حتما خیلی از شما هم برای تمرین جملهنویسی با دانشآموزان دچار مشکل شدهاید.
حتما دیدهاید که بیشتر دانشآموزان برای نوشتن جملههای تازه خلاقیت کافی ندارند و یا از جملههای ساده و یا بسیار کوتاه استفاده میکنند.
برای کمک به افزایش خلاقیت آنها و بهبود جملهسازی میتوانید به صورتهای متفاوتتری با دانشآموزان تمرین کنید.
به عنوان مثال این بار به جای استفاده از یک کلمه، از کودک بخواهید با دو کلمه جملهسازی کند.
سعی کنید از دو کلمه در ظاهر بیربطتر برای تمرین استفاده کنید.
با این کار کودک میکوشد افق نگاهش را گستردهتر کند و یا از خلاقیت بیشتری برای ساخت جمله استفاده کند.
مثلا از کودک بخواهید با دو واژه
خودکار و گربه
ابر و رشته
هویج و میمون
کفش و توتفرنگی جمله بسازد.
کفش من مثل توتفرنگی قرمز است.
کیک توتفرنگی من مثل کفش است.
آنها را برای یافتن ارتباطهای تازه بین کلمات تشویق کنید.
حتما در این تمرین به سوژههای خوبی برای نوشتن خلاق خواهید رسید.
با نوشتن حال خوب را تجربه کنید و آن را به کودک نیز منتقل کنید.
معصومه مرادی
رشد و تربیت کودک با ادبیات
هنر نوشتن خلاق
تمرینهایی برای جملهسازی
https://eitaa.com/moradimasoome
https://eitaa.com/sibenaranjikoodak
ما امروز این تمرین رو سر کلاس انجام دادیم و رسیدیم به مرداب موزی در ادامه تصویر فعالیت دانشآموزان کلاس دوم را ببینید
کوهها برای حفظ خاک ما
سخت و با اراده ایستادهاند
رودها سمت وسعت خلیج
صبح تا غروب
شام تا سحر
عابران پیچهای سخت و درههای تنگ
یا مسافران قرنهای جادهاند
مثل آن کبوتران ممتد سپید
مثل لالههای سرخ
مثل سروهای سبز
که صبور و ناگزیر
طعم زندگی، رنگ ایستادگی به خاک دادهاند.
راستی رفیق...
تو بگو
ما برای آب و خاک
ما برای سرزمینمان چه کردهایم؟
اشکها
پاسخی برای این سؤال سادهاند...
معصومه مرادی