10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️هرچقدر درباره ماجرای تسخیر سفارت آمریکا حرف زده میشود، همانقدر درباره سرنوشت این ماجرای تعیین کننده و مهم سکوت میشود!
🔹تا اینجایش را همه میدانند که جمعی از دانشجویان، سفارت آمریکا را تسخیر کردند و عدهای از کارمندانش را هم گروگان گرفتند و امام هم حمایت کرد؛ اما اینکه بعدش چه شد، چطور ماجرا ۴۴۴ روز طول کشید، چه بر مملکت چه گذشت و نهایتا سرنوشت گروگانها چه شد، ظاهرا مسئله مهمی نیست!
🔸غافل از اینکه دقیقا همین جای داستان بسیار مهم است! اینکه پس از مرگ مشکوک محمدرضا شاه(که برگرداندنش به کشور مطالبه اصلی تسخیرکنندگان بود) درباره گروگانها چه تصمیمی گرفته شد و چه کسی عهدهدار کار شد و اوضاع چگونه پیش رفت که نهایتش نه فقط گروگانها را آزاد کردیم و پولهایمان را پس نگرفتیم، بلکه به آمریکا بدهکار شدیم و یک دیوان داوری هم تشکیل شد که تا الان دارد محکوممان میکند، مسائل کلیدیای در تاریخ ماست که کمتر بهشان توجه شده.
🔺گزیده گفتوگویمان با ایمان گودرزی نویسنده و کارگردان مستندهای ۴۴۴ روز و قرارداد ۱۹ ژوئن را ببینید؛ هم بخشی از سوالات را پاسخ میدهد و هم سرنخهای خوبی ارائه میکند.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتقاد مجری برنامه ثریا از مسئولینی که با هر نیتی مدارس غیرانتفاعی تاسیس میکنند: با ایجاد این آکواریومها عدالت آموزشی تامین نمی شود و مسائل مهم آموزشی نادیده گرفته میشود
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ به «سرچشمه»ها نیازمندیم، اما...
◀️ مرور تاریخ انقلاب، برای ما که سودای تحقق آرمانها را داریم، به شدت ضروری است؛ پیش و بیش از هر چیز، نیازمند این هستیم که تصوراتمان را از افراد (به ویژه آنهایی که مورد تاییدمان هستند) و اتفاقات (مخصوصا مواردی که ظاهرا خیلی واضح و شفاف و معروفاند) با نهایت دقت و واقعنگری بازسازی کنیم.
🔸 سادهترین مصداقش شاید همین باشد که آدمها را مطلقا سیاه و گناهکار و از ابتدا خائن، یا کاملا سفید و خدوم و بیاشتباه در نظر نگیریم و به پیچیدگیهای انسان و فهم تاریخ، توجه بیشتری کنیم.
مصداق دیگر اینکه، میان انقلابیونی که خیلی مورد علاقه و تایید ما هستند و یا حتی بین شهدایِ بزرگ و نامدارِمان، اختلافهای بعضا جدی، مهم و سطح بالایی در جریان بوده؛ از قضا در اغلب موارد، زاویهی نگاه همه هم قابل تامل بوده و حائز بخشی از حقیقت؛ و لذا به صرفِ رجوع به نظرِ فلان شهید یا شخصیت انقلابیِ والا مقام، نمیتوان درباره مسائل و قضایا، اعلام نظر کرد.
🔹 پروندهی نوشین نفیسی شاید نمونهی خوبی باشد برای فهم پیچیدگیهای مسائل تاریخی و انسانی؛ دخترِ پزشکِ مخصوصِ آیتالله منتظری که به دلیل عضویت در مرکزیت سازمان پیکار دستگیر و مثل دو برادرش (و بسیاری دیگر از اعضای این سازمان تروریستی) به اعدام محکوم میشود؛ از یک طرف، منتظری (که اختیار عفو محکومان را داشت) استدلال میکند که نوشین نفیسی در هیچ تروری مستقیما دست نداشته و هر دو برادرش نیز، اعدام شدهاند و بر همین اساس و با نظر حضرت امام، برایش دو درجه تخفیف میگیرد و نهایتا اعدام نمیشود.
🔸 از سوی دیگر اما، شخصیت استثنائی اسدالله لاجوردی، دادستان وقت، استدلال می کند که بسیاری از نیروهای سطحِ پایینترِ سازمان، اعدام شده یا منتظر اجرای حکماند؛ چطور میشود با اعضای دستهچندم با شدت برخورد کرد اما به عضو مرکزیت، تخفیف داد، آن هم در شرایطی که هر روز، تعداد بیشتری از مردم و مسئولین ترور میشوند!
🔹 امروز و پس از گذشت سالها، به سادگی نمیتوان فهمید که واقعا کدام استدلال دقیقتر و بجاتر بوده؛ از یک طرف، سرنوشت نوشین نفیسی در برابر ماست که پس از آزادی، سالها -دور از سیاست و ایدئولوژی و عملیات مسلحانه- به کار هنری پرداخت و حتی سفارشهایی از نهادهای انقلابی گرفت! (+) و از سوی دیگر، نمونههای بسیاری داریم از کسانی که پس از آزادی یا عفو، به همان روال سابق و بلکه شدیدتر روی آوردند و صدمات بسیاری را به کشور تحمیل کردند...
⬇️ دو ویدئوی زیر بخشهایی از برنامهی نوپای #سرچشمه است که سعی میکند بخشهایی از تاریخ معاصر را روایت کند؛ فیلم کامل قسمت اول برنامه را هم میتوانید اینجا ببینید و حرفهای مهم و قابل تامل معاون شهید لاجوردی را بشنوید...
🔺 ما به سرچشمه و چندین و چند برنامه و گفتوگوی مشابه در حوزهی تاریخ نیازمندیم؛ نیازمندیم واقعا!
▫️ تلاش سازندگان برنامه، برای گفتوگو با مسئولین و عوامل میدانی تحولات تاریخی، و تحقیقات گسترده - و در مقایسِ صدا و سیما، کمنظیر- را باید ارج نهاد و خداقوت گفت، اما بیتوجهی یا کمتوجهی به پیچیدگیهای ارائهی یک روایت تاریخی، و تمرکز بر بازتولید روایتهای رسمیِ عمدتا مخدوش را حق است که تذکر بدهیم...
🎬 @Mostazafin_TV
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ روایت «ایوب عبداللهی» معاون شهید لاجوردی از پروندهی نوشین نفیسی، فرزند پزشک مخصوص آیتالله منتظری...
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ "حواستان را جمع کنید! نکند یکمرتبه متوجه شوید که حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند..."
▫️یا درک سلطنتی از امامت، و تلاشهای خالصانهای که در پازل اسلام ناب نیست...
◀️ روز هشتم ربیعالأول روز شهادت امام حسن عسکری(ع) است و پس از آن امامت امام عصر(عج) آغاز میشود. برخی معتقدند باید این روز را جشن گرفت. اخیراً برخی جریانها عنوان «جشن بیعت» را برای این روز به کار میبرند. همچنین به کرات در جشنها، سخنرانیها و اعلامیههای این قبیل مراسمها از تعبیر «جشن تاجگذاری امام زمان(عج)» استفاده شده است.
🔸 یکی از مؤسساتی که علاوه بر فعالیتهای فرهنگی در جبههی سیاسی اصولگرایان نیز فعالیت میکند، در بیانیهای به مناسبت این مراسم، نهم ربیعالاول را «روزی که امام ما منتظر است تا بر اریکه قدرت تکیه بزند» خوانده است. برآمدن مناسکی جدید تحت عنوان «جشن بیعت»یا مناسک مرتبط با آن، بیش از هر چیز مدیون نگرش شاهنشاهی و سلطنتی به امامت است. مضمونی که اگر چه اجمالاً با قدرت و سیاست ارتباط دارد ولی فعلا از موضوع بحث ما خارج است.
⚫️ آنچه مسئله ماست این است که پیدایش چنین آیینهایی ارتباط مستقیم با انحطاط معرفت دینی در جامعه ما دارد.
🔹 وقتی دیروز متفکرینی همچون مطهری برای ما روضه میخواندند و امروز روضهخوانها و منبریها متفکر و تحلیلگر شدهاند. هر طرف که سر میچرخانیم افرادی را میبینیم که در حد سطح دو حوزه یا حتی لیسانس حسابداری تحصیل کردهاند اما سابقهی هزاران ساعت سخنرانی در دانشگاهها و مساجد و غیره را در کارنامه دارند! آنهم حرفهایی سست و بیبنیاد در همه زمینهها؛ از مذهب و مهدویت گرفته تا تمدن و تحول در حوزه و طب اسلامی و الگوی اسلامی پیشرفت و غیره.
🔸 در شرایطی که آثار اندیشهای و اندیشهی متفکرین صدر انقلاب، بیجایگزین مهجور و مهجورتر از گذشته میشود طبیعی است جامعه از نابرابریهای دهشتناک رنج ببرد و دیندارانی در حاشیهی این وضعیت به شرکت در مناسک و احتکار ثوابهای اخروی دلخوش باشند. طبیعی است در چنین جامعهای کارگری برای گرفتن حقوق معوقهی خود شلاق بخورد و با گذشت ماهها و سالها، پروندهی برداشتهای نجومی از بیتالمال بی سرانجام باشد. کسانی سپردههای خود را از دست بدهند و نورچشمانی از وامهای کلان بیبهره بهرهمند شوند...
