فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 داشتن متعه در ایران باستان امری عادی بوده است.
🔹 بر اساس گزارش هرودت که بدان استناد میکنند، مردان در ایران باستان علاوه بر زنان دائمی متعدد ، ازدواج موقت نیز داشته اند.
⁉️به راستی باستان گرایان و باستان ستایانِ افراطی بهتر نیست قبل از اشکال گرفتن بر دین مبین اسلام ، تعصبات واهی و مبتنی بر نژاد پرستی خویش را کنار گذاشته و کمی مطالعات خویش را افزایش دهند؟!!
@tahore
🛎🛎🛎
🔴فلسفه ازدواج موقت
🔹همگى معتقديم كه آيين اسلام، شريعت جاودانى و خاتم است كه پاسخگوى تمام نيازها مى باشد. اينك مى گوييم جوانى كه به منظور ادامه تحصيلات خود بايد سالهاى متمادى در يك كشور و يا شهر غريب به سر ببرد و به علت امكانات محدود، نمى تواند به ازدواج دائم دست يابد، در برابر خود سه راه مشاهده مى كند كه بايد يكى از آنها را انتخاب كند:
الف به همان حالت عزب باقى بماند.
ب در منجلاب فحشا و آلودگى ها سقوط كند.
ج در چهارچوب شرايط ياد شده، با زنى كه ازدواج او شرعاً جايز است، براى مدت معينى ازدواج نمايد.
✍️در مورد صورت نخست بايد گفت كه غالباً با شكست روبرو مى شود، هر چند افراد انگشت شمارى مى توانند قيد هر نوع عمل جنسى را بزنند و صبر و بردبارى پيشه سازند ولى اين روش، براى همه قابل اجرا نيست.
✍️فرجام كسانى كه راه دوم را برگزينند نيز تباهى و بيچارگى است و از ديدگاه اسلام عملى است حرام. و انديشه تجويز آن به بهانه ضرورت، نوعى گمراهى فكرى و كج انديشى مى باشد.
✍️بنابراين، تنها راهِ سوم متعين مى شود كه اسلام آن را پيشنهاد نموده و در زمان پيامبر نيز به آن عمل مى شد و بعدها مورد اختلاف واقع گرديد.
✍️دراينجا از يادآورى يك نكته ناگزيريم و آن اين كه: كسانى كه از نكاح متعه هراس دارند و آن را نامشروع مى پندارند، بايد توجه داشته باشند كه همه فقها و محققان اسلامى، نظير آن را ازنظر معنا، در عقد دائم پذيرفته اند، و آن اين كه زوجين، عقد دائم ببندند ولى نيت هر دو آن باشد كه بعد از يك سال و يا كمتر و بيشتر، به وسيله طلاق از هم جدا گردند.
✍️روشن است كه چنين پيوندى، به حسب ظاهر دائمى و در حقيقت موقت است و تفاوتى كه اين گونه نكاح دائم بامتعه دارد اين است كه متعه، در ظاهر و باطن، محدود و موقت است ولى اين نوع ازدواج دائم، به ظاهر پيوسته و هميشگى و در باطن محدود مى باشد.
✍️كسانى كه اين نوع از ازدواج دائم را، كه مورد پذيرش همه فقهاى اسلامى است، تجويز مى كنند، چگونه از تشريع و تجويز نكاح متعه بر خود بيم وهراس راه مى دهند؟
✍️پس فلسفه ورازجوازمتعه از آن روست كه غريزه جنسى از نيرومندترين غريزههاستوخداوند سبحان آن را چنين قرار داده است تا پيوندهاى ميان زنومرد محكم واستوار گردد، واستمرار هميارى آنها در ساختن خانوادهورويارويى بادشواريهاى زندگى، ضمانت يابد وزير ساز كوچكجامعه به سامان رسد. پس اگر اجازه داده شود اين غريزه از اختيارقانون ونظارت جامعه خارج گردد، نه تنها در استوار كردن پيوندهاسودى نخواهد داشت، بلكه موجب گسستن ساختار متين خانوادهنيز مىگردد.
✍️رفيقه بازى همچون عمل زشت فحشا، پيوندى است از ديدگاهقانون نابسامان، در حالى كه ازدواج دائم يا موقت پيمانى است مياندو شخص كه قانون آن را زير نظر دارد، وجامعه بر روى آن محاسبهونظارت دارد. البته: «اين يك قانون كلى است كه اگر به غرائز طبيعى انسان به صورت صحيحى پاسخى داده نشود براى اشباع آن ها متوجه راه هاى انحرافى خواهد شد. اين يك حقيقت آشكار است كه نمى توان جلوى غرائز طبيعى را گرفت. اين موضوع قابل انكار نيست كه غريزه جنسى يكى از مهمترين و نيرومندترين احساس هاى آدمى است. اكنون اين سئوال پيش مى آيد كه در بسيارى از شرايط و محيط ها افراد فراوانى هستند كه در شرايطى قرار دارند كه قادر به ازدواج دائم نيستند يا افراد متاهل در مسافرت هاى طولانى كه با عدم ارضاى غريزه جنسى خود رو به رو هستند. آيا بايد اين غرائز را سركوب كرد. يا اين كه آن ها را در مقابل بى بند و بارى هاى جنسى گذاشت. در اين زمان است كه راه سوم توسط فقهاى شيعه پيشنهاد شده است كه به تعبير آن ها نه مشكلات ازدواج دائم را دارد نه باعث فساد مى شود.»
(جلد سوم تفسير نمونه صفحه 341)
@tahore
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تبریک و تهنیت باد
#عید_بیعت
@tahore
🏴 یا فاطمة اشفعیلنا فیالجنة
▪️وفات خانم حضرت فاطمه معصومه(سلامالله علیها) رو محضر حضرت ولی عصر(عجلالله) و ولی نعمتمان حضرت رضا(ع) تسلیت عرض میکنیم.
📖 السلام عليكِ يا بنتَ وليِّ اللهِ السلام عليكِ يا أختَ وليِّاللهِ السلام عليكِ يا عَمَّةَ وليِّ اللهِ السلام عليكِ يا بنتَ موسي بن جعفرٍ و رحمةُ اللهِ و بركاته
@sigehe
@tahore
#ضرورت_احیاء_سنت
🔷 ابو بصیر میگوید بر امام صادق (علیه السلام) وارد شدم.
او به من فرمود:
🔺ای ابو محمد ... آیا از هنگامی ڪه از نزد خانواده ات خارج شده ای ، متعه ڪرده ای؟
🔺گفتم : نه.
🔺فرمودند : چرا؟؟؟
🔺گفتم : به اندازه ی ڪافی توانایی مالی ندارم...
🔺حضرت دستور دادند یڪ دینار به من بدهند و فرمودند : تو را #قسم میدهم ڪه به خانه نروی مگر آنڪه این سنت را انجام دهی.
📚 رساله متعه شیخ مفید (رحمه الله) حدیث 6
✍ براستی رواج متعه آنقدر مهم است ڪه حضرت صادق (علیه السلام) ابو بصیر را برای انجامش قسم میدهد.
#دین_آسان
@Tahore