eitaa logo
کانال تخصصی مهدویت " مسلم کامیاب"
523 دنبال‌کننده
165 عکس
109 ویدیو
40 فایل
پژوهشگر مهدویت؛ (استادیارپژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گروه جریان شناسی مهدویت ؛ مدیر علمی ویکی مهدویت) هدف " آموزش روشمند اندیشه مهدویت " پژوهش ها ؛ تدریس ها. ارتباط با ادمین @m_kh_atam
مشاهده در ایتا
دانلود
این جمله حضرت آقا رو دقت کنیم و دیگه گیر الکی به دولت و نیروها و ... ندهیم.
به لطف الهی و عنایت حضرت بقیه الله الاعظم شماره 10 مجله علمی_ترویجی به چاپ رسید و در سایت این مجله منتشر شد. 1️⃣نقش معصومان و علمای شیعه در تبیین و نگهداشت باور به رجعت ➖خدامراد سلیمیان 2️⃣تأملی نو در مفهوم غیبت امام دوازدهم با تاکید بر آیات و روایات ➖محسن رحیمی جعفری 3️⃣جایگاه شناسی تطبیقی ضرورت عقلانی حکومت واحد جهانی از دیدگاه اندیشمندان و ادیان ابراهیمی ➖محمدجواد یعقوبیان 4️⃣نقش نخبگان دینی در نگهداشت جامعه عصر غیبت از انحرافات عقیدتی بر پایه اندیشه‌‌‌های آیت الله صافی گلپایگانی ➖فاطمه رئوفی تبار؛ مریم باوی 5️⃣تحلیل عوامل و ترفندهای جذب در فرقه‌‌ها و جریان‌‌‌های انحرافی مهدوی ➖جواد اسحاقیان درچه 6️⃣سنخ شناسی منابع مورد استناد مدعیان دروغین (بررسی تحلیلی منابع مستندات مدعیان دروغین با رویکرد سنخ شناسی) ➖سیدمحمد حسین حسینی؛ محمد شهبازیان 📥برای دریافت کل متن این شماره مجله لینک زیر رو لمس کنید: https://www.mouoodmag.ir/jufile?issue_pdf=28534
رویکرد شناسی مهدویت (بخش سوم ) رويكرد عرفانی _ صوفی 🔷اين رويكرد از قرن هفتم در ميان مسلمانان شكل گرفت. عارفان و صوفيان مسلمان مسئله مهدويّت را از طريق آموزه‏هاى اصلى عرفان و تصوف، يعنى آموزه انسان كامل و ختم ولايت، مطرح كرده‏اند.البته اين گروه در اعتقاد به مهدويّت نوعى و شخصى با هم اختلاف‏هايى دارند. 🔷ابن عربى، پايه‏گذار عرفان نظرى در ميان مسلمانان، نخستين كسى است كه از اين‏ منظر به مسئله مهدويت نگريسته است. وى در آثار متعدّد خود به اين موضوع پرداخته است. سخنان او در پاره ای موارد با یکدیگر متعارض است اما در برخی موارد وى حضرت مهدى موعود عليه السلام را خاتم الاوليا مى‏دانسته است. 🔷عارفان و صوفيان در پرداختن به مسئله مهدويّت علاوه بر طريق ختم ولايت، به آموزه‏هاى دينى و نبوى، يعنى روايات، نيز توجّه داشته‏اند. در اين جا به نمونه‏هايى از اين استشهادها اشاره مى‏كنيم: 1⃣ ابن عربى باب 363 فتوحات‏ را چنين عنوان داده است: فى مَعرفة منزل وِزراء المهدى الظاهر فى آخر الزمان الّذى بشّر به رسول اللَّه و هو من أهل البيت. در شناخت منزلت وزيران مهدى كه پيامبر به ظهورش در آخر الزمان بشارت داده و از اهل بيت است. وى در اين فصل مضمون بسيارى از احاديث نبوى را، نقل كرده است. مانند این عبارت :« لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد طول اللَّه ذلك اليوم حتى يلي هذا الخليفة من عترة رسول اللَّه ص من ولد فاطمة يواطئ اسمه اسم رسول اللَّه ص جده الحسين بن علي بن أبي طالب يبايع بين الركن و المقام‏» 2⃣ عمر بن شجاع الدين موصلى (متوفى بعد از 660 ق)، صوفى بزرگ موصل و مُراد و مُرشد اتابك بدر الدين لؤلؤ زنگى، در كتاب‏ النعيم المقيم‏، فصلى را به «الإمام محمد المنتظَر ابن الإمام الحسن العسكرى» اختصاص داده و رواياتى را در باره سيره او و تولّدش و سخنانى را از او نقل كرده و به زنده بودن و معمّر بودن وى‏ تصريح كرده و او را امام و مهدى هادى امّت رسول اللَّه خوانده است. 3⃣ عبدالوهاب شعرانى (م 973 ق)- كه از صوفيان سنّى‏مذهب است- در اليواقيت والجواهر، در بحث از نشانه‏ها و حوادث پيش از وقوع قيامت، چنان از خروج و ظهور مهدى عليه السلام، نزول عيسى عليه السلام، نام پدر، زمان تولد و سن حضرت مهدى ياد مى‏كند كه گويى شيعه‏اى معتقد است. سپس بخش‏هايى از فتوحات‏ (باب 363)- كه بسيارى از آن، متن روايات موجود در منابع شيعه و سنّى است- نقل مى‏كند. وى در پاسخ به اين پرسش‏ها كه «شكل ظهور مهدى چگونه است و احكام او آيا بر اساس نصوص است يا اجتهاد؟»