از نظر اسلام علقه زوجین یک علقه طبیعی است و مکانیسم خاص دارد.
علاقه زوجین به یکدیگر با اینکه طرفینی است به این شکل است که از جانب مرد آغاز میشود و علاقه زن به مرد از نوع پاسخگویی است.
به همین جهت مقام زن در محیط خانوادگی مقام یک محبوب و مراد است.
اسلام تدابیری از مجرای عواطف بکار میبرد که نظام خانوادگی بر همین پایه محفوظ بماند یعنی شعله عشق و علاقه مرد همیشه روشن بوده و زن نیز پاسخگوی آن باشد.
آنچه از نظر اسلام مبغوض و منفور است این است که این شعله خاموش گردد و کانون خانوادگی به سردی گراید.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۱۶۴)
@motahari_nab
هیچ کس حقی به اندازه حق شهدا بر بشریت ندارد و به همین جهت هم عکس العمل احساسآمیز انسانها و ابراز عواطف خالصانه آنها درباره شهدا بیش از سایر گروههاست.
چرا و به چه دلیل حق شهدا از حق سایر خدمتگزاران بیشتر و عظیمتر است؟
البته دلیل دارد:
همه گروههای خدمتگزار دیگر مدیون شهدا هستند، ولی شهدا مدیون آنها نیستند یا کمتر مدیون آنها هستند.
(قیاموانقلابمهدی(ع) ومقالهشهید، ص۶۶)
@motahari_nab
امیرالمؤمنین(ع) راجع به فتنهها بیان میکنند که فتنه چهرهاش یک جور است، پشت سرش جور دیگر.
میفرماید: "انَّ الْفِتَنَ اذا اقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ اذا ادْبَرَتْ نَبَّهَتْ".
جملههای عجیبی است:
فتنه وقتی که پدید میآید حکم غبارهایی را دارد که در فضا پیدا میشود، یا حکم تاریکی را دارد که در تاریکی انسان نمیبیند:
دروغها پیدا میشود، شایعات پیدا میشود، هیجانها و احساسات زیاد پیدا میشود، لَه پیدا میشود، علیه پیدا میشود.
اصلًا آدم در میماند که چگونه قضاوت کند، و در فتنه واقع میشود.
ولی همینکه فتنه خوابید، مثل این است که ظلمت از بین رفت و غبارها نشست. آن وقت انسان نگاه میکند، چیز دیگری میبیند؛ میبیند آنچه که در تاریکی میدید، غیر از این است که اکنون در روشنایی میبیند.
"اذا اقْبَلَتْ شَبَّهَتْ وَ اذا ادْبَرَتْ نَبَّهَتْ".
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۲۵۸)
@motahari_nab
ایمانی که از بصیرت جدا باشد اسلام آن را ایمان واقعی نمیداند.
(پانزدهگفتار، ص۶۹)
@motahari_nab
"وَ اصْبِروا"
خویشتندار باشید، امید به آینده داشته باشید، بدانید صبر ظفر میزاید.
"انَّ اللهَ مَعَ الصّابِرینَ"
خدا با صبر کنندگان است؛
یعنی اگر انسان صبر و خویشتنداری و مقاومت کند خدای تبارک و تعالی او را مدد میدهد.
(آشناییباقرآن، ج۳، ص۹۴)
@motahari_nab
یک قانون خوب و عالی در درجه اول باید خوب تفسیر شود و در درجه دوم باید خوب اجرا و تنفیذ گردد؛
اگر خوب تفسیر نشود فرضاً آنها که متصدی اجرا و تنفیذ هستند بخواهند خوب اجرا کنند فایده ندارد، زیرا همانطوری اجرا میکنند که تفسیر شده، و اگر هم قصد خوب اجرا کردن نداشته باشند برای آنها چه بهتر.
(بیستگفتار، ص۳۲)
@motahari_nab
در شرایطی که حسین(ع) به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفی کننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است.
در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینیها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است.
اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است.
(بررسیاجمالینهضتهایاسلامی درصدسالهاخیر، ص۸۳)
@motahari_nab
کیست که نداند امروز در مغرب زمین، زیبایی زن، جاذبه جنسی زن، آواز زن، هنر و ابتکار زن، روح و بدن زن و بالأخره شخصیت زن وسیله حقیر و ناچیزی در خدمت سرمایه داری اروپا و امریکاست؟
و متأسفانه شما- دانسته یا ندانسته- زن شریف و نجیب ایرانی را به سوی اینچنین اسارتی میکشانید.
من نمیدانم چرا اگر زنی با شرایط آزاد با یک مرد به طور موقت ازدواج کند زن کرایهای محسوب میشود، اما اگر زنی در یک عروسی یا شب نشینی در مقابل چشمان حریص هزار مرد و برای ارضاء تمایلات جنسی آنها حنجره خود را پاره کند و هزار و یک نوع معلق بزند تا مزد معینی دریافت دارد زن کرایهای محسوب نمیشود.
آیا اسلام که جلو مردان را از این گونه بهره برداریها از زن گرفته است و خود زن را به این اسارت آگاه و او را از تن دادن به آن و ارتزاق از آن منع کرده است، مقام زن را پایین آورده است یا اروپای نیمه دوم قرن بیستم؟.
اگر روزی زن به درستی آگاه و بیدار شود و دامهایی که مرد قرن بیستم در سر راه او گذاشته و مخفی کرده بشناسد، علیه تمام این فریبها قیام خواهد کرد و آن وقت تصدیق خواهد کرد یگانه پناهگاه و حامی جدی و راستگوی او قرآن است، و البته چنین روزی دور نیست.
(نظامحقوقزندراسلام، ص۵۷)
@motahari_nab
حیا، هم براى مرد و در غریزه مرد است و هم براى زن و در غریزه زن است و به حکم اینکه زن حافظ ناموس اجتماع است در زن بیشتر است.
قبلاً عرض کردم زن، هم ناموس خودش است و هم ناموس مرد، برخلاف مرد که دیگر ناموس زن نیست.
خداى متعال به حکم اینکه در متن خلقت، زن را حافظ ناموس جامعه قرار داده است، این حس حیا و شرم را در زن بیش از مرد قرار داده است.
به همین جهت است که خِطبه و خواستگارى خلقتاً از طرف جنس مذکر است.
در حیوانات خِطبه و خواستگارى نیست، رفتن است ولى رفتن از جنس مذکر شروع مى شود نه از جنس مؤنث.
در انسانها هم خِطبه و خواستگارى از جنس مذکر شروع مى شود؛
یعنى آن حالت حیا و پرهیز از ابتذال و خود را مبتذل کردن، در فطرت زن هست.
(خانوادهواخلاقجنسی، ص۷۶)
@motahari_nab
مسلمانان یک دوره خود باختگی را پشت سر گذاشتهاند و به یک دوره بازیافتگی خود رسیدهاند.
لهذا جهان سومی در حال تولد است که شرق و غرب را به مقابله برانگیخته است.
خود باختگی یعنی تزلزل شخصیت، بیایمانی به خود، گم کردن خود، از دست دادن حس احترام به ذات و احساس کرامت ذات، بی اعتمادی و بیاعتقادی به فرهنگ خود و استعداد و شایستگی خود.
اما به خود آمدن یعنی بازگشتن ایمان به خود و بیدارکردن حس احترام به خود و به تاریخ خود و شناسنامه تاریخی خود، نسب تاریخی خود.
خود باختگی یعنی خود را هیچ دانستن و دیگری را شخص الیق دانستن.
(یادداشتها، ج۱۰، ص۲۶)
@motahari_nab
امروز یکی از خلأهایی که در دنیای اروپا و امریکا وجود دارد خلأ عشق است.
در کلمات دانشمندان اروپایی زیاد این نکته به چشم میخورد که اولین قربانی آزادی و بیبند و باری امروز زنان و مردان، عشق و شور و احساسات بسیار شدید و عالی است.
در جهان امروز هرگز عشقهایی از نوع عشقهای شرقی از قبیل عشقهای مجنون و لیلی، و خسرو و شیرین رشد و نمو نمیکند.
(مسئلهحجاب، ص۶۷)
@motahari_nab
مقصود از تقلیدِ ممنوع تنها این تقلید که تقلید کورکورانه از محیط و عادت آباء و اجداد است نیست، بلکه میخواهم بگویم همان تقلید جاهل از عالم و رجوع عامی به فقیه بر دو قسم است:
ممنوع و مشروع.
اخیراً از بعضی مردم که در جستجوی مرجع تقلید هستند گاهی این کلمه را میشنوم که میگویند میگردیم کسی را پیدا کنیم که آنجا «سر بسپاریم».
میخواهم بگویم تقلیدی که در اسلام دستور رسیده «سرسپردن» نیست، چشم باز کردن و چشم بازداشتن است. تقلید اگر شکل «سرسپردن» پیدا کرد هزارها مفاسد پیدا میکند.
(دهگفتار، ص۱۱۹)
@motahari_nab
مادر به لحاظ غریزه، بچهاش را در نهایت درجه دوست دارد و به حکم این دوستی طبیعی به بچهاش ایصال نفع میکند و حتی ایثار میکند، یعنی از خودش کم میگذارد و به او میدهد.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۶۹)
@motahari_nab
از جمله کارهایی که رهبران بزرگ ما و بالخصوص رهبر بزرگ فعلی ما حضرت آیت الله العظمی امام خمینی در این سالها انجام دادند این بود که این خودباختگی را از مردم ما گرفتند و مردم ما را به آن خود واقعی و به آن روح جمعی مؤمن ساختند.
بزرگترین هدیهای که یک رهبر به ملتش میتواند بدهد «ایمان به خود» است، یعنی آن ملت را به خودش مؤمن کند.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۳۹)
@motahari_nab
شهادت تزریق خون است به پیکر اجتماع؛ این شهدا هستند که به پیکر اجتماع و در رگهای اجتماع- خاصه اجتماعاتی که دچار کم خونی هستند- خون جدید وارد میکنند.
(قیاموانقلابمهدی(ع) ومقالهشهید، ص۸۷_۸۸)
@motahari_nab
اسلام دین عمل است، به دلیل اینکه دین عقل و منطق است نه دین وهم و خیال.
(یادداشتها، ج۱۴، ص۳۰۱)
@motahari_nab
نفوذ صهیونیسم از قضایایی است که همیشه مردم را باید از خطر اینها آگاه ساخت و نگذاشت مردم در حال بیخبری بمانند.
(یادداشتها، ج۳، ص۳۵۳)
@motahari_nab
اسلام چنین دینی است که نه تنها شعار آن شعار آزادی بوده است بلکه با عوامل زبونی و ضعف مبارزه کرده و در مقابل، عوامل آزادی و قدرت و نیرومندی را تقویت کرده است.
(پانزده گفتار، ص۹۷)
@motahari_nab
این ماه(ماهرجب)، ماه استغفار و توبه و عبادت است.
(آشناییباقرآن، ج۸، ص۲۳۳)
@motahari_nab
توبه یکی از مشخصات انسان نسبت به حیوانات است.
یعنی انسان بسیاری ممیزات و مشخصات و کمالات و استعدادهای عالی دارد که هیچ کدام از آنها در حیوانات وجود ندارد؛
یکی از این استعدادهای عالی در انسان، همین مسئله توبه است.
(آزادیمعنوی، ص۱۱۲)
@motahari_nab
توحید قرآن تنها یک توحید فکری نیست که انسان فقط از نظر فکر معتقد باشد که مبدأ و خالق عالم یکی است، بلکه توحید در مرحله خاص انسان هم هست؛ یعنی انسان از نظر اعتقاد معتقد باشد که خالق عالم یکی بیش نیست و از نظر هدف هم برسد به آنجا که آنچه سزاوار است که انسان تنها هدف خود قرار دهد، همان اوست و بس، و طبعا سایر هدفها زاییده و منبعث از این هدف خواهند بود، یعنی هیچ کدام استقلال و اصالت نداشته و همه مولود این هدفند.
پس در اسلام همه چیز بر محور خدا دور میزند، چه از نظر هدف بعثت انبیاء و چه از نظر هدف زندگی یک فرد.
(هدفزندگی، ص۱۷)
@motahari_nab
دوره خلافت برای علی(علیهالسلام) از تلخترین ایام زندگی او به حساب میآید، اما از نظر مکتبش او موفق شد بذر عدالت را در جامعه اسلامی بکارد.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۵۱)
@motahari_nab
ما راه عبادت را نیز نمیدانیم، یعنی ما از نظر عبادت نیز قادر به اداره خود به نحو صحیح نیستیم.
غالباً خیال میکنند که چون عبادت خوب است پس هر چه بیشتر بهتر؛
فکر نمیکنند که عبادت آنگاه اثر خود را میبخشد که جذب روح شود و روح از آن به طور صحیح تغذیه نماید.
همانطور که معنی استفاده از غذای خوب این نیست که هر چه بیشتر بهتر، معنی استفاده از عبادت نیز آن نیست.
عبادت باید با نشاط روح توأم باشد.
مقصودم این نیست که قبلًا باید نشاطی وجود داشته باشد تا عبادت شروع شود.
بسا افرادی که هیچوقت نشاط پیدا نکنند.
خود نشاط تدریجاً با عبادت و انس با ذکر خدا پیدا میشود.
اگر روی اصول صورت گیرد تدریجاً انس و علاقه و نشاط پیدا میشود.
مقصود این است که ظرفیت انسان برای عبادت یک ظرفیت محدود است؛ فرضاً انسان عبادت را با نشاط آغاز کند، پس از مدّتی که بدن خسته شد نشاط هم از بین میرود و عبادت جنبه تحمیلی پیدا میکند و در حکم خوردنی نامطبوع و مهوّعی میگردد.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۱۰۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
یکی از شعارهای ما مساجد است. احترام مسجد را حفظ کنید.
به خانمهایتان و به خانمهای خویشاوندانتان و به هرکسی که با او دوست و آشنا هستید بسپارید، بگویید لااقل در مشاهد مشرّفه که شرکت میکنید، حرم امام رضا(ع) که میروید، مسجد که میآیید، شعار اسلامی حجاب اسلامی را حفظ کنید.
حالا هر جهنم دره دیگری میخواهید بروید به هر وضعی میخواهید بروید بروید، آخر مسجد را چرا؟
این کار دو گناه است که هم یک زن خودش را جلو مردهای بیگانه لخت و عور کند، و هم با این وضع بسیار زننده بیاید در مسجد و احترام مسجد را بشکند.
(پانزدهگفتار، ص۱۸۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
ما تا انقلاب خودمان را دقیق نشناسیم، تا تمام ابعاد این انقلاب را نشناسیم نمیتوانیم آن را در آینده حفظ و نگهداری، رهبری و هدایت کنیم.
اگر نشناسیم، یک وقت میبینیم دانسته یا ندانسته تحریفش کردهایم.
مگر انقلاب صدر اسلام را بنیامیه با یک تردستی تحریف نکردند؟ یک انقلاب صد در صد اسلامی که چیزی که در آن وجود نداشت ریشههای قومی و نژادی و خونی بود، یک وقت دیدیم آن را به یک انقلاب قومی و نژادی و خونی تبدیل کردند و گفتند این، انقلاب عرب بود علیه غیر عرب، برای سیادت عرب بر غیر عرب بود؛ یعنی یک تحریف.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۲۹)
@motahari_nab