هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ گزارشی از همایش «تبیین، تشریح و الزامات اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در قم
◻️ همایش «تبیین، تشریح و الزامات اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در قم برگزار گردید.
@hawzahnews| حوزهنیوز
«به بهانه سریال حبیب»
🔹سه واژه Output, outcome و impact واژه هایی پرکاربرد و مهم در ارزیابی پروژه هستند. واژه Output همان خروجی کار است که نوعی عینیت دارد و شاید بگوییم همان محصول است. Outcome اشاره به ثمره کار دارد و impact ناظر به پیامدهاست.
🔸این عبارات عمدتا در ادبیات اقتصادی و مدیریت استفاده می شوند اما شاید بتوان برای یک تولید رسانه ای مانند فیلم هم از آن ها بهره برد. درینصورت، خروجی قابل نمایش یک فیلم می شود output، پیامی که از ساخت آن فیلم مد نظر فیلمساز بوده می شود outcome و اثرات دیگر آن فیلم در جامعه که لزوما مد نظر فیلمساز نبوده اما در جامعه ایجاد می شود، همان impact خواهد بود.
🔹این روزها شاهد پخش سریال حبیب از شبکه دو سیما هستیم؛ یک درام جنگی، محصول مشترک ایران و سوریه که وضعیت مردم این کشور در زمان داعش و حضور مستشاری و اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در سوریه را به تصویر می کشد.
🔸پیام مقاومت، اهمیت امنیت، رذالت و خباثت داعش، کمک ایران در نابودی داعش و ... از جمله پیام های مشخص سریال حبیب است که می توان آن ها را ذیل outcome تعریف کرد. پیام های خوبی که قطعا برای مخاطب مفید است.
🔹اما تمام این ها عرض شد تا برسیم به impact این سریال. اکنون که جامعه ایرانی با بی توجهی برخی از شهروندان به مقوله حجاب روبروست و اساسا انگاره غلط عدم الزام حجاب در ذهن بعضی شکل گرفته است، این سریال که چند بازیگر زن سوری بی حجاب در آن بازی می کنند می تواند به نوعی عادی سازی بی حجابی را در جامعه رقم بزند. اثری که لزوما مد نظر فیلم ساز نبوده اما با توجه به شرایط زمینه ای و اجتماعی جامعه، از سریال بجای می ماند. به ویژه وقتی این چند بازیگر زن سوری با موهای بلند، آرایش و حتی بینی عمل شده و صورت های پروتز شده در این سریال بازی می کنند.
🔹 قبلا نیز سریال های سوری و عربی پخش شده از تلویزیون ایران، از باب همین مقوله حجاب با اعتراضاتی مواجه شد. شاید علت این است که بی حجابی زن های مسلمان درین قبیل سریال ها و بی حجابی زنان در فیلم و سریال های غربی متفاوت بوده و به نوع دیگری جلوه می کند.
🔸 در یک جمله باید گفت؛ زمان پخش یک فیلم یا سریال می تواند impact هایی داشته باشد که موجب نادیده شدن آثار اصلی مدنظر یا همان outcome ها شود.
💢 حجتالاسلام دکتر احمد اولیایی؛ عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
🌹بسمه تعالی🌹
📌📖🖋میزگرد علمی فراسازمانی
📜گروه علمی فلسفه و عرفان اسلامی
و انجمن طلاب فلسفه و عرفان
با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
برگزار میکند:
📚عنوان :«نسبت رویکرد اجتهادی فضل الرحمن با نفوذ سکولاریسم در فقه»
🎙ارائه دهنده:سرکار خانم زمانی
📝🔎ناقد:حجتالاسلامو المسلمیندکتر ابراهیمیپور
🗺مکان: پردیسان، بلوار امامت، مجتمع آموزش عالی بنت الهدی، ضلع شرقی، طبقه دوم، اتاق ۶۹
🕗زمان: پنجشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱ ساعت ۸ صبح
💻 https://vce.miu.ac.ir/hoda5
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللهِ فِي أَرْضِه
💐 سالروز میلاد قائم آل محمد(ص)، امام منتظران، مهدی صاحب الزمان (ارواحنا له الفدا) مبارک!
▫️شد نیمه شعبان و زمین پُر برکات
▫️از عرشِ خدا به فرش ریزد حسنات
▫️از دامن نرجس گل زهرا آمد
▫️بر نرجس و بر نوگل زهرا صلوات
اللهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
💠 ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه با همکاری مراکز حوزوی و دانشگاهی برگزار می کند:
✅ سلسله دورههای مدیریت تحول علوم انسانی
🔹 ارائه الگوی دانشگاه آزاد اسلامی
🎙 با حضور:
🔹دکتر محمدهادی همایون
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه
🔹حجه الاسلام دکتر حسن خیری
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم
🔻محورهای ارائه:
🔸فرآیند تحقق علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی تولید نظریات اسلامی در علوم انسانی اسلامی
🔸الگوی حل مسائل کاربردی در علوم انسانی اسلامی
🔸مسئله محوری در پژوهشهای علوم انسانی اسلامی
🔸روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی
🔸چگونگی آماده سازی پژوهشهای علوم انسانی اسلامی به منظور کاربست اجرایی آن
🔸و ...
📆 زمان برگزاری: پنجشنبه 18 اسفندماه
⏰ ساعت 8:30 صبح
🏢 مکان: قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور، طبقه اول، سالن آیت الله حائری
🌐 لینک ثبت نام جهت حضور در دورهها:
http://ihkn.ir/?p=31274
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
#کرسی_علمی_ترویجی
🔰انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با همکاری مدرسه علمیه نرجس سلام الله علیها کاشمر برگزار میکند؛
💢موضوع: «ولایت سیاسی زنان از منظر قرآن»
🔸ارائه دهنده:«سرکار خانم طاهره حیاتی»
🔹ناقد:«حجتالاسلام محمد صادق فاضل»
🔸دبیر: «حجتالاسلام محسن افروغ»
🗓زمان: شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۰
🔗بستر برگزاری جلسه:
http://dte.bz/ssoq
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
"کودک و آرمانشهر"
✍سرکار خانم دکترمریم منصوری
شامگاه نیمهی شعبان، شبکه پویا، یکی از جذابترین انیمیشینهای متاخر شرکت والتدیزنی را پخش میکرد. Zootopia یا شهر وحش، نام پویانمایی شدیدا جذابی بود که نه بچهها، بلکه والدین را هم میخکوب میکرد. دخترک خرگوش روستایی برای تحقق آرزویش که پلیسشدن شهر بود، به آنجا مهاجرت کرد. او که ابتدا از جانب اطرافیان طرد شده بود، با کمک گرفتن از یک روباه نر، به دنبال یک پروندهی مشکوک، تلاش میکرد تا توانمندی خود را به رئیس پلیس اثبات نماید. ۷۵درصد داستان، بدون هیچ قضاوت و هنجاری، صرفا به توصیف کاملا خیرهکننده ی این وضعیت رقم خورد. اما در باقی داستان، که اوج داستان نیز بود، تمام تلاش داستاننویس بر این موضوع شد تا ثابت کند حتی در مورد حیوانات نیز هیچ امر تکوینی و ثابتی در خلقت این موجودات رقم نخورده و هرگونه تصور ثابت، مثلا در نظر گرفتن توحش برای حیوانات وحشی، 《احمقانه، غیرمسئولانه و کوتهبینانه》 است و «زن»، محور و مدار این شهر است.
زوتوپیا، شهر حیوانی آرمانی است که «طبیعت»، آن هم در سیالترین و متکثرترین حالتش، هر نوع ثباتِ نه روحمندِ مبتنی بر فضیلت را، بلکه ثباتِ بدنمند را نیز نفی میکند. به عبارتی، حتی زیستشناسی به یک "گفتمان زمانمند" تقلیل مییابد که صرفا، به دلیل اجماع عدهای یک سری دادهها موضوعیت یافتهاند و ممکن است بعد از گذر زمان، دادههای متفاوت و بلکه متناقضی عیان شوند.
