eitaa logo
نوبرانه... معصومه مرادی
78 دنبال‌کننده
763 عکس
67 ویدیو
23 فایل
مکانی برای مطالعه شعرها، نوشته‌ها و نقدهای معصومه مرادی. شاعر و نویسنده کودک و نوجوان #معصومه_مرادی ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
یک عاشقانه متفاوت و جذاب... با روایتی رمزآلود از جمشید خانیان.📔📔
اولین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی ویژه‌ی مربیان و فعالان حوزه‌ی کودک: 🎬با اکران و تحلیل مستند "پدیده‌ی فنلاند" (روایتی از تحلیل نظام آموزشی در فنلاند و مقایسه آن با نظام آموزشی آمریکا) 👤تسهیلگر: دکتر محمدمهدی منتصری پژوهشگر مهمان در دانشگاه یواسکلا فنلاند و مدرس دانشگاه 📅زمان: چهارشنبه، ۱۸ مرداد: ساعت ۱۷:۳۰الی ۱۹:۳۰ 📍مکان: بلوار زرهی، روبروی پارک قوری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سالن اجتماعات ⏳مهلت ثبت‌نام: سه‌شنبه ۱۷ مرداد لینک ثبت‌نام: : https://survey.porsline.ir/s/bDAw73cG "ظرفیت محدود" کانال اطلاع‌رسانی ایتا: @farskoodaki
هدایت شده از پرویزن
"دو کوچه تا نیما" درآمدی بر جریان‌شناسی شعر مشروطه/ محمد مرادی تحلیلی بر زبان و خیال و ساختار شعر مشروطه و معرفی شاعران: و ... به بهانه‌ی سالروز مشروطه (۱۴ مرداد ۱۲۸۵) @mmparvizan
غلامرضا بکتاش از شاعرانی است که این‌ روزها پرکارتر از همیشه با انتشار اشعار کودک و نوجوانش، خود را در معرض نقد و داوری قرار داده است. در این مجال کوتاه کتاب مورچه‌زحمت کش است او به ویژه از نظر زبان بررسی می‌شود. کتاب مورچه زحمت‌کش است نخستین‌بار در سال ۱۳۹۳ در ۵۰۰۰ شماره توسط نشر سوره‌مهر منتشر شده است. این کتاب دربردارنده‌ی ۱۳ شعر و برای گروه سنی الف و ب و به اعتقاد من ب و ج است. قالب این اشعار چهارپاره با فراوانی ۱۱ عدد و سه‌پاره با فراوانی ۳ عدد است و از نظر وزنی اشعار در ۶ وزن از دو بحر رمل و هزج سروده شده‌اند. از ویژگی‌های همیشگی اشعار غلامرضا بکتاش تلاش برای کشف مضمون‌های تازه و استفاده از ضرب‌المثل‌ها و عبارات عامیانه‌ی رایج در زبان است که این ویژگی در این مجموعه نیز در شعرهای گوناگون دیده می‌شود. آنچه درباره‌ی اشعار بکتاش قابل توجه و تامل است عدم توجه او به بایدها و نبایدهای دستور زبان فارسی است. بسامد اشتباه و سهل‌انگاری زبانی در آثار بکتاش بالاست به قدری که می‌توان آن را از ویژگی‌های سبکی آثار او به حساب آورد.(!) برخی از این سهل‌انگاری‌ها در کتاب مورچه زحمت‌کش است در ادامه آمده است. -حذف انبار تو پر است از سیر تا پیاز درهای لانه‌ات همواره باز باز(است)(صفحه ۸) در این شعر فعل حذف شده است. در شعر زیر نیز شاعر مفعول فعل متعدی را حذف کرده است: مورچه با شاخکش سخت درو می‌کند در این بیت مشخص نیست که مورچه چه چیزی را درو می‌کند. اگرچه در بیت بعد به گندم و جو اشاره شده اما این اشاره در جهت تکمیل جمله‌ی ناقص قبل نیست. -عدم