قانون تسهیل ازدواج جوانان
👇👇👇
ماده 1 - به منظور توانمند سازی جوانان برای تشکیل خانواده، دولت مکلف است صندوق
اندوخته ازدواج جوانان را ایجاد نماید. اساسنامه صندوق شامل ماهیت صندوق، منابع
مالی، ارکان، شرح وظایف صندوق و نحوه عضویت در آن ظرف سه ماه از تصویب این قانون
توسط دولت تهیه و جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه میشود.
ماده 2 - دولت مکلف است علاوه بر استفاده از منابع بودجه سنواتی پیش بینی شده، از
محل «صندوق اندوخته ازدواج جوانان» به مزدوجین نیازمند به اجاره مسکن، حسب تشخیص
کمیته سامان ازدواج با توجه به امکانات صندوق، وام ودیعه مسکن پرداخت کند.
ماده 3 - با تأکید بر روشهای انبوه سازی، کوچک سازی، ارزان سازی و استفاده از
روشهای نوین ساخت در امر مسکن، دولت مکلف است علاوه بر بهره مندی از تسهیلات
متداول و رایج فعلی (انبوه سازی و اجاره به شرط تملیک) از طریق نهادهای عمومی نظیر
شهرداری و اوقاف و امور خیریه و با بهره گیری از همکاری و امکانات وزارت مسکن و
شهر سازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استفاده از زمینهای دولتی یا زمینهای
اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به عنوان «مسکن موقت» احداث کرده و آنها را در
اختیار زوجهای جوان با اجاره مناسب قرار دهد. مدت استفاده هر زوج متقاضی از این
واحدها حد اکثر سه سال است.
ماده 4 -
الف - کلیه دستگاههای دولتی، نهادهای عمومی و شهرداریهای دارای تسهیلات رفاهی،
فرهنگسرا و تالار، باشگاه و اردوگاه موظفند با هماهنگی کمیته سامان ازدواج، فضاهای
مذکور را برای برگزاری جشن و مراسم ازدواج در اختیار زوجهای واجد شرایط قرار دهند.
ب - به هر یک از خانوادههای جوان عضو صندوق که هیچیک از زوجین اشتغال به کار یا
منبع درآمدی نداشته باشند، حد اکثر تا مدت دو سال پس از تاریخ ازدواج مبلغی به
عنوان کمک هزینه زندگی به صورت قرضالحسنه پرداخت میگردد.
سقف مبلغ مذکور را کمیته سامان ازدواج متناسب با سرمایه صندوق تعیین خواهد نمود.
ماده 5 - دولت مکلف است به منظور تکریم و ترویج سنت حسنه نبوی ازدواج، فرهنگ سازی
و ترویج الگوهای مطلوب، با استفاده از امکانات رسانه ملی و دستگاههای فرهنگی و
آموزشی اقدامات ذیل را انجام دهد:
الف - تصحیح باورها و آداب و رسوم مانع و مزاحم ازدواج جوانان در مناطق کشور.
ب - تشویق جوانان و خانوادهها به برپایی جشنهای گروهی و کاهش هزینههای تشریفات
مراسم ازدواج.
ج - روز اول ذیالحجه (روز ازدواج امیرالمؤمنین «ع» و فاطه زهرا «س») به عنوان روز
ازدواج جوانان نامگذاری شود.
د - طرح مباحث مربوط به چگونگی تشکیل خانواده و روشها و آداب همسر گزینی و ازدواج
آسان و شرعی از طریق رسانههای گروهی، صدا و سیما، کتب درسی مقطع متوسطه (سال سوم
و پیش دانشگاهی) و آموزش عالی.
ماده 6 - دولت موظف است به منظور سامان فعالیتهای ازدواج در استانها و نظارت بر
روند اجرایی این قانون در کلیه فرمانداریها، کمیته سامان ازدواج متشکل از
فرماندار، امام جمعه شهر و رئیس شورای شهر تشکیل دهد.
تبصره 1 - این کمیته حسب مورد میتواند از شخصیتهای حقیقی و حقوقی جهت شرکت در
جلسات و تصمیم گیریهای ذیربط دعوت به عمل آورد.
تبصره 2 - کلیه دستگاههای ذیربط موظف به همکاری با این کمیته هستند.
