💠چرا برخی افراد بعضی ازآیات الهی را می پذیرند وبعضی دیگر را نمی پذیرند؟
در ابتدا بايد اشاره شود كه قران كريم اين خصيصه را به شدت نكوهش نموده و كساني را كه كه مي گويند: "نومن ببعض و نكفر ببعض؛ (١) ما به برخي از احكام الهي ايمان و باور داريم و به بعض ديگر باور نداريم"، نگاهشان را كفرآمیز تلقي نموده و آن ها را كه از روي عمد و عناد به چنين تبعيضي در پذيرش عقايد قائل اند، كافر خوانده و فرموده: "اولئك كافرون حقا؛ (٢) آن ها كافر حقيقي اند".
🔹 اما اين كه چرا برخي از آدميان به چنين نگرش تبعيض آمیزي نسبت به عقايد دچار مي گردند، بايد گفت: اين كار در واقع يك روحيه شيطاني است؛ زيرا اولين كسي كه به اين روش دست زد، ابليس است؛ چون او به خدا باور داشت و سال هاي طولاني او را عبادت نمود؛ ولي در مسئله سجده به آدم، از فرمان خداوند سر باز زده و مدعي برتري خود بر آدم شد. در حالي كه مأمور به سجده بود، ولي شيطان با خوي ناپسند خود بزرگ بيني اين فرمان حق را نپذيرفت؛ در حالي كه بسياري ديگر از فرامين الهي را قبول نموده بود.
🔹از اين مي توان نتيجه گرفت كه اين خوي كه كسي در حين ايمان به خدا، از روي عمد و لجاجت و عناد، از پذيرش برخي ديگر از احكام الهي تمرد نمايد، در واقع برخاسته از خوي شيطاني است؛ چه اين كه انگيزه هاي ديگر نيز ممكن است در اين مسئله نقش داشته باشد؛ به عنوان نمونه، درجريان عاشورا ، كوفيان با اين كه به برخي از احكام اسلام مانند نماز پايبند بودند وحتي در در روز عاشورا آن را ترك نكردند، ولي از پذيرش ولايت امام حسين(علیهالسلام) براي حفظ موقعيت اجتماعي و به دست آوردن پول و جايزه و مانند آن، خودداري نمودند.
🔹وقتي حضرت سيد الشهدا(عليه السلام) از بي وفايي بعضي از مردم خبردار شد، با عبارتي زيبا مردم را اين گونه توصيف كرده است: «الناس عبيد المال، و الدين لعق علي ألسنتهم، يحوطونه ما درّت به معايشهم؛ فإذا محّصوا بالبلاء قلّ الديّانون؛ (٣) مردم بنده مال اند و دين، لقلقه زبان آن ها است. تا وقتي كه دين سبب رونق زندگي آنان است، گرد آن را ميگيرند؛ اما وقتي با بلا مورد آزمايش قرار ميگيرند، دينداران كم ميشوند».
🔹اين سخن امام، به شيعيان اختصاص ندارد؛ بلكه بيانگر يك اصل كلي است كه در هرعصر و مكاني ممكن است رخ دهد.
در مجموع، براي اين كار ممكن است علل و انگيزه هاي مختلف براي افراد وجود داشته باشد.
از جمله آن احکام الهی که در قران و لسان روایات رحمت برای انسانها شمرده شده ولی برای بعضی بخاطر انکار آن موجب بلا و کفر گشته، متعه است.
📚پي نوشت ها:
1⃣ نساء (4)، آيه 150.
2⃣ نساء (4)، آيه 150.
3⃣ اربيلي، كشف الغمه، نشر دار الكتب الاسلاميه، تهران، بي تا، ج 2، ص 244.
#نیمه_شعبان
@Moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ دلدار منی و یار منی
🌹خجسته و مبارک باد بر شما #نیمه_شعبان فرا رسیدن میلاد #امام_زمان عليه السلام
@moteeh 🌿
🔷 یک روایت
✅مرحوم محمدبن عبدالله حميرى(از علماء بزرگ شيعه در عصر غيبت صغرى) نامه اى نوشت به محضر مبارك صاحب الزمان ارواحنافداه و سؤال كرد:
درباره مردى از شيعيان كه اعتقاد به حلال بودن متعه(ازدواج موقت) دارد و به رجعت اهل بيت(عليهم السلام)[كه از ضروريات عقايد شيعه است] معتقد است.
اما همسرى دارد كه در همه امور، با او موافق و همراه است و اين مرد، با آن زن عهد كرده است كه بر سر او ازدواج مجدد نكند و ازدواج موقت هم نكند و كنيز هم نگيرد و اين عهد و پيمان را ١٩ سال است كه بسته است و به گفته ى خويش وفادار بوده است.
و اى بسا كه چندين ماه از همسر و منزلش دور شده و مسافرت ميرود اما ازدواج موقت نميكند و نفسش نيز تحرك و ميل و رغبتى به اينكار ندارد.
چرا كه گمان ميكند باخبر شدن كسانى كه همراهش هستند مثل برادر و فرزند و غلام و وكيل و اطرافيان، موجب كوچك شدنش در چشم آنها ميشود
و لذا دوست دارد بر عهد و پيمانش باقى بماند بخاطر محبت و علاقه به همسرش و براى محافظت و مراقبت از او و از خودش؛ نه به خاطر اينكه متعه را حرام بداند بلكه متعه را جزء دين خدا مى داند؛
🔹حال آيا بخاطر اينكار(عهد و قسم بر ترك ازدواج موقت)، گناهكار است يا خير؟
💠از طرف حضرت جواب رسید: براى او مستحب است (نه این که لازم باشد) که خداوند را با انجام متعه اطاعت نماید و برای زایل شدن قسمی که خورده و آن قسم معصیت بوده، یک بار هم که شده متعه نماید.
📚 عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، ج 21، ص 17(باب استحباب متعه اگر چه عهد یا نذری بر ترک آن کرده باشد) مؤسسه آل البیت (علیه السلام )، 1409، هـ ق.".... یستحب له أن یطیع الله تعالى بالمتعة لیزول عنه الحلف فی المعصیة و لو مرة واحدة."
#نیمه_شعبان #امام_زمان
@moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازدواج موقت یا دوستی؟!
@moteeh 🌿
🔷 #خواستگاری زن ثروتمند از یک مرد؛ برای ازدواج موقت
🔹ﻣُﺤَﻤﺪُ ﺑْﻦُ ﻳَﻌْﻘُﻮﺏَ ﻋَﻦْ ﻣُﺤَﻤﺪِ ﺑْﻦِ ﻳَﺤْﻴَﻰ ﻋَﻦْ ﺃَﺣْﻤَﺪَ ﺑْﻦِ ﻣُﺤَﻤﺪٍ ﻋَﻦْ ﻋَﻠِﻲﱢﱢ ﺑْﻦِ ﺍﻟْﺤَﻜَﻢِ ﻋَﻦْ ﺑِﺸْﺮِ ﺑْﻦِ ﺣَﻤْﺰَﺓَ ﻋَﻦْ ﺭَﺟُﻞٍ ﻣِﻦْ ﻗُﺮَﻳْﺶٍ ﻗَﺎﻝَ:
🔹ﺑَﻌَﺜَﺖْ ﺇِﻟَﻲّ ﺍﺑْﻨَﺔُ ﻋَﻢٍّ ﻟِﻲ ﻛَﺎﻥَ ﻟَﻬَﺎ ﻣَﺎﻝٌ ﻛَﺜِﻴﺮٌ:
