سخنی درباره آیت الله کورانی و کتاب عصر ظهور
1️⃣ ایشان علی رغم جایگاه ویژه و احترام فراوان در نزد ایرانیان اما یک روحیه تطبیق گرایی داشتند و کتاب عصر ظهور نمونه بارز آن است .
مثلا درجایی نفس زکیه را به شهید صدر و آیت الله حکیم تطبیق داده اند:
أما قتل النفس الزكية بظهر الكوفة في سبعين، فيحتمل بعضهم انطباقه على أستاذنا الشهيد الصدر قدّس سرّه، و ظهر الكوفة هي النجف و يحتمل انطباقه على الشهيد السيد محمد باقر الحكيم قدّس سره.
اين نشانه، از نمونههايى است كه زيديه از آن سوء استفاده و بر محمّد بن عبد اللَّه تطبيق كردهاند؛ چون وى در آن زمان به نفْس زكيّه شهرت داشت و تا به امروز ادامه دارد در حالی که نفس زکیه در هیاهوی حضور و ظهور امام شهید می شود.
2️⃣ خود ایشان در مصاحبه ای که در فصلنامه انتظار موعود انجام دادند به رویکرد تطبیق گرایی در این اثر اشاره کرده اند. در سوالاتی ایشان تطبیق قطعی را رد کرده اند و در مواردی هم تطبیق های خود را قابل مناقشه دانسته اند. (رک: انتظار موعود شماره 2 ) یا درباره عدم بررسی سندی و تعارض روایات بیان کردند :بله، اين نقص كتاب است، اما اعتقاد دارم كه كليات آن صحيح است. لذا اگر دوباره بخواهم بنويسم، اول روايات را بررسي ميكنم، بعد مينويسم.
3️⃣ از مشکلات اساسی این اثر استفاده ترکیبی از روایات ضعیف و صحیح؛ شیعه و سنی میتوان نام برد. روایاتی که انگیزه های فرقه ای در ساخت آنان دخالت داشته است.
#تطبیق
#سفیانی
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
استاد علي كوراني عاملي متولد جنوب لبنان .
🔹قرآنپژوه، متکلم شیعه، پژوهشگر معارف و سیره اهلبیت علیهمالسلام به ویژه مهدویت، نقاد فرقه انحرافی وهابیت، نویسنده فعال، مدیر مرکز «تحقیقات المعجم الفقهی قم »
🔹ايشان در نجف، تقريباً ده سال در درسهاي آيت الله خوئي و شهيد صدر شركت كرده و سپس به عنوان وكيل آيت الله حكيم و آيت الله خويي به كويت عزيمت نمود. بعد از آن به لبنان مراجعت نمود و با پيروزي انقلاب اسلامي به ايران آمده و در تهران، در زمينه حركتهاي انقلابي در عراق و لبنان فعاليت داشت. وی در اواخر اردیبهشت امسال در ایران درگذشت و در بیروت دفن گردید .
داستان سفیانی همچنان در کانال ها داغ است .
یکی از شیوه های متداول که قبلا هم گفتیم سر هم کردن چند روایت، آنهم ناقص کنار هم و نتیجه دلخواه گرفتن.
اینها خدمت به مهدویت نیست.
از ما گفتن بود و از شما گوش نکردن.
هدایت شده از کانال | علی محمدی هوشیار
زنبور و فرقه
✍علی محمدی هوشیار
هر کدام از زنبورهای داخل کندو، چه کارگر و چه ملکه، جزء گروه محسوب میشوند و سایر زنبورها به آنها حمله نمیکنند. این رفتار ناشی از یک حس اجتماعی پیچیده درباره همنوعان خود در کندو است.
برای درک این ماجرا میتوانید به سرزمین زنبورها در شهرستان #کهک قم رفته و با قرار گرفتن در داخل کندویی بزرگ، بی تفاوتی زنبورها را نسبت به خودتان مشاهده کنید. خواهید که شما را #نیش نمی زنند!
در جوامع انسانی نیز، مشابه این رفتار را در مسئولین و مردم، نسبت به فرقههای انحرافی می توان یافت. آنان ممکن است بهطور ناخودآگاه، گروههای داخلی را «خودی» به حساب آورند اما در مقابل تهدیدات آشکار خارجی، اهتمام داشته باشند.
🔸شباهتهای زیادی میتوان بین رفتار زنبورها در کندو و بیتفاوتی مسئولین و مردم را نسبت به فرقههای انحرافی پیدا کرد:
۱. عدم تشخیص خودی از بیگانه: همانطور که زنبورها تنها به «بیگانهها» حمله میکنند و افراد خودی را بهعنوان جزء گروه میشناسند، مسئولین ممکن است گروهها یا افرادی را که تهدیدی بهطور مستقیم برای جامعه به شمار نمیآیند، بهعنوان «خودی» محسوب کنند و به آنها بیتوجهی کنند. در عین حال، گروههایی که بهطور آشکار تهدید محسوب میشوند را بیش از حد تحت نظارت و کنترل قرار دهند.
