اهمیّت نداشتن اعتبار کتاب سلیم بن قیس
✍استاد محمد جواد شبیری زنجانی
🔹در مورد کتاب سلیم بن قیس نیز بدین نکته اشاره میکردم که معتبر دانستن یا ندانستن روایت سلیم بن قیس، چندان اهمیّت ندارد و ما اصراری در اثبات اعتبارش نداریم؛ چون عمدۀ مضامینی که در این کتاب وجود دارد، در سائر روایات نقل شده است؛ البته نه این مضمون به طور خاص، بلکه کلیّت مضمون روایاتش در سائر روایات نیز وجود دارد.
🔸من مقالهای در مورد شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نوشته بودم؛ تمام مواردی که از کتاب سلیم آدرس دادم در کنارش یک آدرس دیگر مستقل از کتاب سلیم دادم تا نشان دهم که این مضمون، مضمون منحصر به کتاب سلیم نیست.
🔻البته این کتاب دارای مضامین منفرد نیز میباشد، ولی میزان مضامین منفردش اندک است.
🔺البته این مشابهت مضمونی دلیل بر اعتبار نیست چون ممکن است این مضامین را از جای دیگر برداشته و در کنار هم چیده باشد.
#یاداشت_مهدوی
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
«بهترین لحظات عمر ما»
آیت الله مصباح یزدی:
🌸 بهترین لحظات عمرِ ما، اوقاتى است که به مولایمان توسّل مىجوییم؛ در فراق او اشک مىریزیم؛ در مدح او اشعار و سخنانى مىشنویم؛ در عزاى اجدادش عزادارى مىکنیم و.... ولى اینها هیچ کدام هدف نهایى نیست. این دستورها را به ما دادهاند تا...پاکترین عواطف ما به یک جهت که جهت خدایى است، سوق داده شود و دلهاى ما به زخارف پست دنیا تعلّق نیابد. آرى، دلى که به وجود مقدّس ولى عصر سپرده مىشود، دیگر جا ندارد به اغیار سپرده شود.
📖 کتاب آفتاب ولایت، صفحه ۲۲
منبع شناسی. الفتن .۴ استاد کامیاب .mp3
17.1M
منبع شناسی مهدویت (جلسه چهل و دوم )
🔺مهدویت در کتاب الفتن ابن حماد (۴)
🔸 ابواب کتاب
🎙مسلم کامیاب
#تدریس_مهدویت
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
⚡️ جریان شناسی کریم شاه الحسینی؛ اسلام سکولار یا اسلام سنتی؟
✍ به قلم: سید علی بطحائی
🔹 بامداد ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ رسانه های معتبر غربی (نیویورک تایمز، والاستریت ژورنال، تایمز و رویترز) خبر فوت چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلی را منتشر و دقیقا غروب همان روز خبر نص رحیم شاه الحسینی - امام پنجاهم- رسانه ای شد. این اطلاع رسانی، پرده از این حقیقت برداشت که کریم شاه الحسینی ایرانی الاصل (انجدان محلات) بیش از آنکه در وطنش آشنا باشد، در غربت از وطن شناخته شده و حکایتگر از چهره ای متمایز از او در اسلام شناسی است. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در مورد جریان شناسی فکری آقاخانیه خواهیم پرداخت.
1⃣ یکم؛
تاریخ آقاخانیه یک مقطع ویژه از تاریخ پرفراز و نشیب شیعیان اسماعیلیه است [پارادایم شیفت] که در بین جریانهای غلات، قرامطه (ربایندگان حجر الاسود)، نوافلاطونیان مسلمان و شریعت گریزان (حسن دوم که در قلعه الموت فرمان لغو نماز و روزه را داد) قرار دارد.
2⃣ دوم؛
مهمترین نشانه تغییر گفتمان (شیفت پارادایم) اینکه آقاخانها، ضرورت تفکیک از برخی افراط گری ها احساس کردند. راهبرد آقاخانیه، مرزبندی جدید اعلام و اساسنامه «جامعه جهانی اسماعیلیان» تصویب و پرچم جدید آقاخانیه با تمایز خط تاریخ سبز از خط قرمز و غیر قابل دفاع گذشته ترسیم شد. مضافا اینکه شرق جهان اسلام چیزی از افراط گری های اسماعیلیه نخستین را به خود ندیده بود و راهبرد جدید، چهره ای نو از اسماعیلیان مخابره کرد. بدین ترتیب آقاخان ها در سده گذشته چهره ای اخلاق گرا و متعهد از خود نشان دادند و با نقش آفرینی در تأسیس کشور پاکستان، مسلم لیگ هند، دانشگاه علیگره و ظاهر شدن محمد آقاخان در قامت ریاست جامعه ملل، نقشی پر رنگ در شرق جهان اسلام و مهمترین تحولات بین المللی غرب جهان معاصر برجای نهادند.
3⃣ سوم؛
مواضع و عملکرد «محمد آقاخان» امام چهل و هشتم اسماعیلیه در قاموس رئیس جامعه ملل (نسخه آماتور سازمان ملل متحده) و حمایت از عثمانی پس از جنگ جهانی اول تا حدودی چهره ای مقبول از آنها مخابره کرد. پیش از او نیز «علی آقاخان» ضمن توجه به ضرورت اهتمام به آموزش به عنوان سنت کم نظیر فاطمیان [که در قرن سوم جامعه الازهر مصر را تأسیس کرده بودند] این اصل مهم را بعنوان راهبرد مهم آقاخانیه سرلوحه آنها قرار داد و خدمات خیریه اجتماعی و فرهنگی جدید «جزء لاینفک نهاد امامت» تعریف شد. نهایتا کریم شاه الحسینی با این میراث جدید توانست بعنوان یک رهبر مذهبی سنتی متفاوت جای خود را در مجامع غربی باز کند.