وقتی دخترم لحظهای چشمش را از صفحهی تلویزیون شبکهی پویا برنمیچید، یک نگاهم خیره به او و یک نگاهم خیره به تلویزیونی بود که در گوشهاش مدام "یامهدی" به چشم میخورد. روزی که بناست از جامعهای سخن بگوییم که در آن، خَلق و خُلق به وحدت میرسد و تکوین و تشریع و تقنین همسو میشود، جامعهای جلوی چشمان او ترسیم میشد که نه تنها اصل بر حیوانیت است و هر آرمان شهر انسانی، با جایگزینی زوتوپیا با اتوپیا نفی میشود، بلکه خبری هم از نظام احسن نیست، خبری از طبیعت و بدنی که اگر او را بر هم بزنی او با تو مکر میکند، هستیات را بر باد میدهد و امکان زندگی را از تو سلب میکند نیست، و نه تنها خیر و فضیلتی فراتر از امر بدنی و زیستی یافت نمی شود، بلکه امر بدنی و زیستی هم کاملا در فضایی برآمده از سیالیت و بیثباتی، روز به روز امکان تغییر مییابد. با خود فکر می کردم آیا به این دختر، میتوان از «مناسبات بدنمند در چارچوب سخن» گفت؟ آیا اساسا جز "بدنِ در لحظه" ی او، چارچوبی برایش متصور خواهد بود؟
و دختران، در این تصویر زوتوپیایی، منجی اند...
ای کاش قدری بیشتر فلسفه میدانستیم تا قدری بر این انبوه تناقضات فائق میآمدیم...
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
کرسی ولایت سیاسی زنان.mp3
32.2M
#صوت
💢صوت کرسی «ولایت سیاسی زنان در قرآن»
🔸ارائه دهنده:«سرکار خانم طاهره حیاتی»
🔹ناقد:«حجتالاسلام محمد صادق فاضل»
🔸دبیر: «حجتالاسلام محسن افروغ»
🗓زمان: شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱
عمر می گذرد و لحظه ها سپری می شود. انسان اجتماعی در تمام لحظات زیست مشترکش با دیگر انسان ها گاه به دلیل شهوات، جاه، حسادت، تکبر و حتی سوءتفاهم موجبات ناراحتی دیگران را فراهم می کند. آنچه که آب زلالی ست بر تیرگی ناراحتی و نفرت و کینه، «بخشش» است.
این بخشش اگر در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان که مهمانی مشترک مومنین است باشد، ارزشی دو چندان دارد...
چه زیباست آنچه یونس بن عبدالرحمن در باب بخشش دیگران که به او تهمت ها زدند، گفت؛
🛑 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا: أَنَّ يُونُسَ بْنَ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ قِيلَ لَهُ: إِنَّ كَثِيراً مِنْ هَذِهِ اَلْعِصَابَةِ يَقَعُونَ فِيكَ وَ يَذْكُرُونَكَ بِغَيْرِ اَلْجَمِيلِ! فَقَالَ: أُشْهِدُكُمْ أَنَّ كُلَّ مَنْ لَهُ فِي أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) نَصِيبٌ فَهُوَ فِي حِلٍّ مِمَّا قَالَ .
🔰به یونس بن عبدالرحمن که از اصحاب امام کاظم و امام رضا" علیهماالسلام" است گفته شد:
کثیری از مردم تو را مذمت کرده و به زشتی از تو یاد میکنند
یونس بن عبدالرحمن گفت: شاهد باشید هر کسی که محبت امیرالمومنین علیه السلام را داشته باشد، حلال کردم
📚:رجال کَشی ج۱ ص ۴۸۸
(یونس بن عبدالرحمان از یاران امام رضا علیه السلام بود که بارها مورد بی احترامی و جسارت های نااهلان قرار گرفت اما مقامی خاص نزد حضرت داشت که وی را سلمان زمان خویش معرفی کردند)
☘سال نو مبارک☘
31.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 نیم نگاهی به سخنان حجتالاسلام والمسلمین #خسروپناه دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست مرکز ارتباطات دولت و روحانیت
🏷#موضوع؛ ارائه طرح حجاب، عفاف و هماندیشی پیرامون آن
📌#باحضور فرهیختگان و صاحبنظران حوزوی
💢 در این جلسه، برخی از اعضای محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه به ارائه دیدگاه خود پرداختند.