🔹 چه نباید کرد؟ چه باید کرد؟
➖ چاره، رواداری و تفکر است نه طرد و تکفیر. بسیاری از کسانی که به واسطهی نیت خالصانه به محافلِ اسلام مناسک میانتهی میپیوندند، حتی به احتمال زیاد برخی مجلسگردانان و منبریهای این محافل، دل در گرو انقلاب دارند و تنها در اثر مراتبی از غفلت به این ورطه دچار شدهاند.
➖ وقتی سالهاست از نگرانیهای امام خمینی دربارهی اسلام متحجرانه و مقدسمآبانه میگذرد و ما آن را به سکوت طی کردهایم؛ وقتی سیسال است از طرح مفهوم بدیع و پر ظرفیت «اسلام مناسک میانتهی» توسط رهبر انقلاب میگذارد اما هنوز یک جزوه یا یک مطلب یا حتی یک صفحه نوشته در اینباره تولید نشده است؛ وقتی در اثر تفوق سیاستزدگی و چالشهای دیگر، همه وقتمان به مجادلات سیاسی یا کارهای موسوم به فرهنگی گذشته و فرصت برای اندیشیدن درباره این مفاهیم نداشتهایم؛ طبیعی است به چنین دردی دچار باشیم.
🎙 متن کامل یادداشت مهم و خواندنی حجت الاسلام #مجتبی_نامخواه را در نمایش لینک زیر بخوانید...
https://plink.ir/56zHa
🎬 @Mostazafin_TV
⚫️ از کی طلبکاری؟!
◀️ این توییتِ خانم پروانه مافی، عضو فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تغییر دو سه کلمه، در واقع کپی بیاجازهای از توییت چند روز پیشم بود. البته اگر بپرسند ترجیح میدهی صدهزار نفر نوشتهای را با نامت بخوانند یا یک میلیون نفر بیذکر نامت، بیدرنگ و قطعاً ترجیح میدهم هموطنان بیشتری اصل سخن را بشنوند بیذکر نام نویسنده چرا که هدفم از نوشتن، شنیده شدن سخنی ناگفته و تلنگر به جامعه است.
🔸 با این حال این سرقت خانم نماینده ناراحتم کرد چرا که این توییت در واقع فریادی بر سر قانونگذاران این مملکت بود. آنوقت کسی که چهار سال است در مجلس نماینده است و فرصت تغییر این قوانین ناعادلانه را داشته چهار ماه مانده به انتخابات طلبکارانه همان اعتراض را تکرار کرده و مجبورمان میکند بگوییم حاج خانم! شما از کی طلبکاری؟!
🔺 @MohammadMosaed
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ #هاشمی فقط شروعکننده بود...
◀️ اینجا قیطریه است و واقعیت زندگی به اندازهی همین عکس عمیقا متناقض است. به ما وعده رستگاری دادند؛ قرار بود ژاپن اسلامی شویم؛ بنا بود صنایعمان مردمی شوند؛ بنا بود آموزش رایگان، بهداشت و درمان رایگان نصیبمان شود؛ بنا بود بیمه همگانی حمایتمان کند؛ بنا بود قدرت میان همه اقشار توزیع شود، اما خیلی زود متوجه شدیم اکثر ما مشمول "همهی اقشار" نمیشویم
🔸در کشور ما نه اصلاحطلب حاکمیت دارد نه اصولگرا، تنها چیزی که حاکمیت دارد "بازار" است. حاکمیت بازار یعنی جناحهای سیاسی هم برای رسیدن به امتیازهای بازار است که میخواهند قدرت بگیرند. اینکه آموزش و درمان هم از سوی دولت به بخش خصوصی سپرده میشود یعنی دولت دیگر اساسا دغدغهی خدمات همگانی را ندارد.
🔹شروع حاکمیت بازار در کشور ما را میتوان به دورهی هاشمی نسبت داد اما ادامه یافتن آن بیشک نیازمند اتحاد عمیق میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در زمینهی اقتصاد سیاسی با یکدیگر بود، چنین میتوان گفت که کلیّتِ نظام بر سرِ حاکمیت بازار با یکدیگر به توافق رسیدند و هاشمی تنها شروع کنندهی این نوع از بنیادگرایی بود...
🎙 حبیب درزلو
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ #هاشمی فقط شروعکننده بود...
