7.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️چرا مظلومیت امام حسن مجتبی(ع) از جهتی از امامحسین(ع) هم بیشتر است؟
⚫️ سالروز رحلت نبی اکرم حضرت محمد مصطفی(ص) و شهادت مظلومانه امام حسن(ع) تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️دو بیتی که حضرت امام رضا علیه السلام درباره مزار و مصیبت خود سرودند
⚫️ سالروز شهادت امام رئوف حضرت ثامن الحجج علیه آلاف التحیة و الثناء تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 جریانی تکاندهنده از مظلومیت حضرت امام رضا(ع)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
✅ از اموری که پیامبر اکرم(ص) از آن تنفر داشتند
🔹 به قدری پيغمبر اکرم(ص) از اين جلال و حشمتها تنفر داشت که سراسر زندگی او پر از اين قضيه است. اگر يک جا میخواست راه بيفتد، چنانچه عدهای میخواستند پشت سرش حرکت کنند اجازه نمیداد.
🔸اگر سواره بود و يک پياده میخواست با او بيايد میفرمود برادر! يکی از اين کارها را بايد انتخاب کنی: يا تو جلو برو و من از پشت سرت میآيم، يا من میروم تو بعد بيا. يا احياناً اگر ممکن بود که دو نفری سوار بشوند میفرمود: بيا دو نفری با هم سوار میشويم؛ من سواره باشم تو پياده؟! اينجور در نمیآيد. محال بود اجازه بدهد او سواره حرکت کند و يک نفر پياده.
🔹در مجلس که مینشست ميگفت به شکل حلقه بنشينيم که مجلس ما بالا و پايين نداشته باشد. اگر من در صدر مجلس بنشينم و شما در اطراف، شما میشويد جزء جلال و دبدبه من، و من چنين چيزی را نمیخواهم. پيغمبر(ص) تا زنده بود از اين اصل تجاوز نکرد.
📚 مصلح شهید استاد مطهری، سیری در سیره نبوی، ص۹۸
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 توجه به این نکته میتواند در اصلاح نگاه و رفتار انسان بسیار تاثیرگذار باشد
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 دروغ مصلحتآميز یا دروغ منفعتخيز!؟
🔸فرق است ميان دروغ مصلحتآميز و دروغ منفعتخيز. دروغ مصلحتآميز يعنى دروغى كه فلسفه خودش را از دست داده و فلسفه راستى را پيدا كرده است؛ يعنى دروغى كه با آن، انسان حقيقتى را نجات میدهد. ولى دروغ منفعتخيز يعنى انسان دروغ مىگويد كه خودش سودى برده باشد.
🔹مسئله مصلحت با مسئله منفعت نبايد اشتباه بشود. مصلحت، دايرمدار حقيقت است. مصلحت و حقيقت دو برادر هستند كه از يكديگر جدا نمىشوند. مصلحت يعنى رعايت حقيقت را كردن نه رعايت سود خود را كردن، كه اين منفعت است.
🔸افرادى دروغ مىگويند، دروغى به منفعت خودشان. مىگوييد: چرا دروغ گفتى؟ مىگويد: دروغ مصلحتى گفتم. براى اينكه بيشتر سود ببرد دروغ مىگويد، و مىگويد: دروغ به مصلحت گفتم. اين مصلحت نيست، دروغى است مثل همه دروغهاى ديگر.
📝 استاد مطهری، فلسفه اخلاق، ص۷۹ (با تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 هم باید امیدوار بود و هم نگران
🔸 مؤمن بايد هميشه، هم اميدوار باشد و هم خائف، هم خوشبين باشد و هم نگران. مقصود اين است كه مؤمن همواره بايد نسبت به طغيان نفس امّاره و تمايلات سركش خود خائف باشد كه زمام را از كف عقل و ايمان نگيرد و نسبت به ذات خداوند اعتماد و اطمينان و اميدوارى داشته باشد كه همواره به او مدد خواهد كرد.
📙 استاد مطهری، ده گفتار، ص۱۹.
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 مظلومیت، جلالت و هیبت حضرت امام حسن عسکری(ع)
🏴 سالروز شهادت مظلومانه یازدهمین امام معصوم تسلیت باد!
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 پاسخ شنیدنی به یک اشکال درباره امیرالمؤمنین علی(ع)
🔹 یکی از علمای فارس به تهران آمده و در یکی از مسافرخانههای تهران ساکن شده بود. در اینجا پولش را دزد میزند. مرد محترمی بوده. هیچ کس را هم نمیشناخته که از او کمک بگیرد. میآید فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر را روی یک کاغذ اعلا با یک خط بسیار عالی مینویسد که آن را به صدر اعظم وقت اهدا کند. (طبق معمول، آنها هم در مقابل پولی میدادند).
🔸 خیلی روی آن زحمت میکشد. بعد وقت میگیرد و نزد آن آقای صدراعظم میرود. او نگاه میکند و میپرسد چیست؟ میگوید فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر است. میفهمد که این برای دریافت کمک آمده. وقتی که همه مراجعهکنندگان رفتند، به فرّاش میگوید در را ببند، هیچ کس داخل نیاید.
🔹به آن آقا میگوید بیا جلو. او را خوب نزدیکش آورد و به آرامی گفت: من از خودت یک چیزی میپرسم. خود علی به این عمل میکرد یا نمیکرد؟ بله، عمل میکرد. گفت: خودش که عمل کرد چه نتیجهای گرفت؟ آیا جز شکست چیزی نصیبش شد که تو حالا این را برای من آوردهای؟
🔸عالم گفت: جوابت را همین جا به تو میدهم. تو چرا این را جلو مردم به من نگفتی؟ صبر کردی مردم بروند. مردم هم که رفتند چرا جلوی نوکرهای خودت نگفتی؟ تازه نوکرهایت را بیرون کردی و آرام به گوشم میگویی. از که میترسی؟ از این مردم میترسی. از چه چیزِ مردم میترسی؟ غیر از همین علی(ع) است که الآن در همین مردم حلول کرده؟
🔹معاویه که مثل تو عمل میکرد الآن کجاست؟ تو خودت هم مجبوری که حالا معاویه را لعنت کنی. ولی علی(ع) به دلیل همین منطقش اکنون زنده است. پس علی(ع) شکست نخورده است. باز هم امروز منطق اوست که طرفدار دارد، پس باز هم حق پیروز است.
📝 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۴، ص۲۹۶-۲۹۵ (با تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 چرا انسان در برابر محیط زیست خود مسئول است؟
🔸ما همان طوری که به موجب انسان بودن خود برای خود حقی قائلیم و معتقدیم چون انسان و کاملتر از سایر انواع آفریده شدهایم پس حق داریم انواع استفادهها از معادن و از دریاها و از جنگلها و از گلها و گیاهها و از حیوانها و از زمینها بنماییم، عیناً به همین دلیلْ حقوقی از همه این اشیاء بر عهده ما هست که باید از عهده آن حقوق برآییم.
🔹امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اولین خطابهای که بعد از قبول خلافت ایراد کرد، این طور فرمود: «بندگان خدا! خدا را در نظر بگیرید. شما نسبت به جماعتها و شهرهای خدا و نسبت به افراد بندگان خدا، نسبت به همه چیز مسئولیت دارید، حتی نسبت به بقعهها و سرزمینها و نسبت به حیوانات اهلی که در اختیار شماست».
🔸 پس انسان به حکم همان استعداد و شایستگی فطری، از یک طرف استحقاق بزرگی برای استفاده از مواهب خلقت دارد و از طرف دیگر مسئولیت عظیمی نسبت به همه موجوداتی که در اختیار اوست از جماد و نبات و حیوان دارد.
📗 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج۱، ص۹۶-۹۴ (با تلخیص)
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 اسلام به همان درجه كه ظالم را دشمن مىدارد، آدم زبون را كه در مقابل ظالم با اينكه قدرت دارد تسليم است دشمن مىدارد.
📗 استاد مطهری، پانزده گفتار، ص۹۶
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
🟢 اگر نهضت خدایی غیر خدایی شود کدام سنت الهی جاری میشود؟
🔹 نهضت خدايى بايد براى خدا آغاز يابد و براى خدا ادامه يابد و هيچ خاطره و انديشه غير خدايى در آن راه نيابد تا عنايت و نصرت الهى شاملش گردد، و اگر نه، باد غيرت خدايى به صد خار پريشاندلش مىنمايد.
🔹 آن كه نهضت خدايى آغاز مىكند بايد جز به خدا نينديشد، توكلش بر ذات مقدس او باشد و دائما حضور ذهنى داشته باشد كه در حال بازگشتن به اوست...
🔹 پاك نگه داشتن انديشه و نيت در مراحل نفى و انكار كه همه سرگرميها درگيرى با دشمن بيرونى است، آسانتر است.
🔹 همین كه نهضت به ثمر رسد و نوبت سازندگى و اثبات - كه ضمنا پاى تقسيم غنائم هم در ميان است- برسد، حفظ اخلاص بسى مشكلتر است.
🔹 قرآن كريم در سوره مائده- كه آخرين سوره يا از آخرين سوره هاى قرآن است و بالاخره در دو سه ماه آخر عمر رسول اكرم نازل شده است و زمان، زمانى است كه مشركين يكسره به زانو درآمدهاند و خطرى از ناحيه آنها اسلام را تهديد نمیكند اعلام خطر میکند که:
🔹 تاكنون از دشمن مىترسيديد كه ريشه شما را بركنَد، اكنون نگرانى از آن ناحيه منتفى است، اكنون نگرانى از ناحيه من است، از اين پس از كافران و دشمنان خارجى نترسيد، از من بترسيد كه در كمين شما هستم:
«اليوم يئس الذين كفروا من دينكم فلا تخشوهم و اخشون»
🔹يعنى چه؟ يعنى جامعه اسلامى از اين پس از درون خود تهديد مىشود كه راه انحراف از مسير خدايى اخلاص پيش گيرد و خدا را فراموش كند.
🔹 سنت لايتغير خداست كه هر ملتى كه از درون و از جنبه اخلاقى تغيير كند و عوض شود، خداوند متعال سرنوشت آنها را تغيير دهد.
🔹 استاد مطهری، نهضتهاى اسلامى درصد ساله اخير، ص۹۴-٩٣ (با تلخیص)
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir