انا لله و انا الیه راجعون .
جان باختن تعدادی از هموطنان عزیز در معدن ذغال سنگ طبس تسلیت میگوییم .
خداوند روح این سخت کوشان را با اولیا الله محشور و به بازماندگان صبر جزیل عنایت گرداند.
🖤🖤
رویکرد شناسی مهدویت
(بخش اول)
🔹با مطالعه تحليلى آثار و مكتوبات مسلمانان در دورههاى مختلف تاريخى، رويكردهاى متفاوت و ويژگىها و تفاوتهاى ناشى از مبانى و روشها مشاهد می گردد. در حوزه مهدويّت بر اساس مبانی و روش ها سه رویکرد «نقلى» ؛ « نقلى- عقلى» و «عرفانی» وجود دارد:
1⃣. رويكرد نقلى
كهنترين رويكرد به مسئله مهدويّت رويكرد نقلى است. گردآورى و تبويب احاديث، نخستين تلاش فكرى براى پرداختن به اين موضوع است. آنچه در مصادر اصلى حديث شيعه و اهل سنّت چون الكافى و كتب صحاح در باب مهدويّت گرد آمده، با همين رويكرد است. در اين روش تكيهگاه اصلى، آموزههاى منتهى به وحى است.
🔸اين روش از آغاز نگارش در باره مهدويّت تا دوره معاصر بيشترين طرفدار را داشته است. كتابهاى تأليفشده در قرون نخستين و حتّى قبل از تولد امام مهدى عليه السلام از اين جملهاند.
دو كتاب الغيبة نعمانى و كمال الدين شيخ صدوق، كه در قرن چهارم تأليف شده و تا امروز در دسترساند، كهنترين آثار مستقل برجامانده در اين زمينه به شمار مىروند. دغدغه هر دو نويسنده تبيين اعتقادات شيعه در باره امام دوازدهم و دفع حيرتها و شبههها بوده است.
پس از قرن چهارم، در دورههاى بعدى نيز اين روش و رويكرد در ميان محققان شيعى و اهل سنّت در موضوع مهدويّت رواج داشته و تا به امروز ادامه پيدا كرده است. به عنوان نمونه در دوره میانی مرحوم مجلسی در بحار الانوار جلدهای 51، 52و بخشی از جلد 53 را به روایات مهدویت اختصاص داده است.
در دوره معاصر نيز كتابهاى متعدّدى با صبغه نقلى نگاشته شده است كه يكى از بهترين آنها كتاب منتخب الاثر فى الامام الثانى عشر تأليف مرحوم آيةاللَّه لطف اللَّه صافى گلپايگانى است.
🔸در اهل سنت نیز آثاری با رویکرد نقلی شکل گرفت. مانند: البيان فى اخبار صاحب الزمان، محمّد بنيوسف گنجى شافعى (م 658 ق)؛ عقد الدرر فى اخبار المنتظر وهو المهدى، يوسف بنيحيى المَقدسى الشافعى السلمى (م 685 ق)؛ العرف الوردى فى اخبار المهدى، جلال الدين سيوطى (م 911 ق)؛ القول المختصر فى علامات المهدى المنتظر، ابن حجر هيثمى (م974)
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 ترببت شده اسلام ...
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
✅ زیارت امام مهدی
علیه السلامدر روز جمعه اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ، وَ اَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. #ماه_خدا #امام_مهدی #ویکی_مهدویت #اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج @wiki_mahdaviat_ir 🔰 آقای ما! ما در زمان شما باشیم و این گونه محروم باشیم! همه انبیاء و اولیاء حسرت میخورند که زمان حضرت ولیعصر علیه السلام باشند. بدبخت من که زمانِ «آقا» باشم و امامم «آقا» باشد، اما چشم کور من، او را نبیند. این حسرت است. «عَزیزٌ عَلَّیَ اَنْ اَرَی الخَلْقَ وَ لا تُری»
رویکرد شناسی مهدویت
(بخش دوم)
2⃣رويكرد نقلى- عقلى
دومين رويكردى كه عالمان مسلمان در مواجهه با مهدويّت در پيش گرفتهاند، رويكرد نقلى- عقلى است. اين رويكرد از قرن پنجم و از حوزه علمى بغداد آغاز شده است.