◀️ اینجا قیطریه است و واقعیت زندگی به اندازهی همین عکس عمیقا متناقض است. به ما وعده رستگاری دادند؛ قرار بود ژاپن اسلامی شویم؛ بنا بود صنایعمان مردمی شوند؛ بنا بود آموزش رایگان، بهداشت و درمان رایگان نصیبمان شود؛ بنا بود بیمه همگانی حمایتمان کند؛ بنا بود قدرت میان همه اقشار توزیع شود، اما خیلی زود متوجه شدیم اکثر ما مشمول "همهی اقشار" نمیشویم
🔸در کشور ما نه اصلاحطلب حاکمیت دارد نه اصولگرا، تنها چیزی که حاکمیت دارد "بازار" است. حاکمیت بازار یعنی جناحهای سیاسی هم برای رسیدن به امتیازهای بازار است که میخواهند قدرت بگیرند. اینکه آموزش و درمان هم از سوی دولت به بخش خصوصی سپرده میشود یعنی دولت دیگر اساسا دغدغهی خدمات همگانی را ندارد.
🔹شروع حاکمیت بازار در کشور ما را میتوان به دورهی هاشمی نسبت داد اما ادامه یافتن آن بیشک نیازمند اتحاد عمیق میان اصلاح طلبان و اصولگرایان در زمینهی اقتصاد سیاسی با یکدیگر بود، چنین میتوان گفت که کلیّتِ نظام بر سرِ حاکمیت بازار با یکدیگر به توافق رسیدند و هاشمی تنها شروع کنندهی این نوع از بنیادگرایی بود...
🎙 حبیب درزلو
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فقط یک نفر در منطقهی شهر ری ۷۰۰ واحد آپارتمان دارد
💭یک شب اراده میکند و برای مسکن قیمت تعیین میکند. افزایش قیمت در شهرستانها هم، از تهران آغاز میشود
💭 ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از سال ۸۵ تا ۹۵ ساخته شده، اما فقط ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در اختیار مردم قرار گرفته. ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد کجا رفته؟
💭فردی ۲۵۰۰ واحد مسکونی در تهران دارد و برای مسکن قیمت تعیین میکند ولی هیچکس تا الان یقهاش را نگرفته؛ اصلا قانونی در این زمینه نداریم!
🔺اینها بخشی از اظهارات یک نمایندهی مجلس است؛ میگوید میدانیم چه کسانی دارند این فشار وحشتناک را بر مردم تحمیل میکنند اما قانونی برای مقابله با آنها نداریم
🔹به این مجلس و این سیاسیون که امیدی نیست و اصلاحطلبها و اصولگرایان نشان دادهاند در بیاعتنایی به مشکلات مردم هماهنگاند اما، انتخاباتِ پیشرو و انتخابهای آینده، در برابر ماست؛ فرصتش را داریم که خلاف همیشه، به جای چنگ زدن به لیستها و ائتلافهای نخنما، بگردیم و ببینیم کدام نامزدها هستند که دغدغه حل مسائل بنیادی و کلیدی مردم را دارند و تلاش کنیم همانها دیده شوند، انتخاب شوند.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ امام جمعه؛ پل ارتباطی رهبری با مردم است یا حلقه وصل دستگاههای دولتی با ولیفقیه؟
➖ نگاه جمهوریتی به جایگاه «امامت جمعه»
◀️ دیدهاید امام جمعه فلان شهر با جوانان والیبال بازی کرده و آبشارهای اسمی زده؟ امام جمعهی بهمان شهر هم خودش بشقاب نذری داده؟ شنیدهاید امام جمعه شهر دیگری خودش میوه خریده و دیدهاید عکس آن یکی را در حال گرفتن پنچری ماشینش؟
🔸 اینها تصاویری است که دوستانِ ارزشی من سعی دارند برای جامعه بازنمایی کنند. آنها تلاش دارند نشان بدهند در قبال سنتِ تجربه شدهی مردم در خصوصِ از ما بهتر بودنِ ائمهی جمعه، مصادیقی هم از زندگیِ مردمی، ساده زیستی، و دغدغهمندی ایشان وجود دارد.
▪️ مسئلهی من اما نه آن ائمه ی جمعهی عبوسِ سیاست مسلک است و نه آن امام جمعه ی خندانِ اخلاق محور، نه چنان که میبینیم میانسال یا کهنسال بودن اکثر آنهاست و نه چنانکه میشنویم میل به آوردن جوانسالان!
🔺 سوال اساسی این است که امام جمعه واسطهی ولی فقیه با دستگاههای دولتی است یا پل ارتباطی با مردم؟ اگر امام جمعه واسطهی ارتباط بین مردم و ولی فقیه است پس چرا نباید با ساز و کاری مشخص توسط خود مردم انتخاب و سالیانه ابقا شود؟ نقش نمازگزاران در تعیین خط و مشی خطبههای نماز جمعه چیست؟ اینکه در برخی شهرها سالهای سال است که مردم از فلان امام جمعه به تنگ آمدهاند اما هیچ قدرتی برای برکناری او ندارند، چه معنی دارد؟ این کجایش #جمهوریتی است؟
🎙 #یاسر_عرب
🎬 @Mostazafin_TV