🗓 یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزارش_خبری
💢با حضور فرهیختگان و صاحب نظران حوزوی نشست ارائه طرح حجاب و عفاف و هم اندیشی پیرامون آن برگزار شد.
💢تصاویر بیشتر جلسه را اینجا مشاهده کنید👇
https://b2n.ir/y39586
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
38.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹نشست فرهیختگان و صاحب نظران حوزوی با موضوع ارائه طرح حجاب و عفاف و هم اندیشی پیرامون آن
👤در این ویدیو به بخشی از نظرات اعضای جلسه پرداخته شده است.
💢 با ارائه اساتید محترم خیری، آقاجانی، ابراهیمی پور، کدخدایی، بابایی، طالبی، میرجعفری و... از اعضای محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
🤲اعمـال مشترک و مخصوص شبهای قـدر
#شب_قدر
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
این خبر را برسانید به عشاق نجف
بوی سجادهیِ خونینِ کسی میآید...
سالروز ضربت خوردن امام علی(ع) تسلیت باد
التماس دعا
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
«انا لله وانا الیه راجعون»
◾️سرکار خانم چاوشی، عضو محترم انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
▪️ضایعه درگذشت پدر گرامیتان موجب تاثر فراوان گردید. انجمن مطالعات اجتماعی حوزه، نیز به رسم ادب و احترام با ابراز همدردی این مصیبت را صمیمانه به خانواده محترم حضرتعالی و سایر بازماندگان تسلیت عرض نموده و از درگاه ایزدمنان برای آن مرحوم متقی روضه رضوان الهی، رحمت واسعه الهی و همجواری با اهلبیت علیهمالسلام مسألت داریم.
▪️به همین مناسبت مراسم یادبودی برای آن مرحوم مغفور برگزار میشود. حضور اساتید و طلاب موجب تسلی بازماندگان خواهد بود.
▪️زمان: دوشنبه(امروز) ساعت۱۲ الی ۱۳
▪️مکان: بلوار امین، بالاتر از سه راهی سالاریه، موسسه آموزش عالی معصومیه، سالن اجتماعات مرکز ملی
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت آمنه (سلام الله علیها) با همکاری انجمن مطالعات اجتماعی حوزه و کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی) برگزار می کند.
💢عنوان:«رسالت اجتماعي قرآن کريم در اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری با تأکید بر نهجالبلاغه
🎤ارائه دهنده: سرکارخانم شعبانی ( معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت آمنه سلام الله علیها )
🔹ناقد: سرکار خانم مجاوری (پژوهشگر حوزه دین و تعالی تربیتی)
🔸دبیرعلمی: سرکار خانم محمدی ( پژوهشگر و دانش آموخته سطح ۳ رشته کلام اسلامی با گرایش امامت)
🗓زمان: سه شنبه،۱۴۰۲/۰۱/۲۲
⏰ ساعت: ۱۰ صبح
🖇تالار پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت آمنه «علیها السلام»قم
🎶لینک ورود👇
https://ac.whc.ir/rn422lgacy0t/?session=breezbreezxs7fmfg4idnvoi2p&aaa=1&proto=true
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
🔹 مقام معظم رهبری:
رژیم صهیونیستی... به شرط مبارزهی همگانی و متحد فلسطینیها و مسلمانان با صهیونیستها، در ۲۵ سال آینده وجود خارجی نخواهد داشت! (۱۳۹۵/۰۹/۲۴)
🇵🇸🇵🇸🇵🇸
امسال نیز با گردهمایی خود در روز جهانی قدس، ضمن تجدید میثاق با آرمانهای بلند حضرت امام خمینی(ره) و پیروی از منویّات رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی)، بار دیگر بر دفاع از آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف از چنگال دژخیمان صهیونیست تأکید میکنیم.
#سنفطر_فی_القدس
«انا لله و انا الیه راجعون»
بسمه تعالی
ارتحال استاد جامعه شناسی، نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، مدرس حوزه و دانشگاه و عاشورا پژوه، جناب استاد دکتر «عماد افروغ» در شب قدر را به جامعه علمی ، شاگردان و دوستداران و خانواده ایشان تسلیت گفته و علو درجات برای آن عزیز سفر کرده و صبر و شکیبایی برای خانواده محترم ایشان از خداوند متعال آرزومندیم.
انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
بیماری سرطان که سراغم آمد، دریچههای تازهای به رویم باز شد. یک سالی که درگیر این بیماری هستم، دریچههایی برایم باز شد که در غیر این صورت باز نمی شد. با همه وجودم درک کردم که دنیا چهقدر حقیر است. قبلا شنیده بودم اما شهودش نکرده بودم. اکنون به اینجا رسیدهام که دنیا سراسر عشق است و غایت عشق هم رسیدن به ذات اقدس حضرت حق است. من خدا را خیلی دوست دارم و واقعا با هیچ چیز عوضش نمیکنم.
باور کنید که شوق به رفتن دارم؛ خیلی دوست دارم هرچه زودتر بروم. به خدا قسم از صمیم قلب میگویم. این حرف را به دکترم هم گفتم و او گفت افسرده هم شدهای؟ گفتم کسی که با نهجالبلاغه آشناست و مرگ را از زاویه حضرت امیر دیده و شناخته است افسرده نمیشود اما شوق به رفتن پیدا می کند. به تعبیر حضرت امیر(ع): دنیا را باید شنید و آخرت را باید دید. حالا شاید بگویید یعنی با این روحیه درمان را ادامه نمیدهی؟ میگویم هرچند که این قدر شیمیدرمانی شدهام که دیگر خسته شدهام اما من تا کنون دو عمل انجام دادهام. عمل اول را که کردم و وارد شیمیدرمانی شدم گفتند لکههایی سیاه در کبدت پیدا شده است. بعد از دوازدهبار شیمیدرمانی گفتند بهتر است بازهم عمل کنی و باز هم عمل کردم. چندبار دیگر شیمیدرمانی کردم که گفتند سرطان روده رفع شده اما لکههایی روی کبد هنوز هست. میگویند احتمالا عمل سوم را هم باید انجام دهی که بعید است زیر بار آن بروم. واقعا سخت است. حالا به هر حال سرطان روده رفع شده اما این لکهها روی کبد هست که باید رفع شوند، اگر هم نشد نشد دیگر. دلم میخواهد بگذارند قدری کارم را انجام دهم؛ اکنون می خواهم یک پروژه دلی قرآنی و روایی انجام دهم و باید مطالعه کنم و نیاز به تمرکز دارم. به دکترم گفتم آقای دکتر حداقل یک وقفه یکیدوماهه بینداز که قدری پروژهام را پیش ببرم.
مصاحبه مرحوم عماد فروغ
چهارم دی ماه ۱۴۰۱
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
💢«عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی»
🔹روح استاد گرانقدرم دکتر عماد افروغ (رحمت الله علیه)، متفکر، جامعه شناس و روشنفکر جبهه فکری انقلاب اسلامی، در سحرگاه شب قدر به ملکوت اعلی پیوست و خانواده، جامعه دانشگاهی، شاگردان و دوستداران خود را به سوگ نشاند.
🔸برای من طلبه که در هر سه مقطع تحصیلات دانشگاهی، توفیق تلمذ و دانشجویی اش را داشتم. دکتر افروغ نمونه روشنفکر انقلاب اسلامی بود. هم نظریه پرداز و منتقد بود و هم مجاهد و عامل. در ساحت نظر بر عماد اندیشه کل گرایی توحیدی اسلامی امام خمینی تکیه داشت و در ساحت عمل بر عدالت و رعایت حقوق الناس فروغ می بخشید. معرفت و استمرار آرمان های انقلاب اسلامی و اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی در کانون نظرورزی و کنشگری علمی و سیاسی او قرار داشت.
