⭕️ در بازار، حجاب نمیفروشند!
🖋 روح الله رشیدی
🔹 به یک مثال! توجه بفرمایید: در فاصلهی یک دهه، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، تعداد مدارس #غیر_دولتی بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است؛ بیش از ۱۶ درصد مجموع مدارس کشور و بیش از دو میلیون نفر دانشآموز!
🔸 معنای دقیق و سادهی این حرف این است که دولت دارد با سرعت عجیب، فکر و فرهنگ و تعلیم و تربیت را به دست #بازار میسپارد. آنهم آگاهانه و قاطعانه!
🔹 ناگفته پیداست که این وضعیت، فاصلهی چندانی با فروپاشی نهاد #تعلیم_و_تربیت ندارد. از روند سیاستگذاری هم چنین برمیآید که نه تنها قرار نیست این حرکت تخریبی متوقف شود، که بر تداوم آن اصرار میشود. فرقی هم بین چپ و راست در این اصرار تخریبی وجود نداشته تا امروز.
🔸 جالب اینکه دولت، آثار و پیامدهای این بازاریسازی را در کوتاهمدت میبیند و بر وضعیتی که خود، عالمانه و عامدانه ساخته، مرثیه میسراید. گروهی از محافظهکاران نیز با او همنوا میشوند و مردم و فرزندانشان را به باد ملامت میگیرند که «چرا شماها اینجوری هستید پس! حجابتان کو؟». ملامت میکند مردم را، اما خودش خوب میداند که در بازار، هر چیزی هم بفروشند، #حجاب نمیفروشند!
🔹 با هر معیار و مبنایی (شرع، عقل، عرف و...) اگر از مشاهدهی آشفتگیهای فرهنگی و اخلاقی دردمان میگیرد اما وضعیت نهاد (بازار) تعلیم و تربیت کشور، هیچ اعتراض و غصهای در ما برنمیانگیزد، در دستگاه محاسباتیمان شک کنیم. این #تناقضی که در آن دستوپا میزنیم، ظرفیتهای بسیار بیشتر از اینی که میبینیم برای ایجاد آشفتگی و بحران در حوزههای فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی دارد.
🔸 جریان زباندارِ سیاسی، با تمرکز تعمدی بر پارهای موضوعات و برجستهسازی هیجانی آنها، مسائل اصلی را از اعتبار ساقط میکند و انرژیها را در مسیری غیر ضروری هرز میبرد.
🔺 پینوشت: آیا فقط، مدرسه را بازار کردهایم؟ نه. این فقط یکی از بازارهاییست که ساختهایم. همهجا بازار است.
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
⭕️ ناعادلانهترین معادلهی دنیا
🖋 سید سرباز روح الله رضوی
🔹 صبح ساعت ۷:۳۰ که گوشیام را روشن کردم دیدم تماس واتسآپی داشتم؛ از یک شماره ناشناس هندی. پشتش از یک شمارهی دیگر پیام آمد که از شبکهای هندی با شما تماس میگیرند برای گفتگو. پرسیدم ماجرا چیست؟ جواب آمد مصاحبه در مورد ایران است.
🔸 ساعت ۷:۵۵ مجددا از همان شماره هندی تماس آمد که میخواستیم با شما در برنامهی زنده گفتگو کنیم. گفتم کدام شبکه؟ نام یکی از معروفترین شبکههای هندی را آورد. پرسیدم ماجرا چیست؟ گفت ماجرای #حجاب در ایران و اعتراضات و ادامه داد: پنج دقیقهی دیگر روی آنتن هستیم! گفتم ببخشید اینجا اول صبح است و من در خانهام و مشارکت در گفتگو برایم مقدور نیست.
🔹 ماجرای مهسا امینی به همین سرعت تبدیل به تیتر خبری داغ بسیاری از کشورهای دنیا شده است. دقت کنید سخن از تنها رژیم صهیونیستی و یا آمریکا نیست و جای این سوال بسیار مهم خالی است که فارغ از همهی دعواهای داخلی له و علیهی #گشت_ارشاد، چطور مرگ تصادفی یک دختر در ایران چنین التهاب جهانی میآفریند؟
🔸 اصلا بیایید بپذیریم که تمام فضای روانی-رسانهای ایجاد شده در داخل، درونی بوده و بدور از جوسازی است؛ باز فضای رسانهای جهانی دلیلی روشن بر پروپاگاندایی است که علیه ایران براه افتاده.
🔹 میناستریم رسانهای دنیا ناعادلانهترین معادله نانوشته دنیای امروز ماست. اراده کند از مرگ "مهسا امینی" #سونامی_رسانهای میسازد و اراده نکند، مرگ #زینب_عصام را زیر خروارها خروار خبر خاک میکند؛ دخترکی عراقی که همین دیروز بخاطر تیراندازی نظامیان آمریکایی در یک میدان تیر در حومه بغداد بشکل کاملا تصادفی! مورد اصابت قرار گرفت و جان باخت.
🔸 من در جایگاه قضاوت یا مقایسهی این دو مرگ تلخ نیستم. من صحنهای ناعادلانه، بسیار بسیار ناعادلانهتر از تمامی بیعدالتیهای داخلی در عرصهی جهانی میبینم و وجدانم اجازهی سکوت نمیدهد. شادی روح مهسا و زینب صلواتی نثار کنید.
🆔 @RoohullahRazavi
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ تحلیل اجتماعی با تحریف و جعل سند!
🖋 میثم ظهوریان
🔺 پ.ن: گزارش موج سوم پیمایش «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» را اینجا ببینید.
🎬 @Mostazafin_Tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا حکومت باید مردم را به بهشت ببرد؟! (بخش اول)
🔹 #حجاب_اختیاری یا #حجاب_اجباری؟! دوگانهای که این روزها بحثهای زیادی درباره آن شکلگرفته است. اما برای قضاوت دقیق و غیراحساسی درباره این دوگانه لازم است به لایههای عمیقتر بحث وارد شویم. جایی که با دوگانهی دخالت کردن یا دخالت نکردن حکومت در شئون مختلف زندگی مواجه میشویم؛
🔸 حالا سوال اصلی این است که آیا بهشت و جهنم افراد به حکومت هم ربط دارد یا امری کاملا شخصی است؟! آیا حکومت اسلامی وظیفه دارد مردم را به بهشت ببرد؟!
🔺 پاسخ را از حجتالاسلام #قنبریان بشنویم. (تاریخ سخنرانی: ۳۱ فروردین۱۴۰۱)
🔺 صوت کامل سخنرانی را از اینجا میتوانید بشنوید.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ چرا گشت ارشاد راه حل مسئله بدحجابی نیست؟
🖋 میثم ظهوریان
🔹 من هم طرفدار قانون #حجاب و الزامی بودن آن هستم و هم به ضرورت رویکردهای سلبی و #انتظامی برای اجرای آن قائلم. فراتر از این معتقدم، این ایده که در دنیای #سرمایه_داری که ساختار #اقتصاد و #فرهنگش ذاتا سوق دهنده به سمت بی حجابی اجباری است، تنها با کنش #فرهنگی میتوان به مواجهه با اشکال ناهنجار بی حجابی رفت، بلیهانه و ساده انگارانه است.
🔸 #گشت_ارشاد اما نه وسیله انجام تکلیف که ابزار رفع تکلیف نیروی انتظامی در مسئله حجاب است. این تصور که با چند ون، که غالبا در چند نقطه از قبل مشخص ایستاده اند و به جای برخورد با #سلبریتی ها و انواع #بیوتی ها و #مانکن هایی که با اسم و آدرس مشخص در شبکه های اجتماعی در حال ترویج بی حیایی هستند، چند نفر که معمولا جز بدحجاب های کمتر ناهنجار هستند و دستگیریشان کم دردسرتر است، را جلب میکنند، میتوان بی حجابی را کاهش داد، اگر نه بیشتر که به اندازه آن ایده قبلی بلیهانه است.
🔹از این نظر گشت ارشاد را مصداق این که «انجام #ناقص و بد یک کار لازم (برخورد انتظامی با ناهنجاری پوشش)، از انجام ندادن آن بدتر است»، میدانم.
