پنجره ای رو به باغ احمدی
سیمای حضرت رسول در آینه ادبیات کودک و نوجوان
یکی از ویژگی های ادبیات کودک و نوجوان، پرداختن به مفاهیم دینی است. ادبیات دینی کودک و نوجوان در دو شاخه داستانی و غیر داستانی، در رسته های مختلفی چون خداشناسی، اخلاق، آموزش احکام، آشنایی با اصول و فروع دین و آشنایی با شخصیت ها و بزرگان دین در بستر ادبیات جاری است . دسته ای از آثار دینی با رویکردی آگاهی بخش و دانش نامه ای تنها برای ارتقای سواد دینی کودک و نوجوان و نیز تفکر او تدوین شده اند و دسته ای دیگر در نظر داشتنذ تا با برقراری ارتباط با کودک، به گونه ای در تربیت دینی و فطرت محور او نقش داشته باشند.
شخصیت و سیره عملی پیامبر اکرم صلوات الله علیه یکی از مضامین اصلی و پر تکرار در ادبیات دینی کودک است. فرهنگ نامه های سبک زندگی پیامبر و آشنایی با خصال او نمونه هایی از ادبیات غیر داستانی است که می تواند مورد توجه باشد. غلامرضا حیدری ابهری در دهه های اخیر یکی از پرکارترین اشخاصی است که به این نوع ادبی توجه داشته و در خلال آثار دینی اش، شخصیت پیامبر را معرفی کرده است. او در کتاب فرهنگ نامه سبک زندگی امامان، محمد مثل گل بود، پیامبر و قصه هایش و پیامبر قصه می گوید، در قالب حدیث و یا روایت و حکایتی کوتاه کوشیده است پیامبر را به مخاطب معرفی کند و راه کارهایی برای زیست اخلاق مدار و محمدی ارائه دهد. گروهی دیگر از فعالان حوزوی با توجه به احادیث موجود از حضرت رسول صلوات الله علیه، در کنار بیان روایت با داستانک ها یا شعرهایی کوتاه، سعی در تببین شخصیت این اسوه نیکوخصال داشته اند. سید محمد مهاجرانی را در این گروه می توان گنجاند و کتاب های حدیث و شعر و قصه و پیامبر عزیز ما نمونه هایی از این نگاه به رسول الله است. در این دسته از آثار از ساحت ادبی کلام کاسته شده و معنا جای شاعرانگی را می گیرد و کمتر اثری را می توان یافت که از هر دو ساحت پر مایه باشد. مرتضی دانشمند، علی شعیبی، محسن نعماء و علیرضا سبحانی نسب از مهمترین شخصیت های حوزوی تولید کننده ادبیات دینی اند که رویکردی آموزش محور دارند.
