eitaa logo
جملات ناب علامه شهید مرتضی مطهری(ره)
613 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
3 ویدیو
0 فایل
با توجه به تفکرات ناب استاد شهید علامه مرتضی مطهری(ره)دوست داشتم همه از تفکر مطهر و معارف بالای ایشان استفاده کنند. ارتباط با ادمین‌های کانال: @motahari_nab_1397 آدرس کانال: @motahari_nab
مشاهده در ایتا
دانلود
ایمان پیوند انسان با حق و حقیقت است. پس، از نظر ما خود ایمان به خدا هدف است و به ‌عبارت ‌دیگر خود خدا هدف است و ایمان با این همه آثار زیادی که دارد، در اسلام به این دلیل واجب نشده است که آن آثار پیدا شود؛ چون آن آثار فواید ایمان است. ایمان از آن جهت واجب است که خودش پیوند انسان با حق است و نفس پیوند انسان با حق از نظر اسلام کمال است. (هدف‌زندگی، ص۹۹) @motahari_nab
تربیت عبارت است از پرورش دادن، یعنی استعدادهای درونی‌ای را که بالقوّه در یک شی‌ء موجود است به فعلیت درآوردن و پروردن. و لهذا تربیت فقط در مورد جاندارها یعنی گیاه و حیوان و انسان صادق است و اگر این کلمه را در مورد غیرجاندار به کار ببریم مجازاً به کار برده‌ایم. (تعلیم‌وتربیت‌دراسلام، ص۴۳) @motahari_nab
نسل کهن از بزرگترین گناه خود باید توبه کند و آن مهجور قرار دادن قرآن است. همه باید به قرآن بازگردیم و قرآن را پیشاپیش خود قرار دهیم و در زیر سایه قرآن به سوی سعادت و کمال حرکت کنیم. (ده‌گفتار، ص۲۲۷) @motahari_nab
انسان باید ارزش‌های مختلف را به طور هماهنگ در خود رشد دهد. (انسان‌کامل، ص۳۷) @motahari_nab
در اربعین تنها موضوعی که مطرح است موضوع زیارت امام‌حسین(ع) است چون اولین زائرش جابر بوده است و در این روز زیارت امام‌حسین(ع) سنت شده است. اربعین‏ جز موضوع زیارت امام‌حسین(ع) هیچ چیز دیگری ندارد، موضوع تجدید عزای اهل بیت نیست، موضوع آمدن اهل بیت به کربلا نیست، اصلًا راه شام از کربلا نیست، راه شام به مدینه از خود شام جدا می‌شود. (حماسه‌حسینی، ج۱، ص۶۸) @motahari_nab
حوادث و قضایای تاریخی، از یک طرف علل و انگیزه‌ها دارد، از طرف دیگر منظور و هدفها دارد. تحریف یک حادثه تاریخی به این است که یا علل و انگیزه‌های آن حادثه را چیزی بگوییم غیر از آنچه که بوده است و یا هدف و منظور را طوری تفسیر کنیم غیر از آنچه که بوده است. (حماسه‌حسینی، ج۱، ص۹۲) @motahari_nab
شکست دین‌ها در دنیا زیر سر کسانی است که میان دین و سایر نیازهای بشری جنگ انداختند. (پانزده‌گفتار، ص۲۱) @motahari_nab
آنچه پیغمبر ما می‌گوید همان اسلام واقعی و همان فطرت واقعی است؛ فطرت واقعی یعنی رنگی که خدا در متن خلقت به روح و روان بشر زده است. (فطرت، ص۲۷) @motahari_nab
ظهور مهدی موعود(عج) منّتی است بر مستضعفان و خوارشمرده‌‏شدگان، و وسیله‌ای است برای پیشوا و مقتدا شدن آنان، و مقدمه‌ای است برای وراثت آنها خلافت الهی را در روی زمین: وَ نُریدُ انْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفوا فِی الْارْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ ائِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ‏. (قیام‌وانقلاب‌مهدی(ع)ومقاله‌شهید، ص۵۶) @motahari_nab
انسان را باید دوست داشت به خاطر انسانیت نه به خاطر همین هیکلش، و به عبارت دیگر انسانیت را باید دوست داشت. حال اگر انسانی ضد انسان و ضد انسانیت شد، مانع راه انسانهای دیگر و مانع تکامل انسانهای دیگر شد، آیا باز ما باید این انسان را که در واقع اسمش انسان است و در معنا انسان نیست (و به تعبیر امیرالمؤمنین: الصّورَةُ صورَةُ انْسانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوانٍ ظاهر، ظاهر انسان است و باطن، باطن یک حیوان) دوست بداریم؟ آیا به نام انسان دوستی باید به انسانیت خیانت کنیم و با انسانیت دشمنی بورزیم؟!. (تعلیم‌وتربیت‌دراسلام، ص۲۴۰) @motahari_nab
در نهاد بشر عدالت هست. اگر بشر خوب تربیت شود، اگر زیردست مربی کامل قرار گیرد، می‌رسد به جایی که خودش واقعا عدالت‌خواه بشود، واقعا عدالت جمع را بر منفعت فرد خودش ترجیح بدهد و همین‌طور که زیبایی را دوست می‌‏دارد عدالت را دوست داشته باشد؛ بلکه‏ عدالت، خودش از مقوله زیبایی است ولی زیبایی معقول نه زیبایی محسوس. (سیری‌درسیره‌ائمه‌اطهار، ص۲۳۱) @motahari_nab
ابزار منافق چیست؟ نمی‌شود منافق را در دنیا از میان برد؛ هست، بشر است منافق می‌شود. بشر وقتی در جامعه‏‌ای قرار گرفت که دید اگر بخواهد برخلاف اصولی که مردم آن جامعه به آن اعتقاد دارند تظاهر کند جامعه او را درهم میکوبد، فوراً تظاهر می‌کند، به همان لباس در می‌آید ولی جامعه خودش باید آگاه باشد و گول تظاهر و فریب را نخورد. باز اینجاست که ما می‌بینیم پیغمبر اکرم(ص) از آن طرف راجع به خطر نفاق شدیداً اظهار نگرانی می‌کند، از طرف دیگر راجع به اینکه امتش جاهل باشند و تجزیه و تحلیل نداشته باشند و در مسائل غور نکنند اظهار نگرانی می‌کند. (پانزده‌گفتار، ص۱۳۴،۱۳۵) @motahari_nab