مصابره اگر در برابر رقيب باشد، به معناي استقامت در قبال پايداري طرف مقابل است، و اگر در كار خير جمعي باشد، يعني كمك به صبر ديگران، ترميم ناشكيبائي يكديگر به حلم و بردباري خود، با هم صبر كردن و صبرها را روي هم قراردادن و ضعف هاي فردي را با توان جمعي ترميم كردن، چنان كه «مرابطه» نيز مشابه همين معنا را دربر دارد.
تفسیر تسنیم ح ۱۶ ص ۷۷۰
فرق مصابره و تواصي به صبر
++======++
كلمه (اصبِروا) گرچه به صيغه جمع است، هيئت مفاعله ندارد و امري تحليلي است؛ مانند (أوفوا بِالعُقود)[1] و (أقيموا الصَّلاة)[2]؛
يعني هر كسي موظّف است به پيمان هايش وفا كند و هر كس بايد نمازش را بر پاي دارد، پس (اصبِروا) يعني هر كس موظّف به صبر است؛ امّا (صابِروا) كه هيئت مفاعله دارد، به معناي «با هم صبر كردن» است، پس در امتثال امر آيه مورد بحث: (اصبِروا وصابِروا)، انسان موظّف است همان طور كه قبلاً بيان شد در كارهاي فردي صبر انفرادي پيشه كند و در كارهاي اجتماعي نيز با ساير همنوعان خويش صبر كرده و ضعف ديگران را با صبر خود جبران كند، چنان كه ضعف او نيز با صبر ديگران جبران خواهد شد.
تواصي به صبر نيز «يكديگر را به صبر سفارش كردن» است؛ مانند تواصي به حق كه يكديگر را به عقيده حق فراخواندن است. تواصي به حق و تواصي به صبر در كنار ايمان و عمل صالح قرار گرفته است.[3]
فرق (صابِروا) با (تَواصَوا بِالصَّبر)[4] اين است كه (صابِروا) دستور عمل به صبر را به خود مخاطبان مي دهد و (تَواصَوا بِالصَّبر) به معناي توصيه و صدور فرمان صبر به يكديگر ..
تذكّر: صبر اگر در برابر مصابره واقع شود صبر انفرادي است؛ ولي اگر مطلق باشد، مانند تواصي به صبر، شمول آن نسبت به صبر جمعي محذوري ندارد.
-----------------
[1]ـ سوره مائده، آيه 1.
[2]ـ سوره بقره، آيه 43.
[3]ـ در سوره مباركه «عصر» براي رهايي از خطر خسران چهار ركن ذكر شده است: 1. اعتقادات صحيح. 2. اعمال صالح. 3. سفارش به حق كه همان اعتقادات صحيح و اعمال صالح است. 4. سفارش به صبر و مصابره كه خود از اعمال صالح فردي و جمعي است.
[4]ـ سوره عصر، آيه 3.
**{تسنيم، جلد 16، صفحه 778}
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 حجتالاسلام والمسلمین صلح میرزایی، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری به پویش #ایران_همدل پیوست
▫️"بنده به نیابت از شبکه تربیتی صالحین استان تهران از طرف استادیاران، سرمربیان، مربیان و سرگروهها و آحاد برادران و خواهران بسیجی که در این شبکه هستند، اعلام میکنم که همه ما به این پویش خواهیم پیوست."
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت:
6037998200000007شماره شبا:
Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14* پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222🔹۳- کمکهزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222@irane_hamdel
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌️ پشت پرده ویلچر نشینی ظریف
سریال حیوانات سیاسی در سال ۲۰۱۲ توسط آمریکا ساخته شد و در اون نشون دادن نماینده ایران برای مذاکره به سراغ آمریکاییها میره، اما نکتهای که وجود داشت نشستن نماینده ایران بر ویلچر بود! در واقع فیلم میخواست نشون بده تحریمها ایران رو فلج کرده و چارهای جز مذاکره ندارن. چند ماه بعد و در سال ۲۰۱۳، محمدجواد ظریف با ویلچر به ژنو رفت تا با غربیها مذاکره کنه!!
