبستگی ها این اجازه را نداد و آدمی را اسیر و محکوم و محبوس دنیا ساخته و می کند و رهایی هم امکان ندارد مگر اینکه آدمی دست از تعلقات و وابستگی های خود بردارد.
این است که حافظ روی و جان خودش را که مثال ماه کنعانی(یوسف) زیباروی است مورد خطاب قرار می دهد و می گوید: تخت حکمروایی مصر عالم دنیا؛ یعنی این عالمی که مثال مصر دارد، بنام تو زده شد، دیگر وقت آن است که با حمل ریاضت ها و تلاش ها، دست و پا کنی و از این زندان تعلقات بیرون بشی و همه چیز را تحت قلمرو و سلطه و سیطره ی خودت در بیاوری؛ یعنی دنیا اسیر تو باشد و نه تو اسیر دنیا و یعنی تو حاکم بر دنیا باشی و نه دنیا حاکم بر تو.
زیبا روی من !
یوسف من !
یوسف زندانی من !
زندانی هوا و زندانی هوس !
مسند مصر و تخت حکومت این عالم آنِ تو شد و بنام تو زده شد و الان وقت آن است که با این زندان؛ یعنی با این هوا و هوس ها که تو را محبوس و اسیر خود ساخته اند و با این تعلقات و دلبستگی ها وداع و خداحافظی کنی تا بتوانی بر تخت بنشینی همانطور که یوسف تا زمانی که زندان را ترک نگفت، عزیز مصر نشد و بر مسند خلافت ننشت.
البته "مسند مصر" می تواند اشاره به عالم جان و معنا و معنویت هم داشته باشد که در چنین صورتی حافظ به روح و جان خودش خطاب می کند که تو قرار هست در عالم معنا و معنویت برای خود یک تخت و بارگاهی داشته باشی و یک بخت و جایگاهی پیدا کنی و این هم ممکن نیست مگر اینکه از زندان خود، خودیت، خودخواهی، خود پسندی و خود محوری رهایی پیدا کنی. رهایی هم به دست خودت است و دست هیچ کس دیگری نیست چون قفل این زندان از درون است و نه از بیرون، پس قفل را بشکن و بیرون بیا و آن وقت بنگر که در عالم معنویت و معنا چه جاه و جلالی داری.
به خاطر داشته باشید که حافظ مثال زنبور عسل را دارد؛ زنبور عسل سراغ گل می رود و از شهد گل استفاده می کند و از آن چیزی بنام عسل بجای می گذارد؛ یعنی خوب را می گیرد و محصول خوب تر می دهد. حافظ هم دقیقا همینطور است که سراغ حرف های خوب می رفت و مضامین خوب را می گرفت؛ اما در قالب خوب تری عرضه می کرد چون پیش از حافظ عطار این مضمون را گفته بود:
الا ای یوسف قدسی برآی از چاه ظلمانی
به مصر عالم جان شو که مرد عالم جانی
حافظ همین بیت را خوانده و شنیده بود و این مضمون را از عطار گرفته بود؛ اما همین مضمون را بنگر که در چه قالب دلنشین تر و دلکش تری عرضه کرد.
#نور_ماه
#غزلیات_حافظ
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
🔶 روزی مــحــبـــت
دعایی که می گویند سفارش مرحوم قاضی بود:
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حُبَّك وَ حُبَّ ما تُحِبُّه وَ حُبَّ مَن یُحِبُّکَ وَ العَمَلَ َ الَّذِي ْ يُبَلِّغُنِي اِلی حُبِّکَ وَ اجْعَل حُبَّك اَحَبَّ الاَشیاءِ اِلیَّ
خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوست داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی که مرا بسوی محبتت برساند را ؛ روزی ما بفرما و محبت خود را محبوب ترین چیزها نزد ما قرار بده.
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
💠 اولین مهمانان بهشت
🔸 رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم):
اولین کسانی که وارد بهشت می شوند، فقرا هستند.
📚 کنزالعمال/ح16636
🔸 در روایت دیگر داریم که اول کسی که وارد بهشت می شود، شهید است
📚 تنبیه الخواطر/ج1/ص57
✍🏼 فقرا به خاطر سختی و رنج و حتی حقارتی که در این دنیا تحمل می کنند، چنانچه ناسپاسی و شکایت نکنند، اولین مهمانان بهشت هستند.
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍امام صادق(ع):
هنگامی که کسی را دوست میداری
او را از این محبت آگاه کن...
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
🔴گناهانی که دعا را رد میکنند
💥اَللّـهُمَّاغْفِرْ ليالذُّنُوبَ الَّتيتَحْبِسُ الدُّعاءَ💥
⬅️خدایا ! براى من بیامرز گناهانى كه دعا را از مستجاب شدن باز مى دارد»
📖فرازی از دعای کمیل
امام سجاد عليه السلام فرمود:
گناهانى كه دعا را رد مى كنند، عبارت اند از:
♨️بدى نيّت: شامل نیت های غیرالهی و شوم.