🔸 نخستين پردازندگان آن متكلمان بغدادى چون شيخ مفيد (م 413 ق)، سيّد مرتضى (م 436 ق) و شيخ طوسى (م 460 ق) بودهاند. البته اين رويه در دورههاى بعد نيز ادامه يافته است.
🔸در قرن هفتم خواجه نصيرالدين طوسى، و در قرن يازدهم صدرالدين شيرازى اين روش را ادامه دادهاند.
🔸 در دوران معاصر نيز عالمانى چون شهيد سيّد محمّدباقر صدر و آية اللَّه جوادى آملى در اين راه گام زدهاند.
🔹 البته قواعد و اصول عقلى به كار گرفتهشده در اين زمينه در گذر زمان تطوراتى داشته است؛ در اين راه گاه از عقل كلامى محض، و گاه از عقل فلسفى محض بهره بردهاند و گاهى هم فراتر از آن دو به دانشهاى تجربى بشرى و تبيينهاى عقلانى نيز متوسل شدهاند.
🔸به عنوان نمونه شيخ مفيد از نخستين متكلمان شيعى است كه با رويكرد عقلى به مسئله مهدويّت پرداخته و رسالهها و آثارى در اين زمينه نگاشته است. وى بر خلاف عالمان پيشين، مانند نعمانى و شيخ صدوق، روش نقلى- عقلى را، كه روش وى در قلمروهاى مختلف دينى است و در آن زمان در بغداد متداول و رايج بوده، برگزيده است. از وى پنج اثر در موضوع مهدويّت بر جاى مانده است. مفصلترين اين آثار الفصول العشرة فى الغيبة است كه در فاصله سالهاى 410 و 411 هجرى يعنى سالهاى پايانى عمرش، نوشته است. وى در اين كتاب ده مسئله از مسائل مهدويّت را مطرح كرده و به شيوه متكلمانه پاسخ داده است.
🔸یا ملّاصدرا در شرح اصول الكافى از احاديث «باب الحجة» چند قاعده عقلى براى اثبات امامت بهره برده است. استفاده ملّاصدرا از قواعد عقلى در بحث امامت، به موضوع مهدويّت نيز راه يافته و پس از وى رايج شده است.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
📢 تا لحظاتی دیگر؛ پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان منتشر می شود
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 پیام حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله دبیرکل شهید حزبالله لبنان
👈 راه و مکتب سید مقاومت ادامه خواهد یافت/ ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی کوبندهتر خواهد شد
📝 بسم اللّه الرحمن الرحیم
انا للّه و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران
امت بزرگ اسلامی
✏️ مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت در منطقه، عالم بافضیلت دینی، و رهبر مدبر سیاسی، جناب سید حسن نصرالله رضواناللهعلیه، در حوادث دیشب لبنان به فیض شهادت نائل آمد و به ملکوت پرواز کرد. سید عزیز مقاومت پاداش دهها سال جهاد فی سبیل الله و دشواریهای آن را در خلال یک پیکار مقدس دریافت کرد. در حالی شهید شد که سرگرم طرّاحی برای دفاع از مردم بیپناه ضاحیهی بیروت و خانههای ویرانشده و عزیزان پرپرشدهی آنان بود، همچنانکه دهها سال برای دفاع از مردم ستمدیدهی فلسطین و شهر و روستای غصبشده و خانههای تخریبشده و عزیزان قتلعامشدهی آنان طرّاحی و تدبیر و جهاد کرده بود. فیض شهادت پس از اینهمه مجاهدت حق مسلّم او بود.