فلسفه تشکیل جبهه مقاومت و حمایت از آن از مومنان و هموطنان میهندوست انتظار میرود به عنوان بخشی از جهاد و دفاع مقدس اسلامی در تبیین و بسط تفکر اسلامی جهاد و مقاومت برای عموم مردم عزیز تلاش نمایند؛
1- از نگاه الهی مسلمانان برادر هستند و حمایت و دفاع از مومنان تکلیف الهی است(حجرات/10، نساء/75)
2- از نگاه انسانی نوع دوستی و دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم و تلاش در جهت رفع ظلم جزئی از فطرت و غیرت انسانی است . (بنی آدم اعضای یک پیکرند... تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی )
3- از نگاه یک موجود زنده که غریزه دفاع از خود را دارد، رژیم صهیونیستی و حضور امریکا در منطقه تهدید علیه امنیت و تمامیت کشور ما و منطقه است و حیات نحس و نجس 76 ساله این رژیم نامشروع و سابقه جنایات و اشغالگری این دو رژیم چیز پنهانی نیست. آنان برای خود متحد و نیرو جمع کردهاند. جبهه مقاومت نیز همسایگان و همفکران و متحدین کشور ما هستند برای مواقع خطر و این را در عمل و میدان ثابت کردهاند و میکنند.
4- رسالت اسلام امت سازی است و جبهه مقاومت گامی در جهت آن ؛
امام خامنهای دامت برکاته اخیرا فرمودند: از مهمترین کارهای حضرت رسول (ص) امتسازی بود. خواص دنیای اسلام انگیزه برای امتسازی تقویت کنند. محمد نظری
کانال مصابره
https://eitaa.com/mosaberh_nazari
أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ (39)
به كسانى كه جنگ بر آنان تحميل شده ، رخصت [ جهاد ] داده شده است ، چرا كه مورد ظلم قرار گرفته اند ، و البته خدا بر پيروزى آنان سخت تواناست .(حج، 39)
« اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خاندان شما و اموالى كه گرد آوردهايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مىداريد ، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوستداشتنىتر است ، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را [ به اجرا در ] آورد . » و خداوند گروه فاسقان را هدایت نمىكند .
خداوند متعال جهاد با مال و جان را تجارتى نجاتبخش از عذاب دردناك برشمرد و کوتاهی در جهاد در راه خدا و برای نجاتِ مردان و زنان و كودكان مستضعف نکوهش فرمود مستضعفانی كه مىگويند: « پروردگارا ، ما را از اين شهرى كه مردمش ستمپيشهاند بيرون ببر ، و از جانب خود براى ما سرپرستى قرار ده ، و از نزد خويش ياورى براى ما تعيين فرما
مردم عزیز و غیور و شرافتمند ایران اسلامی ، بیش از یک سال است که رژیم سفاک و بیرحم صهیونی با حمایت همه جانبه شیطان بزرگ و اروپای مدعی تمدن و آزادی و حقوق بشر بیش از 44 هزار انسان بیگناه که بیش از 70 درصد آن زنان و کودکان هستند قتل عام نموده است. رژیمی که رسما و علنا ایران اسلامی را تهدید میکند.
مردم عزیز سکوت و بی تفاوتی برابر این همه جنایت هم خلاف اسلام و هم خلاف وجدان انسانی و خلاف امنیت ملی است.
لذا نظام مقدس اسلامی و مردم عزیز ایران اسلامی با تمام افتخار از مظلومان فلسطین و لبنان حمایت کرده و میکند.
قاطبه امت عزیز اسلام و ایران به همراه نظام اسلامی و امام امت در این راه ثابت قدم و محکم هستند هم برای خدا و قیامت هم به اقتضای فطرت و وجدان انسانی و هم بخاطر تهدید امنیت امت اسلام و ایران اسلامی توسط جلادان صهیونی؛
"زندگی در این است که بمیرید اما غالب و قاهر و پیروز ، و مردن در اینست که زنده باشید اما مقهور و مغلوب و تو سری خور" حضرت امیر (علیه السلام- خطبه 51)
و باز از حضرت امیر (علیهالسلام)"به خدا سوگند، به هيچ قومى در خانههايشان مورد هجوم نگشتند مگر آنكه زبون خصم گشتند.(خطبه 27).. با توجه به مجموعه شرایط جبهه مقاومت و حملات ددمنشانه جلاد صهیونی و تاکیدات مکرر امام بصیر و حکیم و شجاع امت حضرت امام خامنهای دامت برکاته چند بار حکم شرعی به وجوب جهاد و حمایت ممکن از فلسطین و لبنان فرمودند.
