7.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا شاهد انحراف خزنده در سبک مجالس مذهبی هستیم یا صرفا یک تغییر بدون ایراد رخ داده؟
آیا این روند از اتاق فکر واحدی برای اهداف خاص مدیریت میشود؟
آیا ضربه ای که از برخی مجریان صدا و سیما خوردیم قرار است در مورد بعضی مداحان جدید هم تکرار شود؟!
منتظر نظرات کارشناسان در این زمینه هستیم.
چرا مولودی خوانی و مداحان سنتی کنار گذاشته شده و فقط تریبون دست مداحان استدیویی و نماهنگ خون قرار گرفته؟! مگر رهبری نگفته بودند مداحی موسیقی پاپ نیست!؟
😐تحلیل فاجعه بار و مضحک روزنامه جوان در مورد حجاب!
روزنامه جوان: در باره حجاب تندروی کردیم به طوری که اگر دختری جوراب سفید داشت از مدرسه اخراج می شد/ نباید مانتوی تیره را ترویج می کردیم - خبرآنلاین
پی نوشت: اولا ما دهه هفتادی ها هم هر رنگی دلمون میخواست جوراب می پوشیدیم و کسی ام کاریمون نداشت، کسانی که کشف حجاب می کنند عمدتا دهه هشتادی و بعد دهه هفتادی هستن!!! پس هیچ ربطی به جوراب رنگی و غیر رنگی پوشیدن نسل های قبلی نداره این موضوع!
دوما دست کم از دهه هشتاد تنوع مانتوها فراوان شد و محدودیت رنگی هم نداشت... در دهه نود هم هزار جور رنگ و لباس به اسم مانتوهای اسلامی روانه بازار شد و ده سال اخیر موج حجاب استایل و هزار طرح و رنگ اومد به بازار که بازم کمکی به حجاب نکرد هیچ بیشتر بهش ضربه زد...
سوما همیشه فقط میگن افراط نمی گن این همه ولنگاری و کم کاری و تفریط در حوزه فرهنگی و حجاب و عفاف صورت گرفته...
نقش ترک فعل، ولنگاری، تفریط اونقدر زیاده که هیچ وقت جایی برای افراط نمونه...
این نویسندگان کم دانش و کم مایه این دست یادداشت ها طوری می نویسند که انگار تا قبل از این اغتتشاشات همه به اجبار با مانتوی بلند و گشاد و چادر تو خیابون تردد می گردن اونم رنگ های تیره برا همین اغتتشاش! جمع کنید این تحلیل های صد من یه غاز غیرواقعی رو!
همینطوری تحلیل میکنن و به مسئولین تحلیل میدن که نتیجه عملکرد فرهنگی میشه این وضعیت دیگه!
⚠️ تأملی در نماهنگهای موسيقی محورِ مذهبی
🔰 در مورد نماهنگ های موسیقی محور مذهبی (همان استراتژی حلال تدریجی):
‼️ ۱- مطلوب شرعی چیست؟
‼️ ۲- آثار اجتماعی این حجم از تولید موسیقی چیست؟
🔹 در پاسخ به پرسش #اول: موسیقی چه به نحو مطلق حرام باشد و چه تنها برخی از انواع آن، هیچگاه مورد تجویز فقهای شیعه نبوده است. فقیهی یافت نمیشود که موسیقی را خصوصا برای تبلیغ دین تجویز کرده باشد. موسیقی حلال هم باشد در نظر فقها مقرِّب( قرب دهنده به سوی خدا) نیست. بسیاری از فقها آن را در ردیف مُبعِّدهایی( دور کننده از خدا) دانسته اند که نهایتا حرام نیست. شاهد هم فرمایش حضرت امام خمینی است که: موسیقی از اموری است که انسان را از جدّ بیرون میبرد به یک مطلب هزل. (صحیفه، ج9 ص201) حال: آنچه مقرب نیست و حتی در ردیف مبعدین است آیا میتواند نقش انتقال مفاهیم دینی را داشته باشد؟ پاسخ مثبت نیست. آثار ایجاد شده در این موسیقی ها خیال معنویت است و یا معنویت دینی؟
حال خواندن این موسیقی ها میان دهها دختر تازه بالغ شده و یا نوجوان را به آن اضافه کنیم.
🔸 پاسخ به پرسش #دوم: این موسیقیها چه وظیفه ای دارند؟ پاسخ احتمالی: «انتقال مفاهیم دینی به نسل جدید». این نسل اگر در خانواده مذهبی است که تا چندی پیش این خانواده موسیقی محور نبود و کار انتقال مفاهیم را نیز بدون موسیقی انجام میداد، اما اکنون با حجم زیاد تولیدات نماهنگهای مذهبی، موسیقی محور شده است. پس برای این خانوادهها، نتیجه این تولیدات جایگزین شدن موسیقی به جای مداحی است. در نتیجه نسل بعد هیئت را محور فعالیت فرهنگی نخواهد دانست بلکه جایی محور است که با موسیقی بتواند جشن بگیرد و یا حتی عزاداری کند. اگر دو دهه بعد متدینین جمع شوند و در یک کنسرت و همخوانی با موسیقی بر سیدالشهداء عزاداری کنند تعجب نکنیم، آن موقع هیئتهای امروز تنها برای محاسن سفیدها خواهد بود. و اگر مخاطب خانوادههای غیر مذهبی است که اصلا مشکل ایشان در دریافت پیام های مذهبی با موسیقی حل نخواهد شد. این تولیدات تنها خانواده های مذهبی را نسبت به این مقوله غیر مقرب سست میکند.
در پایان: این مسیر قدم گذاشتن در راه استراتژی حلال تدریجی است.
🔺 #استراتژی_حلال_تدریجی
✍️ به قلم: دکتر سید محمد صادق کاظمی
💠 عضو هیئت علمی دانشگاه
هدایت شده از صدای مردم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبری:
مداحی موسیقی پاپ نیست!
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
هدایت شده از صدای مردم
مداحی موسیقی پاپ نیست
امام خوانی، بازخوانی نکات مهم رهبری در دیدار با مداحان
صدا، آهنگ و هندسه خوانندگی صورت هنر مداحی را تشکیل میدهد اما این صورت که در واقع وسیله و ابزار است نباید بر محتوا غلبه کند و آن هدایت و محبت جهتدهنده به حرکت جامعه در درون آن گم شود.رهبر انقلاب، «واعظ» و «مداح» را دو ستون مهم و پایدار هیئت برشمردند و با تأکید بر منحصر بهفرد بودن هنر مداحی، گفتند: مداحی با جلا دادن دل مخاطب و بردن او به عمق تاریخ، به او معرفت دینی، اخلاقی و سیاسی میبخشد.
حضرت آیتالله خامنهای، ابتکار و نوآوری در امر مداحی را خوب و مفید برشمردند و افزودند: نوآوری نباید به هنجارشکنی و تغییر هویت مداحی منجر شود و اجرای مداح را به سمت اموری که مداحی نیست بلغزاند؛ چرا که مداحی، موسیقیِ پاپ نیست.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقشآفرینی و امتحانهای خوب مداحان در دوران دفاع مقدس و همچنین در فتنه ۸۸ گفتند: مداحان به معنی واقعی کلمه مجاهدپروری و شهیدپروری کردند و در جنگ رسانهای و فرهنگی میان جمهوری اسلامی و دشمن، صدای رسای مداحان انقلابی کارساز بود و امروز نیز این صدای رسا همچنان باید در مقابله با جبهه گسترده دشمن کارساز باشد.
حضرت آیتالله خامنهای تلاش و نوآوری مداحان برای جذب جوانان را اقدامی خوب و تعالیبخش خواندند و در عین حال تأکید کردند: مراقب باشید، جذب جوانان به هر قیمتی نباشد و اینگونه نشود که برای جذب جوان، از برخی آهنگها و نواهای نامناسب استفاده شود.
ایشان با تأکید بر اینکه جذب جوانان باید با حفظ ساختار صحیح هیأت باشد، گفتند: باید مراقبت شود تا ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن از بین نرود.
پی نوشت:اینطور قلمداد نشه که ما مداحی همراه با آهنگ یا سازهای موسیقی داریم و می تونیم بریم تو هیئت ساز و دهل بزنیم و بخونیم.
به نکات رهبری دقت کنید و بارها بخونید و متوجه باشید ایشون چرا تذکر می دن. چی می بینند که تذکر می دهند. اصالت ها تحریف نشه و از بین نره. مداحی سنتی و غیر سنتی نداریم... مداحی یک تعریف روشنی داره. اصلا پدیده سرودخوانی یا نماهنگ خوانی با ساز و موسیقی در هیئت نداشتیم که الان بخوایم مداحی رو به سنتی و مدرن تقسیم کنیم.
دارن به شما تعریف جدید ارائه میدن با عنوان کردن مداح سنتی و غیر سنتی! مداحی فقط یک شکل داره اون هم همونی است که می شناسیم! همه فقط میگن سلام فرمانده الان همه این کارهایی داره میشه مثل سلام فرمانده است!؟ هر چیزی سر جای خودش... قرار نبود تو هیئت ساز و موسیقی ببریم!
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
ضرب، دف و دایره زدن در مجالس ائمه معصومین(علیهم السلام) چه صورت دارد؟ در برخی جلسات خصوصا زنانه گروه هائی با گرفتن مبالغ سنگین بوسیله این آلات اجرای برنامه می کنند و در برابر اعتراضات به سخن معصومین(علیهم السلام) که فرمودند: «در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید» استناد می کنند آیا اینگونه حرکات موجب رضایت اهل بیت(علیهم السلام) و در راستای این حدیث شریف و مشروع می باشد؟ و دعوت از این گروهها و افراد و پول دادن به آنها چه صورت دارد؟
ج. حضرت آیة اللّه بهجت: برپائی آن مجالس و پول دادن به آنها حرام است.
حضرت آیة اللّه صافی گلپایگانی: هیچ یک جایز نیست و در مجالس مربوط به اهل بیت (علیهم السلام) توهین به مقامات آن بزرگواران نیز می باشد و در ایام شادی آن بزرگواران این گونه حرکات موجب غضب آنهاست و با انجام معاصی نمی توان در این مراسم ابراز شادی کرد و دعوت از مجریان این گونه برنامه ها و پول دادن در مقابل آن جایز نیست و اگر اشخاص از این مجریان دعوت کنند و یا به آنها پول بدهند و یا در مجالس آنها شرکت کنند موجب رواج منکرات شده اند و قلب مبارک امام زمان ارواحنافداء را نگران می سازند.
حضرت آیة اللّه فاضل لنکرانی: بطور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار(علیهم السلام) تلقی شود جایز نیست، و ظاهرا مجموع این اعمال عرفا هتک محسوب می شود.
حضرت آیة اللّه تبریزی: استعمال آلات لهو در مجالس معصومین(علیهم السلام) جایز نیست و نیز حضور در مجالسی که این برنامه ها در آن اجرا می شود جایز نیست و گرفتن پول برای امر مزبور جایز نیست مجالس معصومین(علیهم السلام) باید طوری باشد که مردم را به فضایل و سفارش های معصومین(علیهم السلام) آشنا نماید و آنها را به یاد خداوند متعال بیندازد.
حضرت آیة اللّه سیستانی: اگر زدن به کیفیت لهوی باشد که غالبا هم چنین است حرام است و در غیر این صورت هم مناسب اهل البیت(علیهم السلام) نیست و اگر هتک شمرده شود حرام است و آن حدیث شامل اظهار شادی به کیفیت محرّم نیست.
س. آیا نواختن دف در مجالس عروسی که خانم ها از آقایون جدا هستند، اشکالی دارد؟ کلا استفاده از دف در مجالس مختلف چه حکمی دارد؟
ج. آیت الله خامنهای: حكم دف بستگى به چگونگى استفاده از آن دارد، كه اگر به نحو لهوى و مضل عن سبیل الله زده شود، حرام است.(یعنى به سبب ویژگىهایى که دارد انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى، بیهودگى و گناه سوق دهد.)
خصوصاً اینکه بهكار بردن موسیقى در مناسبتهاى مذهبى شایسته مجالس اهل بیت (علیهم السلام) نیست هر چند از نوع حلال باشد و باید قداست و مقام اهل بیت(علهیم السلام) مراعات شود.
آیات عظام مکارم، سیستانی و وحید: حرام است.
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: زدن دف در مجالس مولودی و عروسی اگر به صورت لهوی زده شود حرام است و از دایره و دف اجتناب نمایید؛ تنها در مجلس عروسی زنانه آواز خواندن بین زن ها در صورتی که صدای آن ها را نامحرم نشنود اشکال ندارد.
سید محمد جواد میرشمسی
دفتر پاسخگویی به مسائل شرعی
نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه یزد
پاسخ حضرت آقا : 👇👇👇
اگر به گونه ای استفاده شود که انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضایل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد، حرام است.
در هر صورت استفاده از آلات موسيقى در مناسبت هاى مذهبى شايسته مجالس اهل بيت (عليهم السلام) نيست، هر چند از نوع حلال باشد، بايد قداست و مقام اهل بيت (علهيم السلام) مراعات شود.
بیدارباش
مداحی موسیقی پاپ نیست امام خوانی، بازخوانی نکات مهم رهبری در دیدار با مداحان صدا، آهنگ و هندسه خوا
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻
🛑بذارید در این مورد بیشتر صحبت کنیم تا هم موضوع روشن بشه هم ابهامی نمونه
ما با سرودخوندن مشکل داریم؟ خیر
همین بچه حزب اللهی ها بودن سرود رو دوباره احیا کردن...
اما نکات مهمی هست که باید حتما بهش توجه بشه.
اگر مداحی همراه گروهی یک سرود اجرا میکنه با تلفیق مداحی و سرود. اسم کارش در نهایتش چیه؟ سرود.
جای ساز و موسیقی در هیئت نیست بنابراین در هیئت نباید ساز یا موسیقی اجرا بشه حتی اگر مداحی سرودی خونده، اون جاش در هیئت نیست مگر بدون موسیقی سرود در هیئت خونده بشه.
اما نکته دیگه در تعریف هایی هست که ارائه میشه.
اگر ما اجازه بدیم بگن مداحی سنتی و مدرن و این عناوین، کم کم این سوال پیش میاد مداحی سنتی چیه؟
مداحی مدرن و جدید چیه؟
بعد در تعریف مداحی مدرن چی میخوان بگن؟ مداحی ای که همراه با موسیقی است!؟
بعد وقتی به این سوال پاسخ دادن...
یهو می بینیم مداحی همراه با موسیقی هم باب میکنن بعد ساز و موسیقی هم به هیئت می برند..
از این عنوان سازی ها باید جلوگیری بشه... مداحی سنتی و صنعتی نداریم که. مداحی یه چیز روشنی است... تعریف روشنی داره. سبک های روشنی هم داره... با سرودم تلفیق میشه... موسیقی پاپم نیست... ما باید تعریف کنیم و روشن کنیم مساله رو که اونها تعریف جدید یا دارای انحراف ارائه ندن... ما جلو باشیم در این قضیه از انحراف جلوگیری میشه ان شاالله...✅
👆🏻👆🏻👆🏻
هدایت شده از صدای مردم
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی وحید جلیلی با امیرحسین ثابتی❌❌
صدای و سیمای اقلیت
جلیلی:
چمران یک ژانر است می توان 40 فیلم از چمران ساخت که هیچ کدوم شبیه هم نباشه
در حال حاضر وحید جلیلی قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد تحول رسانه ملی است. اگر می خواهید این افراد بتوانند واقعا در صداوسیما آنچه که لازم است انجام دهند باید مطالبه گر باشید. باید برای مطالبه هر روز از صداوسیما برنامه داشته باشید. چه تشویق برنامه های خوب، چه انتقاد از اشتباهات یا کم کاری ها.
👆🏻👆🏻👆🏻
هدایت شده از صدای مردم
❌رسانه ی دولتی ایرنا در حال رپوتاژ رفتن و فشار رسانه ای برای بازگرداندن پایتخت و تنابنده به تلوزیون!!
ایرنا در گزارشی اظهارات برخی مسئولین صداوسیما در استقبال از ساخته شدن پایتخت جدید را ستایش کرده و در ادامه انتقاد کرده چرا از تیم پایتخت برای ساختن قسمت هفتم این مجموعه دعوت نمی شود و این را خواست مردم دانسته!
این دروغ خواست مردم برای بها دادن دوباره به سلبریتی های حامی اغتتشاشات که در ایستادن در مقابل ارزش ها و نظام و سیاه نمایی ید طولایی دارد بهانه ی برخی شده برای پیاده کردن خواست خودشان.
یعنی مسئولین این مملکت دوباره باید به محسن تنابنده سلبریتی سیاه نما و حامی اغتتشاش که اصلی ترین رکن سریال پایتخت است ساعت ها تریبون دهند که خزعبلات برای ملت بسازد و باز پیش مردم محبوب شود تا دوباره بتواند از این محبوبیت برای سیاه نمایی و دروغ پردازی بیشتر علیه همین مردم استفاده کند!؟
سارا و نیکا را هم که نگوییم هر دو ان طرفه آب با حضور در شبکه های ماهواره ای از جنبش زن زندگی آزادی حمایت کردند، بماند که چندسال قبل هم فیلمشان در استخر مختلط بیرون آمده بود... می خواهید اینها را به تلوزیون برگردانید!؟
احمد مهرانفر(ارسطو) و همسرش نیز از سلبریتی های حامی اغتتشاش و بی حجابی بودند...
این در حالی است که فصل اخر پایتخت به شدت افت کرده و با انتقادات زیادی از سوی همه اقشار رو به رو بود و در حقیقت با فضاحت پایان یافت. سوژه های این سریال و شوخی هایش و بازی با ازدواج ارسطو هم دیگر انقدر نخ نما شده بود که جای فکر نداشت. ازدواج فهیمه و بازگشتن شوهرش نزدیک به عروسی با نامزد جدیدش هم این سریال را شبیه سریال های ترکیه ای کرده بود. زبان درازی و تکه انداختن دختران نقی با پسرعمه شان که در فصل های قبل نماد بچه های با ادب بودند نیز یکی دیگر از نکات قابل تامل فصل جدید بود. همچنین بهروز فرزند جدید فهمیه و بهبود که حالا بزرگ شده بود نیز رفتارهای نامناسبی داشت. خلاصه که آش پایتخت در فصل آخر بسیار شور شد و همه معتقد بودند از فضای فرهنگ و ادب فصل های گذشته اش بسیار فاصله گرفته است. در این میان مرگ خشایار الوند را نباید نادیده گرفت با از دنیا رفتن او اخرین فصل پایتخت چند پله سقوط کرد.
مطئن باشید کسانی که خواهان بازگشت این افراد هستند نه تنها دلسوز نیستند بلکه یا جاهلند و غافل یا خائن! قرار نیست در رسانه ی ملی به هر بهایی و با هر کسی جذب مخاطب شود!
کار خوب بسازید مردم با جدیدترین و ناشناخته ترین بازیگران هم تماشا می کنند. میتونید از لینک زیر وارد ایرنا شده و کامنت بذارید که پایتخت نمی خواد و علاقه ای ندارید تنابنده و تیمش به تلوزیون بیایندو از تریبون رسانه ملی استفاده کنند.
https://yun.ir/ule093
👆🏻👆🏻👆🏻
هدایت شده از صدای مردم
دختران نینجا در حال ترویج بی حجابی!
دستاورد تلوزیون،احسان علیخانی و دوستان برای مملکت بعد از شروین حاجی پور
هنوز مونده تا بفهمید دختران نینجا و نمایش آکروبات بازی و ورزش زنان در عصر جدید پروژه بود!
تو صفحشون به راحتی اشاعه بی حجابی میکنن، زمان اغتشاشات هم آموزش مبارزه با پلیس میدادن درحالیکه تو تلویزیون همین مملکت یه شبه مشهور شدن
درحالیکه هزاران انسان باسواد و متعهد و دانشمند در صداو سیما جایی ندارن!
ضربات فرهنگی ای که با نمایش پوشش های نامتعارفشون و پوشیدن بلیز شلوار و... در تلوزیون و معلق پشتک زدن بانوان جلوی نامحرم زدن بماند...
پشت عادی سازی یک شبه ی این داستان ها و ورزش و آکروبات بازی بانوان در تلوزیون چه کسانی بودند!؟
❌❌❌