ﻗَﺪْ ﻋَﺮَﻓْﺖَ ﻛَﺜْﺮَﺓَ ﻣَﻦْ ﻳَﺨْﻄُﺒُﻨِﻲ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺮﱢﱢﺟَﺎﻝِ ﻓَﻠَﻢْ ﺃُﺯَﻭّﺟْﻬُﻢْ ﻧَﻔْﺴِﻲ ﻭَ ﻣَﺎ ﺑَﻌَﺜْﺖُ ﺇِﻟَﻴْﻚَ ﺭَﻏْﺒَﺔً ﻓِﻲ ﺍﻟﺮﺟَﺎﻝِ ﻏَﻴْﺮَ ﺃَﻧّﻪُ ﺑَﻠَﻐَﻨِﻲ ﺃَﻧّﻪُ ﺃَﺣَﻠّﻬَﺎ ﺍﻟﻠﻪُ ﻓِﻲ ﻛِﺘَﺎﺑِﻪِ ﻭَ ﺳَﻨٌﻬَﺎ ﺭَﺳُﻮﻝُ ﺍﻟﻠﻪِ (ﺹ) ﻓِﻲ ﺳُﻨّﺘِﻪِ ﻓَﺤَﺮّﻣَﻬَﺎ ﺯُﻓَﺮُ. ﻓَﺄَﺣْﺒَﺒْﺖُ ﺃَﻥْ ﺃُﻃِﻴﻊَ ﺍﻟﻠﻪَ ﻋَﺰﱠ ﻭَ ﺟَﻞﱠ ﻓَﻮْﻕَ ﻋَﺮْﺷِﻪِ ﻭَ ﺃُﻃِﻴﻊَ ﺭَﺳُﻮﻝَ ﺍﻟﻠﻪِ (صلی الله علیه و آله ) ﻭَ ﺃَﻋْﺼِﻲَ ﺯُﻓَﺮَ ﻓَﺘَﺰَوّﺟْﻨِﻲ ﻣُﺘْﻌَﺔً.
🔹 ﻓَﻘُﻠْﺖُ ﻟَﻬَﺎ: ﺣَﺘّﻰ ﺃَﺩْﺧُﻞَ ﻋَﻠَﻰ ﺃَﺑِﻲ ﺟَﻌْﻔَﺮٍ (ﻉ) ﻓَﺄَﺳْﺘَﺸِﻴﺮَﻩُ .
ﻗَﺎﻝَ : ﻓَﺪَﺧَﻠْﺖُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻓَﺨَﺒّﺮْﺗُﻪُ .
ﻓَﻘَﺎﻝَ: ﺍﻓْﻌَﻞْ ﺻَﻠّﻰ ﺍﻟﻠّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻤَﺎ ﻣِﻦْ ﺯَﻭْﺝٍ.
📚 ﺍﻟﻜﺎﻓﻲ 5- 465- 1
#ترجمه :
💠 مرحوم کلینی ( از علماء عصر غیبت صغری) در کتاب شریف وگرانسنگ فروع کافی، با سند متصل روایت کرده است از مردی از قریش که گفت:
🔹دختر عمویم که اموال فراوانی داشت برایم پیغام فرستاد که:
تو خوب میدانی که من خواستگاران زیادی دارم اما با آنها ازدواج نکردم.
و اینکه برای تو پیغام فرستادم به خاطر میل و رغبت به جنس مرد نیست بلکه بدین جهت است که شنیده ام که خداوند در قرآن، متعه(ازدواج موقت) را حلال کرده و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در سیره و ممشای خود آن را باب کرده و رواج داده است اما زفر(عمر) آن را حرام کرده است.
🔹لذا من دوست دارم خداوند عزوجل را در بالای عرشش اطاعت کنم و رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) را اطاعت کنم و با حرام کننده اش مخالفت نمایم. پس مرا به ازدواج موقت خود درآور.
🔹من به او گفتم: صبر کن تا از امام باقر(علیه السلام ) مشورت بگیرم.
پس خدمت امام رسیدم و او را از ماجرا باخبر کردم.
امام (سلام الله علیه)فرمود:
انجام بده. سلام و درود خدا بر شما زن وشوهر باد.
@moteeh 🌿
از خدا و رسول پیشی نگیرید .mp3
10.46M
🔹توضیحاتِ خوبِ آیةالله رضا استادی دربارۀ آیۀ «لا تقدموا بین یدی الله و رسوله» (از خدا و رسول پیشی نگیرید) در لایو محاسن.
🔹در این بُرش از صحبتهایشان، به زیبایی مخالفت با پیامبر (از جمله در موضوع «متعه») نقل شده است.
@Moteeh 🌿
ساعت ازدواج
ازدواج موقت یا دوستی؟! @moteeh 🌿
🔷 مردم دشمن چیزی هستند که نمی دانند
وَ قَالَ علی (علیه السلام): النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا.
حکمت 172 نهج البلاغه
دشمنان حق:
امام(علیه السلام) در این گفتار بسیار حکیمانه خود اشاره به یکی از آثار خطرناک جهل کردند.
🔹این دشمنی از آنجا سرچشمه می گیرد که اولاً اشخاص جاهل احساس نقص در خود می کنند و همین احساس سبب می شود که نسبت به آنچه نمی دانند عداوت و دشمنی به خرج دهند و گاه حتی آنها را ناچیز و بی ارزش بشمارند تا از این طریق نقص خود را برطرف سازند.
🔹ثانیاً هرگاه انسان از اسرار چیزی بی خبر باشد به قضاوت عجولانه می پردازد و در این قضاوت عجولانه با آنچه نمی داند به دشمنی بر می خیزد.
🔹ثالثاً جهل همچون ظلمات است و انسان هنگامی که در ظلمات متراکم قرار گیرد هر شبهی از دور می بیند، آن را حیوانی درنده یا گرگی خطرناک می پندارد و هر صدایی می شنود آن را نشانه حمله دشمنی می شمارد.
در ظلمات جهل نیز انسان گاه هر مطلبی را مخالف و دشمن خود می پندارد حتی اشخاصی را که درست نمی شناسد با بدبینی به آنها نگاه می کند.
🔹ریشه این گفتار حکیمانه، قرآن مجید است که می فرماید: «(بَلْ کَذَّبُوا بمَا لَمْ یُحِیطُوا بعِلْمِهِ); (ولی آنها از روی علم و دانش، قرآن را انکار نکردند;) بلکه چیزی را تکذیب کردند که آگاهی از آن نداشتند».١
🔹 امیرمؤمنان علی(علیه السلام) در حدیث دیگری در همین زمینه می فرماید: «لا تَعادُوا ما تَجْهَلونَ فَإنّ أکْثَرَ الْعِلْمِ فیما لا تَعْرِفُونَ; به آنچه نمی دانید دشمنی نکنید، زیرا بیشتر دانش ها در اموری است که شما نمی دانید».٢
نیز در حدیث دیگری از کتاب کشف الغمه می فرماید: «مَنْ جَهِلَ شَیْئاً آبَهُ; کسی که چیزی را نمی داند آن را نکوهش می کند».٣
🔹 قرآن مجید بحثی درباره داستان خضر و موسی دارد. در این داستان بسیار پرمعنا این نکته روشن می شود که چگونه انسان مطلبی را که نمی داند به مخالفت با آن می پردازد. ٤
📚پی نوشت:
(١). یونس، آیه 39 .
(٢). غررالحکم، ص 46.
(٣). میزان الحکمه، واژه جهل، ح 1267.
(٤). شرح این داستان را در کتاب تفسیر نمونه، ذیل تفسیر سوره کهف مطالعه فرمایید.
@Moteeh 🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹لزوم ترویج و فرهنگ سازی ازدواج آسان
🔘حجت الاسلام قرائتی:
شهوت مذهب سَرَش نمی شود!
شهوت که آمد شب عاشورا هم باشد #ماه_رمضان هم باشد آدم گناه می کند!!!
@moteeh 🌿
ساعت ازدواج
🔹توضیحاتِ خوبِ آیةالله رضا استادی دربارۀ آیۀ «لا تقدموا بین یدی الله و رسوله» (از خدا و رسول پیشی نگ
🔷مرحوم فاطمی نیا
عده اي گمان ميكنند صاحبان كرامت فقط با نمازهاي طولاني و روزه هاي زياد به اين مقامات ميرسند!
بله! صاحبان كرامت و اولياء خدا همه ي اين عبادات را نيز انجام ميدهند، اما مطلب مهم اين است كه ريشه ي كرامت آنها تسليم بودن در برابر خداست
كسي كه تسليم خداست ، خوابش هم عبادت است.
@moteeh 🌿