eitaa logo
مطالبه گری مردمی
144 دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
4.1هزار ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظر جنجالی کارشناس سعودی درباره قدرت نظامی ایران مقابل عربستان در تلوزیون ملی عربستان را ببینید! این کارشناس همه را شگفت زده کرد! حتما ببینید! 🅱 @LaLaLandTel | @SarzaminTel
حسین شمسیان: خبری در راه است!؟ ✍در پی فیلتر تلگرام با دستور مقام قضایی، دولت در اطلاعیه مفصلی نسبت به این رخداد واکنش نشان داد. 🔴آیا باید باور کرد که دولت نگران دسترسی آسان و آزادانه مردم به سامانه پیام رسان است!؟ آن هم در شرایطی که برای گرانی دلار و نابود شدن بیش از هفتاد درصد از دارایی مردم یک اطلاعیه یک سطری هم نداد!! 🔴به نظر می رسد اتفاق مهمی در راه بود و اقدام ناگهانی مرجع قضایی، کاسه کوزه بعضی ها را به هم زدن و سبب آشفتگی آنها شده است. بخوانید: 1⃣دولت در سال 95 محرمانه و بر خلاف دو اصل قانون اساسی با تلگرام قرار داد بست. کاملا خلاف قانون!متعاقبا بالاترین سهم پهنای باند کشور ،اجازه نصب سخت افزار و امتیازات متعدد دیگری در اختیار تلگرام قرار گرفت! 2⃣در همین ایام، چندین جاسوس وچند پرستو زده در قلب دولت دستگیر شدند. ازجمله افرادی در مجموعه ها و دفاتر حسام الدین آشنا (مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری) علوی وزیر اطلاعات و...! آیا این افراد در شکل گیری آن قرار داد با زمینه سازی روانی آن نقش داشتند!؟ 3⃣در ایام حاکمیت و اعتبار قرار داد محرمانه دولت با تلگرام، صدها کانال مستهجن، ضد دین و ضد امنیت ملی فعالیت می کرد و دولت هیج اقدامی برای بهره برداری از قرار داد توقف آن کانال ها نکرد! چرا!؟ 4⃣ یک احتمال این است که مثل همیشه سر دولت کلاه رفته باشد! مثل برجام! یعنی دولت یکطرفه باج داده و طرف به ریشش خندیده! 5⃣ اما این احتمال ضعیف است و به نظر می رسد دولت علیرغم داشتن امتیاز قراردادی، اراده ای برای اینکار نداشت! چرا!؟ جواب را باید در آشوب های دی ماه 96 جستجو کرد. چیزی که به گمان همه کارشناسان، موج دوم و قوی تر آن قرار بود در اردی بهشت 97 رخ دهد! بازهم چرا!؟ 6⃣ همانطور که برای روی کار آمدن دولت بازهم، به شوک ارزی و اقتصادی سال های 90 و 91 نیاز بود و دولت موفق شد با بهره گیری از موج آن، برجام را تحمیل کند، شوک دیگری برای تکمیل پروژه و تحمیل برجام موشکی و منطقه ای لازم بود تا بدینوسیله ماموریت تمام شود. 7⃣دی 97و دلار 6 هزار تومانی، گام نخست این شوک بود ولی کامل نشد. با نزدیک شدن به 22 اردی بهشت (روز تصمیم‌گیری ترامپ درباره برجام)رخداد های جدیدی در حال شکل گیری است. حوادث چند روز اخیر در غرب کشور، بحران های پی در پی با موضع آب،احیا مجدد برخی تجمعات کارگری و... خبر از سازماندهی مجدد می داد. در مقابل، دولت کمترین کاری برای ایجاد رضایت در گروه های معترض نکرد و حتی دلار 4200 در حد حرف باقی ماند! 8⃣ عدم تمدید برجام توسط ترامپ،می توانست شوک اقتصادی و متعاقبا احتمالی مهمی ایجاد کند. دولت برای کنترل این فشار کاری نکرد، یعنی نمی توانست بکند! چون پیش تر همه امتیازات را به آمریکا پیشکش کرده بود! اما برای کنترل اجماعی هم که می توانست کاری کند،دست دست می کرد!آیا منتظر خبری بودند!؟آیا منتظر حادثه ای بودند!؟سازماندهی آشوب ها به جدی ترین شکل خود رسید اما دولت به کارهای نمایشی روی آورد! لغو یکطرفه قرار داد با تلگرام ، وام 5میلیاردی به پیام رسان های داخلی ...! 