🔸 سوال این است، چرا وقتی در غالب نقاط شهری مثل تهران و حتی در مراسم رسمی حکومتی مثل #جشنواره_فجر یا جشن مد شیراز، #کشف_حجاب و ناهنجاری های اخلاقی عادی است و ناجا و مجموعه حاکمیت نیز هیچ برخوردی ندارد و بسیاری از فیلمهای #سینمایی و سریالهای شبکه خانگی نیز با مجوز رسمی #ارشاد و #صدا_و_سیما، مروج بد پوششی هستند، باید به برخورد با معلولیترین و ضعیفترین حلقه رفت و به ابزار نیروی انتظامی برای رفع تکلیف از طریق دستگیری عاملان ناهنجاریهای درجه پایینتر، مشروعیت داد؟!
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ پیامبر و مبارزه دائمی با سرمایهدارها
🔹 «...کسی که یک مقداری آشنا باشد به منطق قرآن، میبیند که این قرآن است که وادار کرد #پیغمبر_اسلام را به این که با این #سرمایهدارها دائماً در جنگ باشد. با این کسانی که در حجاز و در طائف و در مکه و اینها، سرمایهدار بودند و صاحب #قدرت و اشخاص قلدری بودند که قدرتمند بودند.
🔸 قرآن بود که پیغمبر اکرم را وادار کرد به این که با این مردمی که با ملیت مردم، با منافع #تودههای_مردم، مخالف هستند و #استثمار میکنند اینها را، با اینها باید جنگ بکنید و تعدیلی حاصل بشود.
🔹 جنگهایی که پیغمبر در زمان حیاتشان فرمودهاند، بعد از این که اسباب جنگ فراهم شد برایشان، این جنگها همیشه با #زورمندها بوده است؛ با آنها، مثل ابوسفیان و امثال آنها که قدرتمندها بودند، و اینها منافع ملتها را، ملت خودشان را، میخواستند برای خودشان [غارت] بکنند؛ و ظلم و ستمکاری و بی عدالتی رایج بوده است؛ و جنگهایی که واقع شده، بین #مستضعفین بوده و این مردم طبقه سه، این فقرا با این زورمندها و اینهایی که میخواستند حق #فقرا را بخورند...»
🔺 صحیفه امام ج۴ ص۲۱۴
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
⭕️ آیا حکومت باید مردم را به بهشت ببرد؟! (بخش اول) 🔹 #حجاب_اختیاری یا #حجاب_اجباری؟! دوگانهای که ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیا حکومت باید مردم را به بهشت ببرد؟ (بخش دوم)
🔹 امام علی(ع) میفرمایند: « اگر از من پيروى كنيد، به خواست خدا شما را به راه بهشت حمل خواهم کرد، هر چند سخت و دشوار و پر از تلخىها باشد.» (نهجالبلاغه، خطبه ۱۵۶)
یعنی #حکومت در خدمت مردم خواهد بود تا این مسیر طی شود. به عبارتی حکومت وظیفه راهسازی و تسهیل کردن مسیر بهشت را دارد نه اینکه رونده را به زور بهشت ببرد.
🔸 #آزادی_فکر و #حق_انتخاب را نباید از افراد گرفت؛ بهشت بردن با زور و فشار و تحمیل نیست!
🔹 آیا این وظیفه حکومت به این معنی است که هیچ حکم اجباری و الزامی در اسلام نیست؟! اگر بهشت بردن با زور و اجبار نیست پس #حد_شرعی و احکام اجباری دین برای چیست؟!
🔸 اجرای حدود شرعی برای بهشت بردن شخص مجرم نیست؛ برای حفاظت از جامعه و باز ماندن مسیر درست است. مجازات زناکار و دزد و قاتل برای بهشت بردن آنها نیست، برای این است که خانواده، کسب و کار حلال و حق حیات در جامعه محترم شمرده شود و محفوظ بماند.
🔹 برخی از #سیاستها و #سازوکارها هم در مسیر بهشت مانع ایجاد میکنند.
🔸 #قاچاقچی بیحجابی و #انحصارگر حجاب، تولید کنندههای بیحجابی در جامعه هستند. بیشتر از بیحجاب باید با تولیدکنندههای بی حجابی مبارزه شود.
