eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.7هزار دنبال‌کننده
753 عکس
783 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 نظر اسلام درباره مردی که جلوی نامحرمان نام همسرش را می‌برد 🔹 آنچه بعدها حتی در میان متشرعین تحت تأثیر عادات و عرف‌ها پیدا شد مافوق توصیه‏‌های اخلاقیِ اسلامیِ مسلّم است. در عرف‌های متأخر حتی ذکر نام همسر، نوعی کشف عورت [یعنی پرده برداشتن از امری که انسان از آن شرم دارد] تلقی می‌شود. 🔸 پیغمبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و سایر ائمه اطهار(ع) در محاورات خود نام همسرشان را می‌بردند که خدیجه یا فاطمه یا امّ حمیده چنین و چنان کرد؛ ولی امروز اگر یک مرجع تقلید نام همسر خود را بدون تعبیراتی از قبیل «اهل بیت» یا «والده فلانی» یا «خانواده» و امثال اینها ببرد کاری زشت تلقی می‌شود؛ درصورتی که رسول اکرم(ص) از همسرش با کلمه‏ «حمیرا» تعبیر می‌کند که نشان‌دهنده زیبایی و رنگ پوست اوست. 🔹 همچنین امروز یک ملای معروف و مورد توجه عوام اگر همسرش سر تا پا پوشیده نباشد و بخواهد از جلوی جمعی عبور کند امری مستنکر تلقی می‌شود. ستر وجه و کفین به اجماع فقهای فریقین واجب نیست، حداکثر این است که مستحب است؛ اما اگر همسر یک روحانی موجّه میان عوام، ستر وجه و کفین نکند از هر فسقی برای آن روحانی مهمتر جلوه می‌کند. 🔸 شیخ انصاری در «کتاب النکاح» راجع به سیره‏‌های امروز که ارزش چندانی ندارد به موضوع نظر بر محاسن مخطوبه مثال می‌زند و می‌گوید با اینکه قطعاً از نظر شرعی جایز است ولی امروز اگر به شخص محترمی این‌چنین پیشنهاد شود که دخترت را می‌خواهم برای ازدواج ببینم فوق‌العاده مستنکر تلقی می‌شود. 🔹 پس آنچه بعدها رخ داده، بالاتر است از حدود توصیه اخلاقیِ اسلامی. البته خود اعراب، نه اولیای دین، در این جهت بی‏‌تأثیر نبوده‏‌اند. خشونت خاص عُمَری و حلول روح او حتی در مدعیان دشمنی‏‌اش سهم به سزایی در این موضوع داشته است. در آخر کتاب [مسئله حجاب] به این مطلب اشاره شده است. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب‏، ص۱۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرا و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
12.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 چرایی دستور به تفکر در منطق اسلام 🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مأیوس نشو! بهاری خواهد آمد 🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
8.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 نکته‌ای قرآنی که می‌تواند در نگاه انسان به جهان تغییر ایجاد کند 🔸 دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🖌 نخستین شماره دوفصلنامه «مطهری پژوهی» توسط بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری منتشر شد. 📌 خرید نسخه چاپی: https://motahari.ir/product/مطهری-پژوهی-۱/ 📌 ارسال مقاله به دوفصلنامه مطهری‌پژوهی: http://mutahharireview.ir/form_send_article.php?slc_lang=fa&slc_sid=1 ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 تصوری نادرست درباره سعادت در دنیا و در آخرت 🔹 شاید منطق خیلی از ما همین باشد که‏‌ ای مردم! یکی از دو بدبختی را اجمالًا باید بپذیرید، یا بدبختی در دنیا و یا بدبختی در آخرت. خدا حاضر نیست که ببیند شما هر دو خوشبختی را دارید. 🔸این ضد تعلیمات انبیاست. نمی‌خواهم بگویم ضد تعلیمات فقط قرآن است؛ ضد تعلیمات انبیاست از جمله خود عیسی مسیح(ع). 🔹 امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: انَّ الْمُتَّقینَ ذَهَبوا بِعاجِلِ الدُّنْیا وَ آجِلِ الْاخِرَةِ؛ متقین، هم سعادت دنیا را می‌خواهند هم سعادت آخرت را. 🔸 اشتباه این است که ما خیال می‌کنیم گناهان به دلیل اینکه سعادت است گناه است ولی سعادت دنیا، در صورتی که اساس این منطق در اسلام بر این است که گناه فقط به دلیل اینکه بدبختی است گناه است. البته میان خوشبختی در دنیا و تسلیم لذت‌های فوری شدن باید تفکیک کرد. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۹، ص۱۶۸ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»👇 http://eitaa.com/motahari_ir
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخنی تامل‌برانگیز درباره «حقیقت گناه» 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» eitaa.com/motahari_ir
🟢 عکس‌العمل افراد عقده‌ای در مقابل پیشرفت دیگران 🔹 یک عده مردم، به اصطلاح روان‏شناسیِ امروز «عقده‏‌دار» هستند، هر جا فردی را می‌بینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتی دارد، برای اینکه به این اشخاص حسادت می‌برند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر می‏‌افتند که یک شایعه‏‌ای درباره او درست کنند. 🔸 می‌گویند ما که نمی‌توانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم، چگونه؟ با یک عملی در منتهای نامردی و آن اینکه یک شایعه‌‏ای علیه او بسازیم و یک تهمتی به او بزنیم. آنقدر این گناه بزرگ است که خدا می‌داند! 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص۵۶ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