محمد نظری
@mosaberh_nazari
آیا مرگ بر ضد ولایت فقیه یعنی مرگ بر مخالف فقهی ما ؟
اولا کسی که نظر علمی، فقهیشان مخالف باشد لزوما ضد نیست
ثانیا به نظر می رسد برخی قدما که مخالف بودنداحتمال چنین مساله ای اصلا در مخیلهشان نمی گنجیده است.
چرا که وقتی بیشتر مردم و طواغیت زیربار ولایت انبیای الهی علیهم السلام و معصومین نرفته اند چگونه زیر بار جانشینان آنان بروند ؟
ثالثا به فرمایش حضرت امام ره ولایت فقیه چیزی است که تصور آن موجب تصدیق آن میشود یعنی خیلی بدیهی است و آن ولایت فقه و عدالت یعنی قانون خداوند سبحان است. لذا منکران اصلا موضوع را متوجه نمی شوند.
رابعا ولایت فقیه مساله فقط فقهی نیست و مساله اعتقادی است حال اگر کسی شبهه داشت و موضوع برایش حل نشد که مستضعف است اما وقتی ضرورت و تشریع آن برایش حل شد انکار آن موجب کفر است. مثل انکار ضروری دین...
نقطه مقابل ولایت فقیه ولایت طاغوت است .. و قد اُمِروا اَن یَکفروا به. نساء ۶۰
محمد نظری
#مصابره
https://eitaa.com/mosaberh_nazari
مجله / صباح / بهار و تابستان 1381، شماره 2 و 3
اعتقاد به ولایت فقیه
تعداد بازدید : 5299 تاریخ درج : 1390/08/08 نویسنده: محمد نظری
آیا اعتقاد به ولایت فقیه واجب است؟ آیا در این زمینه، آیاتی در قرآن وجود دارد؟
هر چند مسلّم است که خداوند تبارک و تعالی برای فقیه، ولایت قرار داده است،(محمد مؤمن، مجله ی حکومت اسلامی، سال اول، ش 2، ص 9)
ولی چون یک امر لازم اعتقادی نیست، لزومی ندارد مردم به عنوان جزیی از اصول مذهبی به آن اعتقاد داشته باشند.
ولی فقیه، جانشین امام معصوم(علیهم السلام) است که امامت آن امام معصوم(علیه السلام) نیز در شمار اصول مذهب است نه اصول دین. اندیشمندان اسلامی هنگام طرح مسأله ی ولایت فقیه به عنوان مسأله ای کلامی که فعل و جعل پروردگار است، به نیابت فقیه از امام معصوم(علیه السلام)نظر داشته اند، نه این که ولایت فقیه را در حدّ توحید و نبوت در شمار اصول دین یا هم پای امامت، در شمار اصول مذهب بدانند..( ولایت فقیه، عبدالله جوادی آملی، ج 78، ص 351.)
گفتنی است اگر ولایت فقیه با برهان برای کسی ثابت شود و او پس از ثبوت برهانی این مسأله و قطعی بودن استناد آن به شارع مقدس، آن را انکار کند، همان حکم انکار ضروری دین را دارد. البته باید دانست که انکار ضروری دین با انکار توحید یا نبوت تفاوت دارد. این انکار مستلزم انکار یکی از آن ها است و انکار آگاهانه ی یکی از ضروریات دین، به خروج از دین خواهد انجامید. بنابراین، صرف ثبوت ولایت فقیه و وجوب ایمان قلبی به آن و لزوم تعهّد عملی در برابر آن، سبب نمی شود این حکم، همتای توحید، نبوت و معاد و مانند آن ها باشد.(همان، ج 78، ص 352.)
نتیجه ی این سخن آن است که:
1. باور داشتن به ولایت فقیه، واجب نیست.
2. ولایت فقیه نیابت از امام معصوم(علیه السلام)است.
3. اگر ولایت فقیه بر کسی ثابت شود، اعتقاد به آن واجب می شود. هنگامی که اعتقاد به آن واجب شد، انکار آن اگر به انکار امامت برگردد، به خروج از مذهب شیعه و اگر به انکار نبوت یا یکی از اصول دین برگردد، به خروج از دین می انجامد. البته چنان که خواهد آمد، پیروی از ولی فقیه در هر حال واجب است.
محمد نظری
#مصابره
https://eitaa.com/mosaberh_nazari