🔺 صوت کامل این سخنرانی را از اینجا بشنوید.
🔺 تاریخ سخنرانی ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ است؛ ایده حجت الاسلام #قنبریان برای مواجهه با مسئله بیحجابی را در این مطلب میتوانید ببینید.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ گم شدنِ حماسهی هزاران زنِ ایرانی در تاریخ جنگ
🔹 یاسر عرب، ماجرای حیرتآور و کمتر شنیده شدهای از #زنان_قهرمان این سرزمین را برایمان روایت میکند.
🔸 زنانی که به صورت خودجوش با راهاندازی «ستاد پشتیبانی و تعمیرات لباس رزمندگان»، بار زیادی از #اقتصاد_جنگ را به دوش کشیدند. کاری که از عهدهی #ارگانهای_رسمی کشور بر نمیآمد!
🔹 این روایت بخشی از مستندِ «#ننه_قربون» است که توسط یاسر عرب کارگردانِ این اثر نوشته شده است. روایتی که اثری از آن در سینمای ایران یا کتابهای درسی دیده نمیشود.
🔺 پ.ن: برای آشنایی بیشتر با این حماسهی بزرگ زنان، علاوه بر مستند «ننه قربون» میتوانید کتاب «#حوض_خون» را هم تهیه کنید. (نسخه الکترونیک I نسخه چاپی)
#هفته_دفاع_مقدس
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مدگرایی زنان؛ از دربار تا خیابان
🔹روایتی از سیر تحول #پوشش و آرایش #زنان از عصر قاجار تا اصلاحات
🔸 گزیدهای از مستند «بهت میاد»؛ ساخته محمد حسن یادگاری
🔺 مستند کامل #بهت_میاد را میتوانید از اینجا ببینید.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 حرفهای محمدرضا ضیایی، مسئول سابق بسیج #دانشگاه_شریف قبل از درگیریهای دیروز در این دانشگاه را ببینید.
🔸 این حرفها، این منطق و این متانت را مقایسه کنید با فحشهای رکیکی که آن اراذل و اوباش سر دادند.
🔹 بی بی سی و ایران اینترنشنال و... خودشان هم رویشان نشد فیلم فحاشی اغتشاشگران دانشگاه شریف را پخش کنند؛ نوشتند که مسئول بسیج، دانشجویان را متهم به فحاشی کرده!
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
🔹 حرفهای محمدرضا ضیایی، مسئول سابق بسیج #دانشگاه_شریف قبل از درگیریهای دیروز در این دانشگاه را بب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یادآوری یک قاعده
🔹 «مگر من بارها نگفتهام در اجتماعات کسانی که مخالفند، هیچ کس نباید رفتار خشونتآمیز داشته باشد؛ چون این، دشمن را خوشحال میکند. بارها ما این حرف را گفتیم، چرا گوش نکردند؟! چرا گوش نمیکنند؟!»
🔸 «حتّی اگر یک حرفی که خون شما را به جوش میآورد به زبان آورند -مثلاً فرض کنید اهانت به رهبری کردند- باز هم باید صبر و سکوت کنید. اگر عکس مرا هم آتش زدند و یا پاره کردند، باید سکوت کنید.»
🔹 این فیلم بخشی از بیانات رهبر انقلاب در پی حادثه کوی دانشگاه تهران در سال ۷۸ است.
🔸 از جهات مختلف، حادثه #کوی_دانشگاه با اتفاقات #دانشگاه_شریف بسیار متفاوت است. اعتراض هم با #اغتشاش تفاوت دارد. اما اینجا حرف از یک #قاعده است در برابر تجمع اعتراضی مخالفین:
۱- رفتار خشونتآمیز نداشته باشید.
۲- حتی اگر توهین به رهبری کردند #صبر و #سکوت کنید.
🔹 حرف بر سر این است که اگر بهانه درگیری فراهم شود، #فتنه هم کشدار میشود.
🔸 شعارهای هنجارشکنانه و #فحاشی، کارکرد اصلیشان زمینه سازی برای ایجاد همین بهانه است.
🔹 راهش #قوانین_انضباطی دانشگاه است که نگذارد برخی دانشگاه را با #چاله_میدون اشتباه بگیرند!
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ انقلاب ۱۴۰۱ چقدر رخ داده است؟ (بخش اول)
🖊 سلمان معمار
🔹 #بودریار (جامعه شناس مشهور فرانسوی) یک کتاب مهمی داره به نام "جنگ خلیج فارس اتفاق نیفتاده" که سرو صدایی بلند کرد. خلاصه حرفش این بود که آنچه ما از رسانهها به عنوان جنگ دیدیم با چیزی که آنجا بود اینقدر تفاوت داشت که میشود گفت اصلا رخ نداد. رابطه #دریافت_ما_از_واقعیت و #واقعیت قطع شده و حتی دو چیز متفاوت است. از مباحث فلسفیاش گذشته اگر این بنده خدا هنوز زنده بود احتمالا با دیدن "انقلاب ۱۴۰۱" ایران دوباره کتاب مینوشت. انقلابی که شاید بشه بهترین اسمش رو گذاشت #انقلاب_مجازی.
🔸 اگر همین امروز به حجم توییت و پست و ... نگاه کنید فکر میکنید این رویداد حداقل یکساله که در جریانه و ماهها درگیری داشته. فکر میکنید کشور در اعتصاب و تعطیلی و غم فرو رفته اما بازار حتی برای نیم ساعت هم تعطیل نشد. فکر میکنید خون در خیابانها جاری است اما مردم در حال زندگی و خرید و عروسی و عزا و روزمره هستند. فکر میکنید میلیونها نفر مثل ۵۷ به خیابانها ریختند اما کف میدون خبر خاصی نیست. چطور چنین فاصلهای ممکنه؟
🔹 در واقع میشه ادعا کرد امروز یک ایران مجازی ساخته شده. در این ایران مجازی مردم سیاه پوش و خونین مشغول سنگر بندیاند. سپاهیها در حال فرارند، رهبر که یکبار هفته پیش فوت کرده بود دوباره فوت کرده، پولها را به بانک سوییس بردهاند، در خیابانهایش جنازه میبرند، خلاصه کار تمام است. انقلاب در لبه پیروزی است و حتی در نقاطی پیروز شده است...
🔻 ادامه در بخش دوم...
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
⭕️ انقلاب ۱۴۰۱ چقدر رخ داده است؟ (بخش اول) 🖊 سلمان معمار 🔹 #بودریار (جامعه شناس مشهور فرانسوی) یک
⭕️ انقلاب ۱۴۰۱ چقدر رخ داده است؟ (بخش دوم)
🖊 سلمان معمار
🔸 این #ایران_برساخته و #ایران_واقعی فاصله نجومی دارند. رابطه بین این دو کاملا قطع نیست اما دو چیز مجزاست. فعالان صاحب این تصویر میخواهند با تهییج مردم آن را واقعی کنند. انگار که از درون آینه به سمت واقعیت فشار بیاوری. بزرگنمایی میکند و جایزه میدهد. این یک مرحله جلوتر از جنگ خلیج فارس است. دست درازی تصویر به واقعیت. فشار روانی روزهای اولیه به قدری بود که با صرف گشت زدن در مجازی آماده افسردگی و انفجار بودید. احساس گناه میکردید. چنین فشاری در ۸۸ نبود. انگار کل سال ۹۸ را در یک هفته بریزید. شاید به همین دلیل بود که قطع شدن اینترنت ضربه مهمی به جریان وقایع زد.
🔹 ارتباط بین واقعیت و برساخت به کلی قطع شد. اما این بار یک اتفاق بسیار جالب افتاد. زندگی در ایران مجازی کاملا مستقل ادامه پیدا کرد. و فاصله بیشتر و بیشتر شد. معترضین در ایران واقعی در خانه بودند اما در ایران مجازی به پایتخت رسیده بودند. و جالبتر اینکه این ایران مجازی تنها راه ارتباطی ایرانیان خارج از کشور شد. در غیاب واقعیت، تصویر کاملا جایش را گرفت. بخشی از مهاجرین به واقع تصور میکردند (و شاید بکنند) که انقلاب شده است. سرکوب گستردهای در جریان است. سکوت ایران نه از سر آرامش بلکه بخاطر قطعی نت و خفقان است. پس اگر در ساعات پایانی نباشیم در دهه فجر که هستیم. شاهین نجفی اماننامه میدهد. فلانی تقسیم غنایم میکند. دیگری فرمان حمله ۲۴ ساعته به تهران میدهد. حیرت آور است.