تبصره 3 - استانداران موظفند پس از دریافت گزارش اقدامات کمیتهها، نتیجه را از
طریق دولت به تفکیک هر استان به صورت سالانه به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
گزارش کنند.
ماده 7 - به منظور رفع موانعی که باعث تأخیر ازدواج میگردد و تشویق و ترغیب جوانان
به ازدواج و تشکیل خانواده، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف است پس از
موافقت فرمانده کل نیروهای مسلح اقدامات ذیل را انجام دهد:
الف - تعیین محل خدمت سربازان متأهل در نزدیکترین پادگان و مرکز نظامی محل سکونت.
ب - پرداخت مستمری به میزان حد اقل دو برابر سربازان مجرد به سربازان متأهل که
میزان افزایش مستمری متأهلین از محل صندوق اندوخته ازدواج جوانان تأمین میگردد.
ماده 8 - دولت موظف است طرح جامع آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج مشتمل بر
برنامههای: مشاوره برای همسریابی، تشکیل خانواده، آماده سازی زوجهای جوان برای
آغاز زندگی مشترک، آشنایی با حقوق خانوادگی و اخلاق همسر داری و آمادگی برای داشتن
فرزند را تهیه و ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون به مجلس ارائه دهد.
ماده 9 - دولت مکلف است متأهلین واجد شرایط را در اولویت دسترسی به فرصتهای شغلی،
وام اشتغال و وام مسکن قرار دهد.
ماده 10 - وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و
سایر مؤسسات دارای مرکز آموزشی، موظفند در چارچوب بودجه سنواتی نسبت به ساخت و
واگذاری خوابگاهها برای متأهلین اقدام لازم را معمول دارند و همچنین نسبت به
پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان متأهل به میزان دو برابر دانشجویان مجرد، که
افزایش آن از محل صندوق اندوخته ازدواج جوان
@motalebetelephon
ان تأمین میشود، اقدام نمایند.
تبصره - دانشجویان متأهل رشتههای پزشکی مجازند قبل از انجام خدمت سربازی و طرح
خدمت نیروی انسانی در آزمون دورههای تخصصی شرکت کنند.
ماده 11 - آئین نامه اجرایی این قانون پس از تصویب اساسنامه صندوق توسط مجلس شورای
اسلامی، ظرف مدت سه ماه توسط دولت تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد.
ماده 12 - گزارش اجرای این قانون هر شش ماه یکبار توسط دولت تهیه و به کمیسیون
فرهنگی مجلس شورای اسلامی تقدیم میشود.
ماده 13 - وزرای امور اقتصادی و دارایی، مسکن و شهر سازی و کشور در موارد مرتبط
مسؤول حسن اجرای این قانون در برابر مجلس شورای اسلامی میباشند.
قانون فوق مشتمل بر سیزده ماده و چهار تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و
هفتم آذر ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 7/
10/1384 به تأیید شورای نگهبان رسید.
@motalebetelephon313
🔻یک و نیم میلیون نفر در آستانه تجرد قطعی هستند/ مجلس برای تسهیل ازدواج و فرزندآوری گام محکم بردارد
🔸قاضی زاده هاشمی، نایب رئیس اول مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق پیش از دستور:
🔹سالهاست که در حوزه ازدواج دچار مشکلات عدیدهای هستیم و در دو دهه قبل در همین مجلس «قانون تسهیل ازدواج جوانان» به تصویب رسید با این رویکرد که وصلت مقدس جوانان را آسان کند.
🔹متأسفانه این طرح در پستوی سازمانهای مختلف خاک میخورد و علیرغم پیگیری مجالس گذشته و گزارشهای نظارتی که در این حوزه تهیه شده، آثار عملی در این حوزه پیدا نشده است.
🔹نزدیک به یک دهه است که مجلس تلاش کرده در حوزه آسان کردن فرزندآوری و فرزندپروری قانونی را تصویب کند، اما این موضوع به دلیل آنکه شاید مجلس کمی در عزم خود جدی نبوده و دولتها در تأمین بار مالی مشارکت نداشتند به جایی نرسید.
🔹ما امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که باز متأسفانه نزدیک به یک و نیم میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی هستند؛ مجلس یازدهم باید برای این مسئله جدی و ملی فکری کند.
@motalebetelephon313
درباب قانون حمایت از امران و ناهیان👇👇👇
در قانون حمايت از آمران به معروف ضوابط و شرايطي براي تشكيل شورا در سازمان ها و وزارتخانه ها پيش بيني شده تا دستگاه ها نحوه تشكيل آن را درنظر بگيرند و مسئول هر دستگاه بايد در مجموعه خود ساز و كار اجراي امر به معروف و نهي از منكر را فراهم كند.
بر اساس ماده سه ضوابط تشكيل و فعاليت شوراهاي امر به معروف و نهي از منكر كه در خرداد سال جاري به تصويب ستاد امر به معروف رسيده، وزير و رئيس هر سازمان وظيفه دارد يكي از معاونان خود را به عنوان مشاور امر به معروف و رئيس شورا انتخاب كند.
اكنون در مجموعه نظام و در تمام رده ها شوراي امر به معروف داريم كه مسئول مستقيم آن رئيس هر دستگاه است ولي يكي از معاونان عهده دار رياست اين شوراست و هفت عضو شورا او را در اين زمينه كمك مي كنند.
اولين قدم براي اجرايي كردن اين قانون تهيه دستورالعمل اجرايي بود و اگرچه هر قانوني براي اجرا نيازمند آيين نامه اجرايي است ولي اجراي اين قانون با دستورالعملي فراهم شده كه از سوي اعضاي ستاد امر به معروف تهيه شده است.
يكي از مسائل مهم در زمينه امر به معروف شناسايي معضلات هر مجموعه و سازمان و در مرحله بعد اولويت بندي رفع اين مشكلات است و شوراي امر به معروف وظيفه دارد تا با برنامه ريزي و تهيه كردن دستورالعمل، وظايف هر عضو شورا را مشخص كنند و سپس نظارت و پيگيري را در دستور كار خود قرار دهند.
البته ستاد امر به معروف نيز در سطحي بالاتر وظيفه نظارت بر عملكرد دستگاه ها و وزارتخانه ها را دارد و حتي يك نظارت عالي از سوي مجلس شوراي اسلامي صورت مي گيرد. چون ستاد امر به معروف طبق قانون موظف است سالي دو بار به مجلس گزارش دهد كه اگر فعاليت ها در راستاي قانون نبود، مجلس نيز ورود كند.
نخستين گردهمايي روساي شوراي امر به معروف و نهي از منكر وزارتخانه ها و دستگاه هاي اجرايي كشور با حضور عبدالرضا رحماني فضلي وزير كشور، مسئولان ستاد امر به معروف و نهي از منكر و همچنين شوراهاي امر به معروف وزارتخانه ها در وزارت كشور برگزار شد.
قانون حمايت از آمرين به معروف به عنوان بهترين قانون بر اساس اصول اسلام در جامعه اسلامي به منظور ترويج فرهنگ امر به معروف دانست كه با محوريت ائمه جمعه، حوزه هاي علميه، استانداران و نمايندگان مجلس و ساير مسئولان بر نظارت عمومي مردمي تكيه دارد.
اين قانون 22 سال طول كشيد و در همه جلسات آن حضور داشتم و با توجه به دستورالعمل و قانون تصويب شده، مي توانيم بگوييم اين قانون بر اساس اصول اسلام مي تواند مردم را براي امر به معروف به صحنه بياورد.
قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر در 24 ماده و 19 تبصره در جلسه علني 23 فروردين سال 94 در مجلس شوراي اسلامي به تصویب رسید.
طبق ماده يك اين قانون، معروف و منكر عبارتند از هرگونه فعل، قول و يا ترك فعل و قولي كه به عنوان احكام اولي و يا ثانوي در شرع مقدس و يا قوانين، مورد امر قرار گرفته و يا منع شده باشد.
ماده سوم اين قانون تصريح مي كند كه امر به معروف و نهي از منكر در اين قانون ناظر به رفتاري است كه علني بوده و بدون تجسس مشخص باشد و در ماده چهارم نيز آمده است: مراتب امر به معروف و نهي از منكر، قلبي، زباني، نوشتاري و عملي است كه مراتب زباني و نوشتاري آن وظيفه آحاد مردم و دولت است و مرتبه عملي آن در موارد و حدودي كه قوانين مقرر كرده تنها وظيفه دولت است.
طبق ماده پنجم كسي نمي تواند متعرض حيثيت، جان، مال، مسكن، شغل و حريم خصوصي و حقوق اشخاص شود، مگر در مواردي كه قانون تجويز كند و اماكني كه بدون تجسس در معرض ديد عموم قرار مي گيرند، مانند قسمت هاي مشترك آپارتمان ها،هتل ها، بيمارستان ها و نيز وسايل نقليه مشمول حريم خصوصي نيست.
ماده دهم اين قانون نيز وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري، فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان هاي صدا و سيما، تبليغات اسلامي، بسيج مستضعفين و همچنين شهرداري ها و ساير نهادها و دستگاه هاي فرهنگي را مكلف مي كند تا شرايط اقامه امر به معروف و نهي از منكر و بالابردن سطح آگاهي هاي عمومي در اين خصوص را از طريق آموزش و اطلاع رساني فراهم كنند.
وزارت امور خارجه، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و ساير دستـگاه هاي ذي ربط موظفند اتباع خارجي را قبل و حين ورود به كشور نسبت به قوانين و مقررات و رعايت شئون اسلامي آگاه كنند.
طبق ماده 21 اين قانون نيز دستگاه هاي اجرائي موضوع اين قانون موظفند گزارش عملكرد خود را در مورد چگونگي اجراي اين قانون حداقل شش ماه يك بار به ستاد ارائه دهند.
اين قانون پيش بيني تشكيل ستادي به نام امر به معروف و نهي از منكر را كرده كه عهده دار وظايفي همچون تعيين سياست ها و خط مشي هاي اساسي در زمينه ترويج و اجراي امر به معروف و نهي از منكر، آسيب شناسي و ريشه يابي علل ترك معروف و ارتكاب منكر، تعيين الگوهاي رفتاري
و زمينه سازي جهت مشاركت همه جانبه آحاد مردم و دستگاه هاي اداري و رسانه هاي عمومي در امور مربوط به فريضه امر به معروف و نهي از منكر است.
رصد اقدامات انجام شده در اجراي اين قانون و انعكاس آن به مراجع ذيربط، تدوين راهبردهاي آموزشي براي سطوح مختلف جامعه، آموزش و پژوهش و تحقيق در زمينه امر به معروف و نهي از منكر و ترويج گسترش فرهنگ آن، شناسايي ظرفيت ها و كمك به تشكيل جمعيت ها و تشكل هاي مردمي فعال و حمايت همه جانبه از اقدامات قانوني آمران به معروف و ناهيان از منكر از ديگر وظايف اين ستاد است.
اين ستاد موظف است ضمن پيگيري مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ارتباط با تكاليف ستاد درخصوص راهكارهاي اجرائي فرهنگ عفاف و حجاب هر سال گزارشي را براي مقام معظم رهبري، قواي سه گانه و مردم ارسال كند.
اعضاي ستاد امر به معروف و نهي از منكر را وزراي كشور، اطلاعات، فرهنگ و ارشاد اسلامي ، آموزش و پروش، علوم، تحقيقات و فناوري و صنعت، معدن و تجارت و يكي از ائمه جمعه موقت تهران، دو نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نماينده تام الاختيار رئيس قوه قضائيه تشكيل مي دهند.
رئيس سازمان صدا و سيما، رييس سازمان تبليغات اسلامي، فرمانده نيروي انتظامي، رئيس سازمان بسيج، دبير ستاد ائمه جمعه، دو نفر مجتهد به انتخاب شوراي عالي حوزه هاي علميه، يك نفر مجتهده به انتخاب شوراي عالي حوزه هاي علميه خواهران و دبير ستاد به انتخاب رئيس ستاد از ديگر اعضاي اين ستاد هستند و ستادهاي استاني و شهرستاني نيز وظايف محوله را در چارچوب اين قانون و زيرنظر ستاد انجام مي دهند.
آيت الله احمد جنتي رئيس ستاد امر به معروف و نهي از منكر در 25 آذر سال 94 استناد ماده 24 اين قانون، دستورالعمل اجرائي قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منكر را ابلاغ كرد كه طبق ماده اين دستورالعمل روساي دستگاه هاي مسئول ترويج و اجراي امر به معروف و نهي از منكر وظيفه دارند تا ضمن تشكيل شوراهاي امر به معروف، ساز و كار اجرايي مناسب را براي منظور طراحي و ايجاد كرده و نتايج اقدامات را در هر فصل به ستاد ارائه كنند.
@motalebetelephon313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ رو ببینید و بدونید این مسئولین وظیفه شناس نیازمند حمایت ما برای ادامه ی اجرای واجب الهی هستند
چند دقیقه صرف کرده و حتما تشکر کنید🙏
@motalebetelephon313
14.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خلاء شبكه ملی اطلاعات در حفاظت از داده یا نقش پیام رسانها در امنیت
🎙دکتر جاویدنیا
🔻 افشاگری_بی_سابقه در خصوص:
🔹ایجاد مرکز غیرقانونی افتای ریاست جمهوری و اختلال آن در امنیت فضای مجازی کشور
🔸ضرورت پاسخگویی وزارت اطلاعات در قبال لو رفتن اطلاعات کلان مردم
🔹اقدام غیرقانونی وزارت اطلاعات در توزیع سیمکارتهای بدون هویت برای اشراف بدون توجه به افزایش آمار جرایم
🔸سوق دادن مردم توسط وزارت اطلاعات به سمت پیام رسانهای بیگانه برای آزادی در دست اندازی به اطلاعات خصوصی مردم بدون رعایت اصل ۲۵
🔹نقش مصوبات غیرقانونی و محرمانه به نام مصوبات شورایعالی امنیت ملی در ایجاد انحصار برای وزارت ارتباطات و وزارت اطلاعات بر فضای مجازی کشور
🔸قسم خورده ام تا جان در بدن دارم افشاگری کنم تا مردم بفهمند آنها که سنگ آزادیشان را به سینه می زنند چه کرده اند.
✍️ دکتر جاوید نیا: اگر وزارت اطلاعات، وزارت نظام بود و نه وزارت باند و جناح اکنون متهمان فتنه از درون وزارت بر نقاط کلیدی نظام و به ویژه فضای مجازی کشور سوار نبودند.
⬅️ بررسی کنید مدیر کدام نهاد مهم فضای مجازی کشور جزء افرادی بوده که در فتنه ۸۸ از وزارت تسویه شد و اکنون کلیدی ترین سمت در فضای مجازی کشور را دارد که اینچنین تخم بی غیرتی و اشغال را در این فضا پاشیده است.
⬅️ اگر قوه قضائیه وظیفه خود را طبق اصل ۲۵ انجام دهد، امنیت اطلاعات مردم حفظ خواهد شد.
🆔 @voinews | @Dr_Javidnia
29.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
27.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹قسمت چهارم #غیرمجاز، با موضوع شبکه ملی اطلاعات
🔸گفتوگو با #جاویدنیا، معاون اسبق ویژه و فضای مجازی دادگستری کل استان تهران
📌واقعیت شبکه ملی اطلاعات، حق مسلم مردم که باید خودشان مطالبه کنند؟
📌چرا نتوانیم مانند تلفن داخلی، برای ارتباط با اعضای خانواده از اینترنت داخلی با کیفیت و سرعت بیشتر و قیمت کمتر استفاده کنیم؟
📌طلاگرام و هاتگرام و برجام تلگرامی، مذاکره باخت باخت وزیر جوان با دوروف؟
📌۵ سال مهلت برای تقویت واقعی پیام رسان داخلی کم بود؟
📌چرا رئیس جمهور فرانسه در آرزوی حرکت به سمت اینترنت چینی است؟
👈برای مشاهده فیلم با کیفیت بهتر به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://www.aparat.com/v/TMWeZ
🔺کاری مشترک از #باشگاه_خبرنگاران_دانشجویی_ایران و #مجازیست
🌐 @iscanews
💡@majazist
🆔 @Dr_Javidnia
رهبر معظم انقلاب بارها در زمینه لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات تاکید داشتند آیا مسئولین این حیطه گوش به فرمان رهبری بوده اند؟؟؟!!!
@motalebetelephon313
8.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افشاگری بازیگر خانم از حیطه ی بازیگری و فساد حاکم بر ان واز لزوم تغییر پوشش در این مورد میگوید☝️☝️☝️
@motalebetelephon313