تطبیق زمان فعل با جمله یک خانه ساختی(ساخته‌ای) با نظم و احتیاط بی‌هیچ نقشه‌ای در گوشه‌ی حیاط(صفحه۸) در شعر بی‌هیچ نقشه‌ای کل روایت شعر در زمان حال اتفاق افتاده است و بهتر است برای فعل ساختن به دلیل استمرار حضور خانه از فعل ماضی نقلی استفاده شود. در شعر پرنده بی‌خیال است این اشتباه دستوری آشکارتر دیده می‌شود: سر پرنده خورده به میله‌ی قفس باز برای او قفس هست همیشه دردسر ساز بخاطر صدایش پرنده در قفس بود بخاطر صدایش بدون هم‌‌نفس بود (صفحه ۲۱) شاعر به ضرورت وزن از فعل گذشته‌ی بود به جای است استفاده کرده و در بند بعد دوباره از زمان مضارع بهره برده است. در شعر لواش ماه صفحه‌ی ۲۹ کتاب، زمان تمام افعال در تمام بندها گذشته است اما در بند آخر زمان حال آمده است که با منطق زمانی شعر سازگاری ندارد: سفره نان نداشت ناگهان خدا در شبی سیاه نان تازه پخت در تنور شب با خمیر ماه نیمه‌های شب شد خمیر ماه مثل یک لواش گاز می‌زند از لواش ماه آسمان خراش بدیهی است که فعل باید زد باشد چرا که زمان اتفاق افتادن در گذشته کامل است و می‌زند نشان‌دهنده‌ی استمرار تا زمان حال دارد.   در شعر مورچه زحمت‌کش است (صفحه‌ی ۳۰)نیز در بند اول و سوم فعل حال و در بند میانی از فعل گذشته استفاده شده است. -عدم تطبیق قید با فعل قیدها برای تکمیل و تاکید کردن یک صفت یا مسند یا فعل می‌آیند پس ضروری است که این کلمات با یکدیگر همسانی زمانی داشته باشند. در شعر زیر قید هنوز که برای زمان حال کارامد است برای فعل گذشته آمده است: آفتاب‌گردان هنوز زندگی را دوست داشت(دوست دارد) صفحه‌ی ۲۳. علاوه بر موارد یاد شده توجه به نکات زیر نیز خالی از لطف نیست: -حشو : در بند زیر شاعر به دلیل ضرورت وزنی ضمیر منفصل را دوبار آورده است که بهتر بود در بیت دوم ضمیر متصل ش می‌آمد: او که نور صورتش آفتاب داغ بود سرنوشت شور او تخمه‌های داغ بود (صفحه‌ی ۲۲) دربیت زیر نیز شاعر به اشتباه جمع مکسر را جمع بسته است: قور قور درخت کوچه دارد جواهرات انگور (صفحه‌ی ۱۴) یادآوری این نکته ضروری است که جواهر جمع مکسر جوهر است و نیازمند جمع بستن مجدد نیست. همچنین به جاست برای جمع‌ بستن واژه‌ها در زبان فارسی از علامت‌های جمع فارسی یعنی ان و ها استفاده شود. جدای بحث‌های دستوری می‌توان به دو نکته در شعرهای بکتاش اشاره کرد. اول آنکه به نظر می‌رسد در بسیاری از شعرهای شاعر، مخاطب نهفته درمتن خود اوست. بکتاش مفاهیم بزرگسالانه را در برخی شعرها با کمک زبان و بیان کودک می‌سراید و مخاطب اشعارش کودکان نیستند و نمی‌توانند به خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. دومین مورد عدم ارتباط عمودی در برخی از شعرهاست. گاهی شاعر آنقدر درگیر مضمون‌سازی می‌شود که به ارتباط ابیات با هم و ضرورت آن در نگاه کودک توجه ندارد و روابط علّی و معلولی و منطقی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال در شعر درخت کاج، شاعر ابتدا خود را شاگرد درخت کاج معرفی می‌کند اما در بند دوم خود را خیاط می‌داند و برگ درخت کاج را به دلیل شباهتش با سوزن وسیله‌ی مورد استفاده‌ی خود می‌داند و در انتها نقش شاگردی و استادی شخص با درخت کاج معلوم نمی‌شود. این اتفاق در شعر کلاغ خوش‌نویس است هم می‌افتد 👇👇👇👇