🔸 از کارداشیان تا جی کی رولینگ هم از این انقلاب بزرگ حمایت میکنند. راجر واترز مورد جالبی است. در عین آگاهی و اشاره به برنامه سوریه سازی اصلا متوجه نیست دارد با رسانه سعودی صحبت میکند و عملا بخشی از همین تصویر میشود. در واقع وقتی #فرا_واقعیت جای واقعیت را میگیرد حتی #آگاهی هم کافی نیست. به دوست مهاجر نگرانم میگفتم باید باشی و ببینی، #رسانه کافی نیست. وقتی دادهها دروغ آمیز باشد قدرت پردازنده تعیین کننده نیست. ورودی، ورودی مهم است.
🔹 حالا سوال اینجاست: چرا رهبر چند ماه یکبار فوت میکند ولی باز هم مخاطب پای این تصویر مینشیند؟ چون دوست دارد در این تصویر زندگی کند. این "انقلاب مجازی" صرفا ساخته رسانهها نیست. کاربران هم در آن مشارکت دارند. آنها در واقع رویای خودشان را در ایران مجازی میبینند. و شبکه اجتماعی به آنها این فرصت را میدهد که در این رویا زندگی کنند. با دوستان هم فکرشان انقلاب کنند. هشتگ زدن مثل فریاد زدن میشود. لایک کردن مثل باور کردن. ریتوییت مثل لبیک. ربات و آلبانی نشینان و سعودی هم میتوانند جو دهند و دستکاری کنند. راه میافتند به آنلاین شاپها فشار میاورند که باید ببندی. انگار که بازار واقعی را ببندند. #سلبریتیها و شاخها در این دنیا مثل روشنفکران و رهبران هستند. حتی یک فوتبالست میتواند به قله انقلاب برود. استوری فلان بازیگر خارجی مثل بیانیه سیاسی یک کشور میشود. آنها در این تصویر زندگی میکنند.
🔸 اما واقعیت. واقعیت واقعی است. و مثل عصای موسی، اژدها را بیمعنا میکند. و حاضران تازه میفهند چیزی که میدیدند تصویر بود. عدهای افسرده میشوند، عدهای بیدار و عدهای هم ترجیح میدهند لذت تصویر را ادامه دهند. اما به شرطی که عصا انداخته شود. تا وقتی پنجره باز نشود، هواشناسی مرجع است.
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
⭕️ مدگرایی زنان؛ از دربار تا خیابان 🔹روایتی از سیر تحول #پوشش و آرایش #زنان از عصر قاجار تا اصلاحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ مدگرایی زنان؛ از دربار تا خیابان (بخش دوم)
🎥 دکتر سیده راضیه یاسینی، رئیس پژوهشکده هنرِ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:
🔹در حوزه #مد اصلا مهم نیست که چه چیزی زیبا هست یا چه چیزی زیبا نیست!مهم این است که شما چه چیزی را زیبا میدانید و چه چیزی را زیبا نمیدانید. و شما چیزی را زیبا میدانید که به شما زیبا معرفی شود.
🔸در معرفی مد روز عدهای مشغول سلیقهسازی هستند. #سلیقه_سازان بیشترین آورده اقتصادی را برای #نظام_سرمایهداری آمریکا دارند.
🔹هر فرهنگی چیزهایی را زیبا و چیزهایی را زشت میداند.اما #نظام_جهانی همه اینها را به هم میریزد و مفهوم زیبایی از بین میرود. در این نظام آن چیزی زیبا دانسته میشود که جدید باشد و توسط پیشروان مد مثل #سلبریتیها و #ورزشکاران و... مورد استفاده قرار گیرد.
🔸وقتی #هویت مشخصی برای خودتان تعریف نمیکنید از هر چیزی پیروی میکنید.