♨️ بد ذاتى: یعنی فرد دعاکننده، خیرخواه مردم نباشد، حالت حسودی و یا خوشحالی از گرفتاری مردم داشته باشد.
♨️ دورويى با برادران:یعنی با مردم دوروئی داشته باشد.
♨️ باور نداشتن اجابت دعا: باید آنچنان یقین به اجابت داشته باشد، گویا حاجات او همین الآن آماده است و به سرعت برآورده می شود.
♨️ به تأخير انداختن نمازهاى واجب تا هنگامى كه وقتشان بگذرد.
آیت الله مجتهدی مےفرمودند: کسانی که هر چه مےزنند ولی کاروبارشان درست نمےشود ، واسه اینه که نماز اول وقت نمےخوانند.
♨️ و تقرّب نجستن به خداوند عزّ و جلّ با نيكى كردن و صدقه دادن.
♨️ بد زبانى:مثل نیش زدن به دیگران ، تهمت، غیبت، سخن چینی و...
♨️ ناسزا گفتن:فحش و ناسزا نکته ای که مردم خیلی کم به آن توجّه دارند.
📚 معانى الأخبار، صفخه 271، حدیث 2
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
✨﷽✨
🌼اهميتوچرايیدعابرایظهور
💠 نيکی به امام علیه السلام و تشکر از او...
✍دعا و زيارت، علاوه بر اينکه تشکر از خداست، تشکر از امام نيز هست؛ امامی که وجودش سراسر خير و رحمت برای بندگان است و با وجود همه بی مهری هايی که از مردم می بيند به آنها از پدر، مهربان تر و از مادر، دلسوزتر است. هر نعمتى به برکت وجود او به بندگان مى رسد و هر بلايی به عنايت او از مردم دور مى شود. به راستی چگونه مى توان قطره اى از دريای لطف و کرمِ او را پاسخ گفت؟
حضرت امام سجاد علیه السلام می فرمايند:
اما حق کسى که درباره ات نيکی نمايد، آن است که او را سپاس گويی و کار نيکش را بازگو نمايی و جايگاهش را والا شمارى و با اخلاص، بين خود و خدايت در حقش دعا کنی.
👌چه زيباست که با دعا برای (فرج)امام مهدی، در هر صبح و شام، درِ نيکی و احسانِ خود را به روى امام خويش باز کنيم و نَمی از يَمِ نيکی هايش را سپاس گوييم.
📚کتاب نگين آفرينش2، ص34
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9
✨﷽✨
🔴سرقت در اسلام
✍در عیون أخبارالرضا (شیخ صدوق) آمده است: از امام رضا علیه السَّلام سؤال شد: چگونه با عدالت خداوند سازگار باشد کسی را که به خاطر دزدیدن (سفالی بیارزش) دست با ارزش او بهای آن باشد که آن را قطع میکنند؟ حضرت فرمودند: بدانید! خداوند دزدی چنین کسی را بر ملاء نمیکند مگر به اندازهای دزدی کند که قیمت دزدیهای او با دیه دست او برابر شود.
در کنزالعمال از نبی مکرم اسلام (ص) آمده است: نیازمندی که (از مال دیگران برای رفع گرسنگی) چیزی بخورد اما با خود چیزی نبرد کیفری ندارد.
مثال: انسان فقیری که وارد باغ میوهای شود و برای رفع گرسنگی خود چیزی بخورد، برای خوردن میوهای که از درخت آویزان است دست او قطع نمیشود. (چون خداوند سهم فقراء را در زکات باغ قرار داده است و کسی که از آن بخورد در حالی که گرسنه است از سهم خود خورده است)
در اصول کافی از امام صادق (ع) آمده است: حضرت علی علیه السَّلام به کسی که به زور مرواریدی را از گوش دختری ربوده بود فرمودند: این ربودن آشکار است و برای ربایش دست او را قطع نمیکنیم، و به او تازیانه زدند و او را زندانی کردند. (به دلیل اینکه کسی که میرباید یا با دیدن مال حریف نفس خود نشده است و یا نیاز شدید باعث شده است جان خود را به خطر اندازد) از سوی دیگر کسی که مورد ربایش قرار میگیرد میتواند بعدا احتیاط کند. قطع دست برای کسی است که قفلی بشکند یا دیواری سوراخ کرده و دزدی کند که امنیت را به صفر میرساند.
و در حدیثی دیگر در همان کتاب امام صادق (ع) میفرمایند: دست مزدور (کارگر) و میهمان را به خاطر سرقت قطع نمیکنند، زیرا امین شمرده شده بودند. (خطا در صاحبکار و میزبان هم بوده است زیرا که میتوانست با اصلاح شناخت خود مانع دزدی شود)
https://eitaa.com/joinchat/3926655028Cf49b5b2ea9