در شاخه ادبیات داستانی کودک، شیوه پرداختن شاعران و نویسندگان به شخصیت حضرت رسول متفاوت است. تولید کنندگان این آثار کوشیده اند با توجه به ظرفیت ادبیات و در بستر شعر، داستان و رمان، آثاری بیافرینند که در کنار معرفی حضرت محمد صلوات الله علیه، حظ هنری خوبی به مخاطب هدیه دهد. آثار این گروه نیز درگستره وسیعی از معنا و احساس قرار می گیرد . گاه شاعر و یا نویسنده تنها به ابراز بیان عاشقانه و توصیف حضرت محمد به شیوه نعت در ادبیات پرداخته است و گاه از این ساحت کاسته و به بخش الگوسازی غیر مستقیم و آشنا کردن کودک و نوجوان در لایه های عمیق شناختی توجه داشته است. گاهی شاعران در قالب منظومه حکایتی از حضرت بیان کرده اند مثل محمد کاظم مزینانی در کتاب از زبان سوسمار. مزینانی در این کتاب داستان مرد عربی را حکایت مرده است که برای ایمان آوردن به پیامبر، از او تقاضا می کند تا سوسماری که به همراه دارد را به حرف آورد و سوسمار به نبوت پیامبر گواهی و یکتایی خدا گواهی می دهد. و گاهی در قالب فانتزی و داستان به توصیف رویدادی از زندگی حضرت اشاره داشته اند. مثل کتاب پیغامی برای ابر پنبه ای از طاهره ایبد. کتاب «پیغامی برای ابر پنبهای» داستان ابر کوچولویی است که از وقتی به دنیا آمده، منتظر فرشته باران است. او دوست دارد بداند قرار است کجا ببارد. بالاخره فرشته باران میآید؛ اما مأموریتی که برای ابر پنبهای در نظر گرفته، باریدن نیست. ابر پنبهای باید سایهای بشود بر سر پسری به نام محمد (ص) که قرار است در آینده آخرین پیامبر باشد. این کتاب به ماجرای سفر پیامبر اسلام به شهر شام و قرارگرفتن ابر در مسیر حرکت ایشان میپردازد. مضمون این کتاب ها به زندگی، ولادت، نبوت، اخلاق و رحلت پیامبر اشاره دارند و عموما حالت حکایت واره دارند. محمد کاظم مزینانی، جعفر ابراهیمی، محمود پوروهاب، طاهره ایبد، فریبا کلهر، طناز شامانی، مجید ملامحمدی، محمد میرکیانی، مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش، یحیی علوی فرد، شاهین رهنما، معصومه مرادی، حمید هنرجو، سید احمد میرزاده و حسین فتاحی را می توان در این گروه قرار داد.
ادامه دارد...
#معصومه_مرادی
#ادبیات_دینی
https://eitaa.com/moradimasoome
https://eitaa.com/sibenaghd
حضرت محمد صلواتالله علیه در ادبیات کودک و نوجوان
بخش دوم
رمان نوجوان از دیگر شاخه های مهم ادبیات دینی کودک و نوجوان است که در دایره وسیع خود، به شخصیت حضرت رسول نیز توجه داشته است.
به امین بگو دوستش دارم نوشته مریم راهی یکی از این رمان هاست. این رمان به تاریخ صدر اسلام و سالهای پیش از اسلام پرداخته و از دوره زندگی عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر شروع میشود و تا سال هشتم هجری ادامه پیدا می کند. این رمان درباره چهار شخصیت برجسته تاریخ صدر اسلام است که از حامیان پیامبر حضرت محمد (ص) بودند: حضرت عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر، ابوطالب و حمزه دو عموی پیامبر و جعفر بن ابی طالب پسر عموی پیامبر.. رمان به امین بگو دوستش دارم، با دیدن خوابی توسط عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر آغاز میشود، خوابی که در آن هاجر همسر ابراهیم از او درخواست میکند تا تشنگی فرزندش اسماعیل را رفع و او را سیراب کند و وی را به حفر چاه زمزم تشویق میکند.
این قبیل آثار به دلیل گره های داستانی و کششی که دارند مخاطب نوجوان را با خود همراه می کنند و در لایه دوم داستان، اطلاعات خوبی به او می دهند و گاه او را به سمتی خاص رهنمون می شوند بی آنکه نوجوان را نصیحت کرده باشند.
کتاب وقتی دلی از محمد حسن شهسواری از دیگر رمان های جذاب با محوریت رسول الله است. این کتاب روایت مردی زیبا و جذاب است که همه دلها پیش اوست، اما خودش دلش را جای دیگری گذاشته است. مصعب بن عمیر قهرمان این داستان است او مرد جوان، ثروتمند و جذابی از اصحاب پیامبر است که دل تمام دختران مکه را برده و از خانواده ثروتمندی است. در آن زمان شایعهای همواره نقل مجالس کفار بود که در اطراف محمد مشتی فقیر جمع شدهاند. ایمان آوردن مصعب به باعث عصبانیت کفار شده بود چون پدر و مادرمصعب از ثروتمندان مکه بودند و مصعب هم فردی جذاب بود. مصعب بن عمیر قرآن را به زیبایی بسیار تلاوت میکرد وبعدها به اولین قاری اسلام ملقب شد..
