هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
انسان بالطّبع نمی بایست گرایش مادّی پیدا کند؛ مادّیگری یک جریان مخالف طبیعت و فطرت انسان است و چون برخلاف اصل است، باید به جستجوی علّت آن پرداخت و از سببی که آن را برخلاف اصل و قاعده به وجود آورده کاوش نمود.
و به عبارت سادهتر، اعتقاد به خدا حکم سلامت را دارد و گرایش مادّی حکم بیماری را. هیچ گاه از سرّ سلامت نباید پرسید، زیرا سلامت بر طبق مسیر و جریان طبیعی نظام خلقت است؛ امّا اگر دیدیم فردی یا جمعیتی بیمارند، آنجا باید پرسید: چرا این افراد بیمار شدند؟ چه موجباتی سبب بیماری آنها شده است؟ُ
(عللگرایشبهمادیگری، ص۴۷)
@motahari_nab
در دنیاى امروز به یک چیزهاى مادى که باید برسند رسیدهاند.
تا به حال که اینها را نداشتند به دنبال اینها مى رفتند. ولى حالا که رسیدهاند بعدش چى؟ هیچ.
حالا بشر امروز رسیده به پوچى و هیچى (نیهیلیسم). این پوچى گرایى همان است.
پوچى یعنى بدترین وضع زندگى، زندگى بى آرمان.
نهرو مى گوید: بشر رسیده به یک زندگى ایدهآل مادى ولى بعد از آن معنویتى لازم است.
(مقدمهایبرکلامجدید، ص۷۷)
@motahari_nab
مکرر باید گفته شود تا ما باور کنیم که وسایل هدایت هر زمانی مخصوص خود آن زمان است.
(دهگفتار، ص۲۰۴)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
هیچ وقت یک مسلمان واقعی، یک مؤمن واقعی- تا چه رسد به مقام مقدس امام- امکان ندارد که با دستگاه ظلم و جور زمان خودش سازش کند و واقعاً بسازد، یعنی خودش را با آن منطبق کند، بلکه همیشه با آنها مبارزه میکند. تفاوت در این است که شکل مبارزه فرق میکند.
یک وقت مبارزه علنی است، اعلان جنگ است، مبارزه با شمشیر است. این یک شکل مبارزه است. و یک وقت، مبارزه هست ولی نوع مبارزه فرق میکند. در این مبارزه هم کوبیدن طرف هست، لجنمال کردن طرف هست، منصرف کردن مردم از ناحیه او هست، علنی کردن باطل بودن او هست، جامعه را بر ضد او سوق دادن هست، ولی نه به صورت شمشیر کشیدن.
(سیریدرسیرهٔائمهاطهار، ص۱۵۱،۱۵۲)
@motahari_nab
برخی از اخلاق عالیه است که جز در عمل و تمرینهای عملی حاصل نمیشود. شجاعت را فقط در مدرسه و دارالتعلیم میدان جنگ و در غرش توپ و تفنگ و شنیدن صدای دشمن و دیدن مناظر هولناک میشود کسب کرد نه با خواندن کتاب، همان طوری که شناگری را فقط عملًا در آب میتوان یاد گرفت نه علماً در کتاب.
(یادداشتها، ج۱۴، ص۲۹۵)
@motahari_nab
در اسلام، روزه مشق پرهیزکاری است.
در اثر روزه، این مشق عمومی و این ورزش روحی عمومی، ما نیرو و مهارت در تقوا پیدا میکنیم.
تقوا یعنی یک روح مخصوص یعنی قوه خود بازداشتن یا قوه تسلط بر خویشتن، اساس شخصیت انسان است.
(یادداشتها، ج۱۴، ص۲۰۶)
@motahari_nab
افراد استثنایی هستند که مظلومیت و محرومیت در آنها تأثیر ندارد.
اما آنها به همین دلیل فوقالعادگی دارند که این جور مصونیتهای روحی در آنها هست.
ایمان قوی جلو تأثیر بسیاری از عاملها را در روح میگیرد. افراد استثنایی در حدی بالاتر از حد افکار عموم هستند.
(بیستگفتار، ص۷۶)
@motahari_nab
در قانون اسلام عاقل بودن و بالغ بودن و مختار بودن کافی نیست که شخص بتواند درباره ازدواج تصمیم بگیرد و یا در مال و ثروت خود تصرف کند.
پسر یا دختری که میخواهند ازدواج کنند آنگاه ازدواجشان صحیح است که رشد عقلانی کافی داشته باشند، یعنی مفهوم ازدواج را که چیست و برای چیست و چه مسئولیتهایی دارد و چه تأثیری در سرنوشت فرد دارد، باید درک کنند که کورکورانه در موضوعی به این اهمیت وارد نشوند.
(انساندرقرآن، ص۵۱)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
چرا ازدواج مقدس است؟
حقیقت ازدواج که مقدس است از این جهت است که شکستن حصار خودی است،
مانع گناه است و فیه شائبة العبادة؛
دیگر اینکه کانون تربیت نسل آینده است.
(یادداشتها، ج۵، ص۳۵۷)
@motahari_nab
شهادت در راه خدا و در راه ایمان، برای انسان تاج افتخار است که بر سر میگذارد و برای یک مرد مانند آن گردنبندی است که یک زن جوان به گردن خود میآویزد؛ زینت و زیور است.
(آزادیمعنوی، ص۱۶۲)
@motahari_nab
مبلّغ باید ناصح و خالص و مخلص باشد، یعنی در گفتن خودش هیچ هدف و غرضی جز رساندن پیام که خیر آن طرف است نداشته باشد.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۳۳۰)
@motahari_nab
هدایت شده از جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
اولین اثر عبادت که انسان را به خدا نزدیک میکند تسلط بر خود است.
از اینجا شما بفهمید کدام عبادت قبول است و کدام قبول نیست.
عبادت بدون اینکه انسان را به خدا نزدیک کند عبادت نیست، یعنی باور نکنید که انسان عبادت کند ولی به خدا نزدیک نشود و عبادتش را هم درست انجام داده باشد؛ چنین چیزی محال است.
عبادت، مرکب تقرب و نزدیک شدن به خداوند است.
آن وقت عبادت بنده و جنابعالی مقبول است که ما را به خدا نزدیک کند.
(آزادیمعنوی، ص۶۲)
@motahari_nab