eitaa logo
بنیاد شهید مطهری
21.7هزار دنبال‌کننده
752 عکس
781 ویدیو
10 فایل
کانال رسمی «بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری» صفحات در فضای مجازی 👇👇 تلگرام: t.me/motahari_ir سروش: Sapp.ir/motahari_ir سایت: portal.motahari.ir اینستاگرام: instagram.com/motahari.ir اپلیکیشن: motahari.ir/app ارتباط با ادمین: @bonyad_motahari
مشاهده در ایتا
دانلود
مردان باید بدانند.mp3
4.15M
💢 مرد، حق فرمان دادن به همسرش در مورد کارهای منزل و یا کارهای شخصی‌ خود را ندارد که این را ببر یا بیاور و همین طور است در مورد فرزند، به همراه داستانی شنیدنی از آیت الله شیخ محمدتقی شیرازی(ره) 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» @motahari_ir
8.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 غفلتی بزرگ و رایج هنگام دعا به درگاه الهی؛ پیش از اینکه بگویی خدایا این و آن را به من بده، ببین ‌چه هستی! 🔹«کانال رسمی بنیاد شهید مطهری» http://eitaa.com/motahari_ir
💢 اگر می‌خواهیم‌ از نابسامانیها نجات پیدا کنیم و ضربه بر پیکر اسلام ‌وارد نشود... 🔸اگر می‌خواهیم دین صحیح داشته باشیم، اگر می‌خواهیم از فقر رهایی یابیم، اگر می‌خواهیم از مرض نجات پیدا کنیم، اگر می‌خواهیم عدالت در میان ما حکمفرما باشد، اگر می‌خواهیم آزادی و دموکراسی داشته باشیم، اگر می‌خواهیم جامعه ما بر خلاف حال حاضر به امور اجتماعی علاقه‌مند باشد، منحصرا راهش علم است و علم. 🔹 آن علمی که عمومیت داشته باشد و از راه دین و به صورت یک جهاد مقدس در آید. اگر ما این جهاد مقدس را شروع نکنیم، دنیا خواهد کرد و ثمره‌اش را هم خود آنها خواهند برد‌، یعنی دیگران خواهند آمد و ملت ما را از گرداب جهالت نجات خواهند داد و خدا می داند که آن وقت این کوتاهی ما، چه لطمه بزرگی به پیکر اسلام وارد خواهد کرد. 🔹شکی نیست که علم به تنهایی ضامن سعادت جامعه نیست. جامعه دین و ایمان لازم دارد. همان‌طوری که ایمان هم اگر مقرون به علم نباشد مفید نیست بلکه وبال است و اسلام نه عالم بی‌دین می‌خواهد، نه جاهل دیندار. 📙 استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۸۶ http://eitaa.com/motahari_ir
💢 انقلاب اسلامی یا اسلام انقلابی؟ 🔸 عده‌ای میان «انقلاب اسلامی» و «اسلام انقلابی» اشتباه می‌کنند، یعنی برای آنها مبارزه و انقلاب هدف است؛ اسلام وسیله‌ای است برای مبارزه و انقلاب. نتیجه‌اش این است که از اسلام انتخاب می‌کنیم؛ هر چه از اسلام ما را در مسیر مبارزه قرار بدهد آن را قبول می‌کنیم و هر چه از اسلام - لااقل فکر کنیم - ما را در مسیر مبارزه قرار ندهد آن را از اسلام طرد می‌کنیم. آنوقت بر اساس اینکه ما اسلام را هدف، و مبارزه و جهاد را وسیله‌ای برای برقراری ارزشهای اسلامی بدانیم یا مبارزه را هدف بدانیم، تفسیرها از اسلام، انسان، توحید، تاریخ، جامعه و تفسیرها از آیات قرآن متضاد و متناقض می‌شود. 🔹 آن که مبارزه را هدف می‌داند می‌گوید من همیشه باید در حال مبارزه باشم و اصلا اسلام برای مبارزه آمده است. نه، اسلام نیامده برای مبارزه، ولی در اسلام عنصر مبارزه هست. اسلام خیلی دستورها آورده و یکی از آنها مبارزه‏ است اما نه اینکه اسلام آمده فقط برای مبارزه، و هدفی جز مبارزه ندارد. اسلام آمده برای اینکه بشریت را به سعادت برساند و یکی از وسایلی که در شرایط خاص از آن استفاده می‌کند مبارزه است. 📙 استاد مطهری، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۹۲ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