کتاب محمد صلی الله علیه و آله کتابی جذاب و خواندنی محمد (ص) اثر ابراهیم حسن بیگی است. هرچند این کتاب برای مخاطب غیر مسلمان نوشته شده اما خواندن آن واقعاً برای مسلمانان هم لذت بخش است. در واقع رمان محمد (ص) به شکل قابل قبول و زیبایی تاریخ اسلام را در 15 بخش معرفی کرده است. راوی در این داستان اول شخص و شخصی یهودی است که در رمان به عنوان یک دانشمند معرفی میشود. شخصی یهودی به نام اسحاق از طرف شورای عالی یهود مامور میشود تا به سمت پیامبر اسلام برود، یا او را کشته یا عقایدش را به چالش بکشد
در سراسر رمان محمد (ص) مخاطب با گزارشهایی روبرو میشود که یک غیرمسلمان از پیامبر مسلمانان میدهد و این گزارشها از شکلگیری اسلام و تاثیر پیامبر بر اطرافیان و دشمنانش نشانه دارد.
از مهم ترین چهره های این نو.ع ادبی می توان به محمدرضا سرشار، داوود امیریان، ابراهیم حسن بیگی و مجید ملامحمدی اشاره کرد.
با بررسی و اشاره گذرا به موارد فوق می توان دریافت که ادبیات دینی کودک از وجوه مختلفی ارزشمند است. اگرچه این نوع ادبی نیز مثل دیگر انواع ادبیات گاه راه را به اشتباه طی کرده و از رسالت اصلی خود دور شده است و یا گاه درگیر تکرار گشته، می تواند از مهم ترین و اثرگذارترین ابزار برای ارتقای سواد دینی و مهم تر از آن تربیت دینی کودکان و نوجوانان باشد . با کمک این نوع ادبی می توان شخصیت پیامبر را به الگویی قوی برای کودکان و نوجوانان تبدیل کرد تا با پیروی از او در عمل و افکار به سعادت دنیا و آخرت برسند و مسیر رشد را به خوبی طی کنند. شعر زیر از غلامرضا بکتاش حسن ختام این یادداشت کوتاه است تا با شنیدن آن، عشق او دوباره در دل هایمان جوانه بزند:
اولین پیامبر
در میان باغ ما
آب و خاک و دانه بود
دومین پیامبر
در میان باغ ما
حضرت جوانه بود
آخرین پیامبر
در میان باغ ما
فکر می کنید کیست؟
آخرین پیامبر
در میان باغ ما
یک گل محمدی است
معصومه مرادی
https://eitaa.com/moradimasoome
https://eitaa.com/sibenaghd
قاصدک آورده است
از تو و باران خبر
گفته امشب میرسی
از مسیری پر خطر
گفته میآیی درست
لحظه سبز اذان
میکنی حال مرا
بهترین حال جهان
میرسی از راه دور
کوچه گلدان میشود
بر لب سجادهها
خنده مهمان میشود
میرسی بر روی ابر
میرسی بر دوش باد
با پرستوهای صلح
با چکاوکهای شاد
ماجرایت ای شهید
قصه بیداری است
تا تو هستی کشورم
روی نقشه جاری است
#معصومه_مرادی
#شعر_نوجوان
#شعر_پایداری
از کتاب خندههای زیتونی
برای شادی روح شهدا صلواتی مرحمت کنید.
پخش شد در هوا
قارقار کلاغ
باز شد نرگسی
گوشهای توی باغ
ابرها آمدند
از مسیری جدید
آبی آسمان
شد سفیدِ سفید
تا هوای زمین
کمکمک سرد شد
تک درخت حیاط
قرمز و زرد شد
مهرماه آمد
مدرسه باز شد
شاپرک شعر خواند
خنده آغاز شد
معصومه مرادی
اول مهرتون مباااارک
دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان
بخش اول
از دیرباز کودکان و نوجوانان، مخاطب بسیاری از حرفها و واگویههای والدین، مربیان و دیگر افراد جامعه بودهاند. کودک از بدو تولد با ترانههای ناز و نوازش و لالاییها و بعدها قصه ها، متلها و افسانهها به عنوان مخاطب کلام بزرگسالان قرار می گیرد و با افزایش سنش، گستره ارتباطی او با دیگران فزونی مییابد و به تبع آن مفاهیم و درون مایه هایی که از ارتباط با بزرگسالان دریافت می کند چه در قالب گفتگو و چه ادبیات، متنوع و فراوان می شود.
شعر با توجه به جذابیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، یکی از مهمترین ابزارهای برقراری ارتباط بزرگسالان با مخاطبان خردسال و کودک در طول تاریخ بوده است. از این رو بسیاری از مفاهیم آموزشی و تربیتی، عاطفی و اجتماعی از این طریق به آنها منتقل میشود.
جنگ و درگیری های نظامی و آزادی خواهانه، از مفاهیمی است که در جوامع مختلف و به دلایل گوناگون از ابتدای تاریخ بشر حضور داشته و به دلیل تاثیر عمیق آن بر جامعه به صورتی خاص در شعر منعکس شدهاست و در گذشته و در دوره های اساطیری، ادبیات حماسی را ساخته است و در حال حاضر از مضامین پر تکرار در حوزه ادب غنایی است.
یکی از بسترهای بررسی مفهوم جنگ در ادبیات، اشعاری است که با درنظر گرفتن مخاطب کودک و نوجوان و دربارهی این موضوع سروده شده است. همزمان و پس از جنگ ایران و عراق پرداختن به مضمون دفاع مقدس در کنار شعر بزرگسال، از مضمونهای مورد توجه شاعران کودک و نوجوان بوده است. آشنا کردن این گروه سنی با موضوع دفاع و ضرورت آن که مهمترین مسئله روز جامعه بود و خانواده ها به شیوه های مختلف با آن درگیر بودند، از همان ابتدای جنگ احساس شد و در شعر شاعرانی چون مصطفی رحماندوست، محمد جواد محقق، قیصر امینپور، جعفر ابراهیمی، علی اصغر نصرتی و ناصر کشاورز انعکاس یافت. با این حال شاعران در دوره های مختلف با توجه به شرایط جامعه و نیز نگرش های مذهبی و ملی خود، به شیوه های مختلفی این مضمون را در شعرهایشان جا داده اند.
ادامه دارد...
#معصومه_مرادی
#ادبیات_متعهد
#ادبیات_کودک
https://eitaa.com/moradimasoome
https://eitaa.com/sibenaghd
دفاع مقدس در آینه شعر کودک
بخش دوم
معصومه مرادی
ستایش دفاع مقدس و قهرمانان جنگ و نکوهش جنگ و پیامدهای آن، دو رویکرد مهم به جنگ در شعر شاعران کودک و به ویژه نوجوان است.
در دوره دفاع مقدس و با توجه به شرایط کشور و درخواست جامعه، بیشتر شاعران کودک و نوجوان، شعرایی مهیج و شورنده و در تقدیس شهادت و مقاومت سروده اندو یا گاه با الگو گرفتن از وقایع عاشورا، به مفاهیمی چون شهید، جانباز، ایثار، ایران، دفاع، آزاده و ... پرداخته اند. در این شعرها به طور عمده یا شهیدی ستوده و یا اگر به نقد شرایط ایجاد شده حاصل از جنگ پرداخته شده، شاعر با پیوند دادن دفاع با دین و قداست آن، این شرایط نابسامان را توجیه کرده است. در اشعار دوره جنگ و مدت کمی پس از آن، ضرورت اطاعت از امام خمینی و بیان ویژگی های این شخصیت تاریخی فراوانی دیده می شود. چرا که یکی از دغدغههای شاعران کودک و نوجوان در ابتدای انقلاب و در دوره جنگ تحمیلی، آشنا کردن کودکان با نسل انقلاب، امام و فعالیتهایی بوده که اندکی پیش از پیروزی انقلاب و نیز زمان پیروزی شکل گرفته است. شاعران با ثبت ویژگی های تاریخی و تفکری آن دوره، کوشیده اند علاوه بر آشنا کردن کودک و نوجوان آن نسل با نسل قبل از خود، ویژگی های دوره انقلاب و جنگ را در شعرهایشان ثبت کند تا اتصال هویتی مناسبی بین نسلهای قبل و بعد ایجاد شود. نگاه شاعران در این شعرها معرفی امام به عنوان منجی برای برقراری صلح در ایران و نیز پرداختن به چهرهی مبارزان انقلاب و جریان اجتماعی آن روزگار است. حمید هنرجو، افشین علا و غلامرضا بکتاش از این دسته شاعرانند
ادامه دارد
eitaa.com/moradimasoome
دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان
قسمت سوم.
با فاصله گرفتن از جنگ و سالهای ابتدایی پس از آن و با شهادت جانبازان و رو دررویی کمتر کودکان در جامعه با افراد جنگزده و نیز بزرگ شدن نسل کودکان جنگ و ورود نسلی که با جنگ هیچ خاطرهای نداشت ، صلح بهعنوان یکی از درونمایههای خاص و جدید در شعر کودک و نوجوان سالهای پس از دههی 60 و 70 نمود ویژهای یافت و شاعران به خرابی ها و ویرانی های حاصل از جنگ توجه بیشتری کردند و کوشیدندمفاهیم صلح پذیری رادر شعر کودک و نوجوان کودک ارائه دهند.
با توجه به تاکید مشاوران حوزه تعلیم و تربیت و نیز روانشناسان و توجه به نظریه های نقد ادبیات کودک و تغییر شرایط جامعه، پرداختن به دغدغههای کودکان و نوجوانان امروز باعث رواج درونمایههای آشتیجویانه در فضای خانواده نظیر جدالهای خانوادگی، جدال درونمدرسهای و کودک و همسن و سالانش، شد و بسیاری از شاعران جز در مواردی محدود و به صورت سفارشی یا برای شرکت در جشنواره ها و استفاده از حق انتشار کتاب با موضوع دفاع مقدس در سازمان ها و نهادها به شعر دفاع مقدس توجه نداشتند و نه تنها به قهرمانی های دلاوران جنگ اشاره نکرده اند که گاهی با دید خسران و تاسف به صورت تلویحی یا مستقیم از کشته شدن جوانان سخن گفتند و یا حتی با نگاهیمنفی از این پدیده در صفحه های اجتماعی خود یاد کردند
بااین حال دفاع مقدس پس از گذشت چند دهه هنوز از مضمونهایی است که با نگاه ویژه و ستایشگرانه در شعر کودک و نوجوان نمود دارد. اگرچه با کمی بررسی میتوان نتیجه گرفت که خوانندگان نهفته در متن این دسته از شعرها بیشتر کودکان و نوجوانانی هستند که دوران کودکی خود را در زمان جنگ گذراندهاند و با جنگ پیوندی عاطفی و خاطرهآمیز دارند و در حقیقت این شعرها ویژه کودکان و نوجوانان امروز نیست.
شاید لازم باشد با الگوسازی قهرمانان جنگ، که نوجوانان و جوانانی از جنس مردم بودند و در بزنگاه حادثه با ایثار و قهرمانی از آرمان هایشان دفاع کردند رویکردی نوین با توجه به مضمون دفاع مقدس در شعر کودک و نوجوان اتخاذ کرد تا از این بستر اثرگذار برای ساختن نسلی شجاع و البته موقعیت شناس استفاده کرد.
معصومه مرادی
https://eitaa.com/moradimasoome
هدایت شده از خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
#در_هوای_کودکی
#انجمن_ادبی_سیب_نارنجی
بافت و متن در ادبیات کودک
با صحبتهای ارزشمند دکتر سعید حسامپور
این گفتگو رو به صورت کامل در لینک زیر ببینید:
https://www.aparat.com/v/y309e77
واگویهای از سر درد تقدیم به آنان که از کودک گفتن دستاویزی برای بالا رفتن از پلههای شهوتشان است.
خوابیدهاند روی زمین سرد و بی صدا
صدها هزار کودک آواره از وطن
مثل شکوفه های شکسته میان باغ
سرخ و سفید، ساکت و خاموش و بیکفن
افتادهاست روی زمین در هجوم باد
یک دستهی بزرگ کبوترنشان صلح
در ازدحام وحشی کفتار صهیونیسم
در زیر پای مدعيان جهان صلح
خون است و داغ و تلخی ننگی بزرگ چون
کودک برای تکتکشان یک وسیله است
اندیشههایشان همه رنگ تظاهر است
ژست و شعار آینهی این قبیله است
ای نان به نرخ روزخوران پر از ریا
دنیای آرزوی شماها چه کوچک است
نفرین به لحظههای سیاه سکوتتان
لعنت به هرچه مدعی درد کودک است
معصومه مرادی
https://eitaa.com/moradimasoome
تو پیروز بودی
آنچنان که خدا وعده داده بود
و پیروز هستی
آنچنان که خدا وعده داده است
که ان حزب الله هم الغالبون
تو
ای دلشورهی مبهم روزهای مقاومت
ای امتداد سروهای ایستاده در خون
ای معنی زیتونهای تکیده بر خاک
نصرتی از جانب خدا بودی برای دلهای بیتاب کودکان بیخواب
تو پشتوانهی لبخند زنان بودی در هجوم موشکهای صهیونیسم
اصلا تو خود لبخند خدا بودی بر خاکهای تفتیده
تو ای نور
ای نور ممتد و جاری
ای سپید پیشانی ابرو گشاده
ای دلیر
ای خیبرگشای صفشکن
ای یاری وعده داده شده
ای نصرالله
تو را کجا میتوانم ببویم
در خاک
در آتش
یا در جگر سوختهای که رنگ باران دارد
آه
چه میگویم سید
دیگر دلم هم برای از تو گفتن دل و دماغ ندارد
چه میگویم سید
بیتو خواب کودکان غزه چگونه خواهد بود؟
بیتو لبنان چگونه عروس خاورمیانه خواهد ماند.
بیتو لبخند چگونه معنا میشود..
ای مرد روزهای مقاومت و ایثار
درنگی
مرا باخود ببر که دیگر
زیستن در این آلوده خاک خونریز برایم بیمعنی است.
یا نصرالله
بدیهههای بی اختیار
هدایت شده از دکتر احسان (محمد مهدی رضائی)
🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧
وإذا تركت أخاك تأكله الذِّئاب
فاعلم بأنَّك يا أخاه ستُستَطاب
🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧
ويجيء دورُك بعده في لحظة
إن لم يجئْكَ الذِّئب تنهشكَ الكلاب
🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧
إن تأكلِ النِّيرانُ غرفةَ منزلٍ
فالغرفة الأخرى سيدركها الخرابُ
للشاعر الكبير: #أحمد_مطر
🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧
اگر برادرت را به حال خود رها کنی تا گرگها طعمهاش کنند،
پس بدان: تو نیز -که برادر او هستی- [برای گرگها] مطلوب و خواستنی خواهی شد!