✏️ دنیای اسلام، شخصیتی باعظمت را؛ و جبههی مقاومت پرچمداری برجسته را، و حزب الله لبنان رهبری کمنظیر را از دست داد، ولی برکات تدبیر و جهاد چند ده سالهی او هرگز از دست نخواهد رفت. اساسی که او در لبنان پایهگذاری کرد و به دیگر مراکز مقاومت، جهت بخشید، با فقدان او نه تنها از میان نخواهد رفت، که به برکت خون او و دیگر شهیدان این حادثه استحکام بیشتر خواهد یافت. ضربات جبههی مقاومت بر پیکر فرسوده و رو به زوال رژیم صهیونی، بحول و قوهی الهی کوبندهتر خواهد شد. ذات پلید رژیم صهیونی در این حادثه، به پیروزی دست نیافته است.
✏️ سیّد مقاومت، یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود، و این راه همچنان ادامه خواهد یافت. خون شهید سید عباس موسوی بر زمین نماند، خون شهید سید حسن هم بر زمین نخواهد ماند.
✏️ اینجانب به همسر گرامیِ سید عزیز که پیش از او فرزندش سید هادی را نیز در راه خدا داده، و به فرزندان گرامیش و به خانوادههای شهیدان این حادثه و به یکایک افراد حزب الله و به مردم عزیز و مقامات عالیهی لبنان، و به سراسر جبههی مقاومت، و به مجموع امت اسلامی، شهادت نصرالله بزرگ و یاران شهیدش را تبریک و تسلیت عرض میکنم و در ایران اسلامی پنج روز عزای عمومی اعلام مینمایم. خداوند آنان را با اولیائش محشور فرماید.
✏️ والسلام علی عبادالله الصالحین
سید علی خامنهای
۱۴۰۳/۰۷/۰۷
💻 Farsi.Khamenei.ir
سلام علیکم و رحمه الله
⬅️ امروز در یکی از جلسات، استادی فرزانه و محترم، نکته قابل تأمل و استفاده ای را با توجه به شهادت سید مقاومت، شهید سید حسن نصرالله بیان نمودند که اجمال آن را می آورم (البته با اضافاتی از خودم جهت تبیین بهتر بحث):
▫️ برخی می پرسند که ارتباط حوادث اخیر و شهادت سید حسن نصرالله با ظهور امام عصر علیه السلام چیست؟ پاسخ من این است که با توجه به روایات ما از توقیت منع شده ایم و اثر توقیت نیز چیزی جز ایجاد توقع کاذب و احساسی نیست.
▪️ با این حال نکته مهمی را از حوادث اخیر -به ویژه شهادت سید حسن نصرالله- در ارتباط با مهدویت می توان بیان نمود: هدف غایی و نقطه موعود توصیف شده در روایات مهدوی، پرشدن زمین از عدل و رفع همه گونه ظلم در عالم است. حال سؤال این است که ما باید این نقطه را صرفاً به عنوان آرمانی دوردست که خداوند خودش آن را در زمان موردنظرش محقق می کند، ببینیم یا اینکه در مورد این هدف مذکور توسط حضرت رسول اکرم و ائمه علیهم السلام وظیفه داریم؟
▫️ اینجا همان نقطه جدایی تفکر امثال حضرت امام رحمه الله و مقام معظم رهبری حفظه الله با دیگران است که معتقد بوده و هستند که ما باید به سمت تحقق این هدف تا آنجا که می توانیم پیش برویم. (و البته به دلیل شرایط و مشکلات تحقق کامل آن تا زمان ظهور حضرت ممکن نیست؛ ولی وظیفه از دوش ما ساقط نمی شود)
▪️ جناب سید حسن نصرالله مصداق واقعی فردی است که در این مسیر -هم در بعد اعتقادی-زبانی و هم در بعد عملی- گام بر می داشت و شخصیتی منحصر به فرد و مجاهد بود و جان خود را هم در دفاع از مظلوم و تحقق عدالت فدا نمود. لذا می توان ایشان را یکی از مصادیق آشکار «انصار امام عصر علیه السلام» در این روزگار دانست.
▫️ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
📌 و اما گفته آخر: ما چقدر در این مسیر حرکت کرده و می کنیم؟!
✍️ دهقانی آرانی
✨بسم الله و باللّه و على مِلّة رسول الله✨
✊🚀✊🚀✊🚀✊🚀✊🚀✊🚀
میراث کسی که دوست داشت اسرائیل را نابود کند به سرزمینهای اشغالی رسید.
#وعده_صادق۲ #ایران_قوی
#جنگ_جنگ_تاپیروزی
#آزادی_فلسطین
منبع شناسی . بصائر الدرجات . استاد کامیاب.mp3
15.62M
منبع شناسی مهدویت ( جلسه پانزدهم)
🔺مهدویت در بصائرالدرجات صفار(۳)
🔸تحلیل محتوایی روایات مهدوی صفار
🎙مسلم کامیاب
#تدریس_مهدویت
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #قطعه_صوتی | ما به سوی میدان جنگ پرواز میکنیم
🔸 شنیدهام دشمن اسم مرا آورده است...
➕ سخنان حماسی و ناشنیده حضرت آیتالله خامنهای در خطبههای اولین #نماز_جمعه پس از آغاز جنگ تحمیلی
✅ زیارت امام مهدی
علیه السلامدر روز جمعه اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَ اُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ اَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي آلِ بَيْتِكَ هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَ اَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ، وَ اَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. #ماه_خدا #امام_مهدی #ویکی_مهدویت #اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج @wiki_mahdaviat_ir 🔰 آقای ما! ما در زمان شما باشیم و این گونه محروم باشیم! همه انبیاء و اولیاء حسرت میخورند که زمان حضرت ولیعصر علیه السلام باشند. بدبخت من که زمانِ «آقا» باشم و امامم «آقا» باشد، اما چشم کور من، او را نبیند. این حسرت است. «عَزیزٌ عَلَّیَ اَنْ اَرَی الخَلْقَ وَ لا تُری»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهم احفظ قائدنا
به لطف الهی و عنایت حضرت بقیه الله الاعظم شماره 10 مجله علمی_ترویجی #پژوهشنامه_موعود به چاپ رسید و در سایت این مجله منتشر شد.
1️⃣نقش معصومان و علمای شیعه در تبیین و نگهداشت باور به رجعت
➖خدامراد سلیمیان
2️⃣تأملی نو در مفهوم غیبت امام دوازدهم با تاکید بر آیات و روایات
➖محسن رحیمی جعفری
3️⃣جایگاه شناسی تطبیقی ضرورت عقلانی حکومت واحد جهانی از دیدگاه اندیشمندان و ادیان ابراهیمی
➖محمدجواد یعقوبیان
4️⃣نقش نخبگان دینی در نگهداشت جامعه عصر غیبت از انحرافات عقیدتی بر پایه اندیشههای آیت الله صافی گلپایگانی
➖فاطمه رئوفی تبار؛ مریم باوی
5️⃣تحلیل عوامل و ترفندهای جذب در فرقهها و جریانهای انحرافی مهدوی
➖جواد اسحاقیان درچه
6️⃣سنخ شناسی منابع مورد استناد مدعیان دروغین (بررسی تحلیلی منابع مستندات مدعیان دروغین با رویکرد سنخ شناسی)
➖سیدمحمد حسین حسینی؛ محمد شهبازیان
📥برای دریافت کل متن این شماره مجله لینک زیر رو لمس کنید:
https://www.mouoodmag.ir/jufile?issue_pdf=28534
رویکرد شناسی مهدویت
(بخش سوم )
رويكرد عرفانی _ صوفی
🔷اين رويكرد از قرن هفتم در ميان مسلمانان شكل گرفت. عارفان و صوفيان مسلمان مسئله مهدويّت را از طريق آموزههاى اصلى عرفان و تصوف، يعنى آموزه انسان كامل و ختم ولايت، مطرح كردهاند.البته اين گروه در اعتقاد به مهدويّت نوعى و شخصى با هم اختلافهايى دارند.
🔷ابن عربى، پايهگذار عرفان نظرى در ميان مسلمانان، نخستين كسى است كه از اين منظر به مسئله مهدويت نگريسته است. وى در آثار متعدّد خود به اين موضوع پرداخته است. سخنان او در پاره ای موارد با یکدیگر متعارض است اما در برخی موارد وى حضرت مهدى موعود عليه السلام را خاتم الاوليا مىدانسته است.
🔷عارفان و صوفيان در پرداختن به مسئله مهدويّت علاوه بر طريق ختم ولايت، به آموزههاى دينى و نبوى، يعنى روايات، نيز توجّه داشتهاند. در اين جا به نمونههايى از اين استشهادها اشاره مىكنيم:
1⃣ ابن عربى باب 363 فتوحات را چنين عنوان داده است:
فى مَعرفة منزل وِزراء المهدى الظاهر فى آخر الزمان الّذى بشّر به رسول اللَّه و هو من أهل البيت.
در شناخت منزلت وزيران مهدى كه پيامبر به ظهورش در آخر الزمان بشارت داده و از اهل بيت است.
وى در اين فصل مضمون بسيارى از احاديث نبوى را، نقل كرده است. مانند این عبارت :« لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد طول اللَّه ذلك اليوم حتى يلي هذا الخليفة من عترة رسول اللَّه ص من ولد فاطمة يواطئ اسمه اسم رسول اللَّه ص جده الحسين بن علي بن أبي طالب يبايع بين الركن و المقام»
2⃣ عمر بن شجاع الدين موصلى (متوفى بعد از 660 ق)، صوفى بزرگ موصل و مُراد و مُرشد اتابك بدر الدين لؤلؤ زنگى، در كتاب النعيم المقيم، فصلى را به «الإمام محمد المنتظَر ابن الإمام الحسن العسكرى» اختصاص داده و رواياتى را در باره سيره او و تولّدش و سخنانى را از او نقل كرده و به زنده بودن و معمّر بودن وى
تصريح كرده و او را امام و مهدى هادى امّت رسول اللَّه خوانده است.
3⃣ عبدالوهاب شعرانى (م 973 ق)- كه از صوفيان سنّىمذهب است- در اليواقيت والجواهر، در بحث از نشانهها و حوادث پيش از وقوع قيامت، چنان از خروج و ظهور مهدى عليه السلام، نزول عيسى عليه السلام، نام پدر، زمان تولد و سن حضرت مهدى ياد مىكند كه گويى شيعهاى معتقد است. سپس بخشهايى از فتوحات (باب 363)- كه بسيارى از آن، متن روايات موجود در منابع شيعه و سنّى است- نقل مىكند.
وى در پاسخ به اين پرسشها كه «شكل ظهور مهدى چگونه است و احكام او آيا بر اساس نصوص است يا اجتهاد؟»، با استناد به كلمات ابنعربى، مهدى را حاكمى عالم و عامل به شريعت محمّدى صلى الله عليه و آله مىداند كه در تشخيص شريعت به گونهاى از لغزش مصون، و از هوا و خطا مبراست. او به نقل از ابن عربى، مهدى را به سان همه «اهل اللَّه» داراى ارتباطى مستقيم با حق و پيامبر صلى الله عليه و آله مىداند؛ لذا او را از تقليد بىنياز مىشمارد. علاوه بر اين، وى مهدى را برخوردار از نوعى علم غيب معرّفى كرده است.
•••••✾•🌿🌺🌿•✾••••
🇮🇷@moslemkamyab
سلام .
صوتی در مجازی منتشر گردید؛ تاریخ دقیق اون رو من نمیدانم .
دوستان خواستند نکاتی گفته شود.
مقداری توضیح داده شد.
اول صوت اصلی و بعد پاسخ اجمالی تقدیم می شود.
4_6043854597129245829.mp3
12.67M
🔴این صوت آقای امینی خواه