، با استناد به كلمات ابن‏عربى، مهدى را حاكمى عالم و عامل به شريعت محمّدى صلى الله عليه و آله مى‏داند كه در تشخيص شريعت به گونه‏اى از لغزش مصون، و از هوا و خطا مبراست. او به نقل از ابن عربى، مهدى را به سان همه «اهل اللَّه» داراى ارتباطى مستقيم با حق و پيامبر صلى الله عليه و آله مى‏داند؛ لذا او را از تقليد بى‏نياز مى‏شمارد. علاوه بر اين، وى مهدى را برخوردار از نوعى علم غيب معرّفى كرده است. •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
سلام . صوتی در مجازی منتشر گردید؛ تاریخ دقیق اون رو من نمیدانم . دوستان خواستند نکاتی گفته شود. مقداری توضیح داده شد. اول صوت اصلی و بعد پاسخ اجمالی تقدیم می شود.‌
4_6043854597129245829.mp3
12.67M
🔴این صوت آقای امینی خواه
اما پاسخ ها 👇👇👇
4.89M
پاسخ اجمالی از برداشت های روایی در تطبیق حوادث اخیر (مستند به کتاب سقوط اسرائیل ) 🎙مسلم کامیاب •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
سلام و احترام . دوستانی پیام دادند که چرا جبهه انقلاب رو نقد کردید. بنده نقد به محتوا داشتم و همه بزرگان، خطبا و کسانی که در راه اسلام تلاش میکنند برای ما عزیز و محترم هستند. اما ساحت حضرت ولی عصر و مقوله مهدویت از همه بالاتر ونیاز به مراقبت بیشتر دارد.
ابي عَبدِ اللَّهِ عليه السلام قالَ: لا يَسَعُ النّاسَ حَتّى‏ يَسأَلوا ويَتَفَقَّهوا ويَعرِفوا إمامَهُم... امام صادق عليه السلام فرمود: «مردم مكلّف‏ اند كه بپرسند و خوب بفهمند و امامشان را بشناسند...». « الكافى: ج 1 ص 40 ح 4» •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
♦️طوفان الاقصی شروعی بر پایان افسانه برگزیده بودن صهیونیست ها 👈وقوع عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته باعث شد تفسیرهایی که مفسران اوانجلیستی کتاب مقدس از آخرالزمان ارائه می کردند و دولت اسرائیل را قوم خدا و تحت حمایت همه جانبه او می دانستند، در معرض تردیدهای جدی افکار عمومی قرار گیرد. بر همین اساس اوانجلیست ها شروع به ارائه تفاسیر متفاوتی در این موضوع نمودند تا جو روانی موجود را تغییر دهند. 📚کتاب "صف بندی مجدد ملت ها برای آرماگدون: نظم جهانی نوین به وجود می آید، با حضور حماس، ایران، روسیه و چین در مقابل اسرائیل" به نویسندگی ارل بریستو تلاشی در همین راستا بود. ◀️نویسنده در صدد است با تفسیر بخشهایی از کتاب مقدس، مخاطبان را به این نتیجه برساند که بنابر پیشگویی های انبیای بنی اسرائیل، در آخرالزمان و پیش از جنگ آرماگدون کشورهای مختلفی علیه اسرائیل متحد می شوند تا آنرا از میان بردارند. ⬅️ بریستو شرایط بعد از طوفان الاقصی را مناسب دیده تا تنفر و مخالفت جهانی با اسرائیل را به حساب پیشگویی های کتاب مقدس بگذارد و مدعی شود اینها همه مقابل قوم برگزیده خدا صف‌آرایی کرده اند. . 📚برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به مجله رصد شماره 12 https://eitaa.com/westandmahdism2/28 🌎 گروه غرب و مهدویت مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ✅ تهیه کننده: حجت الاسلام دکتر زهیر دهقانی https://eitaa.com/westandmahdism
مجله رصد 👆👆👆
سوال یکی از مخاطبان کانال 👇👇
سلام و احترام در مورد این مطلب آخری که در کانال قرار دادید... یه سوال برای من پیش آمده : شباهت هایی که بین برخی از اوانجلیستها که معتقدند نبرد طوفان الاقصی همان نبردهای آخرالزمانی پیش از آرمگدون است.؛ و برخی از شیعیانی که طوفان الاقصی را زمینه ساز ظهور امام زمان می‌دانند!!! 🔻آیا این تشابه اتفاقی است؟ 🔻آیا این تشابه در اندیشه‌ی نجات تعریف می‌شود؟ یعنی همواره گروهی هستند که به هر بهانه‌ای و با دیدن هر نشانه‌ای وقایع اطراف را به آمدن منجی مربوط می‌کنند؟ 🔻 و یااینکه ارتباط معناداری بین اوانجلیست ها و شیعیان تطبیق گرای ما وجود دارد؟ !!!!!!
2.16M
پاسخ حجت الاسلام دکتر دهقانی آرانی . عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد مرکز تخصصی مهدویت قم (گروه غرب و مهدویت ) •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
سلام و احترام . ادامه بحث منابع حدیثی با بررسی روایات مهدوی کتاب الکافی محمد بن یعقوب کلینی . 👇👇
منبع شناسی مهدویت .کتاب الکافی. استاد کامیاب .mp3
20.49M
منبع شناسی مهدویت ( جلسه شانزدهم) 🔺مهدویت در کتاب الکافی (۱) 🔸آشنایی اجمالی از مولف کتاب 🔸نوع گزارش های مهدوی در الکافی 🎙مسلم کامیاب •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥 فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت پدر بزرگوار امام زمان (عج)، حضرت امام حسن عسكری علیه السلام بر همگان مبارک •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
رویکرد حدیثی (۴) 🔹همانطور که گذشت اولین رویکرد به مسئله مهدویت که قدمت بالایی دارد رویکرد حدیثی است. 🔹در این رویکرد از دو منظر روایات عام و روایات خاص به این آموزه پرداخته می شود. 🔹 روایات عام به آن دسته از روایاتی گفته می شود که به طور غير صريح بر مهدویت ناظرند و در برابر، روايات خاص، آنهاست كه به طور صريح و روشن بر مهدویت دلالت دارند. 🔹روایاتی که زمين را از پيشوايان هدايت عليهم السلام خالى نمی د‏اند؛ یا احادیث اثنا عشر جزء دسته اول به حساب می آیند. دسته دوم هم شامل روایاتی مانند: ویژگی های امام مهدی، غیبت ، انتظار و وظایف منتظران، نشانه های ظهور و عصر ظهور. •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
سلام و احترام . هفته ملی خوشنو یسی را به صاحبان این هنر تبریک میگویم . یادی کنیم از عالمان و نسخه نویسان قدیم .
مشکلات قدیم در میان نسخ خطی، برخی هستند که نسخه خود نویسنده هستند و به خط او، و برخی کاتب دارند. طبعا کاتب ها در این زمینه ورزیده تر بودند. البته باید گفت غالبا. اما نسخه های نویسنده ها نیز برخی مسوده است و برخی مبیضه. یعنی برخی چرکنویس است و برخی پاکنویس. از روی نسخه های نوع اول که به خط خود نویسنده و چرکنویس بوده، می توان دریافت که آنها چگونه می نوشتند و با چه مشکلاتی روبرو بودند. مقصودم از چگونه، این است که با مشکلات عادی نگارش مثل اضافه کردن یک مطلب به متن، خط زدن یک مطلب، زدن پاورقی یا آنچه آنها حاشیه می گفتند و ... اینها چطور انجام می شده است. آن زمانها، وقتی کسی می خواست یک فهرست الفبایی برای اعلام کتابش در آورد، هزاران برگ خرد را کف اتاق پهن می کرد، آنها را با فشار آوردن به مغز الفبایی می کرد، و در نهایت در یک جا می نوشت که همان هم اغلب دچار اشتباهاتی می شد. خدا نکند که فرزندان خرد، ناخواسته لگدی به آنها بزنند و همه را در هم بریزند. آن وقت معلوم نبود چه فاجعه ای پیش می آمد. این قبیل مسائل البته به زمان زیادی بر نمی گردد، و هنوز هم بسیاری از آنها که با دست می نویسند، از نظر حذف و اضافه کردن مطلب مشکلاتی دارند، اما نسل میانه و جدید، تقریبا از این مرحله عبور کرده اند. یاداشتی از اقای رسول جعفریان •••••✾•🌿🌺🌿•✾•••• 🇮🇷@moslemkamyab
نسخه خطی متعلق به ۱۱۱۲ ق از کتاب نهج الهدایه تالیف محمد تقی بن خان احمد از نسل شاگردان مجلسی.