🔹 ایرانیان زمانی #مقلد_غرب شدند که حکمرانهایشان مقلد شدند؛ زمانی که به بهانه پیشرفت و #توسعه، #فرهنگ ما قربانی شد.
🔺 این فیلم بخشی از مستند «بهت میاد» ساخته محمدحسن یادگاری است. فیلم کامل مستند را از اینجا میتوانید ببینید.
🎬 @Mostazafin_TV
مستضعفین تیوی
⭕️ مدگرایی زنان؛ از دربار تا خیابان (بخش دوم) 🎥 دکتر سیده راضیه یاسینی، رئیس پژوهشکده هنرِ پژوهشگاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ به نام آزادی زن، به کام دیکتاتوری سکس!
🎥 روایت #بنی_صدر از حقوق زن در غرب:
🔹 درباره #حقوق_زن در غرب آنچه که در نظر وجود دارد با آنچه که در واقعیت هست تفاوت زیادی دارد.
🔸 چرا در #آلمان به زنان بالای 50 سال وام نمیدهند؟!
🔹 احترامی که زن در ایران دارد در #غرب وجود ندارد؛ اگر زنان ایرانی بخواهند از زنان غربی #تقلید کنند، #بازندهاند!
🔸 #زنان_ایرانی باید کرامت و منزلت خودشان را بعنوان #ناموس حفظ کنند.
🔹 زن امروز ایرانی اگر بخواهد #تحول پیدا کند بهتر است از غرب پیروی نکند.
🎬 @Mostazafin_TV
⭕️ چه کسی به اقتصاد شلیک کرد؟!
🖋روحالله رشیدی
🔹 در میان بیانیههای هشدارآمیز نسبت به وضعیت کشور، یک بیانیه، رنگوبوی خاصی دارد؛ بیانیهی پنج اقتصاددان کشور.
🔸محتوای بیانیه، مرور مجموعهای تکراری از دادهها و نشانههایی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور است که بارها و بارها شنیدهایم.
فارغ از محتوا، آنچه این بیانیه را جالب میکند، اسامی خاصی مانند دکتر محمد طبیبیان و دکتر مسعود نیلی است. دکتر موسی غنینژاد هم که جای خود دارد.
🔹کسانی که با #اقتصاد_سیاسی بعد از انقلاب آشنایی مختصری دارند، میدانند که آقایان طبیبیان و نیلی چه نقش پررنگی در پیریزی نظام برنامهریزی اقتصادی کشور دارند. گذشته از مسئولیت مهم در سازمان برنامه و بودجه، در تهیهی برنامههای پنجساله نیز پرکار بودهاند و محوریت داشتهاند.
🔸شرحش مفصل است اما همینقدر بدانیم که آنچه به نام «سیاست تعدیل اقتصادی» از زمان دولت سازندگی با خشونت تمام در کشور اجرا شد، ذیل ایدهی موهومی به نام «بازار آزاد»، محصول فکر همینها بود. سیاستی که حتی در سالهای بعد نیز تداوم داشت و هیچگاه نظام برنامهریزی کشور، جز در این ریل حرکت نکرد. نتیجهاش هم شد #خصوصیسازیهای_حماقتآمیز و خسارتبار، تشدید #فاصلهی_طبقاتی و افزایش #نارضایتیهای اجتماعی.
🔹حالا که میبینند بازارِ انذار و اندرز داغ است و اغلب کنشگران امروزی، هیچ شناختی از سابقهشان ندارند، دم را غنیمت شمردهاند و جمهوری اسلامی را به باد نصیحت گرفتهاند که «این چه وضعِ سیاستگذاریست؟»
🔸 اغلب اوقات، ما سیاسیها را به باد انتقاد و انتقام میگیریم اما معمولاً سراغ #اندیشهورزان و نخبگان موثر در #سیاستگذاریها نمیرویم و از آنها چیزی نمیپرسیم. از این روست که این گروه، همواره از همه، حتی مردم #طلبکارند!
