پیام الهی گذشته از اینکه در عقلها باید نفوذ کند، در دلها باید نفوذ کند؛ یعنی باید در عمق روح بشر وارد بشود و تمام احساسات او یعنی تمام وجودش را در اختیار بگیرد.
و لهذا پیغمبرانند که میتوانند بشر را در راه حقیقت به حرکت درآورند.
(سیریدرسیرهنبوی، ص۱۶۸)
@motahari_nab
اگر حبّ علیبنابیطالب تو را به عمل کشاند، بدان حبّ تو صادق و راستین است.
اگر گریه بر حسینبنعلی تو را به سوی عمل کشاند، بدان که تو بر حسینبنعلی گریه کردهای و گریه تو راستین است. اگر نه، فریب شیطان است.
(آزادیمعنوی، ص۱۲۴)
@motahari_nab
زیارت قبر پیغمبر و امام و حتی همه اولیا و انبیا از باب اینکه خاطره آنها را تجدید میکند، یک عامل تربیتی است.
(اسلامونیازهایزمان، ج۲، ص۲۳)
@motahari_nab
گرانبها بودن زن به این است که بین او و مرد در حدودی که اسلام مشخص کرده، حریم باشد؛
یعنی اسلام اجازه نمیدهد که جز کانون خانوادگی، یعنی صحنه اجتماع، صحنه بهره برداری و التذاذ جنسی مرد از زن باشد چه به صورت نگاه کردن به بدن و اندامش، چه به صورت لمس کردن بدنش، چه به صورت استشمام عطر زنانهاش و یا شنیدن صدای پایش که اگر به اصطلاح به صورت مهیج باشد، اسلام اجازه نمیدهد.
ولی اگر بگوییم علم، اختیار و اراده، ایمان و عبادت و هنر و خلّاقیت چطور؟
میگوید بسیار خوب، مثل مرد.
چیزهایی را شارع حرام کرده که به زن مربوط است. آنچه را که حرام نکرده، بر هیچ کدام حرام نکرده است. اسلام برای زن شخصیت میخواهد نه ابتذال.
(حماسهحسینی، ج۱، ص۳۷۶)
@motahari_nab
اسلام دعوت میکند به تفکر.
این تعلیم، یکی از اصول اسلام است. آیا چه روزی برای بشر خواهد آمد که در آن فکر نکردن برای او از فکر کردن بهتر باشد؟
اسلام دعوت میکند به علم:
"وَ لاتَقْفُ ما لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ".
میگوید در هیچ موضوع و مسئلهای اساس قضاوت شما نباید ظنّ و گمان و پندار باشد. ریشه خرافات را از همین جا میکند.
هر مطلبی را که به آن یقین کردید و از نظر علمی برای شما ثابت و مسلّم و قطعی بود بپذیرید، و هر چیزی که پای حدس و خیال و گمان و شاید در آن بود، روی آن اساساً تکیه نکنید.
(خاتمیت، ص۶۴)
@motahari_nab
ملاک تقدس دفاع این نیست که انسان باید از خود دفاع کند بلکه ملاک این است که باید از «حق» دفاع کند.
(جهاد، ص۶۷)
@motahari_nab
رسول اکرم(ص) به حکم تاریخ قطعی و به شهادت قرآن و به حکم قرائن فراوانی که از تاریخ اسلام استنباط میشود، لوح ضمیرش از تعلّم از بشر پاک بوده است.
او انسانی است که جز مکتب تعلیم الهی مکتبی ندیده و جز از حق دانشی نیاموخته است.
او گلی است که جز دست باغبان ازل دست دیگری در پرورشش دخالت نداشته است.
(پیامبرامی، ص۱۰۱)
@motahari_nab
یکی از مظاهر کمال انسان طرز مواجهه او با مرگ است، چون ترس از مرگ یک نقطه ضعف بزرگ در انسان است و بسیاری از بدبختیهای بشر ناشی از ترس از مرگ است، مانند تن به پستیها و دنائتها دادن و هزاران بدبختی دیگر.
اگر کسی از مرگ نترسد، سراسر زندگیش عوض میشود و انسانهای خیلی بزرگ آن انسانهایی هستند که در مواجهه با مرگ، در نهایت شهامت و بلکه بالاتر از شهامت با لبخند و خوشرویی به سراغ مرگ رفتهاند.
(انسانکامل، ص۱۲۱_۱۲۲)
@motahari_nab
عقب نشینىهاى مذهب، عقب نشینىهاى موقت است و آخرش باز بروز مى کند و به جاى خودش برمىگردد.
(مقدمهایبرکلامجدید، ص۷۵)
@motahari_nab
همیشه در دنیا مشتریهای مذهب چه گروههای هستند؟
آیا مردمان شریف، آنهایی که اصالتهای انسانیت در آنان باقی است به سوی مذهب گرایش دارند، یا انسانهایی که در حیوانیت سقوط کردهاند؟
حتّی غیر مذهبیها هم در این جهت انکار ندارند و لهذا میگویند اگر شما میبینید افراد مذهبی هستند، این مذهبی بودن شرافت ذاتی اینهاست، به آن مذهبی که گرایش پیدا کردهاند مربوط نیست، به شرافت خود اینها مربوط است؛
یعنی مشتریهای واقعی مذهب همیشه از میان افراد شریف انتخاب میشوند.
(فطرت، ص۱۷۰)
@motahari_nab
مسلّماً علّت انکار و اعراض بسیاری از افراد تحصیل کرده این است که مفاهیم مذهبی و دینی به طرز صحیحی به آنها تعلیم نشده است. در واقع آن چیزی که آنها انکار میکنند مفهوم واقعی خدا و دین نیست، چیز دیگری است.
افرادی مانند من که با پرسشهای مردم درباره مسائل مذهبی مواجه هستیم کاملًا این حقیقت را درک میکنیم که بسیاری از افراد تحت تأثیر تلقینات پدران و مادران جاهل یا مبلّغان بیسواد، افکار غلطی در زمینه مسائل مذهبی در ذهنشان رسوخ کرده است و همان افکار غلط اثر سوء بخشیده و آنها را درباره حقیقت دین و مذهب دچار تردید و احیاناً انکار کرده است.
از این رو کوشش فراوانی لازم است صورت بگیرد که اصول و مبانی مذهبی به صورت صحیح و واقعی خود به افراد تعلیم و القا شود.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۴۷_۴۸)
@motahari_nab
نقشهای که مسیحیان برای تصرّف اندلس و بیرون کشیدن آن از دست مسلمین کشیدند این بود که به صورت دوستی و خدمت، وسائل عیاشی برای آنها فراهم کردند:
باغها و بوستانها وقف ساختن شراب و نوشانیدن مسلمین شد.
دختران زیبا و طنّاز در خیابانها به دلربایی و عاشق سازی پرداختند.
سرگرمیهای شهوانی از هر جهت فراهم شد و روح ایمان و جوانمردی مرد.
پس از این جریان بود که توانستند مسلمانان را بیدرنگ از دم تیغ بگذرانند.
استعمار غرب نیز این برنامه را در قرون اخیر به صورت دقیقی در کشورهای اسلامی اجرا کرد.
به هر حال غرق شدن در شهوات حیوانی عامل دیگری است برای اینکه تعالی دینی در وجود بشر ضعیف و احیاناً منفور گردد.
(امدادهایغیبیدرزندگیبشر، ص۴۹)
@motahari_nab