🔹غرق نشدن و غرق نکردن در جامعه شناسی اغترابی مدرن و پست مدرن و آگاهی عمیق به لزوم فهم تأصیلی رخداد عظیم انقلاب اسلامی، او را به حکمت متعالیه رسانده بود و لذا تاکید داشت که رهبر انقلاب اسلامی اگر تفکر حکمی متعالیه نمی داشت، نمی توانست راهبر و رهبر جامعه و انقلاب اسلامی باشد. لذا معتقد بود؛ امام خمینی(رضوان الله علیه) ، با غرق شدن در خداوند، بعد از متنعم شدن از سفره برکات زاید الوصف او در سفر چهارم، ماموریت رهنمونی مردم به سمت خدا را یافته است».
🔸او باورمند به امام، انقلاب و مردم، نگران فاصله گیری جامعه معاصر ایران، از هویت تاریخی یکتاپرستانهِ تهنشین شده و صبغه فرهنگی توحیدی عمیق آن بود. جامعه سیاست زده و اقتصاد زده ایران را دچار عارضه گست می دید لذا اخلاق گرایانه، نهاد سیاست را در کنار نهاد علم (حوزوی و دانشگاهی) نقد می کرد. روشنفکری اصیل را جز با «محتواگرایی و تولید علم» و ملاحظه نسبت «روشنفکری و اصل گرایی فلسفی» ممکن نمی دانست. گرچه خود را به حضور در حاشیه قدرت جمهوری اسلامی می کشاند اما عمیقاً به کانون انقلاب اسلامی دلبسته بود و در متن سیاست فرهنگی حاضر بود. دلبسته دنیای خنثی و سرد دانشگاهی نبود، لازمه عمل روشنفکری را تعهد به خدا و پاسخگوی به مردم می دانست. روشنفکری را دعوت به هزینه دادن و درافتادن با واقعیتی که آن را «شبکه های القایی و اغوایی قدرت» می نامید می کرد تا روشنفکر، از خلال آن ابزار هژمونی و استیلای قدرت دولتی نشود مردمی بماند و نقد تعالی بخش کند.
فرهنگ ایده او برای هدایت سیاست و فرو نشاندن طغیان اراده معطوف به قدرت بود. لذا بر « فرهنگ شناسی و حقوق فرهنگی»، «هویت ایرانی و حقوق فرهنگی» «پیوند اخلاق و سیاست»تمرکز داشت و بر «بازخوانی هویت در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» تاکید می نمود.
🔹گرچه روزنگاشت او پس از ابتلایی سخت، در سحرگاه شب قدر به سطر آخر رسید اما «فریادهای خاموش» او را هرگز فراموش نخواهیم کرد. استاد ما «رهایی را در عاشورا » می دید و «حس و حالی با نهجالبلاغه» داشت و چه نیک سرانجام که در ایام شهادت امیر المومنین (صلوات الله علیه) روح اش در جوار رحمت حق آرام گرفت.
«سلام و رضوان خدا بر او باد».
🔺 حجتالاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها
۱۴۰۲٫۱٫۲۵
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai
💢قابل توجه اعضای محترم؛
▪️ضمن عرض تسلیت به خانواده مرحوم دکتر افروغ، جامعه علمی و همه دوستان و شاگردان آن استاد مرحوم و درخواست رحمت و مغفرت از خداوند متعال برای ایشان، به اطلاع می رساند؛
▪️انجمن مطالعات اجتماعی حوزه بنا دارد با همکاری سایر مراکز علمی، جلسه بزرگداشتی برای مرحوم دکتر افروغ برگزار نماید.
▪️لذا از همه اساتیدی که تمایل به ارائه بحث و معرفی جنبهای از فعالیتهای علمی ایشان دارند، دعوت به همکاری میشود.
🔺لطفا عنوان بحث خود را به آیدی انجمن، اعلام نمایید.
@adminssoq
🌐کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
@motaleate_ejtemai