9⃣دستگاه قضایی بوی خطر را حس کرد ، مماشات را جایز ندید و حکم قانونی به توقف ارائه هرگونه سرویس به تلگرام داد . چند اصل قانون اساسی چنین اختیاری را به قوه قضائیه می دهد و جای خدشه حقوقی وجود ندارد. این اتفاقات مهم را جدی بگیرید،سخنان روحانی در آشوب های دی 96 بسیار مهم و روشنگر است. یک پیام رسان هیچ اهمیتی برای عصبانی شدن رئیس جمهور و ایجاد ضرورت برای دادن این اطلاعیه ندارد،موضوع خیلی جدی تر از این حرف هاست. 🔴یادمان باشد تنها دو گروه می نشینند و تماشا می کنند که کشورشان با چند نفوذی و یک پیام رسان دستخوش آسیب و بلوا شود؛ هالو ها و خائن ها! https://eitaa.com/h_shamsian https://sapp.ir/shamsian https://iGap.net/H_shamsian https://instagram.com//H_shamsian 📝 کانال قلمدان؛ برای انعکاس سریع و منسجم دیدگاه‌های یادداشت‌نویسان متعهد @yaddasht_ghalamdan ارتباط با ادمین @Ad_ghalamdan
📣📣📣📣📣 وزیر امور خارجه آمریکا : ⭕ مسلما تحریمها ادامه خواهد یافت اما نه به اندازه خروج از برجام!!! ⭕ بدون شک « تهدید بر خروج آمریکا از برجام»❗❗ از خروج از برجام خیلی موثرتر است ❗❗❗ 📣📣📣📣📣 کانال مطالبه گری مردمی در ایتا : https://eitaa.com/motalebehegarymardomi 📣📣📣📣📣 کانال مطالبه گری مردمی در سروش http://sapp.ir/motalebegarymardomi
📣📣📣📣📣 « دیپلماسی موفق» رئیس‌جمهور آمریکا می گوید :دنیا منتظر تصمیم من در مورد برجام است!!! (متکبر!!! ) اروپایی های می گویند برای راضی کردن ترامپ، به او وعده تحریمهای بیشتر را داده و از طرفی مرتبا خواسته های ترامپ را به انضمام حفظ برجام، بعنوان خواسته خود مطرح می کنند!!! مسئولین ما مرتبا..... خلاصه همه شلوغش کرده اند که حفظ برجام بستگی به امضای ترامپ دارد!!! و این بازی هر ٢ ماه یکبار تکرار می شود!!! ⬅ سئوال اینجاست این چه جور قراردادی است که وجودش، دائم در گرو تصمیم رئیس‌جمهور آمریکاست؟؟؟ ⬅ این چه جور معاهده ای است که کشور ایران ، و روابط ایران با اروپا و دیگر کشورها را ، بعنوان « گروگان» در اختیار تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا قرار داده است؟! ⬅ این معاهده رفع تحریمهاست یا سند بردگی ایران در دست آمریکا؟! ⬅ آقایانی که به دیگران می گویند شما دیپلماسی سیاسی بلد نیستید و فقط ما بلد هستیم ، آیا بستن قراردادی که هر دو ماه امکان نقض آن وجود دارد و ثبات و امنیت ندارد❗ و امور کشور و روابطش را با دیگر کشورها، در گرو حفظ برجام قرار داده است ، روش صحیح و معمول دیپلماسی در جهان است ؟؟؟ ⬅ آیا قراردادها وقتی چندین ساله، بسته می شوند برای ایجاد روابطی با ثبات نیست ؟! ⬅ آیا قراردادهای بین المللی نباید ثبات داشته باشد و بر اساس آن کشورهای مربوطه بتوانند برنامه‌ریزی کنند؟! ⬅ با توجه به اینکه برجام هر دو ماه یکبار ، در گرو تصمیم رئیس‌جمهور آمریکاست، آیا کشورهای اروپایی و آسیایی جرات می کنند که با ایران قراردادهای با ثبات و طولانی مدت برقرار نمایند؟! ⬅ این چه قراردادی است که بجای ایجاد اطمینان خاطر و آرامش خاطر برای طرف مقابل قراردادهای اقتصادی با ایران ، بی ثباتی و نگرانی از جریمه و ضبط اموال را برای کشور های طرف قرارداد، فراهم کرده است؟! ⬅ این قرارداد در جهت منافع آمریکا و اروپا و دشمنان ایران است یا منافع اقتصادی کشور ماست؟! ⁉ جناب آقای حسن روحانی و تیم مذاکره کننده به چه علت به انعقاد چنین قرارداد خسارت بار و متزلزلی ، افتخار می کنند؟؟؟!!! 😳 📣📣📣📣📣 کانال مطالبه گری مردمی در ایتا : https://eitaa.com/motalebehegarymardomi 📣📣📣📣📣 کانال مطالبه گری مردمی در سروش http://sapp.ir/motalebegarymardomi
🔴 ایرانی‌ها تاکنون بیش از ۲.۵میلیارد دلار ارز مجازی خریدند ♦️محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: بر اساس آمارهای دریافت‌شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از 2.5 میلیارد دلار به‌منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی به‌منظور سفته‌بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند. 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از دیده بان انقلاب
💢ملت وظیفه دارد که در جمهوری اسلامی پشتیبانی از دولت ها بکند که به خدمت ملت هستند. اگر دولتی را دید که خلاف می کند، ملت باید به او تودهنی بزند. ۵۸/۱/۱۲ 🔺eitaa.com/didebane_enghelab
کد خبر: ۱۳۱۸۱۸ تاریخ انتشار:۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰ وزیر خارجه انگلیس: برجام دستبندی بر دست ایران است نباید آن را باز کرد وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشت: برجام را لغو نکنید، نباید دستبندهای ایران را باز کرد. «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در یادداشتی از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را باطل نکند. وزیر خارجه انگلیس در این یادداشت در نیویورک‌تایمز نوشته است: هنگام مواجهه با مجموعه‌ای از گزینه‌های نامطبوع، عقل سلیم در این است که گزینه‌ای با کمترین تبعات منفی انتخاب شده و بعداً کاستی‌های آن اصلاح شوند. او در ادامه می‌نویسد: این موضوع درباره توافق هسته‌ای ایران هم صادق است؛ توافقی که رئیس‌جمهور ترامپ هم‌اکنون در حال بررسی آن است و 12 می- یعنی همین شنبه- ضرب‌الاجل دیگری است که او می‌خواهد آمریکا را از برجام خارج کند. جانسون ادعا کرده است: این توافق، کاستی‌هایی دارد اما مطمئنم که می‌توان آن را اصلاح کرد. وزیر خارجه انگلیس در ادامه با تکرار ادعاها برنامه هسته‌ای ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌‌های هسته‌ای گره زده و نوشته بدون برجام، اوضاع «نگران‌کننده‌تر» از وضعیت فعلی بود. جانسون تاکید کرد: با این توافق، ایران دو سوم سانتریفیوژهایش را انبار کرده و 95 درصد از ذخایر اورانیومش را کنار گذاشته است. وی همچنین نوشته است: به علاوه، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختیارات بیشتری برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران داده شده است. وزیر خارجه انگلیس در ادامه این یادداشت از محدودیت‌های در نظر گرفته شده در برجام علیه ایران به عنوان «دستبند» نام برده و نوشته که کنار گذاشتن آنها هیچ فایده‌ای ندارد. وی نوشت: حالا که این دستبندها در جایشان قرار گرفته‌اند من فایده‌ای در کنار گذاشتن آنها نمی‌بینیم. تنها ایران است که از کنار گذاشتن محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ایش، منتفع خواهد شد. به گزارش فارس، جانسون نوشته دولت انگلیس با ترامپ که ایران را «علت محوری بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه» می‌داند هم‌نظر است. او سپس هشدار داده است: در این دو راهی حساس، کنار رفتن از توافق هسته‌ای و برداشتن محدودیت‌های آن علیه ایران‌اشتباه خواهد بود. وی در پایان همچنین نوشته است: من معتقدم حفظ محدودیت‌های موجود در این توافق علیه برنامه هسته‌ای ایران به مقابله با رفتارهای تهاجمی تهران در منطقه هم کمک خواهد کرد. من از یک چیز اطمینان دارم: تمامی گزینه‌های جایگزین، بدتر هستند. عاقلانه‌ترین مسیر، ارتقاء دستنبدها است نه باز کردن آنها. وزیر خارجه انگلیس همچنین در اظهارنظری دیگر با بیان اینکه بزرگترین ضعف برجام، بند غروب آن در سال 2025 است، گفت که از نظر لندن می‌توان بدون از بین بردن توافق، این ضعف را برطرف کرد
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت چرایی ناکارآمدی و غروب برجام(یادداشت میهمان) ابراهیم کارخانه‌ای* شکی نیست که ادامه برجام به شکل موجود در جهت خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران و در راستای منافع و مطامع آمریکا و غرب می‌باشد و در صورت عدم خروج آمریکا از برجام، رفع کامل تحریم‌ها و محدودیت‌ها و بازگشت حقوق تضییع‌شده جمهوری اسلامی ایران تنها راه ادامۀ برجام است. جمهوری اسلامی ایران با این اقدام پاسخ مناسبی به اقدامات فریبکارانۀ آمریکا خواهد داد و در صورت خروج آمریکا از برجام و یا عدم تمدید لغو تحریم‌ها، خروج ایران از برجام تنها راه مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا می‌باشد. نظر به اینکه شکست توافق با شیطان بزرگ از قبل کاملاً قابل پیش‌بینی بود در ذیل با برشمردن 49 بند به علل ناکارآمدی و غروب برجام که ریشه در ساده‌انگاری‌ها و غفلت‌های فراوان دارد به‌طور مختصر پرداخته می‌شود: 1- ورود عجولانه به حل موضوع هسته‌ای به گمان رفع سریع تحریم‌ها. 2- اعتماد به آمریکا و غرب و غفلت از شمشیر خدعه و خیانت آنها. 3- بی‌توجهی به سوابق و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده قبلی و نادیده گرفتن نتایج ارزشمند آنها. 4- ضعیف شمردن توان داخلی و پیوند زدن کلیه مشکلات اقتصادی به رفع تحریم‌ها و تلاش برای دستیابی به توافق به هر شکل ممکن. 5- غفلت از هشدار مهم رهبری معظم انقلاب مبنی بر «توافق نکردن بهتر از توافق بد است». 6- ناچیز شمردن صنعت هسته‌ای و معاوله سخاوتمندانه بر سر آن به‌گونه‌ای که با بهت و حیرت خاویر سولانا مسئول اسبق روابط خارجی اتحادیه اروپا مواجه گردید. 7- ضعیف بودن پشتوانه کارشناسی و ناکافی بودن توان تخصصی تیم مذاکره‌کننده بویژه در حوزه اقتصادی و عدم تسلط آنها بر پازل پیچیده رفع تحریم‌ها. 8- نفوذ عوامل جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده و هدایت مفاد توافق در جهت خواست دشمن. 9- تهیه پیش‌نویس توافقنامه از قبل توسط آمریکا و تلاش تیم مذاکره‌کننده در تکمیل پرانتزهای خالی و اکتفاء به تدوین و انتشار متن توافقنامه به زبان انگلیسی (حذف زبان فارسی) علی‌رغم عرف جاری توافقنامه‌ها. 10- غفلت از تأکیدات رهبری معظم انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به آمریکا و در صورت انجام توافق اجرای متناظر و گام‌به‌گام تعهدات: تعلیق در برابر تعلیق، لغو در برابر لغو و برگشت‌پذیری در برابر برگشت‌پذیری. 11- توجیه غفلت از انجام راهبردهای مهم و کلیدی رهبری در طول مذاکرات. 12- عدم توازن بین داده‌ها و ستانده‌ها در مفاد برجام. 13- خودشیفتگی در مذاکره با شش قدرت جهانی و غفلت از عامل قدرتی جمهوری اسلامی ایران و نادیده گرفتن سوابق عهدشکنی طرف‌های مقابل. 14- خوشبینی به اروپا و غفلت از سیطرۀ آمریکا بر معادلات سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا. 15- خوشبینی و عدم دقت در توافق با کشورهایی که 38 سال سابقه دشمنی و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران را دارند در حالی که عقد توافق حتی با یک کشور دوست نیز می‌بایست با نهایت دقت، شفافیت و رعایت کلیه جوانب انجام شود. 16- وجود ضعف‌های ساختاری، ابهامات و پیچیدگی‌های فراوان در مفاد برجام علی‌رغم تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر شفاف، صریح غیر قابل تفسیر بودن تعهدات طرفین. 17- تفکیک تحریم‌ها به هسته‌ای و غیرهسته‌ای و تأکید بر رفع تحریم‌های هسته‌ای و غفلت از بازگشت تحریم‌ها به بهانه‌های غیرهسته‌ای در حالی که کلیه تحریم‌ها و قطعنامه‌هایی که از آغاز مذاکرات هسته‌ای (سال 1382) علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال گردیده است همگی در راستای فشار بر برنامه هسته‌ای بوده است. 18- سعی در محرمانه ماندن مفاد مذاکرات تا پایان مذاکرات علی‌رغم اطلاع دشمن از مفاد توافقات و عدم استفاده از خرد جمعی نخبگان و صاحب‌نظران منتقد و دلسور نظام در طول مذاکرات. 19- غفلت از اینکه آمریکا و غرب صرفاً به مسئله هسته‌ای اکتفا نخواهند کرد و بعد از دستیابی به اهداف خود در برنامه هسته‌ای اهداف بعدی خود را جهت تسلط بر سایر عوامل قدرتی جمهوری اسلامی ایران دنبال خواهند کرد. در این رابطه مقام معظم رهبری بارها هشدار داده بودند که دشمنی آمریکا و غرب با موجودیت انقلابی نظام اسلامی است نه صرفاً بر سر موضوع هسته‌ای. 20- تصویب برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد و ارجاع نهایی شکوائیه‌ها به این شورا که آمریکا در آن از حق وتو برخوردار است و کشورهای روسیه و چین با توجه به اینکه استمرار لغو تحریم‌ها به رأی گذاشته می‌شود امکان حق وتو به نفع ایران را نخواهند داشت و در صورت مسکوت ماندن 30 روزه شکوائیه نیز طبق بند 37 برجام (مکانیزم ماشه) کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت باز خواهد گشت. 21- حفظ ساختار تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت به‌گونه‌ای که با صدور بیانیه مجدد امکان بازگشت تمامی تحریم‌ها و قطعنامه‌های صادره وجود دارد. 22- نادیده گرفتن اهمیت استراتژیک غنی‌سازی 20 درصد و موافقت با برچیدن دوسوم سانتریفیوژها و به‌ویژه زنجیره‌های مهمIR4 و IR2m با قدرت
غنی‌سازی بالا و نیز موکول نمودن ساخت سانتریفیوژها به ده سال بعد. 23- پذیرفتن سخت‌ترین و پیشرفته‌ترین نظارت‌ها و بازرسی‌های مدرن و گستردۀ تاریخ هسته‌ای جهان که برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است. 24- پذیرفتن کلیه خواسته‌های هسته‌ای دشمن (خالی شدن یکجای دست جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های هسته‌ای) و مهیا شدن بستر لازم برای طرح خواسته‌های بعدی از سوی آنها. 25- موکول نمودن دستیابی به 190000 سو غنی‌سازی به سال‌های دوردست به‌گونه‌ای که بعد از 13 سال جمهوری اسلامی ایران تنها قادر به 12500 سو غنی‌سازی باشد که این مقدار قبل از انجام توافق در دسترس بوده است. 26- پذیرفتن محدودیت‌های 10، 15، 20، 25 ساله و موارد دائمی که علاوه‌بر تسلط آمریکا و غرب بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موجبات گسترش دامنه بهانه‌گیری‌های آنها را برای سال‌های بعد فراهم نموده است. 27- افزایش راه‌های نظارت بر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران به 10 مورد از جمله توسط هر یک از اعضای 1+5 و کارگروه خرید، کمیسیون مشترک، دبیرکل سازمان ملل متحد و دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. 28- عدم وجود هرگونه سازوکار لازم برای نظارت بر پایبندی طرف مقابل به انجام تعهدات خود علی‌رغم اعمال گسترده‌ترین و پیشرفته‌ترین نظارت‌های سیستمی و چندجانبه بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران. 29- استثناء کردن تصمیم‌گیری بر اساس اجماع و اکتفاء به پنج رأی اعضای کمیسیون مشترک در موضوع دسترسی. 30- گنجاندن فرآیند پیچیده دسترسی در برجام (بنده‌های 78- 74) که با حل موضوع PMD و اعمال شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین نظارت‌ها و محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران فاقد وجاهت موضوعی می‌باشد. 31- ساده‌انگاری در توافق با آمریکا و غفلت از راهبردهای فریبکارانه این کشور شامل تحریم، مذاکره، خدعه، فشار، مهار و تغییر رژیم در مواجهه با کشورهای مخالف آمریکا. 32- توجیه عهدشکنی‌ها و وضع تحریم‌های جدید توسط آمریکا و تأکید تیم مذاکره‌کننده و ریاست‌جمهوری بر زمانبر بودن تحریم‌ها که تا مدت‌ها بعد از اجرایی شدن برجام ادامه داشت. 33- حشر و نشر و معاشرت تیم مذاکره‌کننده با دشمنی که به فرموده امام علی(ع) موجبات تسلط دشمن را فراهم خواهد ساخت. 34- برخورد دوگانه تیم مذاکره‌کننده در اعلام واقعیت‌های برجام در داخل و خارج کشور. 35- غیرقابل استفاده نمودن محفظه عظیم قلب راکتور آب سنگین اراک از طریق بتن‌ریزی بر منافذ و کانال‌ها با توجیه حفظ ماهیت آب سنگین آن در حالی که مزیت اصلی راکتور IR-40 اراک که قریب 90 درصد عملیات فنی و مهندسی آن به پایان رسیده بود استفاده از اورانیوم طبیعی به عنوان سوخت به جای اورانیوم غنی شده بوده است که عکس آن اتفاق افتاده است. 36- در هاله‌ای از ابهام قرار گرفتن تکمیل راکتور آب سنگین اراک با توجه به آگاهی آمریکا و غرب از کلیه اطلاعات و مشخصات حساس راکتور مذکور و امکان سنگ‌اندازی آنها در تهیه برخی اقلام ضروری از خارج از کشور. 37- موکول نمودن خرید کالاهای با کاربرد دوگانه به جلب موافقت اعضای کارگروه خرید، کمیسیون مشترک 1+5 و کمیته ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد و اعمال نظارت هدفمند بر خرید کالا از مبدأ تا مصرف‌کننده نهایی که عملاً موجبات نفوذ و نظارت بیگانگان بر کنترل خرید کالاها و انجام پروژه‌های استراتژیک کشور در پی دارد. مخالفت انگلیس با خرید 900 تن اورانیوم از قزاقستان بر همین اساس صورت گرفته است. 38- اتخاذ سیاست یک‌جانبه پایبندی به تعهدات و عقب‌نشینی گام‌به‌گام در برابر عهدشکنی‌ها و نقض مکرر برجام از سوی آمریکا و اکتفاء به پاسخ‌های لفظی که بر جسارت و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب افزوده است. 39- سپردن مسئولیت نظارت بر اجرای برجام به تیم مذاکره‌کننده و یکی شدن ناظر و مجری و استناد هیئت عالی نظارت بر اجرای برجام به گزارش‌های ارسالی از سوی آنها. 40- فقدان هرگونه اقدام بازدارنده از سوی هیئت نظارت بر اجرای برجام و مجلس شورای اسلامی علی‌رغم نقص مکرر بر جام از سوی آمریکا و اکتفاء مجلس شورای اسلامی به قرائت گزارش‌های دوره‌ای وزارت امور خارجه. 41- پذیرفتن محدودیت‌های تسلیحاتی 5 ساله و 8 ساله علی‌رغم مخالفت روسیه و چین و ارتباط دادن فعالیت‌های موشکی به رعایت ممنوعیت طراحی موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای علیرغم حل موضوع PMD و تأکید روسیه و چین و نیز اعمال شدیدترین و سخت‌ترین نظارت‌های هسته‌ای جهان بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران. 42- در حالی که بر اساس بندهای 7 و 13 ضمیمه برجام طرفین می‌بایست در فاصله روز توافق (1394/4/23) تا روز اجرا (1394/10/26) تمام اقدامات اداری و حقوقی لازم را برای رفع موانع از سر راه برجام و اجرای آن طبق بندهای 15، 16، 17 و 18 ضمیمه مذکور بردارند. غفلت تیم مذاکره‌کننده از اجرای مستحکم و مطمئن تعهدات طرف مقابل (بندهای 16 و 17) و صرفاً اکتفاء
به صدور بیانیه از سوی آنها و در مقابل پیگیری جدی در اجرای عجولانۀ کلیۀ تعهدات جمهوری اسلامی ایران (بند 15) جای تعجب و شگفتی دارد. 43- ساده‌انگاری در پذیرفتن قول و امضای وزیر امور خارجه آمریکا(جان کری) به عنوان سند و اکتفاء به توقف موقت 120 روزه و 180 روزه تحریم‌ها از سوی آمریکا در برابر اجرای کامل و یکجای کلیه تعهدات جمهوری اسلامی ایران در روز اجرای توافق (1394/10/26). 44- تعلیق موقت تحریم‌ها (در قالب‌های 120 روزه و 180 روزه) به‌جای لغو کامل آنها با توجیه عدم اختیار دولت آمریکا در لغو تحریم‌های مصوب کنگره و در مقابل بی‌توجهی و نادیده گرفتن 4 مصوبه مهم مجلس شورای اسلامی از جمله قانون صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای مصوب 1389/4/29 در رابطه با ممنوعیت هر نوع همکاری فراتر از توافقنامه پادمان (پروتکل الحاقی، کد اصلاحی 1-3 و اقدامات فراپروتکلی) و نیز قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران مصوب 1394/4/2 که در آن بر درج لغو کامل و یکجای تحریم‌ها همزمان با اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران تأکید شده بود. 45- غفلت از موارد مهم مندرج در نامه مقام معظم رهبری به ریاست محترم جمهوری به‌ویژه بند 2 آن مبنی بر توقف برجام در صورت وضع هر نوع تحریم در هر سطحی و به هر بهانه‌ای از سوی هر یک از کشورهای طرف مذاکره، که اگر با نخستین عهدشکنی آمریکا در روز بعد از اجرای برجام (1394/10/27) توافقنامه متوقف و فعالیت‌های هسته‌ای از سر گرفته می‌شد یقیناً راه برای ادامه عهدشکنی‌ها و غارت اموال و اعمال تحریم‌های شدیدتر به بهانه‌های واهی بسته می‌شد. 46- خودداری اروپا از اجرای تعهدات به بهانه فرار شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی از معامله با ایران به‌علت ترس از جریمه‌های سنگین آمریکا. 47- بی‌اعتمادی کشورها به انجام مبادلات مالی و بانکی با جمهوری اسلامی ایران به‌علت رفع موقت 120 روزه و 180 روزه تحریم‌ها و نیز تهدیدات مستمر آمریکا مبنی بر منع معامله و مبادله بانکی با جمهوری اسلامی ایران. 48- باقی ماندن چرخه دلار علی‌رغم آنکه این محدودیت از سال 2008 (1387) و به‌علت فشار بر برنامه هسته‌ای بر جمهوری اسلامی ایران اعمال گردیده است و با رفع تحریم‌های هسته‌ای می‌بایست محدودیت جدید ارزی دلار وضع شده برداشته می‌شد که متأسفانه نه اینکه این اتفاق نیفتاد بلکه مشکل مبادله دلار با دیگر کشورها از ترس امکان نقض برجام به علت عدم امکان شناسایی ذی‌نفع نهایی شدت بیشتری به‌خود گرفت به‌گونه‌ای که به‌قول دکتر ظریف امکان گشایش حتی یک حساب بانکی در لندن نیز وجود ندارد. 49- غفلت از اینکه FATF در سال 2008 (1387) به منظور اعمال فشار بر فعالیت‌های هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران را در لیست کشورهای غیرهمکار قرار داد و در سال 2010 بعد از صدور قطعنامه 1929 همگام با آمریکا و غرب و به‌منظور اعمال فشار مضاعف بر برنامه هسته‌ای؛ جمهوری اسلامی ایران را همراه با کره شمالی در لیست سیاه اعلام کرد قاعدتاً می‌بایست موضوع FATF که با انگیزه هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران را در لیست سیاه قرار داده بود مرتفع می‌شد ولی متأسفانه این مهم با غفلت تیم مذاکره‌کننده همچنان به‌قوت خود باقی ماند. ـــــــــــــــــــــــــــــ *رئیس ‌کمیته هسته‌ای مجلس نهم
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت مجلس با تصویب لایحه خودتحریمی از ترامپ سبقت گرفت! به رغم هشدارهای کارشناسان پیرامون FATF و خطراتی که برای استقلال و امنیت اطلاعات اقتصادی کشور به همراه دارد، دیروز در ناباوری با 139رای موافق، کلیات FATF در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، به عبارتی مجلس در تحریم ارکان مختلف اقتدارآفرین از رئیس‌جمهور آمریکا سبقت گرفت. سرویس سیاسی- صبح دیروز، یعنی 18اردیبهشت ماه، دستور کار بخش نخست جلسه مجلس که به صورت غیرعلنی برگزار شد به موضوع FATF و لوایح مربوط به آن اختصاص داشت. مجلس در حالی در دو بخش علنی و غیرعلنی به موضوع FATF پرداخت که ترامپ قرار بود 10:30 شب (به وقت تهران) درباره تصمیم دولتش پیرامون برجام به ایراد سخن بپردازد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را به عنوان نخستین دستور کار اعلام کرد. لایحه‌ای که نمایندگان پس از استماع سخنان نمایندگان موافق و مخالف؛ کلیات آن را با 139 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 225 نماینده حاضر در صحن تصویب کردند. پیش از این کیهان در گزارشی پیرامون این موضوع و شتاب زدگی برای تصویب آن نوشته بود: این