💠 وَ مُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکَامِ کِتَابِکَ ... وَ سُنَنِ نَبِیِّکَ؛
و تازه کننده احکام تعطیل شده از قرآن تو. . . و سنت پیغمبرت.
#ماه_مبارك_رمضان
@moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️خیلی از مشکلات اساسی سر راه ازدواج جوونا هست که حلش از پس من و شمای مردم برنمیاد و نیازمند ورود مستقیم مسولانه. حالا یا به شکل قانونگذاری یا اجرا یا نظارت و جریمه و حسابرسی و امثال اینها. بخش اعظمی از مسولان موثر تو قانونگذاری و اجرا رو هم خودمون با رایهایی که میدیم انتخاب میکنیم.
♦️گذشتهها که گذشته، ولی برای آینده لطفا لطفا لطفا اگر جوون هستید و این مشکلات رو با گوشت و پوستتون درک میکنید یا اگر جوون دارید تو خانواده و اطرافیانتون و آیندهشون براتون مهمه، موقع رای دادن یه گوشه نگاهی هم داشته باشید به وعدههای ازدواجی کاندیداها. ببینید اصلا برای جوونا و مشکلات سر راه ازدواجشون برنامهای دارن یا نه! اون برنامه اجرایی هست یا فضاییه! و خلاصه خودمون به فکر خودمون باشیم. وگرنه که باز همین آشه و همین کاسه....
#انتخابات
@moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ میخان برای تشویق فرزندآوری به فرزند سوم به بعد زمین اشانتیون بدن
اما هیچ تسهیلاتی به اِن میلیون جوون مجرد برای اینکه بتونن ازدواج کنن و اولین بچه شونو بدنیا بیارن درنظر گرفته نمیشه ...
#افغانستان_تسليت
@moteeh 🌿
🌸 خانواده و ازدواج از نگاه رهبری
❗️مهریه بالا بیاحترامی به دختر است
🌹رهبر معظم انقلاب:
💠 اگر کسی برای دختر خود اهمیّت قائل است، یا دختری برای خود ارزش قائل است، راهش این نیست که بگوید باید مِهریه ما را زیاد کنید. مهریّه هر چقدر کمتر باشد،جنبه انسانی این پیوند بیشتر است.
💠 هیچ پولی، هیچ ثروتی، معادل یک انسان نمیشود، نه هیچ مهریّهای میتواند قیمت سرانگشت یک زنِ مسلمان باشد و نه هیچ درآمدی برای یک مرد یا زن میتواند معادل با شخصیّت او باشد. کسانی که مهریّههای دخترشان بالا میبرند،اشتباه میکنند، این احترام نیست، این بیاحترامی است، برای اینکه با بالا بردن مهریّه، شما جنس این معامله انسانی را، یعنی یکی از دو جنس معامله انسانی را – چون هر دو در مقابل هم هستند – تنزّل میدهید به حدّ یک کالا و یک متاع میگویید دختر من آنقدر میارزد. نه آقا! دختر شما اصلاً با پول قابل مقایسه نیست.
💠 این مهریّه یک سنت اسلامی و الهی است. برای این نیست که در مقابل این موجود شریفِ عزیزِ انسانی، انسان بخواهد یک چیزی بدهد.
📚خطبه عقد مورخه ۲۴/۵/۱۳۷۴
خطبه عقد مورخه ۱۱/۸/۱۳۷۷
*پايگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای/کیهان
#انتخابات
@moteeh 🌿
🛑📸 ۲۲۰ هزار نفر در کشور تا ۵۰ سالگی ازدواج نکرده و مجرد قطعی هستند
#سرطان_اصلاحات_امريكايي
@moteeh 🌿
📌 یادداشت ماندگار شاملو برای آيدا زمانی که میاد خونه و میبینه همسرش نیست !
✍🏻 من ساعت ٦:٣٠ اومدم و الان ٧:٣٠عه تو هنوز نيومدى ، تحمل خونه بدون تو سخته ميرم بيرون چرخى ميزنم اميدوارم برگشتم تو درو برام باز كنى، خونه بدون تو جهنمه !
@moteeh 🌿
💠 گفتاری در فضای مجازی نقل شده است که به صورت خلاصه اینگونه میباشد:
🔹 «امیر مؤمنان علی(علیه السلام)، فضیلت نکاح و متعه را بیان میفرمود، تا به جایی رسید که فرمود:
من از روزی که به تکلیف رسیدهام تا حال یک شب بیزن نخوابیدهام، در باقی عُمر هم یک شب بیزن نخواهم خوابید.
عُمَر حاضر بود و با خود خیال کرد که با این ادعای او، میتوانم علی را دروغگو نشان دهم و دروغ او را بر مردم ظاهر گردانم، علی را به خانه خود دعوت میکنم تا به مردم نشان دهم که او دروغ گفته است.
اما همان شب خواهر عمر خود را تسلیم امام میکند و امام او را میپذیرند».
🔹 یکبار خواندن این گفتار، همه مسائل را برای انسان آشکار میکند و دیگر نیازی به بحث از جزئیات نیست؛ اما به صورت کلی باید گفت:
1⃣ بخش دوم این گفتار با اندکی تفاوت در کتاب «أنوار نعمانیه» تألیف محدث جزائری با عبارت «یحکی» نقل شده است،[1] اما هیچ سندی برای آن، ذکر نکرده است؛ زیرا این کتاب -علاوه بر اشکالات متعددی که بر آن شده- از کتابهای متأخر بوده و بدون ذکر سند نمیتوان روایاتش را پذیرفت.
2⃣ وجود اشکالات محتوایی بسیار زیاد بر این گفتار، مخصوصاً در بخش اول آن، ظن به دروغ و جعلی بودن آنرا به یقین تبدیل میکند و اساساً فرض اینکه در طول زندگی یک انسان جنگجو مانند امام علی(سلام الله علیه)، حضرتشان بتواند حتی یک شب بدون همسر نخوابد، فرضی خلاف واقع بوده و هر شخصی به بطلان آن پی میبرد.
البته روایاتی وجود دارد که در آنها پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار دستور دادهاند؛ انسان ازدواج کند و وقتی مسلمان به دورانی رسید که باید در آن ازدواج کند، حتی یک شب نیز #مجرّد نماند، امام صادق(علیه السلام) میفرماید: «شخصی به پیش پدرم امام باقر(صلواةالله علیه) آمد.
پدرم به او گفت: آیا زن داری؟ شخص گفت: نه امام فرمود: دوست ندارم تمام دنیا و آنچه در آن است از آن من باشد و من شبی را بخوابم در حالیکه هیچ همسری ندارم.
دو رکعت نماز انسان ازدواج کرده بهتر از مردی است که شب را به عبادت و روز را به روزه بگذراند [ولی ازدواج نکرده باشد]. سپس پدرم هفتاد دینار به او داد تا ازدواج کند».[2]
البته عبارت «إِنِّی أَبِیتُ لَیْلَةً لَیْسَ لِی زَوْجَةٌ» اشاره به برتری تأهل داشته و اینکه طبیعی است انسان متأهل در بیشتر شبها دسترسی به همسر خود دارد.
نه اینکه هر شب عمل #زناشوئی را انجام دهد.[3]
📚 منابع :
[1]. «و یحکى فی سبب تحریم عمر لمتعة النساء انه قد طلب امیر المؤمنین علیه السّلام الى منزله لیلة فلما مضى من اللیل جانب طلب منه ان ینام عنده فنام فلما اصبح الصبح خرج عمر من داخل بیته معترضا على امیر المؤمنین علیه السّلام بأنک قلت انه لا ینبغی للمؤمن ان یبیت لیلة عزبا اذا کان فی البلد، و ها انت هذه اللیلة بتّ عزبا فقال امیر المؤمنین علیه السّلام و ما یدریک اننی بتّ عزبا و انا هذه اللیلة قد تمتعت بأختک فلانة فاسرها فی قلبه حتى تمکن من التحریم فحرمها، فمن اطاعه فی تحریمها او تحریم غیرها فقد عبده»؛ جزایرى، الأنوار النعمانیة، ج 2، ص 220.
[2]. «جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِی جَعْفَرٍ فَقَالَ أَبِی هَلْ لَکَ مِنْ زَوْجَةٍ قَالَ لَا قَالَ مَا أُحِبُّ أَنَّ لِیَ الدُّنْیَا وَ مَا فِیهَا وَ إِنِّی أَبِیتُ لَیْلَةً لَیْسَ لِی زَوْجَةٌ ثُمَّ قَالَ أَبِی رَکْعَتَیْنِ یُصَلِّیهِمَا رَجُلٌ مُتَزَوِّجٌ أَفْضَلُ مِنْ رَجُلٍ یَقُومُ لَیْلَهُ وَ یَصُومُ نَهَارَهُ أَعْزَبَ»؛ شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، محقق، ج 7، ص 405، تهران، دار الکتب الإسلامیة؛
حمیری، قرب الإسناد، ص 20؛
ابن أبی جمهور، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج 3، ص 282.
[3]. ر.ک: «بررسی روایات مربوط به دوستی یا دوری از زنان»، سؤال 2187؛ ازدواج موقت در قرآن و سیره معصومین (علیهم السلام)، ۴۳۵۵.
#انتخابات
@moteeh 🌿