✅ اعتقاد عجیب پدر استاد مطهری به نجات‌بخش بودن صداقت (النَّجاةُ فِی الصِّدْقِ‏) 🔸در قضایای مسجد گوهرشاد چون در فریمان ما هم بلوا و آشوبی شد. جزء کسانی که به زندان بردند ابوی ما بودند که بعد از حدود یک ماه آزاد شدند. 🔹ابوی تعریف کردند که وقتی رفتم گفتند: بردار بنویس! با خود گفتم: النَّجاةُ فِی الصِّدْقِ‏، حقیقت را باید نوشت، هرچه بود نوشتم. (ابوی ما این‏‌طور بودند که غیر از راستی اصلًا به زبانشان نمی‌آمد.) 🔸دفعه دوم خود رضاشاه یک بازرس مورد اعتماد را از تهران فرستاده ‏بود، چون به او گزارش داده بودند که محاکمات مشهد همه قلّابی بوده. ابوی و اخوی را احضار کردند. آن بازرس گفته بود شما خودتان هرچه بوده بنویسید. ابوی ما خطش خوب بود، اخوی ما هم خطش بد نبود. 🔹ایشان می‌گفتند بعد از آنکه نوشتیم، گفت: به به! پدر از پسر بهتر می‏‌نویسد، پسر از پدر بهتر! از این نوشته پیداست که شما آدم راستگویی هستید، چون هرچه بوده ولو به ضرر خودت بوده نوشته‌‏ای. بعد گفت: چون تو یک چنین آدم صدیق و راستگویی هستی من قرار منع تعقیب صادر می‌کنم. 📙 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۲۱ (با تلخیص) 🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
✅ تلقی نادرست عامه مردم از معنای «صبر» ⬇️ دریافت اپلیکیشن جامع و رایگان استاد مطهری از: motahari.ir/app 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
💢 تقرب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی نمودن 🔸موجودات، به خصوص انسان، به حکم‏ «انّا لِلّهِ وَ انّا الَیهِ راجِعونَ» به سوی خداوند بازگشت می‌کنند. انسان به حکم مرتبه وجودی خود، این بازگشت را باید به صورت طاعت و عمل اختیاری و انجام وظیفه و به صورت انتخاب و اختیار انجام دهد. 🔹انسان با پیمودن طریق طاعت پروردگار واقعاً مراتب و درجات قرب پروردگار را طی می‌کند؛ یعنی از مرحله حیوانی تا مرحله فوق ملک را می‏‌پیماید. این صعود و تعالی یک امر تشریفاتی و اداری نیست، قراردادی و اعتباری نیست، از قبیل بالا رفتن از عضویت ساده یک اداره تا مقام وزارت، و یا از عضویت ساده یک حزب تا رهبری آن حزب نیست، بلکه بالا رفتن بر نردبان وجود است؛ شدّت و قوّت و کمال یافتن وجود است که مساوی است با زیادت و استکمال در علم و قدرت و حیات و اراده و مشیت و ازدیاد دایره نفوذ و تصرّف. 🔸تقرّب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی کردن و به کانون لا‌یتناهی هستی نزدیک شدن. 📙 استاد مطهری، ولاءها و ولایت‌ها، ص۹۱ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» http://eitaa.com/motahari_ir
💢 تغییر زمان برگزاری همایش بین‌المللی «بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز» 🔸به اطلاع می‌رساند، با وجود استقبال محققان گرامی، به منظور برگزاری هرچه گسترده‌تر همایش و تمهید برنامه‌های جانبی آن، تاریخ برگزاری از اسفندماه ۹۸ به خردادماه ۹۹ تغییر یافت. 🔹پژوهشگران و نویسندگان ارجمند تا ۱۵ اسفندماه ۹۸ فرصت دارند اصل مقاله خود را به دبیرخانه همایش ارسال کنند. (ارسال چکیده الزامی نیست و آخرین مهلت دریافت آن ۲۵ دی ماه است). 🔸 با اعتذار از نویسندگان محترمی که قبلاً مقالات خود را ارسال کرده‌اند، این عزیزان در صورت تمایل به بازبینی مقاله ارسالی، می‌توانند با ارسال ایمیل به آدرس 100@motahari.ir دبیرخانه را از تصمیم خود آگاه سازند.
