مردان باید بدانند.mp3
4.15M
💢 مرد، حق فرمان دادن به همسرش در مورد کارهای منزل و یا کارهای شخصی خود را ندارد که این را ببر یا بیاور و همین طور است در مورد فرزند، به همراه داستانی شنیدنی از آیت الله شیخ محمدتقی شیرازی(ره)
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
@motahari_ir
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 غفلتی بزرگ و رایج هنگام دعا به درگاه الهی؛ پیش از اینکه بگویی خدایا این و آن را به من بده، ببین چه هستی!
🔹«کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 اگر میخواهیم از نابسامانیها نجات پیدا کنیم و ضربه بر پیکر اسلام وارد نشود...
🔸اگر میخواهیم دین صحیح داشته باشیم،
اگر میخواهیم از فقر رهایی یابیم،
اگر میخواهیم از مرض نجات پیدا کنیم،
اگر میخواهیم عدالت در میان ما حکمفرما باشد،
اگر میخواهیم آزادی و دموکراسی داشته باشیم،
اگر میخواهیم جامعه ما بر خلاف حال حاضر به امور اجتماعی علاقهمند باشد،
منحصرا راهش علم است و علم.
🔹 آن علمی که عمومیت داشته باشد و از راه دین و به صورت یک جهاد مقدس در آید. اگر ما این جهاد مقدس را شروع نکنیم، دنیا خواهد کرد و ثمرهاش را هم خود آنها خواهند برد، یعنی دیگران خواهند آمد و ملت ما را از گرداب جهالت نجات خواهند داد و خدا می داند که آن وقت این کوتاهی ما، چه لطمه بزرگی به پیکر اسلام وارد خواهد کرد.
🔹شکی نیست که علم به تنهایی ضامن سعادت جامعه نیست. جامعه دین و ایمان لازم دارد. همانطوری که ایمان هم اگر مقرون به علم نباشد مفید نیست بلکه وبال است و اسلام نه عالم بیدین میخواهد، نه جاهل دیندار.
📙 استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۸۶
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟
🔸 عدهای میان «انقلاب اسلامی» و «اسلام انقلابی» اشتباه میکنند، یعنی برای آنها مبارزه و انقلاب هدف است؛ اسلام وسیلهای است برای مبارزه و انقلاب. نتیجهاش این است که از اسلام انتخاب میکنیم؛ هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول میکنیم و هر چه از اسلام - لااقل فکر کنیم - ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد میکنیم. آنوقت بر اساس اینکه ما اسلام را هدف، و مبارزه و جهاد را وسیلهای برای برقراری ارزشهای اسلامی بدانیم یا مبارزه را هدف بدانیم، تفسیرها از اسلام، انسان، توحید، تاریخ، جامعه و تفسیرها از آیات قرآن متضاد و متناقض میشود.
🔹 آن که مبارزه را هدف میداند میگوید من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام برای مبارزه آمده است. نه، اسلام نیامده برای مبارزه، ولی در اسلام عنصر مبارزه هست. اسلام خیلی دستورها آورده و یکی از آنها مبارزه است اما نه اینکه اسلام آمده فقط برای مبارزه، و هدفی جز مبارزه ندارد. اسلام آمده برای اینکه بشریت را به سعادت برساند و یکی از وسایلی که در شرایط خاص از آن استفاده میکند مبارزه است.
📙 استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۹۲
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
✅ اعتقاد عجیب پدر استاد مطهری به نجاتبخش بودن صداقت (النَّجاةُ فِی الصِّدْقِ)
🔸در قضایای مسجد گوهرشاد چون در فریمان ما هم بلوا و آشوبی شد. جزء کسانی که به زندان بردند ابوی ما بودند که بعد از حدود یک ماه آزاد شدند.
🔹ابوی تعریف کردند که وقتی رفتم گفتند: بردار بنویس! با خود گفتم: النَّجاةُ فِی الصِّدْقِ، حقیقت را باید نوشت، هرچه بود نوشتم. (ابوی ما اینطور بودند که غیر از راستی اصلًا به زبانشان نمیآمد.)
🔸دفعه دوم خود رضاشاه یک بازرس مورد اعتماد را از تهران فرستاده بود، چون به او گزارش داده بودند که محاکمات مشهد همه قلّابی بوده. ابوی و اخوی را احضار کردند. آن بازرس گفته بود شما خودتان هرچه بوده بنویسید. ابوی ما خطش خوب بود، اخوی ما هم خطش بد نبود.
🔹ایشان میگفتند بعد از آنکه نوشتیم، گفت: به به! پدر از پسر بهتر مینویسد، پسر از پدر بهتر! از این نوشته پیداست که شما آدم راستگویی هستید، چون هرچه بوده ولو به ضرر خودت بوده نوشتهای. بعد گفت: چون تو یک چنین آدم صدیق و راستگویی هستی من قرار منع تعقیب صادر میکنم.
📙 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۲۱ (با تلخیص)
🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
💢 تقرب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی نمودن
🔸موجودات، به خصوص انسان، به حکم «انّا لِلّهِ وَ انّا الَیهِ راجِعونَ» به سوی خداوند بازگشت میکنند. انسان به حکم مرتبه وجودی خود، این بازگشت را باید به صورت طاعت و عمل اختیاری و انجام وظیفه و به صورت انتخاب و اختیار انجام دهد.
🔹انسان با پیمودن طریق طاعت پروردگار واقعاً مراتب و درجات قرب پروردگار را طی میکند؛ یعنی از مرحله حیوانی تا مرحله فوق ملک را میپیماید. این صعود و تعالی یک امر تشریفاتی و اداری نیست، قراردادی و اعتباری نیست، از قبیل بالا رفتن از عضویت ساده یک اداره تا مقام وزارت، و یا از عضویت ساده یک حزب تا رهبری آن حزب نیست، بلکه بالا رفتن بر نردبان وجود است؛ شدّت و قوّت و کمال یافتن وجود است که مساوی است با زیادت و استکمال در علم و قدرت و حیات و اراده و مشیت و ازدیاد دایره نفوذ و تصرّف.
🔸تقرّب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی کردن و به کانون لایتناهی هستی نزدیک شدن.
📙 استاد مطهری، ولاءها و ولایتها، ص۹۱
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 تغییر زمان برگزاری همایش بینالمللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز»
🔸به اطلاع میرساند، با وجود استقبال محققان گرامی، به منظور برگزاری هرچه گستردهتر همایش و تمهید برنامههای جانبی آن، تاریخ برگزاری از اسفندماه ۹۸ به خردادماه ۹۹ تغییر یافت.
🔹پژوهشگران و نویسندگان ارجمند تا ۱۵ اسفندماه ۹۸ فرصت دارند اصل مقاله خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند. (ارسال چکیده الزامی نیست و آخرین مهلت دریافت آن ۲۵ دی ماه است).
🔸 با اعتذار از نویسندگان محترمی که قبلاً مقالات خود را ارسال کردهاند، این عزیزان در صورت تمایل به بازبینی مقاله ارسالی، میتوانند با ارسال ایمیل به آدرس
100@motahari.ir
دبیرخانه را از تصمیم خود آگاه سازند.
May 11
🔹سه ویژگی افراد ناموفق و ضعیفالنفس:
به هم بافتن آرزوها، آه و ناله زیاد، در فکر چاره و اصلاح نبودن
💢 معمولًا افرادی که از لحاظ روح و روان، سالم و با نشاطاند و انحرافی پیدا نکردهاند، کمتر به تخیل و بههم بافتن آرزوهای دور و دراز و نامعقول میپردازند؛ همیشه عملی فکر میکنند و عملی آرزو میکنند، یعنی آرزوهای آنها در جهت همان مداری است که در زندگی دارند، روی بال و پر خیال نمینشینند و آرزوی امور ناشدنی را نمیکنند.
🔹ولی افراد ضعیف که مبتلا به بیماری روانی هستند و نشاط عمل ندارند و در وجودشان همت و ارادهای موجود نیست، بیشتر بر مرکب سریعالسیر خیال سوار میشوند و با خیالات، خود را سرگرم میسازند و کمتر به عمل و فعالیت توجه میکنند و به اصطلاح دینی مبتلا به «طول امل» میشوند و آرزوهای نامعقول میکنند؛ همان طوری که افراد ضعیف یک خاصیت دیگر هم دارند و آن اینکه زیاد آه و ناله میکشند، در فکر چاره و اصلاح کار خود نیستند.
🔸مثل اینکه در وجود انسان یک مقدار معین نیروی مغزی و عضلانی وجود دارد که باید مصرف شود. این نیرو اگر در مغز به صورت خیالات واهی و آرزوهای دور و دراز مصرف شد دیگر موردی برای فکر صحیح باقی نمیماند و اگر به صورت آه و ناله و پرحرفی مصرف شد زمینهای برای عمل مفید و مثبت باقی نمیماند، و به همین دلیل است که مردان متفکر کمتر گرفتار خیالات واهی میشوند و مردمان مثبت و عملی و فعال کمتر حرف میزنند و آه و ناله و شکایت مینمایند.
📙 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص ۱۶۱-۱۶۰
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
http://eitaa.com/motahari_ir
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هر چه مدسازهای فرانسه درست کنند همان خوب است! «مدپرست» خودش را محکوم میکند که من ذوق و سلیقه و فکر ندارم.
📙 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۹۳
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»
http://eitaa.com/motahari_ir
💢 ناسیونالیسم، خودخواهی و اخلاق جهانی
🔹اروپاییها گرایش به تفاخرات و مفاخرات ملى را «ناسیونالیسم» نام گذاشتهاند. ناسیونالیسم خوب است یا بد، هرچه هست جزو خانواده خودخواهى است. به همین دلیل یک منطق جهانى و یک اخلاق جهانى هرگز نمىتواند براى ناسیونالیسم حساب باز کند، چون یک اخلاق جهانى نمىتواند بر مبناى حس خودخواهى و جانبدارى، یک حکمى، قانونى یا دستورى را بیاورد.
📙 استاد مطهری، اسلام و مسئله ملیت، ص۵۶
🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻
eitaa.com/motahari_ir