هفته، یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین هفته‌های مجلس دهم خواهد بود زیرا بررسی سه لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» و «اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» یعنی همان لوایح سه‌گانه درخواستی گروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران، در دستور کار مجلس قرار دارد. بررسی این لوایح با اصرار دولت و با قید اولویت، در دستور کار این هفته مجلس قرار گرفته است زیرا مدت کوتاهی تا زمان برگزاری نشست ماه ژوئن (تیرماه 97) FATF که پایان مهلت ایران برای انجام اقدامات باقی مانده در «برنامه اقدام» محسوب می‌شود، باقی مانده است. اوایل بهمن ماه پارسال، «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻓﺮﺍﻣﻠﻲ» یا همان «پالرمو»، در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و علیرغم مخالفت کارشناسان به تصویب رسید.این لایحه یکی دیگر از درخواست‌های FATF از ایران در حوزه قانونگذاری بود. در مجموع، دولت معتقد است در صورت تحقق همه مطالبات FATF از جمله تصویب لوایح سه‌گانه مورد‌‌اشاره، موانع همکاری بانک‌های خارجی با ایران در شرایط پسابرجام برطرف خواهد شد. این در حالی است که نه تنها این تحلیل دولت واقعیت ندارد بلکه تحقق مطالبات FATF، تشدید خودتحریمی و مخاطرات امنیتی فراوانی را به دنبال دارد. حتما برای مخاطبانی که به ماهیت و سازوکار این نهادهای بین‌المللی چندان آگاهی ندارند عناوین فریبنده کنوانسیون‌ها شبهه و سؤال ایجاد می‌کند که پیوستن ایران به این معاهدات که ادعای مبارزه با جرائم سازمان یافته بین‌المللی از قبیل تروریسم و یا پولشویی دارند چه ایرادی دارد؟! در کوتاه‌ترین حالت ممکن می‌توان در شرح اصلی‌ترین مشکل این نهادها گفت: جایگاهی که فرد، افراد و یا کشوری در آن قرار گرفته در نوع نگاه به پدیده‌ها و گروه‌ها و رویدادها بسیار تعیین‌کننده است. از نظر آنها گروه‌های مقاومت مانند حزب‌الله لبنان که علیه ‌اشغالگران صهیونیست جنگیده تروریست است اما رژیم‌ اشغالگر قدس که بی‌پروا به تروریسم دولتی می‌پردازد، قربانی تروریسم محسوب می‌شود! از جمله ترورهای سازمان‌یافته دولتی می‌توان به اقدام علیه «عماد مغنیه» یا «به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای ایران»‌اشاره کرد. این گونه آنها با بهانه‌هایی واهی سپاه را در لیست تروریسم قرار می‌دهند و با چنین بهانه‌ای و با در اختیار داشتن اطلاعات اقتصادی که به واسطه پیوستن به این نهاد در اختیار آنها قرار می‌گیرد، استعمارگران سلطه‌جو به مبارزه‌ای همه‌جانبه علیه نیروهای مقاومت دست خواهند زد. توجیه وزیر اقتصاد دیروز «مسعود کرباسیان» وزیر اقتصاد و دارایی در نشست علنی مجلس و در جریان بررسی لایحه مبارزه با پولشویی حاضر شد و در دفاع از این لایحه، اظهار داشت: «پولشویی آثار مخربی بر امنیت سیاسی و اقتصادی کشور دارد. اهمیت این موضوع باعث شد تا در سال 86 برای تعیین راهکارهای مبارزه با پولشویی قانونی مصوب شود.» وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه افزود: «با نگاه به حل مسائل داخلی از سال 88 کار اجرایی این قانون دنبال و آغاز شد. در این قانون پدیده پولشویی جرم در نظر گرفته شده است، بنابراین دولت برای رفع نیازهای قانونی آن لایحه‌ای با عنوان مبارزه با پولشویی به مجلس ارائه کرد.» کرباسیان عدم تناسب جرم و مجازات‌ها را یکی از دلایل اصلی ارائه لایحه مبارزه با پولشویی عنوان کرد و یادآور شد: «در قانون ذکر شده دایره شمول جرم فقط درون کشور بود و همچنین برای تغییر در ترکیب شورای عالی در قانون فعلی و اصلاح اعضا لازم دیدیم که چنین لایحه‌ای ارائه شود.» مصادیق تروریسم «حسینعلی ا