در این شعر در سه بند اول شاعر به توصیف کلاغ بانگاهی هنرمندانه و به صورت مخاطب قرار دادن این پرنده می‌پردازد اما ناگهان در بند پایانی مخاطب تغییر می‌کند که این دریافت برای کودک دشوار است: نگو که دفتر من چرا همیشه خیس است مگر خبرنداری کلاغ خوش‌نویس است.(صفحه‌۳۲) به راستی چه کسی می‌پرسد دفترش خیس است و خیس بودن دفتر کسی چه ارتباطی به خوش‌نویسی کلاغ دارد.(به ویژه با توجه به مخاطب کودک گروه سنی الف و ب!) با این حال در این مجموعه، شعر جعبه‌ی ابزار دست هم از نظر مضمون و هم زبان و هم مخاطب سلامت کلام دیده می‌شود و یا شعرهای آرزو ، سرنوشت شور و مدال افتخار خواندنی و ستودنی است.
تن آن کُشته بنازم که پس از کُشته شدن سر خود گیرد و اندر پی قاتل برود .‌‌‌‌.. 🚩شب شعر عاشورایی "بیرق" در آستانه سالروز شهادت حضرت علی بن حمزه(ع) 🔻فیض کلام: حجت الاسلام وحید عیدی خراسانی 🔺باحضور و شعرخوانی : حاج احد ده بزرگی‌ | محمد مهدی سیار میلاد عرفان پور | نفیسه سادات موسوی و سایر شاعران جوان و نوجوان بیرق حسینی 🔷سه شنبه ۱۷ مرداد ماه 🔹ساعت ۲۰ 🔷حرم مطهر حضرت علی بن حمزه(ع) 💠حلقه نوجوانان شب شعر عاشورا
🔆کارگروه کودک ونوجوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین برگزار می نماید؛ 🔰سومین گردهمایی فعالان کودک ونوجوان اربعین 🔰 ✅اهداف: شناسایی و سازماندهی فعالان جانمایی در موکبهای ایران وعراق 💎مزایا: صدور حکم تبلیغی برای مبلغین پشتیبانی اقلام فرهنگی ⏰زمان: یک شنبه ، ۲۲ مرداد، ساعت ۸صبح 🏢مکان: قم خیابان ۷۵ متری عمار یاسر ، خیابان شهید قدوسی، ساختمان بعثه مقام معظم رهبری 💥جهت شرکت در گردهمایی به آیدی @koodakarbaeen در پیام رسان ایتا پیام دهید. 🍃کارگروه کودک ونوجوان کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین حسینی🍃
سید محمد مهاجرانی در کتاب باغ سبز نماز در ۱۴ قطعه شعر، ضرورت توجه به نماز و شیوه‌ی صحیح وضو گرفتن و خواندن یک نماز دو رکعتی را با جزییات به کودکان آموزش داده است. اشعار همه در قالب چهارپاره‌های سه بندی و چهاربندی سروده شده‌ و برای خانواده‌هایی که اصرار دارند شیوه‌ی صحیح نمازخواندن را به کودکانشان بیاموزند گزینه خوبی است چرا که شاعر کوشیده است با کمک گرفتن از موسیقی که مورد علاقه‌ی کودکان است، به صورت مبسوط، اصول اولیه و ساختار نماز را توضیح دهد. با تمام ویژگی‌های خوب یاد شده، این مجموعه چون بسیاری از مجموعه‌های شعر دینی به ویژه شعرهای آموزشی با کاستی‌هایی رو به رو است: ● در بسیاری از قسمت‌های شعرها دو دستگی زبانی(بین زبان محاوره‌ای و رسمی) دیده می‌شود که این نقص در  مجموعه‌های سید محمد مهاجرانی فراوانی بالایی دارد. ●اشکال‌های دستوری همچون حذف رای مفعولی و حذف ضمایر و دیگر اجزای جمله از دیگر معایب این مجموعه است. ● جنبه‌ی بالای آموزشی اشعار از شاعرانگی آن‌ها کاسته و آن‌ها را در برخی موارد تبدیل به نظم کرده است. ● در شعر گلی برای تو در بند سوم وزن شعر با سایر بندها تفاوت دارد. البته در برخی از شعرهای دیگر نیز قسمت‌هایی اضافه بر وزن عروضی آمده است که با تغییر شیوه خوانش از زبان رسمی به زبان محاوره، این عیوب برطرف می‌شود. ● تکرار قافیه‌های مشابه، عدم استفاده هنری از قافیه و انتخاب اشتباه کلمات قافیه از نظر سلامت، از دیگر مشکلات این مجموعه است. ●در شعر حمد و سوره، تشبیه رنگ سجاده به رنگ برگ کاهو که به ضرورت قافیه‌ی آهو آمده است از زیبایی سخن کاسته است. نشر جمال این مجموعه را در سال ۱۳۹۲ منتشر کرده است. شعر زیر از این مجموعه انتخاب شده است: برای هر نمازت به سوی قبله رو کن اگر بلد نبودی بگرد و پرس و جو کن قبله‌ی ما کعبه است خانه‌ی پروردگار که دور آن می‌گردند با شور و شوق بسیار نگین شهر مکه وَ قبله‌ی زمین است خانه‌ای که همیشه تو قلب ماست همین است. معصومه مرادی باشگاه کتاب کودک و نوجوان سیب نارنجی
۱۸ مرداد روز شهدای مدافع حرم. از کتاب با پرستوهای صلح. برای شادی روح شهدا صلوات
نام‌شناسی شخصیت در داستان‌های سه‌تار جلال آل احمد چکیده قدرت همذات‌پنداری مردم با قهرمانان داستان‎ها بسیار زیاد است. قهرمانان داستانی همان اشخاص جامعه‌‏اند و مخاطب در خوانش اثر، خود را در جایگاه قهرمان می‎بیند؛ از این‌رو تحلیل شخصیت‎ها و قهرمانان داستان‌ها ضروری است. یکی از روش‎های شناخت بهتر قهرمانان داستان، نام‌‏شناسی شخصیت‎ها است. نویسنده با استفاده از نام‌‏های مختلف، داستان و یا شخصیت‎های داستان را معرفی می‎کند. شناختن شخصیت‎های کنشگر در اثر، به نوبه‌‏ی خود به شناسایی لایه‎های درونی اثر، کمک می‎کند از این‏‌رو نام‎شناسی کاربردی اساسی در تحلیل و نقد داستان دارد. هرچند داستان‌نویسی در ایران و ادبیات فارسی سابقه‎ای طولانی ندارد، در قرن اخیر نویسندگانی در این حوزه فعالیت کرده‎اند. جلال آل احمد در شمار این نویسندگان قرار می‎گیرد. از آن‎جهت که جلال از نویسندگان صاحب سبک ایرانی است و ایدئولوژی‎های خاصی دارد، نام‎شناسی شخصیت‎های داستانی او در تحلیل داستان‎هایش بسیار پراهمیت است. در این مقاله سعی شده است که به نام‏‌شناسی شخصیت‎های داستانی در مجموعه‌‏ی سه‏‌تار‌‏ پرداخته شود. کلیدواژه‌ها سه تار؛ جلال آل احمد؛ نام‎شناسی؛ شخصیت معصومه مرادی/محمود کمالی_ اصل این مقاله را در نشریه مطالعات داستانی دوره‌۵ می‌توانید ببینید http://pl.journals.pnu.ac.ir/article_3729.html
آرامش عجیب دلم هستی در لحظه‌های پرتنش و تاریک...