🔺 پ.ن: برای آشنایی بیشتر با تاثیر این جماعت بر اقتصاد کشور، مقاله «استقرار آموزشی مکتب نیاوران؛ تاریخچه ایجاد نهادهای دولتیِ آموزش مدیریت و اقتصاد بازار آزاد» نوشته دکتر یوسفعلی اباذری را بخوانید.
🆔 @ebteda_ir
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ کارگران تحریم
🔹#صورتی_شویی (Pink Washing) فرآیندی است که فرد، گروه و یا جریانی مشخص در پشت نقاب مطالبات به ظاهر انسان دوستانه، همچون حمایت از زنان، حفاظت از محیط زیست، حمایت از اقلیتهای قومی–مذهبی و... تلاش میکنند تا اهداف مرموزانه و پنهانی دولتی خاص را پیگیری نمایند و یا اینکه بر جنایتی بزرگ سر پوش گذارند.
🔸 خانم #نسیم_نوروزی - استاد فلسفه آموزش در دانشگاه کنکوردیا (کانادا) - درباره این سناریو در قالب فعالیتهای #فمنیستی سخن میگوید که این فعالان، عملا به ابزاری برای توجیه تحریم و فشار و جنگ از سوی کشورهای متجاوز و قدرت طلب تبدیل شده و توسط نهادهای مالی و رسانهای همان کشورها نیز حمایت میشوند.
🔹 ارسال ویدیوهای مربوط به #حجاب یا #حقوق_زنان و ... برای این کمپینهای به ظاهر آزادیخواهانه و عدالتطلبانه خارجنشین، عملا مشارکت - ولو ناآگاهانه - در پروژه صورتیشویی برای توجیه فشارها و تحریمهای بیشتر علیه کشورمان است که در وهله نخست، همین مردم عادی و اقشار متوسط به پایین را با مشقتها و چالشهای سنگین و بیشتر رو به رو میسازد.
🔸 صورتیشویی جامعه را متفرق میسازد، چرا که یک #جامعه_متفرق خیلی راحتتر مغلوب میشود.
🔹 شوی تلخی که برخی در پوشش اعتراض به #حجاب_قانونی در رسانهها به راه انداختهاند، بهانهای است برای یادآوری فرآیند خیانتبار "صورتی شویی" که ابزار سیستماتیک #تحریم و #جنگ علیه کشورهاست.
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آقای اژهای؛ فقط شما را کم داریم!
🔹 سهشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱، رئیس قوه قضائیه برای #گفتوگو با منتقدین و معترضین، اعلام آمادگی کرد.
🔸 این در حالیست که پیش از این بسترها و سازوکارهایی برای شنیدن حرف مردم توسط #قوه_قضائیه تعیین شده است.
1️⃣ اوایل اسفند ۹۸ رئیس وقت قوه قضائیه دستورالعمل مشارکت مردمی قوه قضائیه را ابلاغ میکند. در ماده ۷ این دستورالعمل آمده نشستهای مشترکی به شرح زیر برگزار میشود:
ــ نشست سالانه نهادهای مردمی با شورایعالی قضایی و رئیس قوه قضائیه.
ــ نشست نمایندگان مراجع مسئول قوه با نهادهای مردمی هر شش ماه یک بار.
ــ نشست روسای کل و دادستانها با نهادهای مردمی استانی هر سه ماه یک بار.
2️⃣ از طرف دیگر سند تحول قضایی -که دیماه سال ۹۹ منتشر شد- وظایفی را مشخص کرده که باید تا تیرماه سال ۱۴۰۱ محقق میشد:
ــ پیگیری انتشار عمومی سازوکارهای #شکایات مردم از تصمیمات یا اقدامات دستگاهها
ــ پیگیری از مراجع مسئول جهت شفافسازی معیارهای صدور مجوز #تجمعات، تعیین مصادیق رفتارهای مجاز حین تجمعات،اماکن و زمانهای مجاز برای تجمع
ــ مساعدت و حمایت از #منتقدین از طریق تأمین امنیت مادی و معنوی ایشان
ــ تقدیر از نقدهای برتر درباره قوه قضائیه
🔺جناب اژهای! منتقد و معترض که هست، زمینهی قانونی برای شنیدن هم هست، ظاهراً فقط شما غایب این میدان هستید!
🎬 @Mostazafin_TV