و یک لحظه پس از او نوبت تو نیز خواهد رسید،
اگر گرگ به سراغت نیاید، سگها تو را خواهند درید.
اگر آتش، یک اتاق از خانهای را بسوزاند،
اتاق دیگر نیز طعمه ویرانی خواهد شد!
#طوفان_الأقصى
🇵🇸🇮🇷🇮🇶🇱🇧
@dr_ehsan1980
تا ظهور...
پرچم از دوش ما نمیافتد
ما همه بچههای میدانیم
با بدیها هميشه در پیکار
با گل نور دوست میمانیم
پرچم از دوش ما نمیافتد
متحد ایستاده، یکرنگیم
در دفاعی بزرگ پیروزیم
آریو برزنیم میجنگیم
دشمن ما اگرچه میترسد
ترس در قلب ما ندارد راه
وارث سید شهیدانیم
مثل قاسم شبیه عبدالله
عاقبت در سپاه سبز ظهور
قدس را میکنیم ما آزاد
با تلاش شبانهروزیمان
میشود کل این زمین آباد
#معصومه_مرادی
به مناسبت روز همبستگی با نوجوانان فلسطین.
مشت های پدر گره شده بود
اشک در چشم مادرم پر بود
از خبرهای جنگ می گفتند
کودکی زیر سنگ و آجر بود
کودکی مثل من ، شبیه شما
با همان کوله دبستانش
با همان دفتری که پیدا کرد
تیم امداد زیر دستانش
او فقط فکر مشق هایش بود
اصلا او با کسی که جنگ نداشت
یک مدادِنوکی پنج دهم
داشت ، آری، ولی تفنگ نداشت
میثم یاوری.
هدایت شده از پرویزن
"اطلاعیه"
صاحبان این تصویر مجرمند
در "سِفر تثنیه" نامی از آنان به میان نیامده است
راویانِ "لاویان"، سخنی از آنان نگفتهاند
یوم السبت را ماهی نگرفتهاند
صاحبان این تصویر مجرمند
در اورشلیم زاده نشدهاند
نسبشان به ارض موعود نمیرسد
آینههای عبرتند
که به عبری سخن نمیگویند
صاحبان این تصویر مجرمند
چون هالهی هولوكاست بر سرشان نمیدرخشد
خون ارمیا را از نزدیک مزمزه نکردهاند
به گوسالهی سامری توسل نجستهاند
و بهانههاشان،
رنگ گاو زرد ندارد
به آن کودک بالای تصویر نگاه کن:
او یک گناهکار است
ناحیهناحیهی مدیترانه را نفس کشیده است
و خندهاش
رنگ و بوی ضاحیه دارد
او مجرم است
که لبنان زاده شده است
و در مزارع زیتون بازی کرده است
آن مرد را ببین:
او جنایتکار است:
به منشور سازمان "سکوت" پایبند نبوده است
و با "شورای ناامنی" رابطهی خویشی ندارد
صاحب این تصویر یک تروریست است
چون آنگونه نیست که باید باشد:
چون خمرههای نفت
چون یابوهای آنسوی خلیج
چون گوسفندهای مزارع رقص شمشیر
چون مفتیان مفتخور الازهر
آن زن یک تروریست است
مقنعه میپوشد
و نماز را به جماعت میخواند
و گاه
به پیادهروی اربعین میرود.
صاحبان تصویر فوق تروریستند
و نامشان در فهرست تحریم آمده است:
نامشان حرام و خونشان حلال
حلالِ بمبهای سنگرشکن
حلالِ هواپیماهای جاسوسی
حلال ِخاخامهای خام
حلال تانکهای ضدنفر
و همه باید بمیرند
چون شیطان بزرگ خواسته است
و بعضیها:
اینگونه تصمیم گرفتهاند
#محمد_مرادی
#لبنان
#ضاحیه
#حقوق_بشر
#بیروت
https://eitaa.com/mmparvizan