4⃣ چهارم؛
بدون شک منش سیاسی آقاخان یک شیوه متفاوت در بین رهبران مذهبی جهان است. بصورت خلاصه، شاید اولویت توجه به «امر به معروف» و رویگرداندن از «نهی از منکر» در فضای متشتت بین الملل توانست عله العلل مقبولیت آنها در مجامع غربی شود تا جایی که برخی از مواضع آقاخان در سالهای گذشته، شائبه سکولار، لیبرال و حتی لائیک بودن وی را پررنگ کرد!!! سکوت و عدم موضع گیری آقاخان در موضوعات «اسلام هراسی»، «قرآن سوزی»، «کودک کشی در غزه» و... از ابهاماتی است که سکولار بودن وی را تقویت کرد؛ در حالی که کریم شاه الحسینی بیش از آنکه بخواهد سلبا در این موارد موضع بگیرد، ایجابا با تأسیس مراکز درمانی، خدماتی، جوایز موسیقی، معماری و پلورالیسم و بزودی فستیوال ورزشی دبی ۲۰۲۵ توانست شیوه ای بدیع از معرفی اسلام شیعی را با استراتژی «همراهی سنت و مدرنیته» را پایه ریزی کند.
5⃣ پنجم؛
شاید بهترین شاهد برای سنتی متفاوت بودن آقاخان و احتراز از برچسب زدن سکولار و لیبرال بودنش، سخنرانی وی در کنگره سیرت کراچی ۱۳۵۴ باشد آنجا که می گفت:
«سیره رسول خدا ص مسیر جدیدی را به روی ما می گشاید، تا در پرتو آن مشکلاتمان را تا با شیوه ای جدید حل و فصل کنيم. سنت رسول خدا ص در پاکدستی، وفای به عهد، صداقت، سخاوت، مهرورری با زمینگیران، یاری از بیماران و دستگیری کارافتادگان، پافشاری در دوستی با انسانها، تواضع در هنگام کامیابی، خردمندی و توجه به حکمت در ارائه نسخه های جدید دین برای حل مشکلاتی که به شيوههای سنتی قبل لاینحل اند؛ بدون اینکه با اصول ریشه ای اسلام معارض باشند می تواند راهگشای ما در برپایی جامعه مدرن اسلامی پیش رویمان باشد.»
6⃣ النهایه؛
با توجه به عدم وجود آثار قلمی از کریم شاه الحسینی و ضریب نفوذ بالای او در مجامع بین المللی و بازنمایی چهره ای متفاوت از اسلام در جهان امروز و وجود متون متعدد از سخنرانی های شفاهی او، ضرورت جریان شناسی کریم شاه الحسینی بعنوان یک «اومانیست مسلمان» یا «تکنوکرات اخلاق گرا» و حتی «سنتی گلوبالیست» را در قالب رساله های دکتری دانشجویان و پایان نامه های طلاب سطح چهار مورد تاکید است.
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ https://t.me/Muslimair1
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
11.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ ۴ دقیقه تاریخی، مهم و کلیدی سخنان رهبر انقلاب درخصوص مذاکره
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥ظریف درباره ترامپ:
🔹️روی کلمه به کلمه برجام مذاکره شد ولی ترامپ یکباره یک چیزی رو امضا می کنه می گه همش باطل!
🔹️این آدم اصلا میشه باهاش مذاکره کرد؟
🔹️ نشان دادند وقت آدم ارزش مذاکره با اینها را ندارد...
منبع شناسی. الفتن ابن حماد ۵ . کامیاب .mp3
14.05M
منبع شناسی مهدویت (جلسه چهل و سوم )
🔺مهدویت در کتاب الفتن ابن حماد (۵)
🔸 اسناد کتاب
🎙مسلم کامیاب
#تدریس_مهدویت
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
سلام و احترام 🌹
💎دوره مهدویت به مناسبت اعیاد شعبانیه💎
🎧آموزش مباحث مهم مهدویت به صورت صوتی در ۲۰ جلسه ۴۵ دقیقه ای
📚مدرس : حجت الاسلام مسلم کامیاب(عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ پژوهشکده مهدویت)
🔆 شروع دوره از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند
📝 آزمون شنبه ۲۵ اسفندماه
📣 کسانی که متقاضی گواهی دوره هستند به نکات زیر توجه فرمایید:
✅ بعد از بارگذاری فایل صوتی هر درس، لازم است به سوالی که در کانال گذاشته می شود پاسخ دهید. (فرصت پاسخگویی دو روز است؛ پاسخ به سوال به منزله حضور آفلاین در جلسات است)
✅ آزمون پایان دوره از تمام مباحث به صورت تستی میباشد ( تاریخ برگزاری آزمون پایانی ۲۵ اسفند )
💠 شرکت در کلاس رایگان است اما هزینه صدور گواهی به همراه هزینه پست دریافت خواهد شد.
ثبت نام و ارسال نام و نام خانوادگی و کد ملی از طریق آی دی زیر:
🆔 @TARID_and_313
کانال محتوای دروس
🆔🇮🇷@moslemkamyab
💠 گواهی از طریق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی صادر خواهد شد.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab