ما راه عبادت را نیز نمیدانیم، یعنی ما از نظر عبادت نیز قادر به اداره خود به نحو صحیح نیستیم.
غالباً خیال میکنند که چون عبادت خوب است پس هر چه بیشتر بهتر؛
فکر نمیکنند که عبادت آنگاه اثر خود را میبخشد که جذب روح شود و روح از آن به طور صحیح تغذیه نماید.
همانطور که معنی استفاده از غذای خوب این نیست که هر چه بیشتر بهتر، معنی استفاده از عبادت نیز آن نیست.
عبادت باید با نشاط روح توأم باشد.
مقصودم این نیست که قبلًا باید نشاطی وجود داشته باشد تا عبادت شروع شود.
بسا افرادی که هیچوقت نشاط پیدا نکنند.
خود نشاط تدریجاً با عبادت و انس با ذکر خدا پیدا میشود.
اگر روی اصول صورت گیرد تدریجاً انس و علاقه و نشاط پیدا میشود.
مقصود این است که ظرفیت انسان برای عبادت یک ظرفیت محدود است؛ فرضاً انسان عبادت را با نشاط آغاز کند، پس از مدّتی که بدن خسته شد نشاط هم از بین میرود و عبادت جنبه تحمیلی پیدا میکند و در حکم خوردنی نامطبوع و مهوّعی میگردد.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۱۰۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
یکی از شعارهای ما مساجد است. احترام مسجد را حفظ کنید.
به خانمهایتان و به خانمهای خویشاوندانتان و به هرکسی که با او دوست و آشنا هستید بسپارید، بگویید لااقل در مشاهد مشرّفه که شرکت میکنید، حرم امام رضا(ع) که میروید، مسجد که میآیید، شعار اسلامی حجاب اسلامی را حفظ کنید.
حالا هر جهنم دره دیگری میخواهید بروید به هر وضعی میخواهید بروید بروید، آخر مسجد را چرا؟
این کار دو گناه است که هم یک زن خودش را جلو مردهای بیگانه لخت و عور کند، و هم با این وضع بسیار زننده بیاید در مسجد و احترام مسجد را بشکند.
(پانزدهگفتار، ص۱۸۶)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
ما تا انقلاب خودمان را دقیق نشناسیم، تا تمام ابعاد این انقلاب را نشناسیم نمیتوانیم آن را در آینده حفظ و نگهداری، رهبری و هدایت کنیم.
اگر نشناسیم، یک وقت میبینیم دانسته یا ندانسته تحریفش کردهایم.
مگر انقلاب صدر اسلام را بنیامیه با یک تردستی تحریف نکردند؟ یک انقلاب صد در صد اسلامی که چیزی که در آن وجود نداشت ریشههای قومی و نژادی و خونی بود، یک وقت دیدیم آن را به یک انقلاب قومی و نژادی و خونی تبدیل کردند و گفتند این، انقلاب عرب بود علیه غیر عرب، برای سیادت عرب بر غیر عرب بود؛ یعنی یک تحریف.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۲۹)
@motahari_nab
یک موهبت، نگهداشتنش از به دست آوردنش آسانتر نیست اگر نگوییم مشکلتر است.
خود ثروت، به دست آوردنش یک هنر میخواهد، خوب حفظ کردن و نگهداشتنش هنر بیشتری میخواهد.
این مخصوصا در مُلکگیری صادق است. در قدیم میگفتند جهانگیری از جهانداری آسانتر است.
انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسانتر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۵۹)
@motahari_nab
هیچ کس به اندازه على(ع) پیغمبر را از نزدیک نمىشناخت و هیچ کس هم به اندازه او شیفته پیغمبر نبود و به آن حضرت ایمان و اعتقاد محکم نداشت.
على(ع) مرد شماره دو اسلام است.
اخلاص و فداکارى و مجاهدتهاى او در راه اسلام شهره آفاق و زبانزد خاص و عام است.
او عالمترین و زاهدترین و باتقواترین و شجاعترین مردم بعد از پیغمبر اکرم بود.
او زهد و شجاعت و علم و عمل را توأم داشت، وجودى بود جامعالاطراف و شخصیت او نمونه کامل تعلیمات عالیه اسلام است.
(پنجمقاله، ص۳۲)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
زینب(سلاماللهعلیها) خودش را به بدن مقدس اباعبدالله میرساند، آن را به یک وضعی میبیند که تا آن وقت ندیده بود:
بدنی میبیند بیسر و بیلباس؛ با این بدن معاشقه میکند و سخن میگوید: «بِأبِی الْمَهْمومِ حَتّی قَضی، بِأبِی الْعَطْشانِ حَتّی مَضی».
آنچنان دلسوز ناله کرد که «فَأَبْکتْ وَاللهِ کلَّ عَدُوٍّ وَ صِدِّیقٍ» یعنی کاری کرد که اشک دشمن جاری شد، دوست و دشمن به گریه درآمدند.
مجلس عزای حسین را برای اولین بار زینب ساخت.
ولی در عین حال از وظایف خودش غافل نیست. پرستاری زین العابدین به عهده اوست؛ نگاه کرد به زین العابدین، دید حضرت که چشمش به این وضع افتاده آنچنان ناراحت است کأنّه میخواهد قالب تهی کند؛ فوراً بدن اباعبدالله را رها کرد و آمد سراغ زین العابدین: «یابْنَ اخی!» پسر برادر! چرا تو را در حالی میبینم که میخواهد روح تو از بدنت پرواز کند؟
فرمود:
عمه جان! چطور میتوانم بدنهای عزیزان خودمان را ببینم و ناراحت نباشم؟ زینب در همین شرایط شروع میکند به تسلیت خاطر دادن به زین العابدین.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۳۸۲،۳۸۳)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
پسر حضرت زینب(س)نیز در کربلا شهید شده است.
و یکی از آن عجایبی که تربیت بسیار بسیار عالی این بانوی مجلّله را میرساند، این است که در هیچ مقتلی ننوشتهاند که حضرت زینب(س) چه قبل و چه بعد از شهادت پسرش نامی از او برده باشد.
گویی اگر میخواست این نام را ببرد، فکر میکرد نوعی بیادبی است؛
یعنی یا اباعبدالله!
فرزند من قابل این نیست که فدای تو شود.
(آزادی معنوی، صفحه ۱۹۲)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
حالت روح را باید خیلی ملاحظه کرد، حتی در عبادت.
عبادت هم اگر بر روح انسان جنبه زور و تحمیل داشته باشد علاوه بر اینکه اثر نیک نمیبخشد، اثر سوء نیز میبخشد.
(تعلیموتربیتدراسلام، ص۴۵)
@motahari_nab
برخی از امواج اجتماعی زندهاند.
امواج زنده همانهاست که از جوهر حیات سرچشمه میگیرد؛ مسیرشان مسیر حیات و جهتشان رُقاء و تکامل است.
پارهای از نهضتهای فکری، علمی، اخلاقی و هنری از آن جهت جاوید میمانند که خود زندهاند و از نیروی مرموز حیات بهره مندند.
(سیریدرسیرهنبوی، ص۲۳)
@motahari_nab
از یک آدم آلوده کثیف شهوتران، چه پسر و چه دختر، نمیتواند مجاهد به وجود بیاید.
مجاهد مخلوقِ آگاهی و پاکی، هر دو است.
یک روح آگاه و پاک میتواند مبارز و مجاهد باشد.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۲۱۷)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
انقلاب اسلامی یعنی انقلابی که همهجانبه بود و اسلام در همه جوانبش نفوذ داشت.
از جنبه محرومین هم رنگ اسلامی داشت و لهذا خود مرفّه با محروم در این انقلاب شرکت داشت و به استقبال محروم میآمد، مرفّه و محروم هماهنگ با یکدیگر حرکت میکردند.
انقلابی بود که توانست از گروه مخالف سرباز جذب کند و به این طرف بیاورد چون انقلابی بود که میتوانست وجدانهاو فطرتها را در اعماق ضمیر مردم به حرکت درآورد.
(آیندهانقلاباسلامیایران، ص۱۲۹)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
یک نهضت اسلامی، نهضت انسانگرا به معنی واقعی کلمه هست، چون نهضتی است که از فطرت انسان ناشی میشود نه از شکمش.
(آینده انقلاب اسلامی ایران)
@motahari_nab