🔹سه ویژگی افراد ناموفق و ضعیف‌النفس: به هم بافتن آرزوها، آه و ناله زیاد، در فکر چاره و اصلاح نبودن 💢 معمولًا افرادی که از لحاظ روح و روان، سالم و با نشاط‌اند و انحرافی پیدا نکرده‌اند، کمتر به تخیل و به‌هم بافتن آرزوهای دور و دراز و نامعقول می‏‌پردازند؛ همیشه عملی فکر می‌کنند و عملی آرزو می‌کنند، یعنی آرزوهای آنها در جهت همان مداری است که در زندگی دارند، روی بال و پر خیال نمی‌‏نشینند و آرزوی امور ناشدنی را نمی‌کنند. 🔹ولی افراد ضعیف که مبتلا به بیماری روانی هستند و نشاط عمل ندارند و در وجودشان همت و اراده‌‏ای موجود نیست، بیشتر بر مرکب سریع‌السیر خیال سوار می‌شوند و با خیالات، خود را سرگرم می‌سازند و کمتر به عمل و فعالیت توجه می‌کنند و به اصطلاح دینی مبتلا به «طول امل» می‌شوند و آرزوهای نامعقول می‌کنند؛ همان طوری که افراد ضعیف یک خاصیت دیگر هم دارند و آن اینکه زیاد آه و ناله می‌کشند، در فکر چاره و اصلاح کار خود نیستند. 🔸مثل اینکه در وجود انسان یک مقدار معین نیروی مغزی و عضلانی وجود دارد که باید مصرف شود. این نیرو اگر در مغز به صورت خیالات واهی و آرزوهای دور و دراز مصرف شد دیگر موردی برای فکر صحیح باقی نمی‌ماند و اگر به صورت آه و ناله و پرحرفی مصرف شد زمینه‏‌ای برای عمل مفید و مثبت باقی نمی‌ماند، و به همین دلیل است که مردان متفکر کمتر گرفتار خیالات واهی می‌شوند و مردمان مثبت و عملی و فعال کمتر حرف می‌‏زنند و آه و ناله و شکایت می‌‏نمایند. 📙 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج۱، ص ۱۶۱-۱۶۰ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 http://eitaa.com/motahari_ir
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 هر چه مدسازهای فرانسه درست کنند همان خوب است! «مدپرست» خودش را محکوم می‌کند که من ذوق و سلیقه و فکر ندارم. 📙 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۹۳ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» http://eitaa.com/motahari_ir
💢 ناسیونالیسم، خودخواهی و اخلاق جهانی 🔹اروپاییها گرایش به تفاخرات و مفاخرات ملى را «ناسیونالیسم» نام گذاشته‌اند. ناسیونالیسم خوب است یا بد، هرچه هست جزو خانواده خودخواهى است. به همین دلیل یک منطق جهانى و یک اخلاق جهانى هرگز نمى‌تواند براى ناسیونالیسم حساب باز کند، چون یک اخلاق جهانى نمى‌تواند بر مبناى حس خودخواهى و جانبدارى، یک حکمى، قانونى یا دستورى را بیاورد. 📙 استاد مطهری، اسلام و مسئله ملیت، ص۵۶ 🔻کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»🔻 eitaa.com/motahari_ir