⚫️ سالروز شهادت حضرت باب الحوائج، امام موسی بن جعفر علیه السلام تسلیت باد! ✅ شیعه ما چنین است 🔹شخصی به امام کاظم علیه السلام گفت: شیعیانِ شما در فلان جا زیاد هستند، چنین و چنان هستند. حضرت فرمود: اینها که از ایشان تعریف می‌کنی در چه حد هستند؟ گفت: خیلی مثلًا مؤمن‏‌اند خیلی چنان‏‌اند. 🔹 فرمود: آیا در این حد هستند که اگر یکی از اینها به پول احتیاج پیدا کند نیازی نباشد از دیگری اجازه بگیرد، برود پول از جیب او بردارد و خرج کند و او هم هیچ ناراحت نشود، مثل این که خودش خرج کرده؟ گفت: نه، در این حد که نیست. فرمود: پس اینها با یکدیگر برادر نیستند. 📗 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۳، ص۳۲۳ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
7.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 سخنرانی و مقاله‌ علیه اسلام من را از یک جهت خوشحال می‌کند! ✅ فرازهایی از کلیپ بالا: 🔹 من مکرر در نوشته‏‌های خودم نوشته‏‌ام من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند علیه اسلام مقاله بنویسند متأثر که نمی‌شوم هیچی، خوشحال هم می‌شوم. از یک نظر خوشحال می‌شوم از نظر چه؟ چون سبب می‌شود که چهره اسلام بیشتر نمایان بشود. 🔸 وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می‌کنند یک وقت خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی‌روح باشند که در مقام جواب بر نیایند. 🔹 اساساً دینی که منطقش بر اساس فکر است بر اساس عقل است بر اساس فلسفه است بر اساس یک سلسله مصالح است، در این جهت نگرانی‌هایی ندارد 🔸 روی همین حساب از صدر اسلام آن آزادی تفکری که اسلام به همه مسلمین و به ملل دیگر درباره اسلام داد، هیچ ملت دیگری نداده است و این از افتخارات اسلام است. 📗 شهید آیت‌الله مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۳۲۶-۳۲۵ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🟢 نمونه‌ای از رفتار اخلاقی پیامبر(ص)؛ نه تنها «عفو»، بلکه «صفح» 🌹 ۲۷ رجب، سالروز مبعث مبارک حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) تهنیت باد! 🔸انَس بن مالک در خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله خدمت می‌کرد. می‌گوید رسول اکرم(ص) در بسیاری از اوقات روزه می‏‌گرفتند و بعد هم غذای بسیار ساده‌ای، چه هنگام سحر و چه افطار می‌خوردند و معمولًا افطاری ایشان یک مقدار شیر بود که من تهیه می‌کردم. یک شب که ایشان با عده‌ای از صحابه بودند خیلی دیر به منزل آمدند، آن قدر دیر که من خیال کردم ایشان در منزل یکی از اصحاب افطار کرده‌اند. 🔹 من هم شیر را خودم خوردم وبعد هم رفتم و خوابیدم. وقتی که رسول اکرم(ص) آمدند حس کردم که ایشان هنوز افطار نکرده‌اند (ظاهراً انس بن مالک از کسی پرسید که آیا رسول اکرم صلی الله علیه و آله امشب جایی مهمان بودند و او گفت نه). هیچ چیز دیگری هم در دسترس نبود. رفتم و خودم را مخفی کردم. ایشان وقتی دیدند چیزی موجود نیست رفتند و خوابیدند. انس که خود قصه را بازگو کرده است و نه رسول اکرم، می‌گوید: رسول اکرم(ص) تا زنده بودند چیزی در این مورد به روی من نیاوردند. 🔸این را می‌گویند صفح. قرآن می‌فرماید عفو کنید و صفح کنید.‏ صفح با عفو تفاوت دارد. وقتی کسی کار خطایی می‌کند هم استحقاق معاقبه و مجازات دارد و هم استحقاق ملامت. عفو، گذشت از مجازات است ولی صفح یک درجه بالاتر است. صفح این است که انسان نه تنها آن مجازات معمول را انجام نمی‌دهد بلکه اصلًا نامش را هم نمی‌برد، به روی طرف هم نمی‌آورد، اسمش را هم نمی‌برد و لهذا اولیاءالله همیشه مقامی بالاتر از عفو دارند یعنی عفو آنها به‌صورت صفح است. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۲۰۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
7.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 جفای ما به سیره پیامبر(ص) و ائمه(ع) 🌹 ۲۷ رجب، سالروز مبعث خاتم الانبیاء(ص) مبارک باد! ✅ فرازهایی از کلیپ بالا: 🔸 یک ظلمی هم نظیر ظلمی که در مورد قرآن کرده‌ایم، در مورد سیره پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) کرده‌ایم. چه ظلمی؟ 🔹 می‌گوییم پیغمبر(ص) که پیغمبر(ص) بود، علی(ع) که علی(ع) بود دیگر، ما را با علی(ع) می‌آیی قیاس می‌کنی؟! آنها که «ز آب و خاک دگر و شهر و دیار دگرند» دیگر به ما مربوط نیست، «کار پاکان را قیاس از خود مگیر»... 🔸 گاهی وقتها یک تک مصراع ضررش برای یک ملت از صدبار وبا و طاعون بیشتر است. از آن تک مصراع‌های گمراه‌کننده یکی همین است (به معنایی که در میان‌ما رایج است نه مقصود گوینده)... 🔹 نتیجه‌اش این است که اگر یک عمر برای ما تاریخ پیغمبر(ص) بگویند برای ما درس نیست. مثل این است که بگویند فرشتگان در عالم بالا چنین کردند. خب فرشتگان کردند به ما چه مربوط؟ ... 📗 شهید آیت‌الله مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۳۱-۲۹ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir