8.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تصاویری از بازگشایی درهای حرم امام رضا(عليه السلام ) و شوق و اشتیاق وصف ناپذیر زائران برای زیارت
#عيد_فطر
المتعة سر من أسرار آل محمد _ @moteeh .pdf
334.2K
فایل pdf کتابچه 40 صفحهای با عنوان:
متعه؛ سری از اسرار آل محمد
که به زبان عربی نگاشته شده اما عربی فصیح و ساده
#عِدّه چیست ؟
🔹عِدِّه مدت زمانی است ڪه زن پس از جدایی یا مرگ شوهرش باید از ازدواج خودداری ڪند.
این مدت با توجه به نوع پایان ازدواج (مرگ همسر یا طلاق یا فسخ نڪاح)، نوع ازدواج (دائم یا موقت) و شرایط باروری زن یا بارداری او متغیر است.
🔹فلسفهٔ وضع عده جلوگیری از اختلاط نسل و احترام به رابطهٔ زناشویی سابق و تعبد است.
🔹در صورتی ڪه زن در هنگام عده با مردی ازدواج ڪند ازدواج آنان باطل است و در صورت آگاهی از حڪم عده ازدواج آن مرد و زن با یڪدیگر برای همیشه حرام است.
🔹عده در اصطلاح فقها، عبارت از تربص (حـالت انتظار) شـرعـی اسـت ڪـه زن بـعـد از طلاق و زوال نڪاح و یـا وفـات لازم اسـت مـدتـی درنـگ ڪـرده، سـپـس شـوهـر دیـگـر اختیار ڪند. انواع عده، عبارت است از:
۱. عده طلاق؛ ۲. عده وفات؛ ۳. عده مفقود الاثر؛ ۴. عده آمیزش اشتباهی. ڪه زن برای هر ڪدام از انواع یادشده، باید زمانی را در حالت انتظار سپری نماید.
🔹اما علت واقعی عده، مانند بسیاری از اسرار نهفته در امور عالم، بر ما مخفی است و آنچه گفته میشود ـ از قبیل انعقاد نطفه، حریم زوجیت، حفظ شخصیت زن، احترام به عواطف وابستگان مرد و... ـ از حڪمتهای آن به شمار میآید؛ ازاینرو اگر مرد سالها نیز جدا از زن خود زندگی ڪند، یا در مسافرت باشد، باز باید زن عده نگه دارد.
@moteha 🌹
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ازدواج موقت از نظر قانون جمهوری اسلامی
@moteha 🌹
روش بنیامیه برای گسترش حرامزادگی
حجةالاسلام نیلی پور، مدیر بنیاد مهدی موعود اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی»، گفتگویی درباره نقش خانواده در تربیت سربازان امام زمانی داشته و در بخشی از آن گفته:
در صدر اسلام حزب اموی برای پرورش نسلی که دشمنی با امیرالمومنین را در دل داشته باشد، مردم را به سوی «حرامخواری» و «حرامزادگی» سوق میدادند.
از سوی معاویه، هدایا و خوردنیهای حرام برای برخی از مردم فرستاده می شد تا آنان با خوردن حرام، از محبت امیرالمومنین دست بکشند.
همچنین متعه زنان (ازدواج موقت) و متعه حج ممنوع شد که نتیجه اولی گسترش فساد و زنا شد و نتیجه دومی، این بود که حاجیان پس از حج، بر زنانشان حرام باقی میماندند.
@moteha 🌹
#علل_بي_رونقي_ازدواج_موقت:
متأسفانه شرايط فرهنگي و رسومات رايج در بين مردم، و ايجاد ديد منفي نسبت به آن به علل مختلف همچون:
1. شايع شدن تحريم آن، به علت آن كه اهل سنت آن را حرام مي دانند
2. شبهه افكني برخي افراد كج انديش
3. تصوّرات غلط مردم به اينكه اين نوع ازدواج با معنويت و عفاف و پاكدامني ناسازگار است
4. سوء استفاده برخي فرصت طلبان و ... باعث شده است كه عمل به اين قانون الهي كاهش يافته و اجراي آزادانه و علني آن با مشكلات زيادي مواجه شود. و هر قانوني كه بخشي از عرف و فرهنگ عمومي نشود، ناشناخته و نامأنوس مي ماند. و به مرور به امر ناهنجار و غير قابل قبول تبديل مي شود.
توصيه امامان ـ عليهم السّلام ـ و دانشمندان:
امامان معصوم ـ عليهم السّلام ـ و علما و فقها، مردم را به اين حلال و قانون الهي تشويق و ترغيب مي كردند تا:
اوّلاً اين احكام الهي تباه نشده و دست به فراموشي سپرده نشود. چنانكه امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: «كسي كه متعه(ازدواج موقت) را حلال ندارند، از ما نيست.»[1]
ثانياً براي مسأله حياتي مانند مسأله جنسي، بايد راه حلّي وجود داشته باشد، و چنين نشود كه اين مسأله به يك شكل آزاردهنده تبديل گردد، و در صورت نبود آن مردم خصوصاً جوانان در اثر شدت زياد فشار جنسي به گناه آلوده شوند، و به خاطر همين است كه اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ فرمودند: «اگر عُمَر متعه را نهي نمي كرد،[2] زنا نمي كرد احدي جز افرادي كه سرشتشان منحرف است و شقي هستند.»
شهيد مطهري در كتاب نظام حقوق زن در اسلام به بررسي اين موضوع پرداخته، و شديداً از آن دفاع كرده، فرموده: بستر جامعه براي وجود و امكان ازدواج موقت براي جواناني كه شديداً تحت فشار جنسي هستند و امكانات ازدواج دائم را ندارند، بايد آماده شود.[3]
1. قائمي، علي، تشكيل خانواده در اسلام، تهران، اميري، ج هشتم، 1372.
2. عسگري، مرتضي، ازدواج موقت در اسلام، ترجمه محمد جواد كرمي، تهران، نشر مجمع علمي اسلامي، 1377.
3. صحتي، احمد، در مسير زندگي با ازدواج دائم يا موقت، قم،1370.
@moteha 🌹