۲. عدم ارزیابی تهدید: درست مانند زنبورها که تنها در صورتی نیش میزنند که تهدید واقعی احساس کنند، مسئولین نیز ممکن است تا زمانی که فرقهای تهدیدی جدی و آشکار برای #نظم و امنیت اجتماعی ایجاد نکند، نسبت به آن بیتفاوت باشند. این ارزیابی اشتباه میتواند منجر به گسترش تهدیدات و بحرانهای اجتماعی در آینده شود.
۳. غفلت و بیتوجهی: مسئولین و مردم، مانند زنبورها، ممکن است بهدلیل نداشتن اطلاعات یا ناتوانی در تشخیص تهدیدات پنهان، بهتدریج به فرقههای انحرافی اجازه دهند که رشد کنند، تا جایی که #تهدیدات خود را به طور آشکار نشان دهند و دیگر نتوان از آنها چشمپوشی کرد.
#یعقوبی
#صوفیه
#بلاگرها
#انجمن
@ali_m_hoshyar
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدیهای نورانی از حضرت زهرا سلام الله علیها🌸🌸🌸
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️ رهبر انقلاب، هماکنون: مداحی یک رسانه تمام عیار و ابزار مهم تبیین است/ امروز شبهه افکنی یکی از کارهای اساسی دشمن است و ما امروز به تبیین نیاز داریم/ شما مداحان اهلبیتعلیهمالسلام جزو کسانی هستید که میتوانید این کار بزرگ را انجام بدهید. ۱۴۰۳/۱۰/۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
18.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️ رهبر انقلاب، هماکنون: مرتب میگویند که جمهوری اسلامی نیروهای نیابتی خودش را در منطقه از دست داد! این هم یک غلط دیگر! جمهوری اسلامی نیروی نیابتی ندارد. یمن میجنگد چون با ایمان است؛ حزبالله میجنگد، چون قدرت ایمانی او را به میدان میکشاند؛ حماس و جهاد میجنگند چون عقیدهشان آنها را وادار میکنه به این کار میکند/ اینها نیابت از ما ندارند.
✏️ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم... ۱۴۰۳/۱۰/۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭐️ رهبر انقلاب: من پیشبینی میکنم سر برآوردن یک مجموعه شرافتمند قوی در سوریه هم اتفاق خواهد افتاد.
✏️ جوان سوری چیزی برای از دست دادن ندارد. دانشگاهش ناامن است، مدرسهاش ناامن است، خانهش ناامن است، خیابانش ناامن است، زندگیاش ناامن است، چه کار کند؟ بایستی با قوت و اراده در مقابل آن کسانی که این ناامنی را طراحی کردهاند و آن کسانی که آن را اجرا کردهاند باید بایستد و ان شاءالله بر آنها فائق خواهد آمد.
✏️ فردای منطقه از امروز منطقه به لطف الهی بهتر خواهد بود. ۱۴۰۳/۱۰/۲
💻 Farsi.Khamenei.ir
نکته ای مهم در موضوع نشانه ها .
ضریب تاثیر و احتیاط در نقل روایات
یکی از شاخصه های مهم پذیرش و نقل یک خبر ضریب تاثیر آن خبر است.
اگر خبری تنها به امورات مستحبی یا مباح تاکید دارد شاید بتوان در نقل یا گسترش آن مسامحه کرد اما اگر خبری دارای کارکردهای اعتقادی یا اجتماعی است در نقل آن باید دقت فراوان به خرج داد.
نشانه های ظهور از نوع دوم است که به دنبال گزارش برخی اخبار به اعتقاد سازی و حتی یک حرکت اجتماعی به دنبال دارد .
اما گفتنی است در منابع حدیثی به ویژه اهل سنت نشانه هایی مانند سفیانی فراوان گزارش شده است و اکثر کانال های مجازی هم محتواهای خود را از این منابع گرفته اند (در ادامه یک نمونه می آید).
از آنجا که متن این منابع مضطرب، غیر معتبر و حتی به امام معصوم هم نمی رسد و از سویی دیگر نشر این اخبار ضریب تاثیر آن در جامعه دوچندان است، در نقل آنها باید احتیاط کرد و بر اساس مبانی فقه الحدیثی پیش رفت(فقه الحدیث متکی به منبع ، سند، محتوا است).
دانشی که تقریبا تمام تطبیق گرایان از آن اطلاعی ندارند یا نخواستند مطلع شوند.
🖌مسلم کامیاب
#تطبیق
#اخباری_گری
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
نمونه هایی از محتواهای غیر معتبر درباره سفیانی.
کتاب الفتن ابن حماد که نه اهل سنت او را قبول کردند نه شیعیان .
اما بدون هیچ احتیاطی این اثر مورد استناد قرار میگیرد..
👇👇👇